سه‌شنبه 31 مرداد 1396 - 15:34
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

زينب احمدي

 

فصلنامه علمي-تخصصي «پژوهش‌‌نامه تربيت تبليغي» منتشر شد

 

 

پيش شماره اول فصلنامه علمي- تخصصي «پژوهش‌نامه تربيت تبليغي» توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد.

 به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، مدير روابط عمومي پژوهشکده باقرالعلوم با اعلام اين خبر گفت: در اين شماره، 5 مقاله تربيتي و مصاحبه‌اي درباره تربيت ديني کودک آمده است.

 وي در مورد اولين مقاله اين مجله گفت: «مباني عملکردها و روش هاي تربيتي حضرت زينب (س)» تأليف دکترعلي نقي فقيهي و سميه خورشيدي است که در اين مورد مي‌خوانيم: حضرت زينب (س) از چهره هاي برجسته علمي و تربيتي جهان اسلام است. نقش آموزشي- تربيتي و تدابير سياسي- اجتماعي ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم در زمان آن حضرت و آيندگان بوده است. هدف اين مقاله بررسي مباني، عملکردها و روش هاي تربيتي بانوي جهان اسلام حضرت زينب (س) است.

 دعائي با اشاره به مقاله دوم اين شماره گفت: «تربيت عقلاني؛ محور اساسي در تبليغ ديني» توسط رحيم دهقان سيمکاني نوشته شده است. وي در مقاله خود گفته است: مهم‌ترين عامل بي‌اخلاقي‌ها، جهالت است؛ ازاين رو وظيفه عمده مبلّغان ديني، معرفت بخشي و هدايت بشر به سمت رفتارهايي عقلاني است که در اين مقاله از آن به «تربيت عقلاني» تعبير شده است. اين مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترين وظيفه مبلغان ديني هدايت رفتار فردي و اجتماعي ازسطح احساسي به سطح عقلاني است. روش اين مقاله توصيفي-تحليلي بوده و در برخي موارد از آيات و روايات به عنوان مؤيد بهره برده است.

 مدير روابط عمومي پژوهشکده باقرالعلوم «نگاهي به ابعاد مفهومي و کارکردي الگو و اسوه در تربيت و تبليغ ديني» نوشته مصطفي عباسي مقدم را سومين مقاله اين شماره خواند و گفت: نويسنده در اين مقاله با ارائه توضيحاتي در مورد مفهوم الگو گفته است: الگو و اسوه از مفاهيم مهم و پرکاربرد در حيطه روان شناسي، تربيت و تبليغ هستند. انسان‌ها و جوامع، از طريق الگوها، هويت خويش را مي‌يابند، آن را تقويت و ارزش‌هاي مختلف را از طريق آن‌ها در خود نهادينه مي‌کنند. در اين نوشتار ضمن اشاره به روش‌هاي مهم تبليغ، روش اسوه‌نمايي را از ابعاد مختلف، به ويژه درآيات قرآن مورد بررسي قرار داده است.

 وي ادامه داد: «تبيين و آسيب شناسي تربيت ديني و رابطه آن با روان شناسي رشد» تأليف کبري پورنيک بختي مقاله بعدي است که به بي‌توجهي مربيان به مراحل رشد مي‌پردازد و مي‌گويد: بي‌توجهي مربيان به مراحل رشد، ريشه اغلب آسيب‌ها در تربيت ديني است؛ زيرا مربيان بدون توجه به مراحل رشد، با شتاب‌زدگي هر مطلبي را به هرکس و در هر شرايط و سني منتقل مي‌کنند. درصورتي که بايد به اندازه و ظرفيت ذهني و آمادگي کودک در هضم و جذب پيام‌هاي تربيتي توجه شود. در اين مقاله نگارنده ابتدا به منابع اسلامي همچون مکارم الاخلاق، نهج البلاغه و احاديث معصومين(ع) به ويژه حديث پيامبر اکرم(ص) به مراحل تربيت ديني پرداخته است.

 دعائي در خصوص مقاله حسن خلجي با عنوان «بررسي تربيتي تأثير قصه‌هاي قرآني در تربيت ديني کودکان» تصريح کرد: اين مقاله به بررسي تأثير تربيتي قصه‌هاي قرآني بر کودکان،  همچنين اهميت قصه را در تربيت آنان را مورد توجه قرار داده است. نامأنوس بودن آموزش مفاهيم ديني با ذهن کودک، ارائه الگوهاي ديني به کودک، ايجاد محبت نسبت به شخصيت‌هاي ديني، تهذيب اخلاق و عبرت آموزي و...  از جمله تأثيراتي هستند که قصه ها در کودکان ايجاد مي‌کنند.

 اين کارشناس ارشد ارتباطات در مورد مصاحبه پاياني اين مجله گفت: «عصمت دانش» داراي مدرک دکتراي روان شناسي از دانشگاه تربيت مدرس تهران، دانشيار گروه روان شناسي دانشگاه شهيد بهشتي تهران و عضو گروه تخصصي انجمن روان‌شناسي ايران است. ده‌ها کتاب و مقالات علمي با موضوعات تربيتي،  به ويژه مسائل خانواده، از جمله فعاليت‌ها و خدمات ايشان در عرصه علمي و فرهنگي کشور است. در  اين شماره به گفت وگو با ايشان با موضوع تربيت ديني کودک پرداخته شده است.

 دعائي خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان براي دريافت نشريه با شماره تلفن 02517740355 داخلي 135 و يا با نشاني: tarbiyate.tablighi@gmail.com تماس بگيريد.

 پيش شماره اول فصلنامه علمي -تخصصي «پژوهش‌نامه تربيت تبليغي» وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به مدير مسئولي حسين قشقايي و سردبيري اميد نيک‌داد  اخيراً منتشر شده است.

 

سه‌شنبه 10 ارديبهشت 1392 - 9:16


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری