دوشنبه 20 آذر 1396 - 5:21
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

پيرزني در آرزوي زيارت

 

نگاهي به گروه فيلمسازي تله فيلم«كمي دورتر»(مجيد اسماعيلي) به مناسبت پخش از شبکه نمايش

 

فيلم تلويزيوني كمي دورتر به كارگرداني مجيد اسماعيلي و تهيه كنندگي سيد روح الله حجازي در گرماي کوير و با امکانات کمي توليد شده است. اين فيلم در جشنواره جام جم برنده جايزه شده است.

فيلم کمي دورتر همچنين در نخستين دوره جشنواره سراسري ميلاد سرخ که تيرماه 1390 در شهر اردبيل برگزار شد، موفق به کسب عنوان بهترين فيلم بلند داستاني جشنواره شد.

در ششمين جشنواره فيلم رضوي هم هيئت داوران به طور مشترک، از کارگرداني فيلم هاي آسمان هشتم، کار حسن نجفي و فيلم کمي دورتر به کارگرداني مجيد اسماعيلي تقدير کرد و به هر کدام مبلغ 15 ميليون ريال اهدا شد.

فيلم کمي دورتر از جمله آثاري است كه توانسته به خوبي ارادت مردم ايران زمين به حضرت فاطمه معصومه (س) را در قالب تصوير ماندگار كند.

اسماعيلي اصلي‌ترين مشکل خود را در ساخت اين فيلم کمبود بودجه دانسته است. مشکلي که گروه توليد را با سختي‌هاي مختلفي همراه کرد.

اسماعيلي درباره بودجه تله فيلم ها مي گويد: «گرچه دغدغه اصلي من فيلمسازي است اما هيچ‌وقت براي رسيدن به اين منظور به هر شرايطي تن نخواهم داد. عوامل مختلفي باعث تأثير مستقيم بر کيفيت يک اثر مي‌شوند که شايد مهمترين آن‌ها بودجه‌اي است که براي توليد اختصاص داده مي‌شود.

عده‌اي از تهيه کنندگان اين بودجه را به صورت کامل در اختيار فيلم قرار نمي‌دهند و همين امر سبب مي‌شود که استفاده از گروه درجه يک و امکانات مناسب، امکان‌پذير نباشد و فيلمي ساخته شود که از نظر کيفي مورد توجه قرار نگيرد.»

مجيد اسماعيلي درباره تله فيلم کمي دورتر هم مي گويد: «در اين فيلم تلويزيوني با توجه به مضمون فيلمنامه، شخصيت‌هاي داستان مستقيم براي برآورده شدن نيازهاي دنيوي به سراغ ائمه (حضرت معصومه (س)) نمي‌روند زيرا در فيلمنامه اين طرح تلويزيوني كه دو شخصيتي داريم كه به دور از زندگي اجتماعي با قلب و دلي صاف زندگي مي‌كنند، و اين خود باعث كشيده شدن ماجرا به حضرت معصومه (س) مي‌شود.

اين تله‌فيلم داستان و موقعيت خوبي داشت كه آن را نسبت به كارهاي ديگر متمايز مي‌كرد، با نويسندگي خوب طالب‌آبادي، تصويربرداري خوب مرادي و با دكوپاژ و بازي خوب بازيگران سعي كرديم داستان را جذاب كنيم و از طرفي سوژه، سوژه‌اي بود كه ناب بود، كار به شدت انساني و احساسي بود و تماشاگر را گول نمي‌زد.

در نتيجه همه‌ اين عوامل دست به دست هم داد تا مخاطب ارتباط خوبي با فيلم برقرار كند و همچنين در جشنواره‌ (جام جم) برگزيده شود. در پايان منجر به اين شد كه فضاي خوبي بين عوامل بعد از اين كار به وجود بيايد.»

اسماعيلي درباره ساخت تله‌فيلم‌هاي مناسبتي مي گويد: «به طور كلي اكثر تله‌فيلم‌هاي مناسبتي عجولانه توليد مي‌شوند؛ به عنوان مثال براي خود من چندين‌ بار پيشنهاد شده است كه يك ماه مانده به مناسبت‌ خاص كار توليد كنم، در شرايطي كه هنوز هيچ طرحي مشخص نيست و فقط خواسته شده است كه در يك ماه اين پروسه از مرحله‌ي طرح تا نمايش طي شود؛ قطعا در اين يك ماه هر كسي را با هر امكاناتي كه بياوري، فيلم پذيرفته نخواهد بود، متاسفانه چون اكثر تله‌فيلم‌هاي ما اين‌گونه هستند، بسياري از ويژگي‌هاي خوب را دارا نيستند.

اين مسئله به عدم برنامه‌ريزي مسئولان در مناسبت‌ها برمي‌گردد، براي مناسبت‌هاي هر سال برنامه‌ريزي نمي‌كنند، ما تقويم را كه ورق بزنيم مناسبات در آن كاملا مشخص است، اما متاسفانه مسئولان ما از انتهاي هر سال براي مناسبت‌هاي سال آينده برنامه‌ريزي نمي‌كنند...»

اين كارگردان درباره‌ مشکلات ساخت تله‌فيلم‌ها مي گويد: «برآورد‌ها پايين است، از طرفي يك مقدار از مطالبي كه گفته مي‌شود، از كيفيت كار كاسته مي‌شود، زماني كه برآورد امسال با دو سال پيش، يكي باشد، با توجه به اين‌كه طي اين دو سال اتفاقات زيادي رخ داده است، از جمله اين‌كه دستمزد‌ها فرق كرده است، كارگردان مجبور مي‌شود روزهاي تصويربرداري را كاهش دهد.

همچنين به دنبال آن از عوامل و بازيگراني استفاده كند كه متخصص نيستند، البته يك سري‌ها به دنبال تجربه هستند و پول اندك مي‌گيرند، اما بايد بدانند كه سينما جاي تجربه نيست، هر هزينه‌اي كه از بيت‌المال مي‌رود، جاي تجربه ‌كردن نيست، بلكه سينماگران جوان، دانشگاه‌ها، فيلم‌هاي كوتاه جاي تجربه ‌كردن است. قطعا همه اينها دست به دست هم مي‌دهند، كه در نهايت يك فيلم بي‌كيفيت توليد مي‌شود.

...بازيگر هم وقتي تلويزيون را روشن مي‌كند، به كيفيت آن نگاه مي‌كند، زماني كه تله‌فيلم ضعيف كار شده باشد، در نتيجه هيچ هنرمندي هنرش را صرف هزينه‌ اين كارهاي ضعيف و بيهوده نمي‌كند، اما اگر فيلمسازي براي كارش ارزش قائل باشد، مطمئنا بازيگراني چهره به آنها اعتماد خواهند كرد، اما متاسفانه برخي فيلم‌سازها به دنبال افراد چهره هستند تا تماشاگر فيلم را ببيند.»

اسماعيلي درباره حضور افراد حرفه‌اي درتله فيلم ها مي گويد: «به شرطي حضور اين افراد موجب كمك به حوزه‌ تله‌فيلم مي‌شود كه اين افراد به عنوان يك دكان به سراغ فيلم نيايند، بارها ديده شده است كارگردانان به نام در حوزه‌ سينما به ساخت تله‌فيلم پرداختند كه به شدت با تله‌فيلم بدي روبه‌رو شده‌ايم، اما بعدها به گوشتان مي‌رسد كه به دليل بيكاري و سرگرمي و صرف هزينه به سمت تله‌فيلم آمده است.

در توليد تله‌فيلم‌ها جوانان مستعدي وجود دارند كه مي‌توانند با انرژي خودشان فيلم‌هاي خيلي خوب و كم‌ هزينه بسازند...حضور فيلمساز حرفه‌اي در خوب ‌شدن يك فيلم چندان موثر نيست، بلكه آن نگاه و انگيزه است كه مي‌تواند تله‌فيلم خوب را ارائه دهد. در جشنواره‌هايي هم كه حضور داشتم، فيلمسازاني كانديد شدند و جايزه گرفتند كه نامي نداشتند، در صورتي كه رقيب‌هايي كه در سينما حرف اول را مي‌زدند در جشنواره حضور داشتند، اما نامزد نشدند.»

اسماعيلي درباره سوژه هاي تله فيلم ها مي گويد: «شايد ما يك سوژه‌ انساني داشته باشيم كه در هيچ مناسبتي نگنجد، اما مسئولان استقبال نمي‌كنند. شايد اگر يك مقدار دست بازتر باشد و فيلم‌هاي ديگري ساخته شود و از طرفي برآوردها منطقي‌تر باشد، اتفاق خوبي خواهد افتاد.

...فيلم تلويزيوني به شدت مقدس است، چون مخاطبي كه در تلويزيون است در سينما نيست. با توجه به اين‌كه تريبون 70 ميليوني به مدت يك ساعت و نيم در دست ماست، مي‌توانيم حرف‌هاي انساني بزنيم، تماشاگران ما لجباز نيستند، وقتي كار خوب و باكيفيتي ببينند آن را دنبال مي‌كنند.»

مهدي فقيه درباره بازي در کمي دورتر مي گويد:«...در فيلم کمي دورتر به کارگرداني مجيد اسماعيلي چون فيلمبرداري در ماه مبارک رمضان انجام مي شد من روزه بودم در آن شرايط و گرماي هوا واقعا کار دشوار و سخت بود و چون دائم سفر هستم روزه به من واجب است. اما عشق و علاقه به آقا امام رضا(ع) باعث شد که بتوانم اين سختي ها را تحمل کنم و با روحيه و انرژي در طول مدت فيلمبرداري حضور داشته باشم.

من در دوران بازيگري ام فيلم هاي مذهبي زيادي بازي کرده ام اما ...«کمي دورتر» فيلمي متفاوت بود ...همه سر اين کار روزه بودند تاثيري که اين روزه دار بودن در ساخت فيلم داشت خيلي عجيب بود.»

فقيه درباره نقشي که در کمي دورتر بازي کرده، مي گويد: «در اين فيلم شخصيتي که بازي کرده ام  يک سوزبان قطار است که اعتقادات مذهبيش کمي با ترديد روبرو است. اين مرد علاقه قلبي زيادي به همسرش دارد و در راه خانواده حاضر به هر کاري است و در طي اتفاقاتي که در طول فيلم براي اين شخصيت به وجود مي آيد اعتقادات راستين و واقعيش را به ائمه(ع) مطرح مي کند.»

فقيه درباره اينکه چقدر اعتقادات ديني بازيگر در بهتر شدن اين نوع فيلم ها موثر است، مي گويد:« اين اعتقاد واقعا تعيين کننده است و شايد خيلي از دوستان بازيگر اعتقاد به بازي تکنيکي دارند که مي توانند هر نقشي را بدون باور قلبي بازي کنند اما من چنين عقيده اي ندارم و نقش ها برايم با باورهاي قلبيم همراه است.

خوشبختانه با اين نوع بازي است که مخاطب با من ارتباط برقرار مي کند و بعد از خاتمه نمايش فيلم هايم در جشنواره خيلي از دوستان با من تماس مي گيرند و از شيوه بازيم تشکر و قدرداني مي کنند . به يک نکته هميشه اعتقاد دارم که موقعي براي ائمه اطهار(ع) کار مي کنيم بايد نيتمان خالص باشد.»

فقيه درباره ساخت فيلم هايي با مضمون مذهبي مي افزايد: «متاسفانه ما در زمينه ساخت فيلم‏هاي مذهبي کم کار کرده ايم و بيشترين رويکرد ما مربوط به بخش تاريخي فيلم‏ها بوده است و بحث معنويات و سياست‏هاي ائمه به طور کلي از ياد فيلمسازان رفته است.

ساخت فيلم مذهبي يک مسئله اجتماعي براي کشور است و قرآن کتابي اجتماعي با بيان الهي و معرفت مهمترين مسئله آن است که مي تواند به موضوعي براي فيلم‏هاي کوتاه، مستند و حتي انيميشن بدل شود. خوشحالم که در دوران بازيگري خودم چند فيلم مذهبي بازي کرده ام و اميدوارم اين روند ادامه داشته باشد.»

فقيه درباره ويژگي هاي کار خوب در عرصه تصوير مي گويد:« كار خوب كاري است كه معنا داشته باشد و انسانيت را نشان دهد حالا در هر ژانري كه مي‌خواهد باشد فرقي نمي‌كند. هدف در يك كار، روشن كردن مسائل انساني است و اين از مهم‌ترين دغدغه‌هاي من براي انتخاب كارهايم است.

به عنوان مثال قصص قرآن و روايت‌هاي آن هم جذاب است و هم انساني و حتي بار دراماتيك آن هم بسيار زياد است. به نظرم مسائل انساني در قصه‌هاي قرآن به خوبي به چشم مي‌خورد. مسائل انساني يعني وجود شناختي انسان به لحاظ روحي و معنوي. »

داستان تله فيلم کمي دورتر درباره فرخ و منير زوج سالخورده‌اي است كه 30 سال در ايستگاهي دور افتاده سوزنبان قطارند. منير آرزوي زيارت حضرت معصومه (س) را دارد اما تا بحال نتوانسته همسرش را تنها بگذارد، تا اين که خوابي مي‌بيند و ...

مهدي فقيه، ثريا قاسمي و يوسف خداپرست از بازيگران اين فيلم تلويزيوني‌اند كه فيلمنامه آن را علي طالب آبادي به نگارش در آورده است.

ساير عوامل اين تله فيلم عبارتند از:

تصويربردار: هاشم مرادي، موسيقي: مسعود سخاوت دوست، تدوين: مهدي سعدي، دستيار اول كارگردان و برنامه‌ريز: ‌علي سرآهنگ، طراح صحنه: هادي نصيري، طراح لباس: فريماه دولت آباد، مشاور كارگردان و تهيه كننده: سيد روح الله حجازي، مجري طرح: حسين پرستار.

 

چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392 - 9:58


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری