جمعه 27 مرداد 1396 - 5:34
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرش معظمي

 

نگاهي به برنامه هاي حوزه هنري به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامي

 

سنت پسنديده نام گذاري روزهاي هفته با هدف گراميداشت مناسبت هاي مهم اسلامي و ملي، يکي از کارهاي بسيار خوبي است که در حد خود به ماندگار شدن خاطره وقايع ارزشمند کمک مي کند. پس از شهادت هنرمند متعهد و بسيجي، شهيد سيد مرتضي آويني در روز بيستم فروردين سال 1372، با پيشنهاد شاعران، نويسندگان و هنرمندان حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي به مقام معظم رهبري، اين روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامي» نام گذاري شد.

حوزه هنري به مناسبت اين روز برنامه هايي را برگزار كرد كه در اينجا نگاهي به اين برنامه ها خواهيم داشت:

 

1-   نشست پژوهشي ادبيات و انقلاب اسلامي

همزمان با روز هنر انقلاب اسلامي و روز شهادت شهيد سيد مرتضي آويني، نشست پژوهشي ادبيات و انقلاب اسلامي ويژه «روز هنر انقلاب اسلامي» با حضور دكتر عليرضا حافظي، علي محمد مودب و زهير توكلي چهارشنبه 21 فروردين در تماشاخانه مهر حوزه هنري  برگزار شد.

صداي شهيد آويني راوي فتح است

 در اين نشست علي محمد مودب گفت:امروز روزي است كه به شهيد آويني نسبت داده شده است.وجود نام شهيد آويني بركتي براي برگزاري اين نشست ها شده است.

 وي ادامه داد:يكي از جنبه هاي خوب شهيد آويني صداي اين شهيد بوده است كه در خاطره ملت ما ماندگار شد.شايد ما حدود بسيار زيادي شهيد و جانباز از جنگ داريم كه برخي فراموش شدند اما صداي شهيد آويني هنوز ماندگار است.

 مودب افزود:صداي شهيد آويني  روايت گر جنگ و دفاع مقدس است كه همانند صداي آهنگران برجسته شد.اين صدا راوي فتح است.

 اين شاعر اظهار كرد:فتح عمدتا در عالم از جنس خشونت و گرفتن است اما اين صدا نرم و لطيف است و گوياي حماسه اي است.ادبيات انقلاب چيزي از جنس اين صداست.ادبيات انقلاب تجلي جوان هايي است كه در راه انقلاب جان باختند .ادبيات انقلاب وجود مكتوب آن هاست.

 وي به قيصر امين پور اشاره كرد و گفت:از برجسته ترين شاعران انقلاب مي توان از قيصر امين پور نام برد .«شعري براي جنگ» از شاخص ترين اشعار اين شاعراست.

 اين نويسنده افزود:انقلاب بازگشت تازه اي به چشمه هاي تاريخ ما است و يكي از موفق ترين هنرها در اين ميان انقلاب ادبيات بوده است.

آموزه هاي قرآني و اسلامي ناظر برآثار ادبي است

 عليرضا حافظي از نويسندگان و پژوهشگران ادبي كشور در ابتداي سخنان خود درخصوص ادبيات گفت: يكي از كاركردهاي ادبيات، احضار عالم موجود در غياب آنهاست اما ناظر بر اين عملكرد، نگرش است كه چگونه احضار در غياب موجود تحقق پيدا كند.

 وي ادامه داد: براي ما و انقلاب نگرش قرآن و آموزه هاي قرآني است البته بخشي از هر اثري كه خلق شود خيال آفرين است اما ناظر بر آن تخيلات، آموزه هاي قرآني خواهد بود.

 وي با اشاره به اين بيت حافظ هر كو نكند فهمي زين كلك خيال انگيز/ نقشش به حرام ار خود صورتگر چين باشد گفت: تمام عناصر نظريه پردازي ادبي براي تبيين چيستي ادبيات وجود دارد و مقوله هاي خيال آفريني، خيال انگيزي و صورت كارانه ديده مي شود.

 وي وجه اصلي ادبيات را آفرينش نقش ، صورتگري و خيال انگيزي دانست و افزود: آنچه ناظر بر كاركردهاي ادبي است آموزه هاي قرآني و اسلامي است و با بررسي آثار ادب فارسي در اين 1400 سال متوجه حضور اين آموزه ها مي شويم به عنوان مثال در شاهنامه فردوسي شاهد انطباق آن با نهج البلاغه هستيم.

 اين نويسنده كشورمان با بيان اينكه انقلاب اسلامي براي احياي پيام قرآني و محمدي روي كار آمد، خاطر نشان كرد: ما در طول اين سه دهه شاهد فوراني توليد آثار ادبي بوديم اما ما به دوره اي رسيده ايم كه مي توان سطح اين آثار را زلال تر ديد و در اين زمينه آثار خوبي در ژانرهاي مختلف به توليد رسيده است.

 وي به ضعف پژوهش در زمينه توليدات ادبي اشاره كرد و گفت: بايستي آثار جدا از روش هاي به كار رفته در آفرينش آنها را بررسي كرده و ضعف و قوت ها را بيان نماييم.

 اين پژوهشگر ادبي با تاكيد بر اين مطلب كه آثار شاعراني چون حافظ با احاطه كامل بر معارف اسلامي شعر گفته است، اضافه كرد: بعد از انقلاب نيروهاي جواني با انگيزه شورمندانه دست به قلم برده و بسياري از آموزه هاي ادبي را فرا گرفتند و به لحاظ فني با مراحل تكاملي روبرو بوديم و اين قابل قياس با آثار قديمي نيست.

 حافظي با ذكر اين مطلب كه بعد از انقلاب شور انقلابي نيروهاي جوان آنها را براي توليد آثار ادبي به كار وا داشت، گفت: نمي توان از جوانان عصر حاضر توليد آثاري كه حامل پيام هاي قرآني به آن صورت كه در زمان حافظ سروده مي شده داشت ، اما بعد از انقلاب و در طي اين سالها انگيزه ها تقريبا از سمت و سوي سياسي و اجتماعي به سوي بعد فرهنگي حركت كرده است.

انقلاب اسلامي معادلات جهان را بر هم زد

زهير توكلي با بيان اين كه در ايران و در گذشته تفكيك بين ادبيات و الهيات وجود نداشت، گفت: در ادبيات كهن ما نيز اين موضوع مشهود است و فهم متون كهن ادبي بدون بهره گيري از قرآن و ، احاديث و عرفان امكان پذير نيست.

 وي ادامه داد: تفكيك بين ادبيات و الهيات از دوران رنسانس صورت گرفت و هنوز هم هست، در ايران نيز با ورود مشروطه متاسفانه ادبيات معاصر ما با نوعي پشت كردن به سنت ، بيزاري از سنت و حتي در برخي موارد توهين به مقدسات شكل گرفت و علتش هم اين بود كه اهالي فرهنگ و هنر و ادبيات آن دوران در مقابل پيشرفت هاي غرب متحير شده بودند.

 اين شاعر و پژوهشگر گفت: اين واكنش انفعالي ادامه داشت تا به دوران انقلاب اسلامي رسيديم و انقلاب ما با تشيع و دين گره خورد و انقلابي شكل گرفت كه با ديگر انقلاب ها متفاوت و مبتني بر دين بود در حالي كه تمام انقلاب هاي قرن 20 مبتني بر كمونيستي يا ملي و سكولار بودند و انقلاب اسلامي اين معادلات را بر هم زد.

 توكلي با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي موجوديت غرب را از طريق ديني بودنش زير سوال برد، گفت: وقتي كه انقلاب اسلامي بر تمام  شئون جامعه تاثير مي گذارد معلوم مي شود كه اصالت دارد و از متن جامعه برخواسته است.

 توكلي با بيان اين كه بايد ديد چه چيزهايي باعث متفاوت شدن انقلاب اسلامي ايران از ديگر انقلاب هاي جهان شده است، عنوان كرد: انسان هاي ويژه ايي همچون شهيد همت اين انقلاب را خاص كردند. جوهره انقلاب و چيزي كه آن را از انقلاب هاي ديگر متمايزمي كند، شخصيت ها و انسان هاي خاصي بوده است كه در اوايل انقلاب حضور داشته اند و يك شبهه ره صد ساله را رفتند.

 

2-   نشست پژوهشي نظريه پردازي و آموزش در هنر انقلاب

 همزمان با روز هنر انقلاب اسلامي و روز شهادت سيد مرتضي آويني، نشست پژوهشي نظريه پردازي و آموزش در هنر انقلاب اسلامي ويژه «روز هنر انقلاب اسلامي» با حضور دكتر مجيد شاه حسيني، دكتر حسن عباسي، مجيد جعفري لاهيجي وايرج داداشي چهارشنبه 21 فروردين در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزار شد. 

 هنرمندان انقلابي، مومن به انقلاب بودند

در اين نشست ايرج داداشي گفت: نقطه آغاز انقلاب را اگر از 15 خرداد سال 1342 و يا سال 1357 در نظر بگيريم و آثار مربوط به آن دوره را مطالعه كنيم مي بينيم كه داراي دامنه زماني بالا است لذا تعداد آثار زياد است .

 وي افزود: .در شروع انقلاب هنرمندان بسياري شركت داشتند و كار هاي هنري انجام داده اند وآثاري پديد آوردند كه بعضي از اين آثار مانايي داشته اند و بعضي آثار كمتر ماندگار شده اند. پوسترها ، نقاشي ها، تابلوهاي ديواري و ديوارنوشته ها ماندگاري داشته اند و به نوعي كار هنري به حساب مي آمدند .

 داداشي با بيان اينكه كتاب " در گرماگرم انقلاب " از مجيد جعفري كار بسيار بزرگي است ادامه داد:اين كتاب تنها شامل دو جلد نيست بلكه با توجه به بسياري از مشكلاتي كه آقاي جعفري داشتند از قبيل مسايل مالي و... اميدوارم اين كار را به وحدانيت برسانند تا با يك چشم انداز مصاديق هنر انقلاب اسلامي را بتوان شناسايي كرد.

 همچنين در پايان ايرج داداشي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين كه هنر ايران همواره هنر ديني بوده ،هنر نوين انقلاب اسلامي در اين زمينه چه ويژگي ها و تحول هايي داشته است گفت:هنر نمي تواند در اين مورد بي تاثير باشد. هنر جداي از اين مقوله نيست.

 وي اظهار كرد:انقلاب اسلامي تحول عظيم اجتماعي و سياسي و ديني در كشور ايجاد مي كند و پايان مي دهد .هنري كه در گرماگرم انقلاب به وجود آمده است در همين جهت و مسير حركت مي كند.هنرمندان انقلابي، مومن به انقلاب بودند و براي همراهي با  انقلاب اسلامي آثاري پديد آوردند و اين آثار تا سال ها تاثير خود را مي گذارند و ماندگارند .

 لازم به ذكر است در اين نشست پژوهشي كه از ساعت 10 صبح تا ساعت 13 به طول انجاميد مخاطبان استقبال پرشوري داشته اند به طوري كه تمام صندلي هاي سالن پر بوده است.

هنر انقلاب اسلامي نسبتي با عافيت طلبي ندارد / غربي ها از هنر معنازدايي كردند

مجيد شاه حسيني با اشاره به منشور حضرت امام خميني (ره) كه در سال 67 تدوين شد، گفت: عجيب اين است كه در ساحت عموم به اين منشور كمتر توجه كرده ايم، حال آن كه شهيد مرتضي آويني از صدور اش چنان به وجد آمد كه در لبيك به آن ماهنامه سوره را راه اندازي كرد.

 وي ادامه داد: هر چه در اين منشور نگاه مي كنيم از عرفان و زيبايي و عشق و ولايت مي بينيم و ظاهرا آن چيزي كه غايب است تعريف امروز غربي ها از هنر است و اگر در دانشگاه هاي هنر ما اين منشور لحاظ مي شد بايد بعد از گذشت دو دهه از صدورش به دستاوردهاي فراواني مي رسيديم. اگر بعد از 34 سال كه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد هنوز در پيچ و خم هاي فرماليزم دست و پا مي زنيم و هنوز غايت هنر را هنر فرماليستي مي دانيم، به نظر مي رسد كه راه را نيافته ايم.

شاه حسيني اظهار داشت: اگر در اين بيابان صعب العبور در جست و جوي طريق هستيم به نظر مي رسد كه فراز و فرجام اين منشور كه هر دو به خون پاك هنرمندان دفاع مقدس ارجاع مي دهد كليد مشكل گشاي ما خواهد بود و اگر آويني كسي بود كه در لبيك به اين منشور آن حركت پر شور را آغاز كرد بايد او را اولين فارغ التحصيل بدانيم چرا كه شهادت او هم در همين مسير قرار گرفت.

 وي با بيان اين كه شخصيت شهيد آويني مهجور و ناشناخته است، عنوان كرد: اين روزها بازار ذكر خاطرات داغ است و هر كس از آويني فرازي مي گويد ولي فراز آويني فرجام او بود. او آن گونه كه باور داشت زندگي را به پايان رساند و عجيب اين جا است كه امروز كساني آويني را بدون اين فرجام تفسير مي كنند.

او خاطرنشان كرد: غايت نگاه ما به هنر غرب انكار و نفي همه مباني و اصول آن نيست و نخواهد بود اما پذيرش كامل و متلق آن هم همان فرجامي را در پي خواهد داشت كه امروز به آن دچار شده ايم. كساني تصور كردند كه هنر امري  است ژنتيك و كساني ذاتا يا هنرمند هستند و يا نيستند و حس هنرمند كه بر مبناي اين توانايي دروني در او از ابتدا نهادينه شده تعيين كننده مسير خواهد بود، از اين جا بود كه نسبت هنر با حديث نفس بسيار جدي و پر رنگ شد و كسي نپرسيد كه اين نفسي كه قرار است حديث آن را شاهد باشيم تا چه حد تذكيه شده است و تا چه حد به نور جهان حق آراسته شده است.

 شاه حسيني با اشاره به اين كه براي داشتن هنر ديني بايد هنرمند ديني تربيت كنيم، گفت: اگر فرض بر اين است كه هنر مجموعه ايي است از گذاره هاي معنايي و شايستگي هاي ذاتي، بروز و ظهور اين مجموعه همچنان همان دور باطل است كه طواف مي كنيم.

وي اظهار داشت: آدرس هنر انقلاب را بايد از معمار هنر انقلاب اسلامي ايران پرسيد و بايد بدانيم هنر انقلاب اسلامي ايران با مفهوم ولايت و ولايت پذيري نسبتي نزديك و غير قابل انكار دارد همان گونه كه هنر شيعي هم اين گونه بود و هيچ ولايتي بدون تعريف مرزهاي دقيق تبرا كامل نخواهد شد، كما اين كه تبلا و تبرا از آغاز پيدايش نگاه شيعي با هم توام بوده اند، معناي ديگر كه قائدتا به عنوان نگاه راهگشا براي ما مي تواند آغاز يك مسير تلقي شود اين است كه مفهوم بلند شهادت با هنر شيعي و هنر انقلاب اسلامي ايران پيوندي ديرينه دارد.

وي در پايان گفت: در هنر انقلاب اسلامي ايران نسبتي ميان عافيت طلبي، عافيت نشيني و انتخاب مسير راحت امكان پذير نيست و فهم ما از شهادت ضرورتا به معناي مرگ در كالبد انساني نيست ، هنرمند ديني شهادت به جمال حق مي دهد و شاهدي است كه شهادت مي دهد به تجلي ذات ربوبي در ذرات عالم هستي، ممكن است زماني به دليل اين شهادت در معرض شهادت و فيض آن هم نائل شود اما مهم اين نگاه و نگرش است و قطعا اين نگاه نوراني با خشونت و خشونت طلبي نسبتي نخواهد داشت.

هنر مقوله‌اي صرفا سرگرم كننده نيست

حسن عباسي در اين نشست با بيان اينكه در فضاي هنر انقلاب اسلامي نبايد به هنر افسرده برسيم گفت: امروز در مجموعه هاي طنز تلويزيون، سينما و تئاتر ما هنر ابزورد ديده مي شود كه با سازوكار هنر انقلابي سازگار نيست و اين به دليل مخدوش بودن بنيان هاي نظري است كه در سازوكارهاي ما امكان رشد و نمو داشته اند.

 عباسي با بيان اينكه از نظر حكما هنر از وحي جدا نيست، افزود: هنر در واقع تبيين وحي ، سپس تبديل آن به عقل و تبديل عقل به حس و هنر در نتيجه انتقال حس به وجود مي آيد كه در نهايت از طريق رسانه معرفي مي شود. هنر مجزاي از علم و معرفت  و علم ومعرفت مجزاي از حكمت و حكمت مجزاي از وحي نيست و يكپارچگي دارند.

وي با اشاره به اينكه از كلام وحي انگاره علمي استخراج و به اثر هنري تبديل مي شود، اضافه كرد: اين كه هنر صرفا سرگرمي است و اين مسئله كه در فضاي رسانه اي و هنري ما ديده مي شود، غلط است زيرا به لايه سطحي انسان يعني فرح و حزن اشاره دارد.

 عباسي با بيان اينكه هنر مجزاي از وحي، حكمت، علم، هنر و رسانه نيست افزود: هنگامي كه ميان اين اجزا ارتباط معني دار برقرار شود، سيستم و نظام شكل مي گيرد و هيچ كدام از اين موارد منفك از يكديگر نيست.

 اين نظريه پرداز در خصوص هنر انقلاب گفت: نظريه پردازي هنر انقلاب اسلامي به اين موضوع برمي گردد كه هنرمند اين حوزه چه كسي است و چه ويژگي هايي دارد، گذاره دوم اين است كه آيا منظر ديد ما خدايي و وحياني است يا خير؟

 وي در خصوص آموزش هنر انقلاب گفت: براي آموزش هنر انقلابي آموزه ها بايستي دسته بندي شود، آموزگار آموزه را آموزش مي دهد  كه البته اكنون از آن غفلت شده و اين فرآيند نمي تواند منفك از آموزه هاي الهي باشد.

 

3-   نشست پژوهشي هنرهاي نمايشي انقلاب اسلامي

سومين نشست پژوهشي ويژه برنامه هاي روز هنر انقلاب اسلامي با موضوع هنرهاي نمايشي انقلاب اسلامي با حضور اهالي تئاتر، منتقدان و كارشناسان و اصحاب رسانه شنبه 24 فروردين در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزار شد.

اوايل انقلاب دوران طوفاني و پر كاري در حوزه تئاتر داشتيم

در اين نشست علي منتظري منتقد و كارشناس تئاتر، با بيان اين كه حدود 20 سال است كه از حوزه تئاتر و نمايش دور هستم، عنوان كرد: زماني هم كه در حوزه مديريت تئاتر فعاليت داشتم خودم را مهمان مي دانستم.

 وي ادامه داد: آشنايي من با تئاتر به سال هاي پيش از انقلاب اسلامي بر مي گردد كه در آن دوران به تئاتر هاي دبيرستاني و مذهبي علاقه داشتم و در قم نيز انجمن هاي اسلامي وجود داشت كه در آن ها حضور داشتيم و فعاليت مي كرديم.

 منتظري اظهار داشت: در آن زمان دو نوع تئاتر وجود داشت كه يكي تئاتر رو حوضي بود و ديگري جريان تئاتر هاي مذهبي بود و يادم هست در آن زمان كانوني به نام وليعصر وجود داشت كه مسئول آن شيخ حسن نوري همداني بود و اين گونه فضاها زمينه آشنايي و علاقه من به تئاتر را فراهم مي كرد و البته فكر نمي كردم كه روزي قرار است سكان تئاتر كشور را به من بسپارند و تنها به واسطه علاقه در اين حوزه حضور داشتم.

 وي گفت: دوران طوفاني و پر كاري را در اوايل انقلاب در حوزه تئاتر شاهد بوديم و البته نيروهاي مسلمان معتقد به انقلاب اسلامي خيلي حضور فعالي در تئاتر نداشتند مگر كساني كه در بخش امور تربيتي يا كانون هاي اسلامي فعاليت مي كردند و شايد اولين كار مذهبي و انقلابي آن روزها اثري بود كه آقاي قشقايي به روي صحنه مي برد.

 اين منتقد و صاحب نظر هنري با تاكيد بر اين كه جريان قالب در تئاتر پس از انقلاب در دست نيروهاي انقلابي نبود ، گفت: البته نمي خواهم بگويم آن ها كه جريان را در دست داشتند آدم هاي بدي بودند بلكه در آن فضا بزرگ شده بودند و كارشان تنها تئاتر بوده است.

 منتظري ادامه داد: پيش از انقلاب اسلامي جريان قوي داشتيم به نام كارگاه نمايش و اداره تئاتر كه با پيروزي انقلاب اسلامي اداره تئاتر بلاتكليف شد و كارگاه نمايش نيز منحل شد تا اين كه با اجماع اين مراكز هنري مركز هنرهاي نمايشي تاسيس شد و البته عده ايي از هنرمندان مسلمان نيز كانوني را تحت نظر محمد كاسبي تشكيل دادند.

 وي گفت: در سال 61 اولين جشنواره سراسري تئاتر فجر شكل گرفت و با توجه  به گرايش جمعي كه وجود داشت براي احياي هنر اسلامي و اجتماع هنرهمندان مسلمان از همه دعوت شد.

تئاتر پس از انقلاب در حوزه تحقيق و پژوهش كمبود دارد

 در ادامه اين نشست پژوهشي رحمت اميني مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري نيز با انتقاد از اين كه در حوزه تئاتر بعد از انقلاب اسلامي به طور جدي پژوهشگري نكرده ايم، گفت: تئاتر پس از انقلاب و حتي قبل از انقلاب اسلامي در حوزه تحقيق و پژوهش كمبود دارد.

 وي تصريح كرد: حدود سال هاي 72 بولتن هاي جشنواره هاي تئاتر فجر را كه تا آن سال برگزار شده بودند براي نگارش مقاله جمع آوري مي كردم كه اين بولتن ها در آرشيو مركز هنرهاي نمايشي نبود و از اشخاص و هنرمنداني كه مي شناختم تهيه كردم.

 اميني افزود: از 2 ماه قبل در حال تحقيق و پژوهش بر روي تئاتر انقلاب اسلامي است و در اين زمينه به شدت با كمبود منابع مواجه هستيم و تصميم گرفته ام به تدوين تاريخ تئاتر انقلاب اسلامي بپردازم.

 اين استاد دانشگاه گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي خانواده ها از اين كه فرزندانشان را به تئاتر بفرستند واهمه داشتند و تصورشان از تئاتر روشن نبود و مركز هنرهاي نمايشي و همينطور حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در آن دوران احساس وظيفه كردند كه در خانواده ها اعتماد سازي كنند و همچنين تئاتر را در حوزه انديشه اسلامي و انقلابي به وجود بياورند.

 وي اظهار داشت: اعتماد سازي براي لايه هاي مختلف مردم، مخاطب سازي براي تئاتر و توجه به مخاطب عام چيزي بود كه در تئاتر بعد از انقلاب ديده مي شد و اسامي كه در چند سال آغازين پيروزي انقلاب اسلامي در تئاتر حضور پيدا كردند بعد ها چهره هاي مطرح اين حوزه شدند و مي توان گفت تاثيرگزاري تئاتر در دهه اول انقلاب اسلامي بيش از دهه هاي بعدي بود.

زيربناي فكري براي تئاتر انقلاب اسلامي وجود ندارد

 مجيد سرسنگي استاد دانشگاه و مدير خانه هنرمندان نيز در اين برنامه با بيان اين كه صحبت از تئاتر بعد از انقلاب اسلامي بسيار مهم است، عنوان كرد: براي پژوهش در اين زمينه بايد به تئاتر قبل از انقلاب برگشت تا ببينيم اين تئاتر اساسا چگونه شكل گرفته است.

 سرسنگي ادامه داد: بهتر است از واژه تئاتر پس از انقلاب اسلامي استفاده كنيم چرا كه اگر بگوييم تئاتر انقلاب به اين معنا است كه ما تئاتر انقلاب داريم و اين گونه هنرها در دنيا تعريف دارد. در واقع سوال اين جا است كه اگر انقلاب اسلامي به پيروزي نمي رسيد تئاتر ما چه مي شد؟ و من فكر مي كنم در آن صورت تفاوتي با حال حاضر نداشت.

 وي تصريح كرد: بعد از انقلاب اسلامي غير از مقاطعي كه برخي هنرمندان با انگيزه هاي شخصي به تئاتر انقلاب پرداختند بيشتر نمايش ها كه رنگ و بوي مذهبي و ديني و ارتباط با جمهوري اسلامي داشتند با مضمون جنگ تحميلي ساخته مي شدند و آن هم به دليل نزديكي دفاع مقدس با پيروزي انقلاب اسلامي بود.

او با اشاره به برخي انتقادها نسبت به تئاتر انقلاب اسلامي گفت: اگر امروز مي گوييم تئاتر انقلاب اسلامي ما ضعف دارد، به اين دليل است كه ما چيزي نكاشته ايم كه بخواهيم درو كنيم. در دانشگاه هاي تئاتر ما چه چيزي تدريس مي شود و خروجي دانشگاه ها چيست كه فارغ التحصيلانش بخواهند تئاتر را اصلاح كنند و آثار معدود مناسبتي را هم نمي توان در جريان شكل گيري هويت تئاتر جديد بر مبناي تئاتر انقلابي ديد.

 سرسنگي ادامه داد: شايد مهمترين دليل ضعف تئاتر انقلاب اسلامي اين بوده كه زيربناي فكري براي اين گونه تئاتر به وجود نياورده ايم و پس از گذشت 34 سال از پيروزي انقلاب نمي توانيم كتاب و رساله پژوهشي در حوزه تئاتر انقلاب پيدا كنيم. در هيچ جاي دنيا هنر خودش به خودي خودمفاهيمش را خلق نمي كند، بلكه اين انديشمندان و متفكران هستند كه زمينه فكري هنري را ايجاد مي كنند.

 وي گفت: متاسفانه تئاتر ما عملگرايي صرف بوده است و ما هميشه به اجرا فكر مي كرديم به طوري كه بازيگر، كارگردان وعوامل ديگر تئاتر داريم، اما نمايشنامه نويس حرفه ايي تئاتر نداريم. در تئاتر بعد از انقلاب توسعه همه جانبه نداشتيم در حالي كه اگر مي خواهيم تئاترمان بالنده شود بايد همه جانبه به توسعه آن بپردازيم.

 مدير خانه هنرمندان با بيان اين كه پس از انقلاب از لحاظ كمي دانشگاه ها و گروه هاي تئاترمان زياد شدند، گفت: به اين فكر نكرديم كه كيفيت آموزش نيروهاي تئاتري چگونه بايد باشد و تصور كرديم هر چه دانشگاه هايمان را گسترش بدهيم نيروهايمان را گسترش داده ايم.

 سرسنگي همچنين با بيان اين پرسش كه آيا مي توانيم ادعا كنيم صاحب تئاتري هستيم كه هويتش منحصر به انقلاب اسلامي است يا خير، عنوان كرد: جريان مستمر تئاتر با هويت انقلاب اسلامي بايد مورد توجه قرار بگيرد نه اين كه در مقطعي دو اثر خوب اجرا شده است يا خير. به طور مثال آخرين جشنواره تئاتر فجر را بررسي كنيم و ببينيم چرا بعد از سي و چند سال جشنواره فجر  كه آيينه هنر انقلابي است ، از جشنواره هاي پيشين ضعيف تر است و هويتش با انقلاب اسلامي كمرنگ تر شده است.

 وي تاكيد كرد: به نظرم انحرافي در جايي صورت گرفته و هر چه كه جلو تر مي رويم اين انحراف بيشتر مي شود.

 

4-   نشست پژوهشي هنر سينماي انقلاب اسلامي

نشست پژوهشي سينماي انقلاب اسلامي با حضور اهالي سينما همچون رضا ميركريمي، شهريار بحراني و منوچهر محمدي شنبه 24 فروردين در حوزه هنري برگزار شد

هنرمند با هنرش بايد مخاطب را نجات دهد و متعهد كند

شهريار بحراني كارگردان سينما با بيان اين كه بهترين نظري كه درباره هنر انقلاب اسلامي در اين 30 و چند سال تجربه كرده ام منظري است كه حضرت امام خميني (ره) نسبت به  انقلاب دارد، گفت: حضرت امام فرمودند كه هنر، دميدن روح تعهد در انسان ها ست و اين جمله سخني از ديدگاهي را مطرح مي كند كه ديدگاه قرآن است.

 وي ادامه داد: افراد مصلح افرادي هستند كه مي خواهند انسان ها را نجات دهند و هنر هم بايد همين گونه باشد. اين نگرش را در سخنان امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري مي توانيم ببينيم و نگاهي كه به هنر وجود دارد نگاه عجيبي است. نگاهي نيست كه به هنر صرفا به عنوان يك فعاليت شخصي بنگرد.

 اين كارگردان سينما خاطرنشان كرد: اگر قرار است هنرمند اثري خلق كند بايد مخاطب را نجات دهد و متعهد كند و البته تعهد هم از واژه هاي عظيم قرآني است. اين تعهد بايد در وجود مخاطب ايجاد شود در غير اين صورت با هنري مواجه ايم كه هنرمندش ادعا مي كند صرف نظر از تاثير بر روي مخاطب ارزشمند است و دشمن نيز سعي دارد چنين نظري را درباره هنر القا كند.

 بحراني گفت: در جبهه حق هم بايد هنري ارائه كنيم كه بتواند بر روي مخاطبش تاثير بگذارد. پيامبران الهي نيز الگوي مصلحين هستند و نمونه هايي هم از كارهاي هنري در قرآن نام برده شده است و آن ها هم در جهت اصلاح هستند. چيزي كه ما از هنر انقلاب اسلامي مد نظر داريم اين است كه بتواند بر روي مخاطب تاثير بگذارد و اثر نيز دو جانبه باشد و فضايي ايجاد كند كه مخاطب را به سمت آينده پر اميدي بكشاند.

سقوط سينماي ايران ربطي به انقلاب اسلامي ندارد

 در ادامه اين نشست منوچهر محمدي تهيه كننده سينما با بيان اين كه بحث سينماي انقلاب اسلامي گسترده است، عنوان كرد: سال 57 و پيش از انقلاب اسلامي نه به شكل جدي و حرفه ايي و نه به شكل علاقه مند خيلي وفادار برخي از آثار سينمايي را مي ديديم و كليت آثار مبتني بر سينماي تجاري بود و مولفه هاي سينماي تجاري هم روشن بود.

 وي افزود: دامنه موضوعات در آن دوران نيز با توجه به دامنه سانسور شديدي كه وجود داشت محدود بود و از لحاظ فرهنگي پيدا بود كه قبل از انقلاب تمايلي وجود نداشت كه در حوزه هاي اسلامي و انقلابي وارد شوند. همچنين با ساخت سينماها توسط غربي ها و نمايش فيلم هاي خارجي ، تهيه كنندگان و سينماگران در آن دوران روي آوردند به برهنگي در سينما و نمايش مسائل جنسي و شهواني در فيلم ها و به ياد دارم كه همين امر باعث كم شدن استقبال از سينما شد و در دوره ايي بيشتر جوانان مجرد به ديدن فيلم ها مي رفتند.

 محمدي با بيان اين كه سقوط سينماي ايران حدود 3 سال قبل از پيروزي انقلاب اسلامي صورت گرفت، تاكيد كرد: سقوط سينماي ايران ربطي به انقلاب اسلامي ندارد و سير نزولي سينما پيش از انقلاب آغاز مي شود و اسناد و مداركي در معاونت سينمايي ديدم كه حاكي از احساس خطر سينماگران در آن دوران بود.

 اين تهيه كننده سينما ادامه داد: بخشي از اين مساله بر مي گردد به ذات سينما و اين كه اگر بخواهيم چيزي را تكرار كنيم خود به خود نوعي وازدگي ايجاد مي كند. سينماي ايران در پيش از انقلاب اسلامي، سينماي كپي برداري بود  و آن هم كپي دست دوم از روي كشورهاي هند و مصر كه با اخلاق و عرف جامعه مغايرت جدي داشته اند.

 وي گفت: با پيروزي انقلاب اسلامي طبيعي بود كه مردم مايل نبودند آن شكل از سينما ادامه پيدا كند و پرداختن به سينمايي كه انقلابي و ديني باشد در دستور كار قرار گرفت و البته اين در دستور كار قرار گرفتن به صورت بخش نامه دولتي نبود بلكه خود اهالي هنر و مردم به طور خودجوش اين امر را پي گيري كردند و در كنار آن نسلي به وجود آمد كه بلافاصله وارد جنگ تحميلي شد و شرايطي به وجود آمد كه بخشي از آن روحيات به دفاع مقدس بپردازد.

 محمدي با بيان اين كه تا به حال در سينماي كشور حركتي كه هم شان و طراز انقلاب اسلامي باشد صورت نگرفته است، عنوان كرد: خودم تا به حال نتوانسته ام اثري بسازم كه بدون عيب و نقص معرف سينماي انقلاب اسلامي باشد و فكر مي كنم ديگان هم تا به حال چنين اثري توليد نكرده اند و البته برخي آثار طي اين سال ها توليد شد كه خيلي نام انقلاب اسلامي را يدك مي كشيدند اما هيچ نسبتي با انقلاب و دين نداشتند.

 وي اظهار كرد: برنامه ريزي درست و همه جانبه ايي در حوزه سينماي پس از انقلاب صورت نگرفت و تغيير مديران و سليقه ها نيز باعث شد سينماگران در مصاديق دچار مشكل شوند و جبر مسائل اقتصادي كه در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي شاهدش بوديم باعث شد برخي سينماگران به اين فكر بيفتند كه با برخي تغييرات به سراغ سينماي قبل از انقلاب اسلامي بروند و از سد مميزي رد شوند.

مفهوم شهادت هم تحول آني و لحظه ايي نيست

 رضا ميركريمي نيز در ادامه اين نشست با بيان اين كه در تعريف سينماي انقلاب اسلامي از ابتدا دچار ديدگاه ها و نظرات متفاوتي هستيم، گفت: خيلي به سخن امام خميني (ره) كه فرمودند هنر دميدن روح تمدن در انسان ها ست فكر كردم و دريافته ام كه هر كدام از كلماتي كه امام (ره) در اين جمله آورده اند معنا دارد.

 وي تصريح كرد: امام خميني (ره) در اين جمله از واژه دميدن استفاده كرده است كه نشان مي دهد نسخه و بخش نامه آني نيست و كاري است كه بايد مستمرا و به مرور زمان صورت گيرد و روح نيز به معناي باطن افراد است و نشان مي دهد هنرمند با ظاهر كاري ندارد و به باطن اشخاص مي پردازد.

 اين كارگردان سينما با بيان اين كه به مناسبت خاصي به تازگي مشغول خواندن زندگي نامه شهداي دفاع مقدس است، عنوان كرد: حتي مفهوم شهادت هم تحول آني و لحظه ايي نيست. شهادت هم يك اتفاق تدريجي است و از يك بلوغ به وجود مي آيد.

 ميركريمي ادامه داد: در تفكر ما برخلاف تفكر غربي ، آزادي اجتماعي در اولويت نيست هر چند بسيار حائز اهميت است و در نگاه پيامبران اين گونه است كه بر آزادي معنوي تاكيد دارند و حتي كساني كه مصلح هاي اجتماعي بوده اند و كارهاي بزرگي كرده اند در واقع كار بزرگ فردي انجام داده اند.

وي با اشاره به اين كه اگر از نگاه انقلابي پسوند اسلامي را و اين كه آزادي فردي انسان مقدم بر آزادي اجتماعي است را برداريم انقلاب تبديل به حركتي شعارزده مي شود، عنوان كرد: اين چند روزه راجع به شهيد آويني مطالب زيادي مي خوانم كه به خاطر تفكر بسته و جامد خودشان تصوير غلطي راجع به ايشان ارائه مي دهند در حالي كه شهيد آويني مردي در حال تغيير و تعالي بود و اتفاقا معتقدم آويني نظريه پرداز نبود.

 او افزود: آويني فردي بود كه سوال مي كرد، كشف مي كرد و پنجره هاي جديد و راه هاي جديد كشف كرده بود. چرا ما در آن زمان درگير روايت فتح مي شديم اما درگير مستندهاي تلويزيون از دفاع مقدس نمي شديم . در حال حاضر شايد حس كنيم روايت فتح شعاري است اما در زمان خود شعار نمي داد.

 وي گفت: گاهي آن چيزي كه داريم تمام چيزي نيست كه داريم و اگر بخشي از خودمان را خالي نگه داريم مي توانيم به تغييرات خوبي برسيم. انقلاب اسلامي فضايي است براي ورود و در آن مسير وجود دارد و در اين مسير است كه روح تعهد بر انسان ها دميده مي شود.

لازم به ذكر است مروري بر آثار سينماي انقلاب با نمايش فيلم‌هايي چون "بيد مجنون"، "بيداري روياها"، "سيب سلما"، "خداحافظ رفيق"، "يک حبه قند"، "خيلي دور خيلي نزديک" ادامه پيدا كرد.

 

5-   نشست پژوهشي هنرهاي تجسمي

 نشست هنرهاي تجسمي و انقلاب اسلامي ويژه «روز هنر انقلاب اسلامي» با حضور محمد خزايي، دكتر مرتضي حيدري، عبدالحميد قديريان، دكتر مرتضي گودرزي ديباج و جمعي از هنرمندان مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري، دوشنبه 26 فروردين در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزار شد.

 جنس وجودي هنر انقلاب، كلام نور است

در ابتداي اين نشست دكتر مرتضي حيدري گفت: ما در جايي قرار گرفته ايم كه بعضي از خاطرات جالب، متنوع و بعضي از اين خاطرات تاسف بر انگيز است. اما چرا تاسف برانگيز؟ حوزه هنري جاي مقدسي بوده است كه هنرمندان خود جوش و انقلابي و فرزندان خوب حضرت روح الله به طور طبيعي دور هم جمع شده اند و يك محفل هنري و در عين حال انقلابي را پي گرفته اند كه ثمره اين بنا شايد از همان نقطه آغاز است.

 وي ادامه داد: ما تصوري از مجموعه هاي هنري در طول تاريخ داشته ايم. دوره صفويه را يك دوره باشكوه مي دانيم. ميراث فرهنگي به جا مانده از آن دوره در حوزه هاي فقه و ادب، هنر، معماري، نگارگري، خوشنويسي و ... نشانه ممتاز و برجسته اين زمينه ها در آن دوره است. وقتي به عقب تر از اين دوره يعني به مكتب هرات نگاهي مي اندازيم مي بينيم كه اين مكتب زمينه ساز اين حركت با شكوه است كه تجلي آن، در دوره صفويه نمود پيدا كرده است.

 حيدري بيان كرد: از حضرت امام صادق (ع) در مفتاح الحيات جمله اي داريم كه فرمودند: «حسن هم جواري شهرها را آباد و عمر را افزون مي سازد». هنر توسط يك فرد ساخته نمي شود اگر چه استثنايي هم چون ابوالقاسم فردوسي وجود دارد. در حوزه هنري به طور طبيعي و آرام آرام، افراد همديگر را پيدا كردند.

حيدري در ادامه افزود: هنرمنداني چون چليپا، عالي و ... از حوزه هنري نگهباني كرده اند و حوزه را نظام داده اند. جاي تاسف دارد كه چرا اين هنرمندان امروز در حوزه هنري حضور ندارند و چه كسي رغبت حضور آن ها را در حوزه از بين برد. اميدوارم به همت دكتر گودرزي ديباج و جناب مومني اين تجمع دوباره صورت بگيرد.

 در ادامه اين نشست محمد خزايي با اشاره به آثاري كه در هنرهاي تجسمي ارائه مي شود، گفت: معمولا به سه طريق هنرمند اين آثار را ارائه و مخاطب دريافت مي كند. اول اينكه يك اثر تجسمي به صورت طبيعت بازنمايي شود يا هنرمند به صورت تجريدي هر جايي را كه نياز نباشد حذف مي كند و به صورت ساده تر ارائه مي دهد و برداشت سوم ارائه اثر به صورت نمادين است.

 وي ادامه داد: در هنرهاي تجسمي ما در برخي از اين سه طريق خوب كار شده است و برخي جاها كمرنگ تر است. تاريخ نويسان فرنگي يكي از دلايل ندشتن توفيق طبيعت گرايي در هنر ما را به اسلام نسبت داده اند كه هنرمندان ما اين خلا را با تزيين و نقش هاي تجريدي و فرم هاي نمادين پر كرده اند.

سخنران بعدي اين مراسم عبدالحميد قديريان بود كه در ابتداي صحبت هاي خود گفت: امام ترجمان جديدي از اسلام مطرح كرد. اگر اسلام تعريف جهان بيني را پالايش روح و خوب بودن و رعايت مسايل شرعي مي دانست، امام عنصر ديگري را به آن اضافه كرد و به اين موضوع رفعت داد. امام اعلام كرد كه همه پيامبران براي ايجاد حكومت آمدند. وقتي با اين منظر نگاه مي كنيم هنر شكل ديگري مي گيرد.

 اين هنرمند نقاش ادامه داد: بايد در فضايي به هنر انقلاب نگاه كرد كه عده اي از جوانان سعي كردند در فضاي انقلاب و جنگ همدلي كنند و خواستند به نوعي در صف مقدم باشند. هر كسي به اندازه توان خود فعاليت كرد تا در اين صف ديده شود.

 قديريان افزود: تعدادي از جوانان هم در راستاي فضاي ظلم ستيزي كه امام ايجاد كرده بود توان نقاشي كشيدن و شعر گفتن و موسيقي را داشتند لذا به اين وادي آمدند. اما نگراني هم وجود داشت كه يك سري از بينش هايي كه زياده از حد محدوديت ايجاد مي كنند، مجسمه سازي و نقاشي را حرام اعلام كنند.

 وي بيان كرد: رهبر انقلاب كه در آن زمان سمت هاي ديگري داشت به همراه گروهي از روحانيون كمك كردند كه گروهي از هنرمندان دور هم جمع شدند.

 اين هنرمند در پايان گفت: جنس وجودي هنر انقلاب، جنس وجودي هنر غرب نيست بلكه كلام نور است.

 

6-   نشست پژوهشي موسيقي انقلاب اسلامي

نشست پژوهشي موسيقي  انقلاب اسلامي ويژه «روز هنر انقلاب اسلامي» با حضور پيروز ارجمند مدير مركز موسيقي حوزه هنري، محمد گلريز و مير محمد ميرزماني سه شنبه 27 فروردين در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزارشد.

 فلسفه وجودي حوزه هنري تربيت موسيقي دانان متعهد است

در ابتداي اين نشست پيروز ارجمند گفت: از اين بابت خوشحالم كه مبحثي را شروع كرده ايم كه جاي خالي آن بسيار احساس مي شد. بعد از مشروطيت و شكل گيري موسيقي در آن دوره تاريخي، امروز شاهد گونه اي ديگر از آن هستيم.

 اين موسيقي دان ادامه داد: يك شكل از آن گرايش به موسيقي سنتي دارد و گونه ديگر آن مبتني بر موسيقي كلاسيك جهاني و سرود است.

 وي ادامه داد: هنوز دو سال از انقلاب اسلامي نگذشته بود كه جنگ شروع شد و موسيقي انقلاب به موسيقي كه براي جنگ ساخته مي شود، تغيير مي كند.با توليد موسيقي دفاع مقدس فصل جديدي آغاز مي شود. لذا در ايام دفاع مقدس گونه هاي ديگر موسيقي به وجود آمد.

 ارجمند با اشاره به كليدواژه هاي اصلي موسيقي انقلاب بيان كرد: كليدواژه هاي اصلي موسيقي انقلاب سرود و آهنگ هاي انقلابي است.

 اين هنرمند در پايان گفت: توجه ما به هنر متعهد و هنرمند متعهد است. فلسفه وجودي حوزه هنري تربيت موسيقي دانان متعهد است. حوزه هنري از متوليان اين امر بوده و در اين زمينه موفق عمل كرده است.

 نبايد موسيقي انقلاب را كمرنگ كنيم

در اين نشست محمد گلريز در ابتدا با خواندن متني از رهبر انقلاب اسلامي كه در مورد اصحاب و فرهنگ هنر ايراد فرمودند گفت: در سال 1380 رهبر انقلاب فرمودند «توقع انقلاب از هنر و هنرمند مبتني بر نگاه زيباشناختي در زمينه هنر است. وقتي فيلم و آهنگي و تابلوي نقاشي و زندگي فلان انقلابي را براي شما به تصوير مي كشند در دل و باطن خود نمي توانيد كار او را تحسين نكنيد»

 اين موسيقي دان برجسته انقلاب اسلامي ادامه داد: با مرور خاطرات اين دوران موجي از سروده هاي انقلابي و ترانه هاي مردمي مربوط به دوران مبارزات مردمي در گوش هايمان زمزمه مي شود. حضور غير قابل انكار موسيقي در موقعيت هاي سرنوشت ساز بر كسي پوشيده نيست. هنري كه از دل مردم برآيد بر دل مردم نيز مي نشيند.

 وي با اشاره به بدو و شكوفايي انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: از بدو انقلاب، موسيقي انقلاب نيز شكل گرفت. در ابتدا طرحي براي موسيقي انقلاب نبود لذا دست اندركاران تصميم گرفتند تا از شعارهاي مردم استفاده كنند.

 اين هنرمند در پايان اذعان كرد: آثاري كه در 8 سال دفاع مقدس ساخته شد اگر نگويم بي نظير قطعا كم نظير بودند. نبايد موسيقي انقلاب كه موسيقي فاخر است را كمرنگ كنيم. ما بايد متصدي اين شويم تا كشتي انقلاب را كه موسيقي انقلاب هم يكي از راه هاي نجات جوانان است را به سرانجام برسانيم.

موسيقي و انقلاب به يكديگر خدمت كرده اند

در اين نشست مير محمد ميرزماني گفت: موسيقي و انقلاب به يكديگر خدمت كرده اند. انقلاب به موسيقي خدمت كرده و موسيقي را متحول كرده است. موسيقي در قبل از انقلاب اسلامي وارداتي بود و به سمت ابتذال پيش مي رفت. با انقلاب شرايط موسيقي جدي و ارزشي به وجود آمد.

 وي ادامه داد: موسيقي هم به انقلاب خدمت كرده است. من مي توانم ادعا كنم كه بعضي از قطعات انقلابي پايه هاي نظام را مستحكم كرد. مثل قطعه الله اكبر خميني رهبر و ... حتي شعارهاي مردم در راهپيمايي ها برگرفته از موسيقي بود.

 اين موسيقي دان برجسته انقلاب بيان كرد: با استحكام جمهوري اسلامي انتظار اين مي رفت تا براي موسيقي انقلاب به يك تعريف برسيم. به نظر من بايد اينكه هنر انقلاب اسلامي چيست را تبيين كرد. چون انقلاب ما اسلامي است بايد تعريفي از هنرمند متعهد مسلمان داشته باشيم.

7-   مراسم شب شعر انقلاب و تقدير از شاعر انقلاب

مراسم شب شعر انقلاب و بزرگداشت عليرضا قزوه عصر دوشنبه 26 فروردين در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.

در اين مراسم كه محسن مومني شريف رييس حوزه هنري، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و ديگر شاعران انقلاب حضور داشتند درباره جايگاه شعري عليرضا قزوه به سخنراني پرداختند و در پايان از عليرضا قزوه به پاس تلاش هاي فرهنگي و ادبي اش در شعر و هنر انقلاب اسلامي تقدير و تجليل به عمل آمد.

 

8-   نمايشگاه عكس هنر انقلاب اسلامي

نمايشگاه عكس هنر انقلاب اسلامي با حضور محسن مومني شريف رييس حوزه هنري، حبيب ايل بيگي مديركل روابط عمومي و امور بين الملل و رسول اوليازاده مدير خانه عكاسان ايران افتتاح شد.

در اين نمايشگاه 20 اثر از دوران انقلاب، تظاهرات هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، رهپيمايي هاي 22 بهمن سال هاي اخير، حماسه 9 دي، دستاوردهاي علمي، تكنولوژيك، ورزشي، نظامي و ساير پيشرفت هايي كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دست آمده است به معرض نمايش گذاشته شد.

 

9-   نمايشگاه هنرهاي تجسمي

سه شنبه 20 فروردين نمايشگاه هنرهاي تجسمي انقلاب اسلامي در نگارخانه ابولفضل عالي و گالري شماره 1 خانه عكاسان ايران با حضور محسن مومني شريف رييس حوزه هنري، محمد حمزه زاده معاون هنري حوزه هنري، حبيب ايل بيگي مدير كل اداره روابط عمومي و امور بين الملل حوزه هنري و علي قرباني مدير مركز محافل و جشنواره ها و اهالي رسانه و هنرمندان افتتاح شد.

در نگارخانه ابوالفضل عالي 31 اثر هنري از هنرمنداني چون مصطفي ندرلو، سيد حميد شريفي، محمد خزايي، مصطفي گودرزي، ناصرترقي جاه، حسين خسروجردي، مرحوم ابوالفضل عالي، احمد آقاقلي زاده، ناهيد فراست، علي وزيريان و حبيب الله صادقي به نمايش در آمد كه تاريخ خلق اين آثار از سال هاي 1358 تا 1376 است.

 همچنين در گالري شماره 1 خانه عكاسان حدود 24 اثر هنري از هنرمنداني چون احمد آقا قلي زاده، سيدحميد شريفي، مصطفي گودرزي، مرحوم ابوالفضل عالي، زهرا قربانيان، ناصرترقي جاه، علي وزيريان، حسين خسروجردي، سيد حسن موسي زاده، ناهيد فراست، حبيب الله صادقي و سيد عبدالله حاجي سيد حسن به نمايش درآمد.

 

 

 

يكشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 13:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری