دوشنبه 1 آبان 1396 - 4:1
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

تصوير يک دنياي آرماني

 

گفتگو با حبيب الله بهمني کارگردان فيلم «سيب و سلما» به مناسبت نمايش فيلم از «شبکه چهار سيما»

  

سيب و سلما يک فيلم نمونه اي در ترويج فرهنگ ديني در باب رعايت حق الناس است . طلبه جوان فيلم سيب و سلما در طول داستان فيلم تلاش ستودني را درباره رعايت حق صاحب باغي که بدون اجازه از آن سيب خورده انجام مي دهد.  تلاشي که باعث مي شود دختر جواني که نگاه بي تفاوتي به مسائل ديني دارد متحول شود و ...

به بهانه نمايش نوروزي سيب و سلما در شبکه چهار سيما، با بهمني در مورد کارگرداني سيب و سلما، وضعيت امروز سينماي ايران، ارتباط خانواده ها با سينما و ... گفتگويي انجام داده ايم.

 

در مورد رويکردتان به بحث حق الناس در فيلم سيب و سلما توضيح بدهيد ؟

حق الناس يک مفهوم خيلي عام و گسترده اي  دارد که شامل خيلي از مسائل مي شود . شايد در زندگي روزمره ما خيلي راحت از کنار اين مسائل و حق مردم بگذريم و براي ما اهميتي ندارد که براي خوردن يک سيب برويم و از صاحبش حلايت بطلبيم.

توجه دادن مخاطب به اين مسئله در فيلم به صورت عمدي و آگاهانه شکل گرفت تا در کنار داستان اصلي که واقعي است مورد استفاده قرار بگيرد. طلبه جوان فيلم براي اينکه بتواند در روز قيامت پاسخ گوي اعمالش باشد پروسه طولاني را براي پيدا کردن صاحب باغ سيب طي مي کند. براي افراد مومن کوچکترين مسئله در مورد حق مردم داراي اهميت است .

 

داستان اصلي فيلم نامه چگونه شکل گرفت ؟

داستان فيلم نامه بر اساس يک داستان واقعي که در مورد جد شيخ مقدس اردبيلي اتفاق افتاده است شکل گرفت. مقدس اردبيلي از علماي بزرگ شيعه است.

 

آيا ساخت فيلم به شما پيشنهاد شد ؟

طرح اوليه فيلم را جهانگير الماسي به حوزه هنري ارائه کرده بود و  سيد ناصر هاشم زاده فيلم نامه را بعد از تصويب طرح نوشت . از سوي مسئولان حوزه هنري براي ساخت فيلم دعوت شدم و بعد از بازنويسي  نهايي به اتفاق  ناصر هاشم زاده، ساخت فيلم را آغاز کردم .

 

به چه دليل داستان فيلم در يک روستا رخ مي دهد ؟

قصه فيلم در يک باغ رخ مي داد و باغها معمولا در روستاها هستند و فضاي روستاها معمولا حال و هواي معنوي دارند و آدمها در اين فضا به خداوند نزديک تر هستند . در شهر معمولا آدمها درگير مظاهر شهري هستند و کمتر به معنويات توجه دارند و سرعت زندگي در شهرها بيشتر است و مردم به آسمان بي توجه هستند . در طبيعت انسان فرصت مي کند آسمان را بهتر ببيند و عظمت آيات الهي را متوجه شود .

 

شخصيت پردازي ها در فيلم چگونه شکل گرفت  ؟

 فيلم ساختار آرمان گرايانه اي دارد و آدمها در فيلم همگي باطن خوبي دارند . هر کدامشان در مرحله اي از رشد و تکامل قرار دارند و خبري از پليدي و سياهي در فيلم نيست. من در فيلم به دنبال نشان دادن دنيايي آرماني بودم.

 

به نظر شما در فيلمهايي با مضامين ديني و دفاع مقدسي فيلمسازان بايد چه شيوه هايي را به کار ببرند تا با مردم و خانواده ها بتوانند ارتباط درستي برقرار کنند؟

روايت هر قصه اي در سينما شيوه خاص خودش را نياز دارد و نمي توانيم يک استاندارد از قبل تعيين شده را براي اين مسئله تعيين کنيم. بسياري از استاندارد ها به مرور تبديل به کليشه مي شوند. نکته مهم در ساخت يک فيلم ارزشي ميزان تاثير گذاري آن بر مخاطب است تا ببيننده در حين تماشاي فيلم از دنياي دور و اطرافش فاصله بگيرد و فقط توجه اش به دنياي فيلم باشد و آن را باور کند.  

نوع قصه و موضوع فيلم و نوع کارگرداني سازنده هم در اين ارتباط نقش مهمي دارند.  فيلمي موفق است که ضمن طرحي موضوعي فراگير بتواند با اغلب اقشار جامعه ارتباط برقرار کند .

 

چه نوع فيلمهاي مناسب خانواده ها هستند ؟

يک خانواده ترکيبي از پدر ، مادر و فرزندان هستند و بنابراين سازنده يک فيلم براي جلب نظر مخاطبان شئونات زيادي را رعايت کند. معمولا اغلب خانواده براي گذارندن اوقات فراغت به سينما مي روند. بنابراين فيلمها در عين حالي که اين نياز اوليه را بر آورده مي کنند .

بايد مضامين و پبام هاي براي افزايش سطح آگاهي ها خانواده داشته باشند  و حداقل در روابط خانوادگي تاثير مثبتي داشته باشد.  اگر فيلمي جنبه مخربي در بحث آموزش و ايجاد سوتفاهم در خانواده ها داشته باشد ديدنش به نفع خانواده ها نيست. و اين نوع فيلمها سوظن را در خانواده ها افزايش مي دهد .

 

سينماي ايران براي جلب توجه و نظر خانواده ها بايد چه اقداماتي را انجام بدهد ؟

يکي از دلائلي که سينما رفتن به صورت انفرادي انجام مي شود. شکسته شدن حريم هاي اخلاقي در فيلم هاي سينمايي است. موقعي که حريم هاي اخلاقي در فيلمها رعايت نشود خانواده ها چون مقيد به رعايت اين حريم ها هستند نمي روند اين فيلمها را در سينما براي ديدن انتخاب کنند. براي جذب خانواده ها بايد خوراک سالم فرهنگي مبتني بر ارزش هاي اسلامي و ايراني ارائه کرد .

 

به نظر شما چه دلائلي باعث شدند فيلمهاي کمدي مبتذل در سينماي ايران سيطره پيدا کنند ؟

دوره اي در سينماي ايران مميزي ها در مورد اکران فيلمها کم رنگ شد و برخي از دوستان فيلم ساز به جاي آنکه استفاده درستي از اين فضاي باز کنند.  رفتند به سراغ  ساخت  فيلمهاي کمدي سخيف  و بخشي از اين ابتذال در شکستن حريم هاي اخلاقي قابل تعريف بود. سازنده اين فيلمها چون انديشمند نبودند رفتند از فيلمهاي مبتذل سينماي قبل از انقلاب  کپيه برداري کردند و آنها را به شکل امروزي بازسازي کردند که فاقد محتوا بود.

 

چند فرزند داريد ؟

 پنج فرزند دارم

 

در چه رشته هايي تحصيل کرده اند ؟

 در رشته هايي فني و مهندسي و علوم انساني تحصيل کرده اند

 

به سينما و شغل شما علاقه اي نداشتند ؟

علاقه به سينما بيشتر جنبه تفريحي و سرگرمي برايشان دارد و به صورت حرفه اي علاقه نداشتند سينما را دنبال کنند .

 

همسر شما به چه ميزان با کارهاي هنري شما موافق هستند ؟

 در اين مصاحبه مجال خوبي است که از همسرم تشکر کنم که اگر ايشان با من همدل و همراه نبود نمي توانستم به موفقيت در کارم برسم.  سينما شغل سختي است و نيازمند حمايت افراد خانواده است تا من بتوانم فشار هاي کاري را تحمل کنم. در بسياري از مواقع ماهها از خانه دور بوده ام اما همسرم صبورانه امورات منزل را انجام داده است.

 

 

 

 

يكشنبه 18 فروردين 1392 - 13:11


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری