چهارشنبه 26 مهر 1396 - 19:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

فيلمي درباره شکاف ميان نسل ها

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «قاعده تصادف»(بهنام بهزادي)

 

بهنام بهزادي با نام کامل بهنام بهزادي بروجني متولد 1351 کارگردان، تهيه‌کننده و تدوين‌گر سينماست. او فارغ‌التحصيل  کارگرداني از دانشكده صدا و سيما بوده و تا به حال پانزده فيلم كوتاه داستاني و پنج مستند ساخته است كه در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي مختلفي شرکت کرده اند.

از جوايز بين المللي او مي‌توان به جايزه اول فيلم كوتاه جشنواره «بوئنوس آيرس» براي فيلم «رفتيم لب رودخانه»، جايزه اول جشنواره «فيپا» در كن فرانسه براي فيلم «تلافي» و جايزه اول جشنواره «سيلور داكس» آمريكا براي فيلم مستند «حرف هايت را پنهان كن» اشاره کرد.

بهزادي دو فيلم بلند سينمايي، «تنها دوبار زندگي مي‌کنيم» و «قاعده تصادف»، را در کارنامه دارد. قاعده تصادف در 20 آبان ماه 91 در تهران کليد خورد و پس از گذشت 1 ماه، فيلمبرداري آن به پايان رسيد.

لوکيشن اصلي قاعده تصادف در مرکز تهران بوده است. قاعده تصادف در بخش سينماي ايران سي و يکمين جشنواره فيلم فجر جوايز بهترين فيلمنامه و صدابرداري و در بخش بين الملل جشنواره جوايز بهترين فيلم و بهترين کارگرداني و بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را به دست آورده است.

بهنام بهزادي درباره ساخت فيلم قاعده تصادف با مضمون جوانان مي گويد: «زماني که فيلم «تنها دو بار...» را مي ساختم، اين ايده که فيلمي درباره جوانان بسازم هميشه در ذهنم بود. کار را شروع کردم و متوجه شدم اتفاقاتي در مورد نسلي که قرار است درباره آنها فيلم بسازم افتاده است؛ به همين دليل از 500 نفر از جوانان و والدينشان تحقيق کردم.

اين تحقيقات تا جايي ادامه داشت که فکر کردم الان ديگر مي توانم در مورد آنها فيلم بسازم. ما تنها در اين فيلم نگاه کوچکي به فرزندان نسل چهارم داشته ايم و نگاه کامل به آنها کار بزرگي است که در يک فيلم نمي توان انجام داد.

اين فيلم به آسيب شناسي روابط خانوادگي پرداخته است و تلاش مي کند تا فرزندان و خانواده ها درک متقابل از هم داشته باشند و بتوانند در روابط به هم کمک کنند. اميدوارم فيلم من تنها بتواند به مشکلات جوانان و خانواده کمک کند و اگر نتيجه اي به غير از اين گرفته شود به خاطر برداشت هاي متفاوت است.»

بهزادي درباره تفاوت قاعده تصادف با فيلم اولش مي گويد: «داستان و فرم روايي تفاوت دارد. هر قصه اي روايت و فرم خود را مي پذيرد؛ بنابراين از اين نظر هيچ شباهتي به فيلم قبلي ندارد. اما به هر حال اين فيلم را هم من ساخته ام و شباهت بزرگ شان اين  است که سازنده هر دو يک نفر است.

البته مقايسه کردن دو فيلم با يکديگر موضوعي نبود که هنگام ساخت به آن فکر کنم. ساده بودن فيلم باعث شدکه فکر کنم از ساخته قبلي ام پخته تر است. سادگي اي که در فيلم وجود دارد به پختگي احتياج داشت و اين کار آساني هم نبود. تنها به اين فکر مي کردم که فيلمي که در دست دارم را چگونه به بهترين شکل بسازم. قياس مهم نيست. بيشتر اين موضوع اهميت دارد که براي هر فيلمي تلاش کنيم تا به خوبي ساخته شود.»

بهزادي درباره مخاطبان فيلمش مي گويد: «مخاطبان اين فيلم افرادي هستند که به سينما علاقمندند و سينما را يک هنر مي دانند نه لزوما يک سرگرمي. هميشه براي فيلم هايم مخاطبي را در نظر مي گيرم که هنر سينما را دوست دارد و به دنبال کارهاي تکراري در سينما نمي رود، زيرا معتقدم هر کسي بخشي از شخصيت خود را در فيلم ها دنبال مي کند. مخاطب اصلي فيلم من فردي است که سينما را جدي دنبال مي کند.»

بهزادي در مورد انتخاب بازيگران مي گويد: «از ابتدا به اين فکر مي کردم که بازيگراني داشته باشم که به نقش ها بيايند و در وهله اول براي خودم باورپذير باشند. فکر مي کنم هنوز آن قدر انرژي دارم که با بازيگران غير حرفه اي سر وکله بزنم. به همين دليل فراخوان داديم و براي بعضي از نقش ها بازيگران جديد انتخاب کرديم.» 

بهزادي درباره انتخاب اشکان خطيبي، به عنوان بازيگر هم مي گويد: «اين بازيگر را در کار شام ايراني ديدم و پس از آن تصميم گرفتم او را براي بازي در فيلم خود انتخاب کنم.»

بهزادي در مورد مقايسه قاعده تصادف با درباره الي مي گويد: «بايد از اين مسئله ناراحت شوم اما نمي شوم؛ زيرا اصغر فرهادي را دوست دارم. متاسفانه فيلم قبلي من را هم با کارهاي زيادي مقايسه شده بود اما فکر نمي کنم اين مسئله درست باشد. در خصوص اين مسئله من مفهوم شباهت را به هيچ عنوان متوجه نمي شوم.»

بهزادي در مورد استفاده از پلان سکانس ها در فيلم مي گويد: «پلان سکانس بخشي از فرم کلي است که از ابتدا در سناريو و ساختار کلي فيلم در نظر گرفته بودم و بخش عجيبي نبوده که بگويم بعدا به فيلم اضافه کردم؛ ضمن اينکه تصورم بر اين است که ريتم در فيلم امري است نسبي و آدم هاي مختلف در شرايط مختلف در يک اثر ثابت نظرات متفاوتي دارند و چون خودم اين بخش را هيچ گاه جدا نکردم، بنابراين تصوري هم ندارم.»

بهزادي درباره همکاري با امين جعفري(مدير فيلمبرداري) مي گويد: «آقاي جعفري را از قبل مي شناختم و کارهاي قبلي ايشان را ديده بودم، احساس کردم به روحيه من نزديک است و مي توانم با او کار کنم.»

اين کارگردان در مورد ميزانسن هاي تئاتري اثرش مي گويد: «هر فيلمي يک فرم و ساختار کلي دارد که اجزاء آن از هم تبعيت مي کنند. براي من هم طبيعي بود، زماني که درباره تئاتر حرف مي زنيم انگاره هايي از آن در ذهن تداعي شود. مگر مي شود در فضاي هنر تئاتر باشيم اما رگه هايي از تئاتر در کارمان نباشد.

اين چيزي بود که خودم دوست داشتم در فيلم وجود داشته باشد، ضمن اينکه سعي کردم از امکانات سينما به خوبي استفاده کنم و خوشحالم از اينکه رايحه اي از تئاتر در فيلم به مشام برسد. تئاتر را بسيار دوست دارم و بيشتر بازيگران اين فيلم خاستگاه شان از تئاتر است.»

امين جعفري(مدير فيلمبرداري) درباره فيلمبرداري قاعده تصادف مي گويد: «ايده دوربين روي دست از آقاي بهزادي بود، ضمن اينکه فضاي فيلم طوري بود که پلان سکانس بودن را مي طلبيد. بايد توجه داشت که براي نگاه ناظر داشتن و دنبال کردن سوژه ها نمي توان دوربين را روي سه پايه نگه داشت و کار را دنبال کرد.»

امير جعفري (بازيگر) درباره قاعده تصادف مي گويد: «به اعتقاد من اين فيلم به هيچ عنوان لطمه اي به خانواده و فرزندان نمي زند و نبايد تصور غلطي در اين رابطه داشته باشيم. ما در اين فيلم به هيچ عنوان نمي توانستيم به ديالوگ هاي فيلم کلمه اي اضافه کنيم و اين جزو ويژگي هاي فيلم است...»

اشکان خطيبي درباره همکاري با بهزادي مي گويد: «آدم خوش شانسي هستم که آقاي بهزادي من را براي اين نقش انتخاب کردند. زماني که اين نقش به من پيشنهاد شد، من سر تمرين تئاتر بودم اما با کمال ميل پذيرفتم. در واقع اگر ايشان مي گفتند الان در مسابقه دو ماراتن شرکت کن، من اين کار را انجام مي دادم. در اين کار بازيگران به معناي واقعي يک گروه بودند و همه براي خوب درآمدن فيلم تلاش خود را کردند.»

مارتين شمعون پور(بازيگر و آهنگساز قاعده تصادف) مي گويد: « نقش چيزي است که خودم هستم و اگر در اين فيلم توانسته باشم نقش خود را خوب اجرا کنم از زحمات کارگردان فيلم است و من کار مهمي انجام ندادم. چون داستان فيلم در مورد اجراي تئاتر بود موسيقي تنها زماني بود که گروه سر تمرين بودند و چيزي اضافه تر از آن نداشت. موسيقي به اندازه اي بود که فيلم به آن نياز داشت و سعي کرديم موسيقي به فيلم مربوط باشد.»

مهرداد صديقيان درباره بازي در قاعده تصادف مي گويد: «عموما نقش هايم مثبت بوده است و تنها در چند سريال اخير نقش منفي داشتم. در اين کار ما يک گروه بازيگر بوديم که با هم همکاري کرديم. البته در اينجا بيشتر از محمدرضا غفاري تشکر مي کنم زيرا در اين فيلم به من خيلي کمک کرد. ما در اين فيلم شبيه يک گروه تئاتر بوديم و تمامي بازيگران مي خواستيم در اجراي نقش ها به يکديگر کمک کنيم.»

روشنک گرامي(بازيگر) درباره چگونگي همکاري با بهزادي مي گويد: «يک روز به دفتر آقاي بهزادي رفتم. نشستيم و کمي در خصوص خودم و فيلمنامه گپ زديم. فيلمنامه را به من دادند تا بخوانم براي نقش پريسا و گفتند که بهم خبر مي دهند. چند روز بعدش تولدم بود و آقاي بهزادي گفتند که در اين روز به من خبر مي دهند که انتخاب شده ام يا خير.

چند روزي از تولدم گذشت و خبري نشد. به من گفتند که چرا زنگ نزدي که پيگيري کني و من گفتم منتظر تماس شما بودم. اينجوري بود که متوجه شدم براي اين نقش انتخابم کرده اند. بچه ها دو هفته بود که شروع به دورخواني کرده بودند و من هم يک روز با گروه براي نقش لادن دورخواني کردم.

از فردايش تمرين را شروع کرديم و من نقش لادن را بازي مي کردم. به دليل يک سري اتفاقات از پروژه کنار رفتم. بعد از يک هفته مجددا با من تماس گرفته شد تا نقش پريسا را بازي کنم. تا سه، چهار روز قبل از ضبط من نقش پريسا را تمرين مي کردم. ما حدود دو ماه تمرين و هجده روز ضبط داشتيم چون در مجموع هجده سکانس در فيلم وجود داشت.

چند روز قبل از ضبط تصميم گرفته شد که من و خانم بني احمدي نقشمان را عوض کنيم که تقريبا اتفاقي بود شبيه ماجرايي که در خود فيلم مي بينيم که شهرزاد رفت و يکي از خود بچه ها جايش را گرفت. در نهايت من نقش مريم را بازي کردم. اتفاق خوبي بود و خودم هم راحت تر بودم براي ايفاي اين نقش و خانم بني احمدي هم از بازي در نقش پريسا راضي تر به نظر مي رسيد.»

مشخصات «قاعده‌ تصادف»:

فيلمنامه نويس، تدوينگر، کارگردان و تهيه کننده: بهنام بهزادي، مدير فيلمبرداري: امين جعفري، موسيقي: مارتين شمعون‌پور، صدابردار: يداله نجفي، رشيد دانش، دستيار اول کارگردان و برنامه‌ريز: فاطمه زيوري، منشي صحنه: سيمين آزادي، طراح گريم: سودابه خسروي، طراح صحنه: اميرحسين قدسي، طراح لباس: نگار نعمتي، طراحي و ترکيب صدا: اميرحسين قاسمي، عکاس: بهرنگ دزفولي‌زاده، مدير تدارکات: جوادرضا سليماني، مدير توليد و مجري طرح: ابراهيم زاهدي‌فر

بازيگران: اشکان خطيبي، مهرداد صديقيان، بهاران بني‌احمدي، محمدرضا غفاري، الهه حصاري، مارتين شمعون‌پور، ندا جبرائيلي، روشنک گرامي، سروش مالمير و با حضور: امير جعفري، سروش صحت، اميد روحاني.

خلاصه داستان: «قاعده تصادف» روايتي از فعاليت هاي يک گروه تئاتري است که درگير آماده کردن يک نمايش و رساندن آن براي اجرا مي باشند.

 

 

 

يكشنبه 18 فروردين 1392 - 13:4


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری