سه‌شنبه 31 مرداد 1396 - 13:54
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

حکايت غربت و تنهايي آدم‌ها

 

نگاهي به گروه فيلمسازي فيلم تلويزيوني «حرفه اي ها»(پوران درخشنده) به مناسبت پخش از شبکه سه سيما

 

پوران درخشنده در 7 فروردين ماه سال 1330 در محله چهارراه اجاق کرمانشاه به دنيا آمد، او تحصيلات تکميلي خود را در مدرسه عالي تلويزيون و سينما ( دانشکده فعلي صدا  سيما ) گذراند و در سال 1354 در سازمان صدا و سيما شروع به کار کرد ، وي در راه اندازي سيماي مرکز کرمانشاه نقش اصلي ايفا نمود.

درخشنده در همان زمان فيلم «طاعون» درباره بيماري طاعون در کردستان را در سال 1328 تهيه کرد. وي در سال 1355درباره چهارشنبه سوري و در سال 1356  درباره موسيقي نواحي ايران فيلمهايي توليد کرد.

درخشنده در سال 1357 فيلم‌ مستند «چشمه‌هاي آب معدني راه هراز» را ساخت و در همان سال مستندهاي سه گانه صنايع دستي(موج، جانماز، سجاده) را در کردستان توليد کرد.

وي در سالهاي 59-1358 فيلم مستند «چرخها مي‌چرخند» را توليد نمود که نگاهي به معضل رکود اقتصادي و تعطيلي کارخانه‌ها به خصوص ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلي) داشت.

«شوکران» که ساخت آن توسط درخشنده در 17 قسمت از سال 69 تا 71 طول کشيد مستندي بود درباره پديده اعتياد در زنان، مردان و کودکان و مسئله قاچاق مواد مخدر و راههاي پيشگيري آن.

از ديگر آثار مستند اين کارگردان مي توان  ببر دره عشق ، چشمه‌هاي دره سنگستان ، شوبو از غروب تا غروب ، رسول هرکول کوچک ... نام برد

از آثار سينمايي اولين فيلمساز زن بعد از انقلاب که سابقه تدريس در دانشگاه را نيز در کارنامه خود دارد مي توان  پرنده کوچک خوشبختي ، عبور از غبار ، زمان از دست رفته ، عشق بدن مرز ، شمعي در باد ، روياي خيس ، بچه هاي ابدي ، خوابهاي دنباله دار ، هيس ! دختر ها فرياد نمي زنند ... اشاره کرد.

پوران درخشنده تا کنون در تعداد زيادي از جشنواره هاي داخلي و خارجي عضو هيات داوران بوده است ، از جوايزي که تاکنون نصيب وي شده مي توان به ديپلم افتخار از اولين دوره جشنواره فيلم جيفوني ايتاليا براي فيلم «رابطه»، جايزه بهترين فيلم از ششمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «پرنده کوچک خوشبختي» در سال 1366، ديپلم افتخار بهترين کارگرداني از ششمين جشنواره فيلم فجر براي «پرنده کوچک خوشبختي» در سال 1366، ديپلم افتخار از سومين جشنواره فيلم زنان از آرژانتين براي فيلم‌هاي «پرنده کوچک خوشبختي» و «زمان از دست رفته»، مشعل طلايي از دومين جشنواره فيلم غيرمتعهدها در کره شمالي براي فيلم «پرنده کوچک خوشبختي»، پروانه زرين بهترين کارگرداني فيلم بلند از بيست و يکمين جشنواره فيلمهاي کودکان و نوجوانان و... نام برد

درخشنده درباره ساخت تله فيلم حرفه‌اي‌ها مي گويد: «با خواندن فيلمنامه حرفه‌اي‌ها ديدم که به دغدغه‌هاي بنده نزديک است. از اين رو کار را با همکاران و بازيگران حرفه‌اي سينما نظير آقاي داريوش فرهنگ آغاز کرديم. حرفه‌اي‌ها به غربت و تنهايي آدم‌ها و کساني که به هر طريق تلاش مي‌کنند به پول و قدرت برسند، اشاره دارد.»

وي درباره مضمون فيلمش مي گويد: «براي من اينکه در نهايت چه چيزي به اين آدم‌ها آرامش مي‌دهد، داراي اهميت بود. آيا با رسيدن به موقعيت مورد نظر خود به آرامش مي‌رسند يا وقتي که در دنيايي قرار مي‌گيرند که مي‌توانند در آن ديده شده و خود را ببينند؟ به طور کلي فيلم يک نگاه آسيب‌شناسي دارد.

در فيلم نيز با حضور شخصيتي به نام سارا نشان دادم همچنان دنبال يافتن خانواده‌اي هستيم که با يکديگر همدل و همراه باشند و مأمني براي عاطفه‌هاي از دست رفته خود باشند. براي بنده وجود بچه‌هايي که در اين شرايط اجتماعي، آسيب‌پذيرترين هستند،‌ دغدغه بوده است. نداشتن مأمني عاطفي نقطه آسيب‌پذيري آدم‌هاست.

در زندگي فقط عشق براي آدم‌ها باقي مي‌ماند و اگر به ثروت برسيم و کسي ما را دوست نداشته باشد فايده‌اي براي ما ندارد. گاهي آدم‌ها از عواطف و احساسات مي‌گذرند و آن را پشت سر گذاشته و به آن نگاه نمي‌کنند و زماني به عواطف و احساسات نگاه مي‌کنند که ديگر خيلي دير است.»

درخشنده درباره حسي که در فيلم وجود دارد مي گويد: «به نظر من يک حس مادرانه در فيلم وجود دارد و خوشحالم از اين جايگاه به موضوع نگاه کردم. وجود شخصيت سارا درون فيلم، نشانگر نوجواني است که به دنبال پيدا کردن کانون خانواده است؛ خانواده اي که به معني واقعي در کنار هم هستند. مهم ترين دغدغه من پرداختن به شخصيت هايي است که از لحاظ عاطفي ضربه مي خورند و احساساتشان ديده نمي شود...»

درخشنده درباره دليل پرداختن به معضلات اجتماعي در فيلم هايش مي گويد: «به نظر من ما امروز از لحاظ مسائل اجتماعي در شرايط بحراني هستيم. ما فرهنگ خودمان را داريم و از طرفي هم فرهنگ غرب و مدرنيته وارد مي‌شود بايد ببينيم چه بخشي از مدرنيته را بايد بپذيريم و چه بخشي را نبايد اجازه دهيم وارد شود.

فرهنگ وارداتي مي‌آيد و دست ما نيست. بايد توجه داشته باشيم که چگونه جذب آن نشويم و به درستي از آن استفاده کنيم. ما بايد فرهنگ خوب خودمان را حفظ کنيم. نبايد جذب فرهنگي شويم که با ما فاصله دارد. هر فرهنگي براي خودش تعريفي دارد که اين تعريف با آنچه از بيرون به ما وارد مي‌شود بايد بخواند.

البته نکات خوب فرهنگ ها را بايد گرفت. به عنوان مثال در فرهنگ ما احترام به پدر و مادر جايگاه ويژه‌اي دارد اما در غرب به اين شکل نيست و معنايي ندارد. در فرهنگ ما برنامه‌ريزي معنايي ندارد اما در غرب وجود دارد.

شکافي بين نسل ها وجود دارد اما بايد اين فاصله‌ها را کم کرد. کسي که در دهه پنجاه به دنيا آمده با آن کسي که در دهه هشتاد به دنيا آمده فاصله‌شان سي سال است اما اين سي سال را مي‌توان با بازگشت آدم دهه پنجاهي به هشتادي جبران کرد.

بايد به اين موضوع سرعت داد و ما خودمان را به دهه هشتاد و نود برسانيم تا عقب نمانيم. من معتقدم سينمايي‌ها بايد جلو‌تر حرکت کنند و براي اينکه اين فاصله‌ها را طي کنند بايد به روند رو به رشد آگاهي پيدا کنند. نمي‌توانند بي‌تفاوت باشند. اين کم کاري‌ها و فاصله‌هايي که بين نسل‌ها افتاده را بايد جبران کرد. فيلم‌هاي اجتماعي مي‌توانند اين فاصله‌ها را کمتر کنند.»

مهين نويدي(چهره پرداز) درباره همکاري با درخشنده مي گويد: «تا امروز تله فيلم کار نکرده بودم. تنها دليل حضورم در فيلم خانم درخشنده همکاري من با ايشان در فيلم «پرنده کوچک خوشبختي» بود. وقتي از من خواستند که حضور پيدا کنم، تنها انگيزه ام حضور پوران درخشنده بود. در تست هايي که قبل از کار روي چهره بازيگران مي زديم، اتفاق نظر با خانم درخشنده اين بود که گريم طوري باشد که هويت آدم هاي منفي مشخص نشود.»

ژيلا مهرجويي(طراح صحنه و لباس) هم مي گويد: «مدت ها بود که دوست داشتم با خانم درخشنده کار کنم و خوشحالم از اين شانس استفاده کردم. وقتي فيلم را ديدم، آن قدر کيفيت اثر خوب بود که نمي توانستم باور کنم اين يک کار تلويزيوني است.»

داريوش فرهنگ(بازيگر حرفه اي ها) متولد ششم آذر ماه سال 1326 آبادان، فارغ التحصيل كارگرداني تئاتر از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران است. وي سال 1347 گروه تئاتر «پياده» را تأسيس نمود و در تعداد كثيري از تئاترهاي ايراني و خارجي در سمت هاي طراح، بازيگر و كارگردان حضور يافت. او فعاليت سينمايي را سال 1359 با بازي در فيلم كوتاه «سلندر» به كارگرداني واروژ كريم مسيحي آغاز كرد.

حنانه شهشهاني(بازيگر حرفه اي ها) متولد 4 اسفند 1368 است. شهشهاني در رشته موسيقي(آهنگ سازي) تحصيل کرده و ويولن ساز تخصصي اوست. وي اولين بار در 4 سالگي در سريال شليک نهايي بازي کرد، بعد هم چند کار با شاپور غريب در زمينه کودک انجام داد.

همچنين حنانه شهشهاني در چند کار هم با مادر خود همکاري کرده است. حنانه شهشهاني بعد از اين فعاليت ها چند سالي براي ادامه تحصيل به ارمنستان رفت. وي در سن 16 سالگي دوباره به ايران برگشت و پس از بازگشت به ايران در فيلم  «زاگرس» و بعد از اين فيلم در تله فيلم «بلند گريه کن» ساخته اسماعيل فلاح پور بازي کرد .

حنانه شهشهاني بعد از اين تله فيلم در فيلمها و سريال هاي  يک مشت پرعقاب، ميم مثل مادر، کلاه پهلوي، ترانه مادري، مثل هيچ کس بازي کرد.

فيلمنامه «حرفه اي ها»را محسن قادري نوشته و بهرام دهقاني آن را تدوين کرده است. داريوش فرهنگ، حنانه شهشهاني، مجيد جوزاني، عزت‌الله مهرآوران، محسن اصلاني، گيتي ساعتچي، هيلدا رنجبران، حسين شهاب، مسعود چوبين و حميدرضا محمديان بازيگران فيلم تلويزيوني حرفه‌اي‌ها هستند.

عوامل ديگر اين تله فيلم 90 دقيقه‌‌اي عبارتند از: ناصر چشم آذر(آهنگساز)، ناصر پزشکي (مدير توليد)، رضا جلالي (تصويربردار)، هادي افشار (صدابردار)، مهين نويدي (طراح گريم)، ژيلا مهرجويي (طراح صحنه و لباس)، شهرام باباپور (دستيار کارگردان)، سيمين آزادي (منشي صحنه) و علي پزشکي (عکاس).

 

چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 12:19


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری