چهارشنبه 26 مهر 1396 - 23:56
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

بخش زيادي از تفسير نمونه را در تبعيدگاه نوشتم

 

 

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي، از مراجع عظام تقليد، در برنامه گفت‌وگوي جمعه اخبار قرآني كه از شبكه قرآن و معارف سيما پخش مي‌شد، گفت: از كودكي علاقه خاصي به مسائل ديني داشتم و به مسجد نيز خيلي علاقه‌مند بودم و با مادر بزرگم كه شخص بسيار مذهبي بود، به مسجد مي‌رفتم و همين امر موجب شد تا كم‌كم به سمت مسائل ديني كشيده شوم و حضور فعالي در مسجد و برنامه‌هاي ديني داشته باشم.

آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي با اشاره به دوران تحصيل خود در مقطع دبيرستان گفت: در دوران دبيرستان، دبير شيمي ما كه فردي بسيار مذهبي بود، در كنار تدريس درس شيمي از ما مي‌خواست به همراه خود رساله‌اي به كلاس درس بياوريم تا در كنار درس شيمي، مسائل ديني را نيز به ما آموزش دهد و البته اين كار در زمان رضاشاه كار بسيار خطرناكي بود، اما با تمامي مشكلات و موانعي كه وجود داشت دبير شيمي ما اين كار را انجام داد و همين كار جذابيت بيشتري براي مسائل ديني در ما ايجاد كرد.

وي ادامه داد: پس از اينكه رضاخان از دنيا رفت آزادي بيشتري در حوزه فعاليت‌هاي ديني به ويژه در فعاليت حوزه‌هاي علميه ايجاد شد و به اين دليل كه در آن زمان، مدارس ديني به مراكز ديگري تبديل شده بودند، آيت‌الله نورالدين حسيني كه آن زمان در شيراز بود، اعلاميه‌اي صادر و اعلام كرد كه ما مي‌خواهيم حوزه علميه شيراز را زنده كنيم و پس از صدور اين اعلاميه بود كه عده‌اي از علاقه‌مندان جذب اين حوزه علميه شدند، همچنين اعلام شد كه لازم نيست كساني كه در اين حوزه ثبت‌ نام مي‌كنند تمام وقت خود را براي حوزه صرف كنند و همين امر موجب شد تا من كه در آن زمان در مقطع دبيرستان تحصيل مي‌كردم در اين حوزه علميه ثبت‌ نام كنم.

آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي در ادامه اين بخش از سخنان خود يادآور شد: كم‌كم در حوزه علميه شيراز مشغول به فراگيري علوم ديني شدم و ديدم خيلي خوب است و در آن زمان بود كه احساس كردم گمشده‌ام را پيدا كرده‌ام و پس از آن به طور كامل مشغول تحصيل در علوم ديني شدم و شب و روز خود را در مدرسه بودم و البته اينكه يك عالم ديني مانند آيت‌الله نورالدين حسيني به موقع قيام كند چنين كار ارزشمندي انجام دهد بسيار اثرگذار بوده و درس بسيار بزرگي است.

وي در اين بخش از سخنان خود به موضوع مدرك‌گرايي در حوزه‌هاي علميه اشاره كرد و افزود: موضوع مدرك‌گرايي خودش به تنهايي كار خوبي است اما نبايد اجازه دهيم كه طلاب درس را براي فقط براي مدرك بخوانند زيرا علم براي علم بوده نه براي مدرك و اين يكي از امتيازات حوزه علميه است و خيلي از علما پرورش يافتند و دنبال مدرك نيز نبودند. از سوي ديگر يك الزاماتي در دوره ما ايجاد شده كه علما و طلاب زماني كه مي‌خواهند در دانشگاه يا حوزه علميه تدريس كنند، نيازمند مدرك هستند و اگر مدرك نداشته باشند كاري از آنان ساخته نيست و همين امر موجب شد تا بحث صدور مدرك را به تصويب برسانيم تا كساني كه در حوزه علميه تحصيل مي‌كنند، مدرك دريافت كنند.

آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي يادآور شد: هرچند كه بحث مدرك‌گرايي به تصويب رسيده اما بايد كاري كنيم كه سنت حوزوي دگرگون نشود و علم براي علم باشد نه براي مدرك و اين نكته‌اي است كه تمامي مسئولان و اساتيد حوزوي و طلاب نيز بايد به آن توجه داشته باشند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تأليفات گسترده خود در حوزه مسائل ديني، به تفسير نمونه كه تأليف آن 15 سال طول كشيده است اشاره كرد و گفت: عده‌اي از دانشجويان و جوانان از من سوال مي‌كردند كه ما مي‌خواهيم يك تفسير به زبان روز در اختيار داشته باشيم و به نظر شما چه تفسيري از همه بهتر است و من هم كه ديدم تفسير آيت‌الله علامه طباطبايي بسيار پيچيده و مشكل بوده و به زبان روز نيست و جوانان هيچ تفسيري در اختيار ندارند كه به زبان روز باشد، تصميم گرفتم كه يك تفسير به زبان روز بنويسم و البته بسياري از كتاب‌هاي من همين‌طور نوشته شد و زماني كه ديدم در يك حوزه‌اي خلأ داريم، تصميم گرفتم كه كتابي در آن حوزه به نگارش درآورم.

وي در ادامه به آغاز تأليف تفسير نمونه اشاره كرد و ادامه داد: در آغاز اين كار 10 نفر از اساتيد را دعوت كرده و كار را بين اين 10 نفر تقسيم كردم و خودم نيز بر اين كار نظارت داشتم كه در نهايت جلد اول اين تفسير را آماده كرديم و زماني كه مشاهده كردم استقبال خوبي از جلد اول اين تفسير صورت گرفت اين كار را جدي گرفته و تفسير نمونه را جزء متن كارهاي خود قرار دادم تا جايي كه وقتي در تبعيدگاه بودم، تفسير نمونه را جدي‌تر از هر زمان ديگر دنبال كردم و بخش زيادي از كار اين تفسير را در تبعيدگاه به پايان رساندم و در نهايت توانستيم تفسير نمونه را طي 15 سال به پايان برسانيم.

آيت‌الله مكارم شيرازي به برخي ويژگي‌هاي تفسير نمونه اشاره كرد و گفت: اين تفسير ويژگي‌هاي بسياري دارد مانند اينكه شيعه و سني، مسلمان و غيرمسلمان از اين تفسير استفاده مي‌كنند و اسلام را از طريق اين تفسير درك مي‌كنند تا جايي كه يكي از اساتيد دانشگاه‌هاي كانادا گفت كه من طرحي در جهت اسلام‌شناسي دارم كه منبع آن تفسير نمونه است.

وي با يادآوري اينكه برخي از مجلدات اين تفسير در زماني نوشته شده كه شايد جديت لازم را نداشتيم، افزود: در حال حاضر اگر بخواهيم يك تفسير نمونه بنويسيم تفسيري مي‌نويسيم كه بسيار كامل‌تر از اين تفسير فعلي باشد زيرا در حال حاضر هر روز صبح كه قرآن را مي‌خوانم به نكات جديدي برخورد مي‌كنم و نگاه مي‌كنم كه چه مطالبي وجود دارد كه تفسير نمونه به آن اشاره نكرده‌ام و اين مطالب را يادداشت مي‌كنم تا شايد اگر وقت شد يك بازنگري در اين تفسير داشته باشيم و اين يادداشت‌ها را مورد استفاده قرار دهم.

آيت‌‌الله مكارم شيرازي با عنوان اين مطلب كه قرآن منبع لايزال الهي است و هر چه در آن مطالعه كنيم باز هم كم است و فرداي آن روز يك چيز تازه در آن پيدا مي‌كنيم، اظهار كرد: انشاالله قصد دارم در صورت امكان تمامي موارد جديدي كه از قرآن يادداشت كرده‌ام را در تفسير نمونه لحاظ كرده و يك بازنگري در برخي مطالب تفسير داشته باشم.

وي بخش ديگري از سخنان خود را به اهميت اجراي فعاليت‌هاي قرآني و اطلاع‌رساني اين فعاليت‌هاي قرآني اختصاص داد و گفت: خبررساني در موضوع قرآن مسئله‌اي است كه همه مسلمانان به آن احتياج دارند و قرآن حلقه اتصال بين جهان است و هر چه در اين حوزه و براي تبليغ و اطلاع‌رساني آن كار شود باز هم جاي كار دارد و بايد بحث اطلاع‌رساني فعاليت‌هاي قرآني توسعه و گسترش بيشتري پيدا كند.

آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به تكنولوژي‌هاي جديدي كه در جهان ايجاد شده، افزود: تكنولوژي همانند يك شمشير دو دم است و كساني كه توليد مي‌كنند مقيد به اين نيستند كه در چه مسيري باشد و يك تكنولوژي به وجود آمده كه گاهي خوب استفاده مي‌شود و گاهي بد، كه البته نحوه استفاده از اين تكنولوژي نيازمند مديريت است كه اين تكنولوژي مانند اينترنت، ماهواره و ... در چه كانالي سوق داده شود تا موثر واقع شود.

اين مرجع تقليد عنوان كرد: به طور مثال ماهواره اين امكان را دارد را كه برخي شبكه‌ها را در آن حذف كرد و خانواده‌ها در صورتي كه مي‌بينند شبكه‌اي خوب نيست مي‌توانند آن شبكه را از كانال‌هاي ماهواره حذف كنند.

وي با عنوان اين مطلب كه غربي‌ها دلشان مي‌خواهد از اين تكنولوژي‌ها براي تخريب افكار مسلمانان استفاده كنند، ادامه داد: دولتمردان، حوزه‌هاي علميه، خانواده‌ها و ... بايد كاري كنند كه تكنولوژي در مسير درست خود ادامه پيدا كند و اگر به هوش نباشيم آسيب‌هاي زيادي از تكنولوژي مانند ماهواره و اينترنت به جامعه ما و به ويژه نوجوانان و جوانان وارد خواهد شد.

آيت‌الله مكارم شيرازي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به مسئله بيداري اسلامي كه در منطقه شكل گرفته، گفت: بيداري اسلامي مسئله مباركي است كه البته دوست و دشمن نيز قبول دارند كه استارت آن و نقطه شروع آن از انقلاب اسلامي ايران بوده است و مسلمانان منطقه و جهان بايد در اين ميان متحد و مومن باشند و در همه مسائل پيشرو و به هوش باشند تا اين بيداري اسلامي به نتيجه قابل قبول برسد.

 

چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 9:20


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر