جمعه 27 مرداد 1396 - 5:45
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرش معظمي

 

"حوض نقاشي" رسيدن به يک عاشقانه متفاوت است

 

گزارش نشست نقد "حوض نقاشي"

 نشست نقد و بررسي فيلم "حوض نقاشي" عصر چهاردهم اسفند ماه پس از نمايش فيلم با حضور منوچهر محمدي تهيه‌کننده، مازيار ميري کارگردان، حامد محمدي نويسنده، آتوسا قلم‌فرسايي طراح صحنه و لباس، فرشته صدرعرفايي و نگار جواهريان بازيگران و جواد طوسي منتقد سينما در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار شد.

 در ابتداي اين نشست مازيار ميري کارگردان فيلم گفت: امروز که وارد سالن شدم از شما انرژي گرفتم که ذره‌اي از انرژي مملکت‌ام است و آن‌ را همراه خود مي‌برم تا بتوانم در ادامه به کار ديگري فکر کنم.

 جواد طوسي منتقد سينما درباره "حوض نقاشي" عنوان کرد: "حوض نقاشي" با توجه به شکل‌گيري اين جنس سينما مي‌تواند اتفاق فرخنده‌اي باشد خصوصا در اين شرايط ناکارآمد. قدري از اين وسواس به قدرت انتخاب برمي‌گردد که منوچهر محمدي به خوبي از پس اين مسئوليت برآمده است.

 وي افزود: محمدي هميشه به دنبال جاي پاي مطمئن مي‌گردد در يک دوره با حاتمي‌کيا، سيف الله داد، رضا ميرکريمي و حالا يک رابطه پدر فرزندي همراه با يک فيلمساز خوش‌فکر همچون مازيار ميري پيدا کرده است.

 طوسي تاکيدکرد: "حوض نقاشي" رسيدن به يک عاشقانه متفاوت است مانند "طلا و مس" و حالا هم اين فيلم. اين فيلم‌ها مي‌تواند پيشنهاد مناسبي براي جامعه باشد. اين نوع سينما يک ملودرام است که مميزي هم در آن زياد مزاحم نيست.

  اين منتقد سينما با اشاره به سيمرغ‌هاي بهترين فيلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فجر امسال گفت: اين اتفاق جالبي است که دو فيلمي که در انتخاب مردمي سيمرغ گرفتند به نوعي به سينماي ملودرام پهلو مي‌زنند اما در "حوض نقاشي" اين بستر ملودرام در يک شکل توام با انضباط ساخته شده است و عناصر خود را از دل محيط مي‌گيرد. در اين فيلم ما دو خانواده را مي‌بينيم که از هم تاثير مي‌گيرند. "حوض نقاشي" مي‌تواند پيشنهاد خوبي براي جامعه ما باشد.

 وي با اشاره به شباهت دو فيلم "حوض نقاشي" و "سعادت آباد" در کارنامه مازيار ميري، عنوان کرد: به نظر من "حوض نقاشي" در ادامه منطقي "سعادت آباد" است و هر دو فيلمِ جزئيات هستند. ميري در "سعادت‌آباد" طبقه متوسط را مي‌شکافد و چالشي‌ترين مناسبات را نشان مي‌دهد اما شايد جاي سوال باشد که فيلمسازي با آن نگاه چطور به دنبال ملودرامي چون "حوض نقاشي" مي‌رود. البته او توانسته در "حوض نقاشي" هم کار خود را به درستي انجام دهد و مخاطب را جذب کند که من اين موضوع را در سالن ديدم.

 در ادامه منوچهر محمدي تهيه‌کننده اثر درباره داوري‌هاي جشنواره فيلم فجر امسال گفت: من در هر جشنواره‌اي قواعد آن را مي‌پذيريم؛ اينکه تعدادي داور آثار را ارزيابي مي‌کنند. در هر حال هر هياتي از داوران سلايق خاص خود را دارد اما اتفاقي که امسال در جشنواره فجر افتاد از يک جهت ديگر براي ما تعجب‌آور بود. داوران در اين دوره جشنواره خودشان مباحثي را در ارتباط با فيلم‌ها مطرح کردند که اگر اين مسايل را عنوان نمي‌کردند ما نيز تصور مي‌کرديم فيلممان را نپسنديده‌اند.

 وي افزود: اما وقتي داوران دلايل خود را مطرح مي‌کنند، مشکل تازه شروع مي‌شود، مثل جريان اسکار. به عقيده من بايد برخي مواقع از کنار يک سري مسايل گذر کرد.

 اين تهيه‌کننده با اشاره به صحبت‌هاي اخير رئيس سازمان سينمايي درباره جايزه اسکار اصغر فرهادي تاکيد کرد : من نديده بودم در کشوري افتخاري ملي کسب شود و بعد از مدتي عنوان کنند که ما اين جايزه را با لابي گرفتيم. آن هم در صورتي که ما با يک جامعه پرسشگر روبه‌رو هستيم.

  محمدي ادامه داد: حالا براي همه سوال شده که ما با اين فاصله با کشور آمريکا چه کسي را در اسکار داريم که به لابي ما توجه کند. در پاسخ به اين پرسش افکار عمومي عنوان مي‌کنند که يک پيرمردي در آمريکا حضور داشته و ما با او صحبت کرديم و وي تاکيد کرده که "حل است". اين موضوع کار را بدتر مي‌کند.

 وي در ادامه با اشاره به صحبت‌هاي برخي از داوران جشنواره فجر درباره "حوض نقاشي" گفت: دوستاني در هيات داوري عنوان کردند که فيلم "حوض نقاشي" از نظر پزشکي مشکل دارد و ما درباره اين موضوع استعلام کرديم. وقتي من به عنوان تهيه‌کننده تصميم گرفتم سراغ اين موضوع بروم قطعا بحث ازدواج دو کم‌توان ذهني براي ما نيز سوال بود به همين دليل به همراه نويسنده به مرکز محل نگهداري افرادي که چنين مشکلاتي را دارند، رفتيم.

 تهيه‌کننده "حوض نقاشي" ادامه داد: ما هم در ابتدا باورمان نمي‌شد که چنين افرادي با داشتن مشکلات اينچنيني با يکديگر ازدواج کنند و فرزندشان سالم به دنيا بيايد اما آنها به ما نمونه‌هايي نشان دادند. بيماران کم‌توان ذهني تقسيم‌بندي دارند. ما به گروه سني‌اي که به آنها گروه مرزي مي‌گفتند در فيلم پرداختيم. اين افراد آموزش‌پذيرند و مي‌توانند امورات معمولي خود را بگذرانند اما در سکنات و رفتارشان چنين مشکلاتي ديده مي‌شود.

 محمدي ادامه داد: بعد از صحبت‌هاي داوران، پزشک‌هاي مختلفي با رسانه‌ها صحبت کردند و موارد خود را مطرح کردند که اين افراد مي توانند ازدواج کنند و حتي عاشق شوند. اين براي اولين بار است که من مي‌شنوم يک فيلمي را به دلايل علمي کنار مي‌گذارند. در اين شرايط سوالي براي من مطرح مي شود که چطور بايد فيلم هايي چون "بنجامين باتن" و " هوش مصنوعي" را هضم کنم؟

 وي تاکيد کرد: اساسا معتقدم سينما امري براي لذت بردن است و از طريق آن حسي منتقل مي‌شود. بهتر است کمي به عواطف هم فکر کنيم.

  در ادامه جواد طوسي منتقد سينما گفت: يکي از داوران در کارنامه خود ساخت فيلم "گل‌هاي داوودي" را دارد. چطور در اين فيلم مي شود روشندلي با پاي برهنه مسير طولاني را تا پارک ساعي طي کند. اما در اين فيلم ايراد پزشکي وجود دارد. اين بدعت‌گذاري است که اگر فتح باب شود ديگر قواعد هنرمندي را بايد کنار بگذاريم.

 مازيار ميري کارگردان "حوض نقاشي" در ادامه بيان کرد: من اوايل تابستان براي ساخت فيلم دعوت شدم. من با محمدي دوستي ديرينه دارم. هر کدام از فيلم‌هايم را در ابتدا به وي نشان مي‌دهم تا در جريان نظرات او قرار بگيرم. دوستي ما به "حوض نقاشي" برنمي‌گردد و ما حتي با هم کار صنفي هم کرده‌ايم.

 وي افزود: ما پس از اينکه در جريان طرح قرار گرفتيم با هم درباره بازيگران صحبت کرديم و پس از آن حامد محمدي به جمع اضافه شد. دوستي امروز در اين جلسه به من گفت که تفاوتي بين "حوض نقاشي" و "سعادت آباد" وجود دارد؛ اينکه در فيلمِ قبلي شما تلخ نگاه مي‌کنيد اما در اين فيلم اميد ديده مي‌شود. من احساس مي کنم دو سال پيش زمان ساخت آن فيلم دلزده و نااميد بودم. اما امروز با اميد به شما من اميدوار مي‌شوم.

 ميري در ادامه درباره داوري‌هاي جشنواره فجر عنوان کرد: ما هيچ‌وقت به داوري جشنواره فجر در آن زمان اعتراضي نکرديم و به سليقه آنها احترام گذاشتيم. فقط به آراي سيمرغ مردمي اعتراض داشتيم.

  آتوسا قلمفرسايي طراح صحنه و لباس اين فيلم افزود: هر فيلمي طراحي و مناسبات خود را دارد. وقتي با شخصيت‌هايي روبه‌رو هستيم که بيماري خاص دارند بايد تحقيقات بيشتري انجام مي‌داديم. به همين دليل من نيز به همراه گروه به مرکز مربوطه رفتم. در مواردي حتي به خانه‌هاي آنها رفتيم. قرار نبود ما فيلمي درباره اين بيماري بسازيم بلکه قصه ما عاشقانه بود که شخصيت‌هاي آن دچار اين بيماري بودند.

 وي ادامه داد: در هر صورت بايد شرايط آنها را براي طراحي در نظر مي‌گرفتيم. البته سعي کرديم در طراحي‌ها اين افراد خيلي تافته جدا بافته نباشند.

 طوسي درباره طراحي صحنه اين فيلم گفت: بخشي از اهميت "حوض نقاشي" تاکيد بر جزئيات است که اين موضوع در لوکيشن‌ها و حتي طراحي لباس شخصيت ها لحاظ شده است. در اين فيلم در برخي صحنه ها لوکيشن همانند يک شخصيت است. مثل پشت بام. هم‌صحبتي رضا با کبوترها، مقايسه پشت بام دو خانه. اين موضوع‌ها زنده بودن فيلم را نشان مي دهد.

در ادامه نشست نقد و بررسي فيلم "حوض نقاشي" فرشته صدر عرفايي بازيگر نقش ناظم مدرسه در اين فيلم گفت: ما به يک شخصيتي همچون خانم ناظم در اين فيلم احتياج داشتيم که شرايطي بر خلاف شرايط خانواده سهيل داشته باشد و نقطه مقابل مادر سهيل قرار بگيرد. اين موضوع باعث مي‌شد که کودک خود را به خانواده خانم ناظم وصل کند.

 وي افزود: شخصيت ناظم در اين فيلم بايد مي‌توانست مديريت خود را به خوبي نشان دهد. از اين رو بايد اين شخصيت توان اين را مي‌داشت که نيازهاي سهيل را برآورده کند و اين موضوع دليل کافي براي جذب کودک فيلم باشد. با اينکه از ناظم در فيلم شخصيت مقتدري مي‌بينيم اما او در زندگي شخصي‌اش مشکلاتي دارد. اين چند وجهي بودن شخصيت ناظم براي من جذاب بود.

 در ادامه نشست تهيه‌کننده "حوض نقاشي" درباره مديريت فعلي سينماي ايران گفت: وزير ارشاد ما قرار بود وزير علوم شود. چندين سال قبل من به همراه جمعي از فيلمسازان يک بيانيه‌اي با عنوان 1+8 نوشتيم که در ميان آنها همه فيلمساز بودند و من به عنوان تهيه‌کننده حضور داشتم و دلسوزي و نگراني خود را درباره اين تصميمات در سينما مطرح کرديم. به خاطر آن نامه جلسه‌اي براي ما با وزير ارشاد گذاشتند. آن جلسه 7 ساعت طول کشيد. پس از آنکه مطالبات خود را بيان کرديم وزير ارشاد براي توضيح عنوان کرد اول قرار بود من به وزارت علوم بروم به همين دليل برنامه‌هاي خود را نوشتم اما زمان معرفي کابينه، رئيس جمهور از من براي حضور در وزارت ارشاد دعوت کرد من هم احساس تکليف کردم و به اين حوزه آمدم.

 محمدي ادامه داد: سال گذشته در جشنواره فجر روز 22 بهمن از دفتر جشنواره با من تماس گرفتند و تاکيد کردند که تفاوت آراي مردمي "بوسيدن روي ماه" با فيلم "برف روي کاج‌ها" دو صدم درصد است و عنوان کردند که تصميم دارند بر همين اساس دو سيمرغ به فيلم اهدا کنند اما بايد قبل از اين موضوع با شمقدري صحبت کنند، ما هم قبول کرديم.

 اين تهيه‌کننده در ادامه بيان کرد: بعد از ظهر همان روز با من تماس گرفتند و تاکيد کردند آقاي شمقدري عنوان کرده که بايد سيمرغ فقط به يک فيلم تعلق گيرد حتي با اختلاف يک راي. ما نيز هيچ اعتراضي نکرديم. امسال هم با توجه به اينکه تفاوت ما با فيلم ديگر 6 درصد بود و ما از آنها جلوتر بوديم آقاي شمقدري گفت ايراد ندارد که سيمرغ را به دو فيلم بدهند. جالب است در يک مديريت، در يک سيستم و در يک آيين‌نامه يک سال اين تصميم را مي گيرند و سال ديگر تصميم ديگري. اين موضوع باعث دل آزردگي ما شد.

 وي تاکيد کرد: اما من به احترام فجر و اين ايام مبارک و به احترام خونهايي که در مقابل همين دانشگاه در سال 57 ريخته شد همواره و با هر داوري‌اي فيلمم را به فجر ارائه مي کنم.

 اين تهيه کننده درباره پرداخت به چنين ملودرام هايي در سينما گفت: همانطور که مي دانيد مميزي ها در شرايط فعلي سخت‌گيرانه‌تر شده است. ما فيلمنامه ديگري داشتيم که نتوانستيم سراغ ساخت آن برويم. قبول کنيد که ملودرام هاي ما با ملودرام هاي هندي متفاوت است حتي ضعيف ترين ملودرام هاي ما با کشورهاي شرقي قابل قياس نيست و پخته‌تر است.

 در ادامه نگار جواهريان بازيگر اين فيلم درباره حضور خود افزود: قطعا براي چنين فيلمي طبق معمول مانند ديگر آثار تحقيقاتي شده است. براي پرداختن به اين شخصيت ها پيش از اين مازيار ميري و حامد محمدي به مرکز نگهداري کم‌توانان ذهني رفته بودند و ما نيز به اين مرکز مراجعه کرديم. آنجا با بيماران کم توان ذهني زيادي روبرو شدم و سعي کردم با دقت به آنها نگاه کنم و با پيشنهادهاي تازه به سراغ ميري آمديم و پس از برگزاري جلسات مختلف سراغ ساخت فيلم رفتيم.

 در ادامه منوچهر محمدي درباره همکاري خود در شرايط فعلي با حوزه هنري گفت: من از سال 64 که از صدا و سيما بيرون آمدم ديگر سراغ هيچ نهاد دولتي نرفتم. به من ساخت سريال ملاصدرا پيشنهاد شد که قرار بود در 40 قسمت ساخته شود. آن را بدون خواندن فيلمنامه نپذيرفتم زيرا معتقد بودم که اين مجموعه قابليت ساخت 40 قسمت براي عوام را ندارد و براي پرداختن به چنين شخصيتي بايد فقط آن را در 6 قسمت ساخت.

 وي افزود: و اين مجموعه بايد براي گروهي از اهل فلسفه و يا علاقه مندان به فلسفه ساخته شود که قطعا يک جامعه کوچک را تشکيل مي دهد و چرا بايد در 40 قسمت به اين موضوع بپردازيم.

 اين تهيه کننده با اشاره به ساخت مجموعه‌اي بر اساس کتاب دا گفت: به عقيده من اين کتاب بسيار مهم و با ارزش است. من بچه جنوبم و با چشمان خودم بخشي از حقايقي که در اين کتاب مطرح شده است، ديده‌ام. به همين دليل سراغ ساخت آن رفتم و قرار است با همايون اسعديان اين کار را بسازيم اما چون پروژه زمان‌بري است ساخت اين فيلم به من پيشنهاد شد که البته قبل از مسايل حوزه هنري و ارشاد بود.

 وي تاکيد کرد: متاسفانه مملکت ما افراط و تفريط است. من هم براي اين اتفاق‌ها که در حوزه سينما افتاد متاسفم. دوستان مي‌دانند که ما در اين زمينه جلسات متفاوتي داشتيم. من اين اتفاقات را حاصل يک نگاه غير دورانديشانه مي‌دانم به همان نسبت که اقتصاد، مسکن و غيره دچار آشفتگي و مشکل است حوزه فرهنگ هم با همين پديده‌ها روبه‌رو است.

 محمدي با اشاره به "حوض نقاشي" گفت: درست است که اين فيلم براي حوزه هنري است اما قبول کنيد در ساخت آن کسي به ما ديکته نکرد. به نحوي که بعد از نمايش فيلم در جشنواره خيلي از دوستان عنوان کردند اگر مد نظر حوزه چنين فيلم‌هايي است ما نيز حاضريم با حوزه کار کنيم. قبول کنيم که به يکباره يک جريان در عصر مديريت سينما بوجود آمد که آنها رفتارهايي از خود نشان دادند که همه ما را گرفتار کردند.

 وي افزود: وقتي در دفتر آيين‌نامه‌هاي سياستگذاري معاونت سينمايي آمده است استان‌ها مجاز هستند فيلم‌ها را ببينند تا درباره نمايش آن تصميم بگيرند. قطعا با اين رويه هر شخصي مي تواند اين دايره را بازتر کند. اميدوارم مديراني در راس فرهنگ ايران قرار بگيرند که به باورهاي ما باور دارند و بابت آن هزينه مي کنند. در اوايل دولت نهم کميسيون فرهنگي مجلس ما را دعوت کرد تا با يکديگر در ارتباط با فرهنگ صحبت کنيم. توصيه ما اين بود که وزيري بايد انتخاب شود که از قبل آبرويي کسب کرده باشد نه اينکه در ارشاد آبرو کسب کند و در جايي ديگر از آن استفاده کند.

 طوسي با اشاره به مشکلات پيش آمده در حوزه سينما گفت: من ليست سياه حوزه هنري را قبول ندارم. حوزه هنري در دهه 60 فيلم هايي چون عروسي خوبان، باي سيکل ران و آدم برفي را ساخته است. همچنين در ادامه فيلم هاي خوب ديگري چون رنگ خدا و خيلي دور خيلي نزديک را در توليدات خود دارد. فيلم هاي ارزشمندي که در کارنامه آنها حساب جدايي دارد. حوزه  فيلم هاي شانه تخم مرغي نساخته است فضاسازي براي توليد فيلم قابل دفاع است.

 وي با اشاره به توليدات فارابي در زمينه آثار فاخر عنوان کرد: فارابي مي توانست چندين فيلم مانند دربند بسازد. من استرداد را نديده ام اما فيلم هاي ديگر را مشاهده کرده ام با اين وجود دليل ساخت آنها را نمي دانم به نظر من تعريف درستي ندارند و اين تعريف نه در قصه و نه در بازار جواب مي دهد.

 در پايان نگار جواهريان درباره شباهت نقش خود در اين فيلم با اينجا بدون من گفت: من سعي کردم اين اتفاق نيفتد و به عقيده خودم اين نقش تکرار اينجا بدون من نيست زيرا شخصيت ها با هم متفاوت هستند البته من يک آدم هستم و قطعا يک چيزهايي فيزيکال در وجود من است که مي تواند در هر بازيگري تکرار شود اما خوشبختانه آتوسا قلمفرسايي در هر دو فيلم حضور داشت و اگر قرار بود من به آن فيلم نزديک شود به من تذکر مي داد اگر شما چيزي پيدا کرديد که از اشتباه من است لطفا آن را گوشزد کنيد.

 

چهارشنبه 16 اسفند 1391 - 9:16


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری