پنجشنبه 23 آذر 1396 - 20:20
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

دايره المعارف تکنيک هاي انيميشن

 

 

دايره المعارف تکنيک هاي انيميشن

نويسنده : ريچارد تيلور

مترجم : مهيار جعفرزاده

چاپ و شمارگان : اول 89 – 2500 نسخه

ناشر : سوره مهر

 

سيدمسعود صفوي در پيش سخن کتاب حاضر بيان مي کند که تبارشناسي فترت در تاريخ تاليفگري ايرانيان اگر مورد دقت قرار بگيرد نشان خواهد داد که چرا ايرانيان که روزگاري از سرآمدان علم و تحقيق و تاليف بودند دست کم در دو سده گذشته ، در عرصات علم و هنر ، اثري را که صاحب تاثير باشد  به جهان بشري نيفزوده اند و چه شد که در مقابل اين کم کاري و کم گذاري تاريخي – که با آن سابقه پرشکوه هيچ نسبتي ندارد – خيل ترجمه ها به مملکت ورود يافت و شکوفايي ترجمه در ايران را همچون زوال تاليف ايراني به مبحثي مهم تبديل کرد. اميرمسعود علمداري نيز در پيش نوشتار کتاب حاضر بيان مي کند که بيش از پنجاه سال از توليد اولين اثر انيميشين در ايران مي گذرد. اگرچه طي اين مدت سپري شده در اغلب توليدات داخلي از تکنيک هاي دوبعدي و انيميشين عروسکي استفاده شده است اما سالهاي اخير مصادف با گسترش کمي و کيفي در توليدات سه بعدي بوده است . علمداري ادامه مي دهد که علاوه براين به جرات مي توان گفت که تنوع تکنيک هاي مورد استفاده در انيميشين کشورمان ، حتي از ساير کشورهاي موفق و پيش رو در اين هنر صنعت بيشتر است . بنابراين نياز به شناخت تکنيک هاي مختلف انيميشن ، اصطلاحات مربوطه ، مراحل توليد در هر کدام از روش ها و ... جزو نيازهاي ضروري هنرمندان کشور است. وي يادآور مي شود که روشهاي مختلف ، داراي اشتراک در برخي از مراحل توليداند با اين وجود ، کتاب حاضر طي تقسيم بندي و اشاره هاي هوشمندانه توانسته است دانش نويسنده را به خوبي منتقل نمايد .

مقدمه کتاب حاضر به معرفي انيميشين مي پردازد و بيان مي دارد که انيميشن معمولا ً به صورت ايجاد تصور حرکت يا پشت سرهم قراردادن تعدادي تصوير ثابت تعريف مي شود . کيفيت يک نما بسيار مهم تر از کيفيت تصاوير است . اين  امکان وجود دارد که تا فيلم بدي را به کمک نقاشي ها يا مدل هاي زيبا بسازيم ، اما هنر انيميشين در اکشن آن است. انيميشن ، از تصاوير و اکشن مربوط به آن تشکيل شده است . درباره اتفاقاتي که مي خواهيد به نمايش بگذاريد فکر کنيد ؛ سپس وسيله اي براي بيان آن پيدا نماييد. البته هر ديدگاه خالق منتهي به شکل تصاويري مي شود که وي براي نشان دادن حرکت استفاده مي کند ، اما اين تداوم اتفاقات است که براي القا به بيننده ، از اهميت بالاتري برخوردار است. طبيعت تصوير ، وسيله اي است که براي القاي موضوع به کار مي رود . انيميشن حرکت دادن نقاشي ها نيست بلکه در اساس ، به تصوير کشيدن حرکت است . سالها پيش « نورمن مک لارن » در کتاب اش در فرآيند خلاقانه نوشت : ماهيت حرکت بسيار مهم تر از چيزي است که حرکت مي کند . با اين وجود ، چيزي که حرکت مي کند نيز مهم است ، مهم ترين کار ، حرکت است ... کاري که يک انيماتور روي هر فيلم اش انجام مي دهد به اهميت کاري شخصيت اش در بين هر فريم انجام مي دهد ، نيست .

برخلاف بيشتر تکنيک هاي هنري و ساخت صنايع دستي ، هيچ تکنيک انيميشني ، بطور کامل  يک انيميشن کامل را نمي‌سازد . هر يک ... بخشي از فيلم کامل هستند . بهترين انيميشن ، انيميشني است که توسط  يک تيم يک دل و هم زبان توليد مي شود . اما يک فرد  يا يک گروه کوچک نيز مي تواند يک فيلم کامل را خلق نمايد . تا آنجا که امکان داشته است ، در اين کتاب روي تکنيک هاي مناسب براي افرادي که از منابع ساخت کم تري برخوردارند ، تاکيد شده است .  ريچارد تيلور در پايان مقدمه خود تاکيد مي کند که هدف اصلي يک فيلم انيميشين ، کاربردي بودن آنست امري که در تضاد با ديگر هنرها آنرا به هنر واقعي ، بدل مي سازد .

دايره المعارف تکنيک هاي انيميشن به قلم ريچارد تيلور در چاپ نخست خود با شمارگان 2500 نسخه و با قيمت 4900 تومان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده است .

 

 

 

چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 13:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری