گزارش
نيما نوربخش
گزارشي از نظرات چهار کارگردان
شرکت کننده در سومين دوره جشنواره تئاتر صاحبدلان
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري جشنواره صاحبدلان، رامتين رالف، کارگردان نمايش «عزا در فضا» ضمن بيان اينکه هميشه احساس ميکردم جاي اجراي اثري با محتواي ديني در ميان کارهايم خالي است، گفت: «نمايشهاي مذهبي ساختمان و ساختار مشخصي دارند که خيلي هم دستکاري نميشود. به عنوان نمونه آنچه در واقعه کربلا اتفاق افتاد نيز شامل همين گفته ميشود.
ما شاهد هستيم طي ساليان متمادي به ماجراي کربلا در تعزيه و آثار نمايشي ديني پرداخته شده است، ديدم اگر قرار باشد آنچه تا به امروز بارها به شکلي تکراري براي مردم ساخته و اجرا شده را روي صحنه ببرم کار جالبي نخواهد بود.»
اين هنرمند اضافه کرد: «به همين دليل تصميم گرفتم به آن بخش از واقعه کربلا نگاه کنم که تا به امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن شخصيت منفور ماجرا يعني «يزيد» بود.
ما شاهد هستيم پس از به شهادت رسيدن حضرت امام حسين(ع) و با وجود افشاگرهاي اهل بيت ايشان، يزيد سه سال حکمراني ميکند و من در نمايش خود به اين سه سال و وقايعي که طي آن اتفاق افتاده است، ميپردازم.»
کارگردان نمايش «عزا در فضا» همچنين در رابطه با اجراي عمومي اثر خود در قالب جشنواره صاحبدلان، گفت: «زمان زيادي صرف آمادهسازي اثر شد و تمرينهاي طولاني مدتي داشتيم. اما سرانجام اثر را به جشنواره صاحبدلان فرستاديم و در بوشهر و شهرستانهاي اطراف اجرا کرديم.»
وي افزود: «نمايش را در شهرستانهاي ديلم، برازجان و شهرجم نيز روي صحنه برديم و طبق قرار تعيين شده کار را از تاريخ 15 تا 21 بهمن براي مخاطبان به نمايش گذاشتيم که با استقبال بسيار خوبي مواجه شد. در ادامه هم قصد داريم نمايش خود را براي اجرا به شهر خارک نيز ببريم که خارج از جشنواره خواهد بود.»
اين هنرمند در رابطه با شرکت در جشنواره صاحبدلان، اظهار داشت: «اساسا اينکه جشنواره رقابتي نيست، آثار اجراي عمومي دريافت ميکنند و برگزيدهها از اين ميان انتخاب ميشوند امر بسيار خوبي است.
يکي ديگر از نکاتي که حائز اهميت است، اعتماد مرکزهنرهاي نمايشي به گروهها در خصوص پرداخت پول به آنها و دريافت گزارش عملکرد است. اما اي کاش از نظر مالي امکان حمايت بيشتري وجود داشت و ميتوانستيم در ديگر شهرها هم کارها را رويصحنه ببريم.»
وي ادامه داد: «اين پيشنهاد را از اين بابت طرح ميکنم که اجراي نمايش براي اهالي شهر محل سکونت کارگردان کار سختي نيست و همواره در جريان است اما اگر شرايطي به وجود بيايد که گروهها بتوانند براي اجرا به ديگر شهرهاي کشور سفر کنند، اين مواجه با فرهنگهاي گوناگون در کشور ميتواند بسيار مفيد باشد.»
کارگردان نمايش در پايان با اشاره به نياز هرچه بيشتر هنر تئاتر به توجه مسئولان، گفت: «مسئولان بايد تئاتر را به عنوان يک ضرورت بپذيرند و به هنر تئاتر خارج از ايام برگزاري جشنواره هم توجه شود. متاسفانه شاهد هستيم حتي رسانه ملي هم تنها هنگام جشنواره به تئاتر توجه نشان ميدهد.»
به گزارش خبرگزاري فارس محمد رسائلي کارگردان نمايش «پريدن ماهي آزاد با پاي کبوتر و بال غزال» که اثر را در سالن بارش مجتمع خاتمالانبياي شهر رشت روي صحنه برده است، درباره حضور در اين دوره از جشنواره صاحبدلان، گفت: «با اعلام فراخوانانگيزه توليد اين اثر براي شرکت در اين رويداد هنري مطرح شد، البته اين دوره نخست حضورم
در جشنواره صاحبدلان نيست و پيش از اين نيز دو بار ديگر در اين رويداد حضور داشتم.»
وي ادامه داد: «اينکه جشنواره صاحبدلان امکان اجراي عمومي آثار را فراهم ميکند و به صورت غيررقابتي برگزار ميشود، برايم جذابيت زيادي جهت حضور ايجادميکند.
به هرحال پانزده اجرا براي ما در محلي که هستيم اتفاق بسيارخوبي محسوب ميشود، چون پنج اجراي عمومي بهترين حالت روي صحنه رفتن اثر در شهر ما محسوب ميشود.»
اين هنرمند با بيان اينکه متن اثر توسط مجيد کاظمزاده مژدهي نوشته شده در رابطه با استقبال مخاطبان از نمايش، اظهار کرد: «با توجه به اينکه تبليغات زيادي هم براي نمايش ما وجود نداشت استقبال مردم بد نبود در پايان اجراها حدود 1100نفر مخاطب را جذب سالن نمايش کرديم اما من توقع بيشتري داشتم.»
رسائلي درباره جشنواره صاحبدلان، گفت: «به نظر من جشنواره بسيار خوبي است، چون قبلا در شهرهاي مختلف جشنوارههاي مذهبي گوناگوني برگزار ميشد که به واسطه برپايي جشنواره صاحبدلان همه تجميع شدند. گروههايي مثل ما هم که دغدغه اجراي آثار با محتواي ديني دارند نيز سرپناه خوبي براي ظهور علايق خود به دست آوردند.»
وي اضافه کرد: «دغدغه ما در استان گيلان بسيار زياد است چون در شرايط سختي کار ميکنيم و تنها يک سالن داريم، ما تنها گروهي هستيم که در گذشته هم به عنوان پرکارترين گروه نمايشي استان انتخاب شديم و دغدغه اجراي تئاتر داريم.»
کارگردان نمايش «پريدن ماهي آزاد با پاي کبوتر و بال غزال» تصريح کرد: «من تنها از راه اجراي نمايش امرار معاش و کسب درآمد ميکنم و شب و روز درحال نوشتن هستم. به نظرم شرايط عمومي اقتصاد کشور بر اين دوره از جشنواره سايه انداخته است.»
اين هنرمند درباره داستان نمايش خود، گفت: «اثر به روايت يک قصه بومي که در ميان اهالي هم گفته ميشود ميپردازد که شيوه به شهادت رسيدن امامزاده ابراهيم، برادر امام رضا(ع) را بيان ميکند.»
عباس جانفدا کارگردان نمايش «دوچرخ موازي» هم درباره زمان آغازتوليد اين اثر نمايشي، به فارس گفت: «پس از اعلام فراخوان شرکت در جشنواره تمرينات را از اواخر خرداد آغاز کرديم و چهار ماه تمرين داشتيم.
در خصوص گروه بازيگران هم ميتوان گفت تقريبا ترکيبي از هنرمندان پيشکسوت و جوان تئاتر مشهد را شامل ميشود که براي توليد اين اثر دور هم جمع شدند.»
اين هنرمند در ارتباط با موضوع نمايش «دوچرخ موازي»، اظهار داشت: «با توجه به نعمت همجواري با امام رضا(ع) يک جور احساس اداي دين و تکليف نسبت به شخصيت اين امام بزرگوار در من وجود داشت که سعي کردم با توليد اين اثر به آن جامه عمل بپوشانم.»
کارگردان نمايش «دوچرخ موازي» ضمن بيان اينکه با توليد اين اثر سعي شد به بخش کوچکي از عنايات امام هشتم (ع) به زائران حرم اشاره شود، تصريح کرد: «قصه نمايش درباره فردي به نام مصيب است که دچار ناتواني حرکتي است و روي ويلچر مينشينداما هيچکس براي حرکت و ورود به حرم کمکي به او نميکند. اين اتفاق موجب ميشود مصيب گمان کند امام رضا(ع) توجه خود را قطع کرده و عنايتي به وي ندارد، اما ماجرا از قرار ديگري است...»
جانفدا با اشاره به اينکه سومين دوره حضور او در جشنواره صاحبدلان است، درباره اين دوره از جشنواره، گفت: «در دورههاي گذشته به عنوان بازيگر در جشنواره حضور داشتم، در اين دوره به عنوان کارگردان شرکت کردهام و به هر صورت اعتقاد دارم برگزاري اين برنامه اتفاق مبارکي است.»
وي ادامه داد: «در طول سال جشنوارههاي ديني زيادي برگزار ميشدکه تجميع تمام آنها در قالب صاحبدلان کار بسيار درست و مفيدي بود و موجب جلوگيري از حرکت پراکنده و موازي کاري شد.»
اين هنرمند اضافه کرد: «از سوي ديگر اين جشنواره تنها رويداد نمايشي است که امکان اجراي عمومي ده، پانزده روزه آثار را هنگام برگزاري فراهم ميکند و به صورت غير رقابتي برگزار ميشود که اين يکي ديگر از فوايد جشنواره صاحبدلان است.»
کارگردان نمايش «دوچرخ موازي» اضافه کرد: «رويکرد مثبت ديگر اجراي عمومي آثار است که موجب ميشود صاحبان اصلي تئاتر، يعني مردم از آن بهره بيشتري ببرند.»
جانفدا همچنين به اينکه برگزاري جشنواره صاحبدلان در گروههاي نمايشي استانهاي کشور ايجاد اميدواري دوچندان ميکند، بيان کرد: «گرچه مبالغ پرداخت شده به کمتر از نصف آنچه در فراخوان اعلام شده بود، رسيده است، اما به هرحال از تمامي عوامل برگزارکننده جشنواره تشکر ميکنم. حسن توجه و برخورد مسئولان در برگزاري و روشن نگهداشتن چراغ جشنواره ديني ستودني است.»
عادل کروشاوي کارگردان نمايش «نگاه دل» ضمن ارائه توضيحاتي در خصوص اين نمايش به فارس، گفت: «اين کار يک بازتوليد محسوب ميشود اما با توجه به اينکه طراحي صحنه کار دستخوش تغييرات بسيار زيادي شد ميتوان گفت نمايش جديدي خلق شده است.»
اين هنرمند همچنين در ارتباط با داستان اين نمايش، بيان کرد:ندر اين نمايش با داستاني مواجه هستيم که از خلال لشگرکشي ايالات متحده آمريکا به کشورعراق بيرون ميآيد. قصه درباره مادر و دختري است که با نوزادي عراقي که از جنگ نجات دادهاند در شهر اهواز زندگي ميکنند و ...»
کروشاوي همچنين درخصوص ميزان استقبال مخاطبان از اين نمايش بيان کرد: «اثر ما با استقبال خوبي از سوي مخاطبان و دوست داران هنر تئاتر مواجه شد.
با توجه به اينکه نمايش «نگاه دل» قبل از اجرا در قالب جشنواره صاحبدلان 5 روز براي مخاطبان اجرا شده بود و ميهمانان متعددي به تماشاي اين اثر نشستند، حتي گاهي ميهماناني از جمع دانشجويان و دانشگاهيان داشتيم که با توجه به شرايط موجود استقبال خوبي از کارداشتند.»
اين هنرمند در انتها درباره جشنواره تئاتر صاحبدلان، گفت: «صاحبدلان جشنواره بسيار خوبي است و از معدود جشنوارههاي تئاتري کشور محسوب ميشود که امکان اجراي عمومي آثار را فراهم ميکند و به صورت غيررقابتي محسوب ميشود.»
وي با بيان اينکه اي کاش ديگر جشنوارههاي موجود در کشور از همين خط و مشي صاحبدلان پيروي ميکردند، اضافه کرد: «در جشنواره امسال احساس کردم هيئت بازبيني با وسواس و دقت نظر بسيار زيادي آثار نوشتاري را انتخاب کرده است.»
کروشاوي در پايان، گفت: «جشنواره صاحبدلان امسال از دورههاي گذشته جلوتر است و به نظر ميرسد آثار از کيفيت بالاتري برخوردار هستند.»
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 10:47