دوشنبه 1 آبان 1396 - 20:43
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرش معظمي

 

اختتاميه پنجمين جشنواره داستان انقلاب برگزار شد

 

 مراسم اختتاميه پنجمين دوره جشنواره داستان انقلاب چهارشنبه شب 18 بهمن، با حضور محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، علي اسماعيلي سرپرست معاونت فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اميرحسين فردي دبير هنري اين جشنواره و جمعي از نويسندگان انقلاب در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.

 

فخرزاده: موفق ترين قالب براي انتقال پيام انقلاب داستان است

در ابتداي اين مراسم حجت الاسلام فخرزاده مدير دفتر تاريخ شفاهي حوزه هنري با بيان اين كه دوران پيروزي انقلاب اسلامي دوران شيريني بود، گفت: پس از پيروزي انقلاب در چهره همه مردم ايران شادي نمايان بود.

 وي ادامه داد: ملت ايران داراي تمدن كهن و روحيه بزرگ منشي است كه اين روح بزرگ نمي تواند خو را در فضايي ببيند كه تحقير شود و همچنين روح اسلامي موجود در مردم ايران نيز به آنها روحيه آزادگي داده است.

 فخرزاده پيروزي انقلاب اسلامي را محصول چند صد سال تلاش مردم ايران براي دستيابي به استقلال دانست و گفت: اين پيام استقلال بايد به نسل هاي بعد و مردم كشورهاي دگر هم منتقل شود. در برخي ديدارهايي كه با هنرمندان خارجي كشورهاي منطقه  داشته ام به من مي گفتند كه به مردم تان بگوييد مراقب انقلاب شان باشند چرا كه ما به انقلاب اسلامي ايران دلخوشيم.

 او  با اشاره به اين كه حدود 30 سال وقايع نگاري انقلاب اسلامي را دنبال كرده است، عنوان كرد: پس از سال ها با همفكري كارشناسان و محققان به اين نتيجه رسيديم كه موفق ترين و موثرترين قالب براي انتقال پيام ها و خاطرات انقلاب اسلامي داستان است.

 وي تصريح كرد: انديشمندان ، جامعه شناسان و فيلسوفان كشورهاي ديگر با داستان ، حرف هايشان را به مخاطبان منتقل مي كردند و در كشور ما نيز شهيد مطهري با كتاب داستان راستان خود اين كار را انجام داد. اگر هاليوود در حال حاضر موفق است به اين دليل است كه براي ساخت فيلم ها از داستان و ادبيات استفاده مي كند.

 مدير دفتر تاريخ شفاهي حوزه هنري با بيان اين كه براي پرداختن به داستان انقلاب نويسندگان بايد به جزييات آن آگاه باشند، گفت: اگر نويسنده اطلاعات نادرست و سطحي از انقلاب اسلامي داشته باشد انتقال پيام انقلاب در اثرش با مشكل مواجه مي شود.

 وي با انتقاد از اين كه مراكز معدودي براي انتقال اطلاعات از انقلاب اسلامي وجود دارند، گفت: شايد به خاطر همين خلاء بود كه حوزه هنري مراكز پايداري و انقلاب اسلامي را تاسيس كرد و اطلاعات و منابع بسيار زيادي را طي سال هاي بعد از انقلاب اسلامي از انقلاب و جنگ تحميلي جمع آوري كرد.

 فخر زاده در پايان سخنانش با اعلام آمادگي براي ارائه اطلاعات و منابع به محققان و نويسندگان انقلاب اسلامي، اظهار كرد: كارشناسان، محققان و منابع حوزه هنري به تمام كساني كه قصد دارند درباره انقلاب اسلامي و دفاع مقدس اثري منتشر كنند كمك مي كنند.

 

علي اسماعيلي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:  انديشه هاي خودي را، خودي ها بنويسند

علي اسماعيلي معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: يكي از گونه هاي ادبي تاثيرگذار كه توسط آن مي توانيم به طور غير مستقيم پيام انقلاب را به جهانيان انتقال دهيم، داستان است.

وي افزود: داستان مي تواند بسياري از والايي هاي اخلاق، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و انقلابي را به بهترين شكل منتقل كند.

اين مقام مسئول بيان هنري را برترين شكل بيان و داستان را برترين شكل بيان هنري خواند و تصريح كرد: عناصر داستاني و پيوند مضمون فرم و محتوا در داستان باعث ايجاد نوعي همزاد پنداري در مخاطب مي شود كه اين همزاد پنداري مي تواند تعلق خاطر مخاطب را به محتواي داستان برانگيزد و او را تحت تاثير قرار دهد.

اسماعيلي در همين خصوص اظهار كرد: هيچ بياني نمي تواند به خوبي داستان تاريخ را روايت كند؛ از مهمترين كاركردهاي داستان نشان دادن تصويري واقعي از جهان است كه نويسنده خود در آن زندگي مي كند.

اين مقام فرهنگي و هنري كشور با بيان اينكه در هر جا انقلابي رخ داده تحولات شگرفي در عرصه ادبيات آن جامعه رقم خورده است، افزود: پس از انقلاب ما هم عميق ترين تحولات در ادبيات شكل گرفت تا جايي كه امروز مي توان گفت ادبيات انقلاب هويت جامعه محسوب مي شود.

وي درباره جشنواره داستان انقلاب گفت: جشنواره داستان انقلاب تنها يك جايزه ادبي صرف نيست بلكه يك حركت ادبي گسترده است با اين هدف كه تلاش خود را به كار گيرد تا آرمان ها و ارزش هاي انقلاب اسلامي را به جهانيان و همچنين به نسل هاي بعدي منتقل كند.

اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه برا انتقال پيام انقلاب هيچ رسانه اي بهتر از داستان يافت نمي شود اظهار كرد: داستان نويسي فرصت بسيار خوبي براي به بار نشستن انديشه هاي ناب است و يكي از تاثيرگذارترين گونه هاي ابلاغ پيام محسوب مي شود.

وي توضيح داد: اينكه خداوند در قرآن كريم پيام ها و عبرت ها را در قالب داستان و قصه منتقل فرموده است بر تاثير داستان نويسي تاكيد دارد.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: خوشحاليم كه جشنواره داستان انقلاب بر شالوده مفاهيم و ارزش هاي انقلاب بنا شده و برگزاري اين جشنواره كاري بسيار ارزشمند است. البته انتظار مي رفت اين جشنواره در روزهاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي شكل بگيرد نه در دهه سوم انقلاب؛ اگر چه لازم بود از رويداد انقلاب اسلامي مقداري فاصله بگيريم تا هنرمندان بتوانند در باره اين رخداد تاريخي شكوهمند داستان خلق كنند. به هر حال اين جشنواره حركتي پسنديده و ارزشمند است.

اسماعيلي پيروزي انقلاب اسلامي را از مهمترين و بزرگترين رويدادهاي معاصر و از منحصر به فردترين اتفاقات جهان خواند و اظهار كرد: اين انقلاب صرفا به انگيزه هاي مادي و اقتصادي يا سياسي و اجتماعي رخ نداده است بلكه عامل اصلي پيروزي انقلاب يك عنصر ايدئولوژيك بود؛ يعني عاملي ديني و معنوي در آن نقش عمده را ايفا كرد و دقيقا به همين دليل است كه آرمان ها و نتايج اين انقلاب از مرزهاي كشور ما فراتر رفته و مصداق آن كشورهايي هستند كه امروز در جريان بيداري اسلامي براي ارزشهاي معنوي و انساني مبارزه مي كنند.

وي افزود: انقلاب اسلامي نهال اميد را در دل مردم كشورهايي مانند مصر و ليبي و تونس كاشت و طليعه و طنين انقلاب را در كشورهايي كه بحث بيداري اسلامي در آن ها جريان دارد مي توان ديد.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه بايد در حوزه نگارش داستان انقلاب بيشتر تلاش و همت كنيم، اظهار كرد: اگر انديشه هاي خودي را خودي ها بنويسند آنچه كه در واقعيت اتفاق افتاده به نگارش درخواهد آمد اما اگر اين انديشه ها را غير خودي ها بنويسند آنچه را كه مي خواهند به همراه تحريف هايشان به نگارش در مي آورند.

وي ادامه داد: اگر ما و نويسندگان متعهدمان همت نكنيم و دستاوردها و آرمان هاي انقلاب را ننويسيم قطعا ديگران خواهند نوشت و در اين صورت فضاي انقلاب اسلامي را ديگرگونه نمايان خواهند كرد؛ اگر ما در بيان هنري اتفاقات واقعي انقلاب كوتاهي كنيم جبهه عظيمي كه بر عليه ما فعاليت مي كنند آنگونه كه خود مي خواهند و يا ديگران مي خواهند آن را بيان مي كنند.

اسماعيلي ادامه داد: از اين رو حضور قدرتمندانه و باكيفيت داستان نويسان ما نه تنها در داخل بلكه در خارج از كشور بسيار حياتي است، بايد بايستگي ها و شايستگي هاي انقلاب را در تمام دنيا ابلاغ كنيم.

اين صاحب نظر عرصه فرهنگ و هنري درخصوص داستان نويسي در عرصه انقلاب گفت: بيان غير مستقيم در داستان از اهميت ويژه اي برخوردار است زيرا روش اصلي در داستان نويسي نشان دادن است نه گفتن، توصيف است نه تعريف، ارائه كار است نه شعار. داستان نويس بايد پيام انقلاب را در امتزاج تار و پود و بافت داستان نشان دهد؛ چنين اثري است كه زيبا جلوه مي كند و به جوهر داستاني هم وفا دار خواهد بود.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سپس خطاب به نويسندگان و دست اندركاران پنجمين جشنواره داستان انقلاب اظهار كرد: جشنواره داستان انقلاب بايد تلاش كند تمام اسناد و منابع انقلاب اسلامي را در اختيار محققان و نويسندگان اين حوزه قرار دهد.

وي در ادامه گفت: رسالت اصلي اين جشنواره كشف استعداد هاي نويسندگي در عرصه ادبيات انقلاب است از اين رو بايد استعدادهاي بالقوه را بالفعل كند، و استعداد هاي بالفعل را با استعدادهاي رشد يافته و جهت يافته بدل نمايد.

اسماعيلي ادامه داد: اين جشنواره بايد فضاي مناسبي را براي بروز و ظهور گام اولي ها و نوقلمان مهيا سازد و همچنين رايزني هايي صورت گيرد كه داستان انقلاب به عنوان يك واحد درسي در دانشگاه ها ارائه و به عنوان 2 واحد در مراكز آموزش عالي تدريس شود.

اين مقام مسئول در پايان گفت: اهميت پرداختن به داستان انقلاب كمتر از خود انقلاب نيست اين نيازمند يك بستر سازي همه جانبه از سوي همه فرهنگ دوستان است.

 

امير حسين فردي، مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري: انقلاب اسلامي تنها فرزندان ناخلف خود را مي بلعد

امير حسين فردي مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري و دبير پنجمين جشنواره داستان انقلاب ضمن خاطره اي از شبهاي سال 57 گفت: ملت ايران يار خودشان را در ماه ديده بودند. شب ها و روزهاي سال 1357 زماني كه قرار بود حضرت امام از فرانسه به ايران باز گردند، حكومت پهلوي هميشه مخالفت مي كرد. در روزهاي بهمن ماه 57 تب ديدار مردم بالا رفته و همه مشتاق بودند تا حضرت امام را بعد از مدتها تلاش و جانفشاني ببينند. شب هاي 57 شب هاي الله اكبر بود. در شب هاي تاريك  زمستان سرد 57 فرياد الله اكبر مردم روي پشت بام هايشان طنين خاصي به كشور داده بود. چقدر اين اشتياق مردم با شكوه و بزرگ بود.در يكي از همين شب ها چه كسي بود كه به آسمان اشاره كرد و گفت من عكس امام را در ماه ديدم. در همان لحظه مردم شروع به نگاه كردن ماه كردند و گريه كردند. يكي مي گفت اين ابروي امام است و ديگري مي گفت اين امامه امام است. باور كنيد فضاي بسيار شگفت انگيزي به وجود آمد. مردم ما در اين دوران يار خودشان را در ماه مي ديدند. البته برخي از بزرگان اعتراض كردند و گفتند اين خرافه است، درست است؛ اما اين تصور زيباي مردم بود كه مي گفتند اگر شما اجازه نمي دهيد ما حضرت امام را در كوچه و خيابان ها ببينيم ما يار خود را در ماه مي بينيم. نويسندگان عزيز و جوان ما درباره اين چيزها بنويسنند و مي نويسند.

وي با اشاره به دليل برگزاري جشنواره داستان انقلاب بعد از گذشت سال ها از پيروزي انقلاب اسلامي افزود: براي اينكه نويسندگاني كه در اين كشور زندگي مي كردند، در اين آب و خاك بودند و شهرت و آثاري داشتند. وقتي انقلاب به وقوع پيوست درباره اين حادثه ننوشتند يا اگر هم نوشتند بر اساس انقلاب نبود. خب جبهه متقابل نشست و شروع به نوشتن حوادث انقلاب كرد و شخصيت هاي فانتزي كه در انقلاب نبودند را خلق كردند. جهان غرب هم شروع به حذف انقلاب و بد گفتن از مبارزه زيباي مردم كرد. آدم هاي خوش بيني مثل بنده منتظر آينده بودند كه اين ها خواهند نوشت تا اينكه جنگ شد و رژيم صدام با توامان به جمهوري اسلامي حمله كرد. بنابراين نويسندگان ما شروع به نوشتن در اين باره كردند. اين شد تا نويسندگان جوان از راه رسيدند و از خاطره نويسي شروع كردند و وارد داستان نويسي شدند.

فردي ادامه داد: در يكي از سالها نويسنده شهرستاني مطلبي را نوشت برايم ارسال كرد. من خواندم خيلي به دلم نشست. در آن دوران نوشته بودند كه انقلاب فرزندان خودش را مي بلعد؛ اما در آن زمان اولين جمله اي كه در ذهنم جوشيد اين بود كه انقلاب ايران به فرزندان خود اعتماد به نفس مي دهد. انقلاب ما هرگز فرزندان خود را نمي خورد مگر اينكه فرزندان او ناخلف باشند. اين انقلاب خيلي عظيم است. كارهايي شده بود و بعد از اين هم بيشتر خواهد شد.

وي با طرح سوالي مبني بر اينكه چرا بايد درباره انقلاب بنويسيم و يا در اولويت قرار دهيم، ادامه داد: با انقلاب زندگي ما آغاز شد. انقلاب تاريخ ما را متحول كرد. اگر هم جنگي شده به خاطر انقلاب بوده است. اين انقلاب واقعا زنده است و نشانه آن همين دشمني هاست. ما الان در فضاي انقلابيم، البته شرايط با انقلاب 57 فرق مي كند. در آن هنگام وقتي گوينده اعلام كرد اين صداي انقلاب است. تنها كاري كه كردم اين بود كه به مسجد بروم و نماز بخوانم و آن يكي از بهترين نمازهايم بود.

وي با تاكيد بر اينكه نويسندگاني كه در سال هاي 57 حضور داشتند به موضوع مهم انقلاب اسلامي بپردازند، ادامه داد:  انقلاب اسلامي امانتي است كه بايد آن را به نسل هاي بعدي بدهيم. نگران نباشيد بنويسيد. تعدادي هستند كه خدا به آنها استعداد نوشتن داده است، نوشتن درباره انقلاب بايد اولويت ما باشد. به خاطر كم كاري كاري هايي كه در سال هاي گذشته شده است حتما بايد انقلاب را اولويت كاري خود قرار دهيم.

فردي ضمن تشكر از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و برگزار كنندگان جشنواره، جشنواره داستان انقلاب را متمايز با ديگر جشنواره ها دانست و گفت: داستان انقلاب كارهاي توليدي خود را ارزش گزاري مي كند. ما بعد از جشنواره چندين داستان كوتاه داريم. اين جشنواره با جشنواره اي كه بر روي آثار چاپ شده داوري مي كند، متفاوت است. اگر اين جشنواره را حمايت كنيم در واقع ادبيات داستاني را حمايت كرده ايم. نتايج جشنواره را بايد در آينده ببينيم؛ اما بايد پايه هاي جشنواره را محكم كنيم كه اين تنها از عهده حوزه هنري بر نمي آيد. بارها تشكر كردم از دكتر پرويز كه باعث شكل گيري اين جشنواره شدند ، همه بايد دست در دست هم دهند تا اين جشنواره به سرانجام برسد.

وي در پايان با بيان اينكه ما درباره كدام انقلاب مي خواهيم بنويسيم، اظهار كرد: نوشتن درباره يك حادثه ي كوچك نيست. درباره يك امانت بزرگي است. لذا اين نمي شود كه با يك نشست و برخاست و عجله نوشته شود تا بتوان اصل مطلب را ادا كرد. وقتي راجع به انقلاب مي خواهيم بنويسيم اين عهد را با خود ببنديم كه اين بهترين اثر خواهد بود. براي آن وقت بگذاريم. مبارزان انقلاب از ما گرفتار تر بودند و جانفشاني هاي زيادي كردند و ما نسبت به اين مبارزين بدهكاريم. ما هميشه بدهكاريم و بايد جبران كنيم.

 

در پايان اين مراسم برگزيدگان اين جشنواره معرفي و تقدير شدند.

 اسامي برگزيدگان اين جشنواره در بخش‌ داستان کوتاه بزرگسال به ترتيب زير است:

 داستان برگزيده: «عشق روزهاي آپولو» از مهدي نورمحمدزاده برنده ديپلم افتخار و 3 ميليون تومان

 داستان برتر: «عليا حضرت» نوشته ناهيد قادري حاجي‌آبادي برنده لوح تقدير و 2 ميليون تومان

 داستان تقديري: «آخرين دردها» نوشته ابوالفضل بصيري برنده لوح تقدير و 1 ميليون تومان

 اسامي برندگان در بخش رمان بزرگسال نيز به ترتيب زير است:

 رمان برگزيده: «هزار و يک جشن» نوشته محمد محمودي نورآبادي برنده ديپلم افتخار و 10 ميليون تومان

 رمان برتر: «بود و نابود» نوشته سيد هاشم حسيني برنده لوح تقدير و 7 ميليون تومان

 رمان تقديري: «سياه، سفيد، خاکستري» نوشته يوسف قوجق برنده لوح تقير و 5 ميليون تومان

 در بخش داستان‌ کوتاه نوجوان اسامي برگزيدگان به ترتيب زير است:

 داستان برگزيده: «آزادي» نوشته رفيع افتخار برنده ديپلم افتخار و 3 ميليون تومان

 داستان برتر: «بيا از حميد حرفي نزنيم» نوشته مرضيه فعله‌گري برنده لوح تقدير و 2 ميليون تومان

 داستان تقديري: «همه با هم» نوشته مهين سماواتي برنده لوح تقدير و يک ميليون تومان

 در حوزه رمان نوجوان نيز اثر و نويسنده برگزيده به اين ترتيب معرفي شد:

 رمان برگزيده:‌«موهاي تو خانه ماهي‌هاست» نوشته محمدرضا شرفي خبوشان برنده ديپلم افتخار و 10 ميليون تومان

 اين بخش از جشنواره، رمان برتر و تقديري نداشت.

 

 

دوشنبه 23 بهمن 1391 - 9:59


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری