چهارشنبه 26 مهر 1396 - 13:1
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

زينب احمدي

 

ناهيد (سومين جشنواره داستان انقلاب)

 

ناهيد (سومين جشنواره داستان انقلاب)

شهريار زماني

چاپ اول 1391

شمارگان: 2500 نسخه

انتشارات: چاپ و نشر بين الملل

رمان ناهيد از جهات مختلف مي­تواند نمونه­اي از خلق ادبيات داستاني بر مبناي توجه به معرفي وجوه مختلف سبک زندگي ايراني – اسلامي به شمار آورد.

همزمان با انتشار رمان ناهيد نوشته شهريار زماني که شايسته تقدير در سومين جشنواره داستان انقلاب نيز شناخته شد محمدحسن تاجو يادداشتي براي معرفي ارائه داد.

در متن اين کتاب مي­خوانيم:

در سطرهاي آغازين رمان که همان ناهيد است و در اوج انقلاب از امريکا به ايران آمده است به کيهان که يک دانشجوي انقلابي است و تازه با او آشنا شده است مي­گويد:

اين مردم که هر روز تظاهرات مي­کنند پس کي زندگي مي­کنند.

جريان تند زندگي در يک کشور انقلابي براي ناهيد تازه وارد به قدري عجيب و شگفت انگيز است که به راحتي نمي­ تواند با آن کنار بيايد و به او چند روز بعد پسر عمه­اش که بازپرس دادگستري است و هميشه پيگير کارش است با تعجب مي­گويد:

توي اين دنيا چيزي باارزش­تر از جون انسان هم هست؟ اون وقت شما چسبيدن به دزد.

نمونه روشن و اصيل سبک زندگي انقلابي را مي­توان در خورشيد شخصيت محوري و کاريزماتيک رمان ناهيد سراغ گرفت هنرمندي که در روزهاي پر تب و تاب انقلابي با طاغوت بر روش ايجابي مبارزه مي­کند و به جاي خيابان در حسينيه است و دارد حسينيه را براي مراسم تاسوعا و عاشورا بازسازي مي­کند. روش مبارزاتي خورشيد به قدري زيرکانه و زيرپوستي است که پسرش کيهان يعني جوان انقلابي و تند مزاج را که دلبسته ناهيد هم هست به اشتباه مي­اندازد: مي­دونم ولي خورشيد وقت شناس نيست. الان به جاي اينکه با مردم باشه وقتش را توي حسينيه مي­گذرونه (ص 133) نمونه جالب ديگر از بي توجهي رژيم پهلوي به سبک زندگي ايراني اسلامي که در رمان ناهيد برجسته است مربوط به ميراث فرهنگي است. رژيمي که هويتش را از تاريخ 2500 ساله پادشاهي وام گرفته است، با بي مسئوليتي دست قاچاقچيان عتيقه را باز گذاشته است و هيچ توجهي به پيوند ميراث ملي با سبک زندگي مردم ندارد. ناهيد که رشته تحصيلي­اش مرمت آثار باستاني است اين واقعيت تلخ را از زبان دکتر نگهبان پدر باستان شناسي ايران مي­شنود:

پسر اشرف تک يکه تاز اين غارته، من دست تنها سال­ها با او جنگيدم. (ص 184)

اين جاست که ماهيت واقعي رژيمي که داعيه دار باستان گرايي و برپاکننده جشن­هاي پرهزينه و کم فايده است براي ناهيد رو مي­شود و او مي­فهمد رژيم ميراث تاريخي را هم پاس نمي­دارد.

بعد از التحرير اين گزارش آمده است:

جريان­هاي حذفي و ترورهاي کور که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اتفاق افتاد، در تقابل با سبک و زيست انقلاب اسلامي بود که توسط گروه­هاي انحرافي و افراطي ايجاد شد و هيچ جايي در انقلاب اسلامي نداشت.

نظر به اهميت سبک زندگي در جوامع بشري و آسيب­هايي که سبک زندگي انقلاب اسلامي را تهديد مي­کند به نظر مي­رسد علاوه بر هنرمندان، اديبان و نويسندگان که به اين مهم مي­پردازند، منتقدان ادبي، جامعه شناسان، مردم شناسان و عالمان ديني هم بايد کمر همت ببندند و شاخص­ها مفاهيم و معيارهاي سبک زندگي انقلاب اسلامي را بر مبناي دستورات ديني که در حوزه نظر و عمل پوياترين راهکارها را ارائه کرده و پاسخگوي نيازهاي انسان است را تئوريزه کنند تا خداي ناکرده خدشه­اي به هويت جمعي وارد نشود.

گفتني است، کتاب ناهيد که در برگزيده داستان­هاي منتخب در سومين جشنواره داستان انقلاب است به قلم شهريار براي نخستين بار در سال جاري با شمارگان 2500 نسخه از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.

 

 

دوشنبه 16 بهمن 1391 - 14:14


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری