دوشنبه 30 مرداد 1396 - 1:42
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

مقاله

 

داود خسروي

 

سازنده اولين سرود ملي جمهوري اسلامي ايران

 

نگاهي به کارنامه هنري محمد بيگلري پور

 

محمد بيگلري پور در سال 1324 در تهران و در خانواده اي هنرمند ديده به جهان گشود و از جمله استادان پرتلاش عرصه  آهنگسازي کشور بود که بعد از انقلاب اسلامي بيش از 1240 قطعه موسيقي ساخته است.

بيگلري پور که مدرس و دانش آموخته دانشگاه تهران بود در طول دوره فعاليت هنري خود، اقدامات شايسته و آثار ماندگاري را در کارنامه هنري اش به ثبت رسانده است.

وي مجوز تاسيس هنرستان موسيقي صدا و سيما را اخذ و شاگردان زيادي را تربيت کرده است همچنين يک گروه موسيقي از ميان دانش جويان دانشکده صدا و سيما تشکيل داده است.

وي در سال 1357 موسيقي سرود «پاينده باد ايران» اولين سرود ملي ايران پس از انقلاب را مي سازد؛ اين سرود تا سال 1371 سرود ملي رسمي ايران بود. اولين سرود جمهوري اسلامي ايران براساس شعري از ابوالقاسم حالت ساخته شد.

ساخت سمفوني هاي «انقلاب»، «ايران»، «حضرت محمد (ص)» از ديگر آثار ماندگار اين هنرمند با سابقه به شمار مي‌آيد.

بيگلري پور در سال 1382 به عنوان بهترين آهنگساز حماسي در دهه فجر به دريافت تقديرنامه نائل آمد.

اولين سمفوني محمد بيگلري پور به نام «در ازل» در سال 1372 ساخته شده و مدت آن 60 دقيقه است و از آذربايجان شروع مي شود و با موسيقي خوزستان به پايان مي‌رسد.

در اين سمفوني از موسيقي مقامي، محلي و سنتي استفاده شده و به وسيله 250 نوازنده و گروه کر اجرا شده که طي سه شب در تالار وحدت اجرا شد.

دومين سمفوني او سمفوني «انقلاب» است که در سال 1384 ساخته شده و در سالن کوثر به مدت دو شب اجرا گرديده است، اين سمفوني با کلام است که شعر آن سروده آقاي اسماعيل اميني و چهار خواننده گلريز، شيرازي، حامي و مسيحا است.

سرانجام محمد بيگلري‌پور پيشکسوت موسيقي و رهبر ارکستر سمفونيک صدا و سيما، در شامگاه 27 دي 1391 در اثر بيماري سرطان در بيمارستان ايران ‌مهر درگذشت.

حسن رياحي درباره محمد بيگلري پور گفت: من و زنده ياد بيگلري پور از زمان هنرستان موسيقي با يكديگر همكلاس بوديم؛ و با هم بزرگ شديم و خاطرات مشترك بسياري در كنار يكديگر داريم.

اين موسيقيدان و آهنگساز در ادامه افزود: در صدا و سيما نيز سال ها به عنوان همكار فعاليت كرديم و در دانشكده صدا و سيما نيز بنده از ايشان دعوت كردم تا به ما كمك كند؛ زنده ياد بيگلري پور نيز اين دعوت را پذيرفت و حضور موثري داشت.

وي همچنين تصريح كرد: آنچه من در طي اين سال ها از ايشان ديدم اين بود كه او انساني دوست داشتني، مهربان، متدين و آگاهي بود كه فقدان ايشان براي من به معناي واقعي فاجعه محسوب مي شود.

دبير بيست و هشتمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر ادامه داد: واقعا جاي خالي ايشان را احساس مي كنم و لازم مي دانم درگذشت اين هنرمند گرانقدر را به خانواده ايشان به خصوص به برادرشان يعني منوچهر بيگلري پور تسليت بگويم.

شاهين فرهت(آهنگساز) نيز محمد بيگلري‌پور را شخصيتي دانست که جايگزيني نخواهد داشت.

رييس دانشکده موسيقي دانشگاه تهران اظهار کرد: محمد بيگلري‌پور سبب پيشرفت ارکستر صدا و سيما بود و تلاش و زحمات زيادي را براي اين ارکستر متحمل شده بود.

او با بيان اين‌که بيگلري‌پور نبوغ زيادي را در زمينه موسيقي داشت، تأکيد کرد: بيگلري‌پور نوازنده حرفه‌يي و شخصيتي بود که جانشين ندارد.

فرهت همچنين به ساخت اولين سرود ملي پس از انقلاب توسط بيگلري‌پور اشاره کرد و گفت: در زماني که موسيقي جدي هنوز تکليفش روشن نبود،‌ اين استاد موسيقي جدي را در تلويزيون دنبال مي‌کرد.

او گفت: بيگلري‌پور از نظر اخلاقي نيز شخصيتي متواضع و درويش‌مسلک بود و آن‌چنان که بايد، به خودش نمي‌رسيد.

اين هنرمند موسيقي درباره آشنايي خود با بيگلري‌پور نيز گفت: اولين‌بار زماني که دانشجو بودم، بيگلري‌پور را در هنگام نواختن ويولن آلتو ديدم و شاهد بودم که چقدر اين کنسرت حرفه‌يي برگزار مي‌شود.

او همچنين اظهار کرد: بيگلري‌پور هميشه در بين ما حضور دارد و در روح و قلب ماست.

نادر مرتضي‌پور(رهبر ارکستر سمفونيک تهران) نيز با ابراز تأسف از درگذشت محمد بيگلري‌پور اظهار کرد: بيگلري‌پور يک موزيسيين کامل و کارشناس ممتاز در عرصه موسيقي بود و نقش مؤثري را در عرصه موسيقي در رسانه‌هايي چون صداو سيما داشت.

مرتضي‌پور درگذشت بيگلري‌پور را فقداني بزرگ براي جامعه هنري ايران دانست وافزود: اين استاد بزرگ حتي در آخرين روزهاي عمر خود برنامه‌اي در زمينه موسيقي اجرا کرد که نشاندهنده متعهد بودن اين هنرمند به کارش است.

او يادآور شد: در عرصه نوازندگي نيز، بيگلري‌پور از نوازندگان درجه يک «آلتو» بود و علاوه بر آن، به نواختن سازهايي چون «ترومپت» تسلط کامل داشت.

مرتضي‌پور همچنين با يادآوري ساخت اولين سرود ملي پس از انقلاب توسط بيگلري‌پور گفت: اين استاد بزرگ زحمات زيادي را در ساخت قطعات انقلابي و ميهني کشيد که از جمله آنها اولين سرود ملي پس از انقلاب اسلامي بود که من آن را به همراه ارکستر سمفونيک اجرا کردم.

او به ذکر يکي از خاطرات خود از همراهي با محمد بيگلري‌پور پرداخت و گفت: حدود 18 سال پيش براي اجراي کنسرت به همراه ارکستر مجلسي صدا و سيما سفري به «اوزاکا» ژاپن داشتيم. وقتي بيگلري‌پور به نواختن آلتو پرداخت کسي از حاضران در سالن باور نمي‌کرد که کسي از ايران بتواند به چنين زيبايي، قطعه‌اي را بنوازد؛ در حقيقت بيگلري‌پور همگان را مسحور خويش کرده بود و براي من هم باورنکردني بود که آن قطعه را بيگلري‌پور اين چنين حرفه‌اي اجرا کند.

مرتضي‌پور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از عدم توجه برخي از اهالي موسيقي به شخصيتي چون محمد بيگلري‌پور اظهار تاسف کرد و گفت: ما از هنرمندان، انجمن‌ها و تشکل‌هاي هنري انتظار داشتيم که در طول حيات اين استاد بزرگ توجه بيشتري به ايشان مي‌کردند.

اساتيد بزرگ موسيقي همچون آينده در برابر جوانان هستند و وقتي جواني ببيند که اساتيد بزرگ موسيقي ما اين چنين مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرند انگيزه خود را براي حضور در اين عرصه از دست مي‌دهد.

رضا مهدوي هم با ابراز تاسف از درگذشت محمد بيگلري‌پور گفت: محمد بيگلري‌پور فردي توانمند در عرصه موسيقي بود‌ و به همين دليل مسئولان بايد زماني که هنرمندان در قيد حيات هستند، قدردان آنها باشند

مدير سابق مرکز موسيقي حوزه هنري معتقد است: محمد بيگلري‌پور را مي‌توان چهره‌اي سرآمد در عرصه موسيقي دانست که مجموعه‌اي در زمينه‌ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس ساخت که کم‌تر مي‌توان به مانند آن را پيدا کرد.

مهدوي بيان کرد: ‌بيگلري‌پور چهره ماندگار موسيقي ايران است که در زمينه‌ اداي دين به انقلاب و دفاع مقدس تلاشي کم نظير است.

او افزود: بيگلري پور از نظر توانايي علمي و دانش موسيقايي از سطح بالايي برخوردار بود و داراي شخصيت و مرامي منحصر به فرد بود.

مهدوي با اشاره به ساخت اولين سرود ملي پس از انقلاب اسلامي توسط بيگلري‌پور‌، خاطر نشان کرد: اين سرود به معناي واقعي، سرودي ملي و براي جمهوري بود و شايد تنها ايرادي که برخي به آن گرفتند طولاني بودن از نظر زماني بود. اين سرود وقتي نواخته مي‌شد، مردم سرخود را بالا مي‌گرفتند و سينه‌هاي خود را جلو مي‌دادند و احساس غرور مي‌کردند.

اين نوازنده و آهنگساز موسيقي افزود: از ديگر ويژگي‌هاي استاد بيگلري پور تعهد ايشان بود. در حالي که برخي چشم به خارج از کشور دارند و دچار غرب‌شيفتگي شده‌اند‌، اما افرادي چون بيگلري پور را در ايران داشتيم که متاسفانه با بي‌توجهي رو به رو مي‌شدند. مهدوي با بيان اينکه نسل جوان بايد قدردان اساتيدي چون بيگلري‌پور باشد‌، اظهار داشت: بيگلري‌پور آهنگساز توانمند و رهبري شايسته بود که در آثارش نشاط در مردم ايجاد مي‌کرد، کسي که سلسله مراتب را به درستي در عرصه موسيقي طي کرد و به مدارج بالا رسيد.

او تاکيد کرد: بايد از چنين اساتيدي الگو برداري شود و راهشان به درستي ادامه داده شود.

رييس سابقه مرکز موسيقي حوزه هنري همچنين تصريح کرد: مسئولين، هنرمندان را «بر» خود نبينند بلکه آنها را «با» خود بدانند، متاسفانه آن طور که شايسته هنرمند و موسيقيدان ايراني‌ است از او تجليل نمي‌شود.

مهدوي با بيان اينکه هنرمندان انسان‌هاي متوقعي نيستند‌، خاطر نشان کرد: انتظار مي‌رود که از هنرمندان زماني که در قيد حيات هستند تجليل شود‌، نه اينکه پس از مرگ، مجالس بزرگداشت‌هاي آنان که بيشتر به صورت حرکات نمادين است‌، برپا شود. مجالسي که گاها سبب بهره‌برداري سازمان‌ها و نهادها مي‌شود و از عمق وجود نيست.

او همچنين آثار بيگلري‌پور را از مصاديق هنري ديني پس از انقلاب دانست و گفت: در گذشت اين چنين اساتيدي بايد زنگ خطر و تلنگري براي مسئولان باشد.

محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور نيز در پيامي درگذشت محمد بيگلري‌پور را تسليت گفت.

در پيام رييس جمهور آمده است:« خبر درگذشت استاد بزرگ و گرانقدر موسيقي کشور مرحوم محمد بيگلري پور، هنرمند پيشکسوت عرصه موسيقي و رهبر ارکستر سمفونيک صداوسيماي جمهوري اسلامي موجب تاثر و تالم خاطر گرديد.

بي شک طنين دلنشين سرود «پاينده بادا ايران» به عنوان اولين سرود ملي جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب اسلامي و ديگر آثار ارزشمند حماسي و انقلابي وي تا هميشه در ياد و خاطره ملت ايران باقي خواهد ماند. »

در بخش ديگري از اين پيام آمده است: «اينجانب درگذشت اين هنرمند متعهد و خالق نواهاي ماندگار را به اهالي فرهنگ و هنر و بويژه خانواده محترم ايشان تسليت گفته و براي آن مرحوم رحمت و غفران الهي و براي بازماندگان و دوستداران وي صبر و شکيبايي مسالت دارم ».

 

 

دوشنبه 2 بهمن 1391 - 11:56


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری