دوشنبه 1 آبان 1396 - 5:50
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

مقاله

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان تهران

 

مشق قرآن و تأثير مثبت آن بر روح و روان

 

 

مقدمه

از دير باز تکنيک نوشتن و نويسندگي در روش يادگيري و آرامش روح و روان تأثير بسزايي دارد.

اين سخني نيست که فقط اهل علم و ادبيات بر آن اصرار ورزند بلکه گذشتگان در قرون مختلف اين موضوع را به خوبي درک کرده اند.

با توجه به اهميت کسب علم در اعصار مختلف تنها علومي که با روش کتابت و ثبت و ضبط چه بر روي سنگ و استخوان و ديگر ابزار حک مي شده اند پايدار و قابل قبول مانده اند. حاکمان نيز براي به دست آوردن قدرت و مکنت سعي داشتند افراد باسواد را به دربار خود جذب کنند.

پيامبر عظيم الشأن ما مسلمانان نيز شرط آزادي بردگان و اسراي جنگي را باسواد نمودن تني چند از سربازانش اعلام کرد.

در حديثي از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم آمده است:« قيدالعلم بالکتابه‌؛ علم را به وسيله نوشتن دربند کنيد (نگه داريد)» (1) زيرا نگارش تراوشات مغز، توليد انديشه و تفکر آدمي در علوم مختلف است.

معني لغوي

لغت نامه معين کلمه مشق را چنين معنا نموده است:

1- تمرين و ممارست براي به دست آوردن آمادگي و مهارت در کاري ، فني يا هنري.

2- نمونه خط معلم خطاطي ؛ نمونه ، الگو ؛ شب تکليف، درسي که شاگرد بايد در خانه انجام دهد ،نظام اجراي عمليات نظامي .

دهخدا نيز در لغتنامه خود مشق را اين چنين معنا نموده است : مشق کردن؛ تکرار کردن عملي را براي نيکو آموختن.

نظريه روانشناسان

در روانشناسي اغلب در تست‌هاي حافظه يا تمرکز از يک کار ثانوي براي جلوگيري از يک فرآيند ذهني خاص استفاده مي‌شود. در صورتي که اين فرآيند براي کار ادراکي اصلي مهم باشد، عملکرد فرد ضعيف مي‌شود. اين تحقيق نشان مي‌دهد که تأثيرات سودمند کارهاي ثانوي مثل خط خطي کردن مي‌تواند تأثيرات مسدودسازي را جبران کند.

اخيراً دانشمندان نيز اين نظريه را تأييد کرده اند که خط خطي کردن به قدرت حافظه کمک مي کند. آنها دو گروه را مورد آزمايش قرار مي دهند و شماره تلفن هايي را مي خوانند از دو گروه مي خواهند که آن شماره ها را به خاطر بياورند، در نتيجه مشاهده مي کنند آن گروهي که خط خطي کرده اند قادرند آن شماره تلفن ها را بياد آورند. مشق شب در مقطع ابتدايي نيز بيانگر همين روش است.

معجزه مشق قرآن و عشق الهي

شهيد شريف اشراف در دست نويس خاطرات خود مي نويسد: اگر مي خواهي با خداوند حرف بزني نماز بخوان،اگر مي خواهي خداوند با تو حرف بزند قرآن بخوان و اگر مي خواهي ارتباط دو طرفه باشد، قرآن بنويس.

سال 1347 شريف اشراف مبادرت به نوشتن قرآن با خط خود نمود ومعتقد بودکه هرگاه کار نوشتن قرآن به پايان رسد، عمر او نيز به پايان خواهد رسيد. هنگامي که اشراف به کردستان رفت، دو ماه از نوشتن قرآن او مي گذشت در مقدمه اين قرآن دست نويس شهيد اشراف نوشته است:« اي خواننده عزيز،اين قرآن را که ملاحظه مي کنيد،با خطي خوش نوشته نشده است، زيرا نويسنده خطاط نبوده، تنها «عشق الهي» او را به اين کار واداشته است. اين قرآن شريف که مدت ده سال و چهار ماه و 9 روز براي رونويسي آن وقت صرف شده، حاوي خاطراتي است از شهرهايي که موقع نوشتن با خود برده ام و در آن شهر ها مشغول نوشتن شده ام و داراي معجزاتي است که در نوع خود نيز بي نطير مي باشد.»

مشق قرآن

حال که به اهميت نوشتن و کتابت پي برديم چه بهتر که آن نوشتن مشق کتاب آسماني باشد.

کتاب آسماني که نگاه کردن به آياتش موجب رحمت است. کتابي که در آن به قلم و به آنچه که

مي نويسد سوگند ياد کرده است. (2) ذات حق چنان به قلم بها داد که آخرين و کاملترين معجزه خاتم رسولانش را قرآن قرار داد. سپس در آن بر قلم و آنچه مي نگارد، قسم ياد کرد تا عظمتش را برساند.

با مشق قرآن کريم در شبانه روز مي توان به سعادت و آرامش رسيد.

مشق قرآن علاوه بر آموختن مفاهيم کتاب آسماني به تقويت حافظه نيز کمک خواهد کرد.

چگونه رو نويسي کنيم؟

اين سؤالي است که اکثراً مي پرسند. بسيار ساده است، فقط کافي است در شبانه روز ساعتي و يا دقايقي را به رونويسي و يا مشق قرآن کريم با ترجمه آن اختصاص دهيد. به کاغذ و خط خاصي نياز نيست.

رونويسي از آيات الهي بهتر است با نيت قلبي و اخلاص انجام شود. آنگاه معجزه بودن آن را درک خواهيد نمود.

انس با قرآن

با کمي دقت در جامعه و يا کلاس هاي آموزش قرآن در مي يابيم که درجه يادگيري در همه افراد يکسان نيست. اگر قرآن آموز در شبانه روز با قرآن بوسيله مشق قرآن مأنوس شود، يادگيري آنان در مرحله اول تثبيت خواهد شد. البته قرائت قرآن در برنامه هاي آموزش قرآن باقي است.

آرامش را در چهره کساني که مشق قرآن مي کنند به وضوح مي توان مشاهده کرد. اين همان تأثير انس با قرآن است، وقتي نمونه مشق قرآن خود را در دست دارند، ديگر خود را تنها احساس

نمي کنند.

مفاهيم مصحف شريف

توجه به مفاهيم مصحف شريف و رونويسي همزمان با مشق آن بسيار به فهم آيات کمک مي کند. ما قصد آن نداريم که مسابقه خوشنويسي راه بيندازيم يا خداي ناکرده رونويسي مصحف شريف را کاري ساده بدانيم . هدف کلي از اين کار انس با قرآن کريم و فهم آيات الهي است. البته در اين راه کسي که با خلوص نيت آن را آغاز مي کند در همان ابتداء معجزات الهي را درک خواهد کرد.

 

پي نوشت ها:

1- تحف العقول، ص36

2- قرآن كريم ، سوره قلم

حجت الاسلام علي براري فندري ؛ سرپرست تبليغات اسلامي پاكدشت

 

 

 

دوشنبه 25 دی 1391 - 12:51


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری