دوشنبه 5 تير 1396 - 11:36
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

سريالي از يک کارگردان با وسواس

 

گزارشي از نشست رسانه اي سريال «زمانه»(حسن فتحي)

 

نخستين نشست رسانه ‌اي «زمانه» که با حضور تهيه‌کننده و تعدادي از بازيگران اين سريال، دوازده دي ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، به درددل‌هاي حسن فتحي در غياب خودش، انتقاد به سياست‌هاي مالي تلويزيون و همچنين گلايه‌ي عفيفه از رقابت نابرابر با شبکه‌هاي ماهواره‌ اي گذشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسماعيل عفيفه، تهيه‌کننده «زمانه» در ابتداي اين نشست به سکوت خبري حاکم بر اين سريال اشاره کرد و توضيح داد: «گاهي برخي نشريات بيشتر به حواشي يک کار توجه مي‌کنند. ما به همين دليل در سريال‌هاي قبلي‌مان مسايلي داشتيم و ترجيح داديم «زمانه» را در سکوت پيش ببريم.»

عفيفه در پاسخ به پرسشي درباره‌ي پرداخت به شخصيت‌ها گفت: «ارائه‌ تدريجي اطلاعات يکي از تکنيک‌هاي فيلمنامه‌نويسي است که در حال حاضر بيشتر نويسندگان از چنين تکنيک‌هايي استفاده مي‌کنند و اگر مخاطبان تمام ابعاد شخصيتي يک کاراکتر را نمي‌بينند به خاطر اين است که سريال بايد 40 قسمت ديگر ادامه داشته باشد.»

اشاره به تئاتر در «زمانه»

تهيه‌کننده‌ «زمانه» اشاره به تئاتر و اکبر رادي در سريال «زمانه» را نوعي تعلق خاطر به هنر و اداي احترام به اکبر رادي عنوان کرد.

رسول صادقي روابط عمومي مجموعه «زمانه» نيز از قول حسن فتحي کارگردان اين سريال درباره پرداختن به تئاتر در «زمانه» توضيح داد: «اين کار به نوعي شناساندن مشاهير فرهنگ و هنر کشورمان بود که مردم عادي ممکن است کمتر با آن‌ها آشنا باشند. اشاره به چنين مساله‌اي در قالب يک سکانس ممکن است بتواند طوفاني در ذهن مردم ايجاد کند.»

سريال‌سازي در تلويزيون با دوران «ميوه ممنوعه» فرق کرده است.

صادقي نکته‌ي ديگري را که مد نظر حسن فتحي بوده، مقايسه «زمانه» با سريال‌هاي حال حاضر تلويزيون دانست و گفت: «نکته‌ ديگري که حسن فتحي به من گفت اين بود که اين سريال را بايد با محصولات سال‌هاي اخير تلويزيون مقايسه کرد. سريال‌سازي در تلويزيون الان خيلي فرق کرده است؛ حتي با زماني که سريال «ميوه ممنوعه» را ساختيم. اينکه چرا دوباره «يک مدار صفر درجه» ديگر يا «ملاصدراي ديگر» ساخته نمي‌شود به اين دليل است که تلويزيون بايد براي تحقيق، هزينه کند والا مجبوريم به سريال‌هاي اجتماعي بپردازيم.»

تاثير مميزي‌ها بر «زمانه»

به گزارش ايسنا، پرسش ديگري از سوي يکي از خبرنگاران درباره‌ي مميزي‌هاي تلويزيون و تاثير آن روي «زمانه» مطرح شد که عفيفه در پاسخ به آن عنوان کرد: «ما که با تلويزيون کار مي‌کنيم دائما در حال گفت‌وگو و طي کردن مراحل مختلف از نظارت تا بازبيني قبل از پخش هستيم.

واحدهاي مختلفي هم بر اساس فلسفه‌هاي خاص خود ايجاد شده‌اند که برنامه‌هاي تلويزيون مطابق با استاندارد جلو رود. اما چون شايد ضابطه خاصي وجود ندارد هيچکس نمي‌داند کجاي داستاني که قرار است پخش شود ممکن است از داستان دربيايد. گرچه اصول کلي را به ما مي‌گويند اما اجراي اين اصول ممکن است با تفاسير مختلفي صورت بگيرد.»

عفيفه ادامه داد: «در اين کار هم مميزهايي‌ داشتيم ولي ما به اشتراکات ذهني رسيديم و تا به حال کارمان با کمترين مشکل پخش شده است. شايد خيلي از مسايلي که تا به حال در سريال‌هاي ديگر وجود نداشته، در همين قسمت قبل که شب گذشته پخش شد، روي آنتن رفت.»

اين تهيه‌کننده تاکيد کرد: «خوشبختانه مسؤول پخش شبکه سه کسي است که امکان گفت‌وگو با او وجود دارد و حتي من شنيده‌ام که خودش سينما خوانده و به اين مسايل آشناست. به هر حال چنين مسايلي در کار ما وجود دارد ولي کار در يک فضاي گفت‌وگوي متقابل پيش مي‌رود و تا به حال به جز چند مورد به مشکل خاصي بر نخورديم و آنچه حسن فتحي ساخته پخش مي‌شود.»

رقابت ناجوانمردانه تلويزيون با شبکه‌هاي ماهواره‌ اي

عفيفه در بخش ديگري از صحبت‌هايش به رقابت ناجوانمردانه تلويزيون با کانال‌هاي ماهواره‌ اي اشاره کرد و گفت: «ما در يک رقابت ناجوانمردانه با کانال‌هاي ماهواره ‌اي هستيم حتي حالا سريال‌هاي خارجي را مي‌خرند و دوبله مي‌کنند و چنين فضايي را وارد خانواده‌ها مي‌کنند. اگر قرار است ما با آن‌ها رقابت کنيم و مخاطبيني که آن‌ها جذب کرده‌اند، جذب کنيم نمي‌توان بدون اسلحه وارد رقابت شويم و انتظار پيروزي هم داشته باشيم.»

عفيفه با تاکيد بر اينکه براي اعتلاي تلويزيون بايد دست برنامه‌سازان را باز بگذاريم، افزود: «بايد دايره‌ کارهايمان را که محدود شده، وسيع‌تر کنيم. متاسفانه فضايي که در خانواده‌هاي ايراني شکل گرفته، فضاي خوبي نيست و سريال‌هاي بدي از ماهواره‌ها پخش مي‌شود.

سريال‌هاي خوب زيادي وجود دارد اما شبکه‌هاي ماهواره ‌اي سريال‌هاي سخيفي را دوبله مي‌کنند. به همين دليل است که ما بايد دستمان براي مقابله باز باشد و در چارچوب تلويزيون بايد از مميزي‌ها عبور کنيم و اجازه‌ طرح مسايلي که خدشه‌اي به کسي وارد نمي‌کنند داشته باشيم تا ريزش مخاطبان را جبران کنيم.»

حميد گودرزي: تماشاگر را احمق فرض نکرديم.

به گزارش ايسنا، بخش ديگر اين نشست به سخنان بازيگران زمانه اختصاص پيدا کرد.

حميد گودرزي بازيگر نقش بهزاد نيز درباره پيوستن به پروژه «زمانه» گفت: «وقتي اسم آقاي عفيفه و حسن فتحي آمد جذب اين کار شدم. ما در کمال جديت سعي مي‌کنيم به استانداردها پايبند باشيم و تماشاگر را احمق فرض نکنيم؛ تا به حال هم در همين راه رفته‌ايم.»

گودرزي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ رقابت تلويزيون با ماهواره و اينکه آيا چنين مساله‌اي ريسک بزرگي را براي بازيگران مطرح سينما در قبول نقش‌هاي تلويزيوني ايجاد نمي‌کند، گفت: «اگر اين طور باشد بايد عرصه‌ تلويزيون را به طور کلي واگذار کرد ولي به نظر من اين کار اشتباهي است که بازيگران به تلويزيون نيايند.

ما در هر شرايطي بايد کار کنيم هر چند موازيني در تلويزيون ما وجود دارد ولي با توجه به جميع جوانب ما بايد کار کنيم. شبکه‌هاي ماهواره‌ اي هم مشتريان خاص خودشان را دارند که نمي‌توانيم در اين مورد کاري بکنيم.»

انتقاد مهرانه مهين‌ترابي به نقشش در «زمانه»

مهرانه مهين‌ترابي بازيگر نقش فاطمه ديگر بازيگري بود که در نشست سريال زمانه حضور داشت.

او «زمانه» را تجربه خوبي دانست و گفت: «کار کردن با يک کارگردان و داشتن تجربه با او ناخودآگاه در بازيگر تاثير مي‌گذارد که کار او چطور خواهد بود. چنين کارگردان‌هايي نوعي اعتماد به ما مي‌دهند که کارشان و انتخابشان درست است به علاوه من نقش خودم را هم دوست داشتم و اميد داشتم يک کاراکتر اجتماعي را که به بچه‌هاي کار علاقمند است نشان دهم و بچه‌هاي کار قشري از جامعه هستند که کمتر به آن‌ها پرداخته مي‌شود.»

او سپس انتقاد کوچکي از روند نگارش سريال درباره‌ نقش خود داشت و توضيح داد: «هر چند مي‌دانم نوشتن چنين قصه‌اي سخت بوده و نويسنده‌ها هم تلاش خودشان را کرده‌اند، اما متاسفانه در روند نوشتن اين قصه، اينکه نويسنده‌ها بتوانند عمه و درگيري‌هاي او را به خوبي مطرح کنند اتفاق نيفتاده است به هر حال بايد بقيه سريال را ببينيم تا متوجه روند ادامه‌ داستان شويم.»

مهين‌ترابي اضافه کرد: «سريال‌هاي الان اتفاقات را به سرعت پشت سر مي‌گذارند که مردم کانال را عوض نکنند.»

اين بازيگر با تاکيد بر اينکه متن خوبي در تلويزيون نوشته نمي‌شود، از مديران تلويزيون خواست بر سر توليد يک کار به متن آن دقت کنند.

او ادامه داد: «هميشه اين مساله در من وجود داشته که متن‌هاي آماده و حسابي که روي آن‌ها فکر و برنامه‌ريزي شده و ايرادهايش برطرف شده است در کنار کارگردان‌ها و گروه قرار نمي‌گيرد تا آن‌ها هم با آرامش کار کنند.

وقتي متني در حال نوشتن است و از سوي ديگر توليد هم مي‌شود و متن نوشته شده در دفتر تهيه‌کننده به کارگردان سر صحنه مي‌رسد او را عصباني مي‌کند که چرا چنين ديالوگ‌هايي نوشته شده يا مواردي مثل اينکه چنين نکاتي که قبلا در فيلمنامه مطرح شده و يا روابط بين کاراکترها را درست نشان نمي‌دهد. همه اينها استرس‌زاست و جو را متشنج کرده و راندمان کار را پايين مي‌آورد.»

مهرانه مهين‌ترابي اذعان کرد: «به نظر من 70 درصد کار به ارزش فيلمنامه اوليه است. اي کاش تلويزيون يک سال را با يک نويسنده قرارداد ببندد و دو سه سال ديگر از او کاري بخواهد و در اين مدت هم او را تامين کند تا خلاقيتش را بالا ببرد. هر چند تغيير مديريت‌ها و سياست‌هاي تلويزيون متن را از بازنويسي‌هاي زياد ناگزير مي‌کند.»

حسين محجوب: در سرازيري هستيم.

حسين محجوب هم درباره‌ حضور در «زمانه» گفت: «قبول کردن اين کار ماحصل دوستي من با اسماعيل عفيفه و حسن فتحي بود. ما متقاضي اين بوديم تا کارهاي جالب‌تري انجام دهيم و موثر باشيم ولي جاي بسي تعجب است که ما در سرازيري هستيم.»

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي نقش متفاوت خود در «زمانه» گفت: «ما همه چيز را معين و ثابت دوست داريم و يکي از نقاط آسيب‌پذيرمان هم همين است که آدم‌ها را با يک قاب ثابت مي‌بنيم.

شخصيتي که شما از من در ذهن داريد، حال من را به هم مي‌زند. چون 50 نقش مثل آن به من پيشنهاد شد و هيچکدام هم نمي‌توانست موفقيت چنين نقشي را تکرار کند.»

او تاکيد کرد: «من نمي‌خواستم به خاطر روزمرگي‌ام و به خاطر اينکه 50 نقش به من پيشنهاد شده ارزش يک کار خوبم از بين برود اما همه کارگردان‌ها به دنبال سوپاپ اطمينان هستند و به دنبال بازيگري مي‌گردند که يک نقش را تکرار کند.

آن‌ها تا جايي اين کار را ادامه مي‌دهند که آن فرد را مثل آشغال مچاله مي‌کنند و در سطل زباله مي‌اندازند. آدم‌هاي زيادي داشتيم که اين کار را ناآگاهانه انجام دادند.»

محجوب در پاسخ به سوالي درباره‌ سکته‌هايي که در برخي از بخش‌هاي «زمانه» وجود دارد، نيز توضيح داد: «بخشي از قضايا در ذهن بيننده است و به نظر من هم بايد ريتم قصه خيلي تندتر مي‌شد. اينکه خوراکي آماده به مخاطب داده شود خبط محض است و حتي نامردي است. چنين سکته‌هايي در داستان به نظر من لازم است که اگر غير از اين باشد ما چگونه مي‌توانيم دگرگون شويم.»

او تاکيد کرد: «ما تلاش مي‌کنيم اتفاق خاصي بيفتد و اميدوارم اين اتفاق بازخورد داشته باشد و منجر شود که مردم را يک قدم به جلو ببريم.»

با 100 هزار تومان مي‌شود يک کانال تلويزيوني راه انداخت.

به گزارش ايسنا، اسماعيل عفيفه، تهيه‌کننده «زمانه» در بخش ديگري از اين نشست، عنوان کرد: «الان به راحتي با 100 هزار تومان مي‌شود يک کانال تلويزيوني راه انداخت و سريال‌هاي ساخته شده به قدري زياد است که مي‌شود آن را پر کرد.

در نتيجه روايت‌ها بايد عوض شود. چند سال پيش ما هم راحت‌تر داستان مي‌گفتيم اما الان بايد مخاطبي که به ضرباهنگ تند عادت کرده راضي کنيم.

شايد اين داستان مي‌توانست در 100 قسمت مطرح شود ولي ما از همان ابتدا قرار گذاشتيم سکانس‌هايي کوتاه ولي با ضرباهنگ تند داشته باشيم. به علاوه چون روند نگارش در تلويزيون کم اهميت است و نمي‌توانستيم در اين مرحله بيشتر مکث کنيم، نتوانستيم ريتم را تندتر کنيم.»

مشکلي به نام متن

عفيفه در اين نشست به مشکل متن هم اشاره کرد و گفت: «در شرايط معمولي فيلمسازي در تمام دنيا تحقيق و نگارش اهميت زيادي دارد و وقتي فيلمنامه تمام مي‌شود بقيه بخش‌ها با سرعت، پيش مي‌رود. اما متاسفانه در تلويزيون ما تحقيق و نگارش جدي گرفته نمي‌شود. توليد در تلويزيون زماني معنا پيدا مي‌کند که کار کليد بخورد و زماني مهم‌تر مي‌شود که کار روي آنتن برود.»

تهيه‌کننده زمانه تاکيد کرد: «ما در همين کار هم سعي کرديم تحقيقات زيادي انجام دهيم هر چند اينها به معناي واقعي کلمه تحقيق نيستند. حسن فتحي هم به عنوان کارگردان روي اين مسائل دقيق(با وسواس) است.

مثلا اگر در يک بيمارستان کار داشته باشيم از پزشکان و کارکنان بيمارستان خيلي از مسايل را مي‌پرسيد اما اينها کارهايي است که به قول عادل فردوسي‌پور به صورت خودجوش انجام مي‌شود.»

مسائل مالي در تلويزيون زياد است.

عفيفه به مشکلات مالي در سازمان صدا و سيما هم اشاره کرد و گفت: «مسائل مالي در تلويزيون زياد است. هر چند شبکه سه تلاش کرده ما را ساپورت مالي کند نمي‌توانيم مشکلات مالي‌مان را انکار کنيم. من از همه دوستان که با نجابت خود چيزي درباره مسائل مالي نگفتند تشکر مي‌کنم.»

اين تهيه‌کننده همچنين بر مشکلات سريال‌سازي تاکيد کرد و عنوان کرد: «کار کردن در حوزه سريال‌سازي روز به روز سخت‌تر مي‌شود. مردم قبلا خيلي راحت‌تر قانع مي‌شدند با ما همکاري کنند اما الان همه چيز اقتصادي شده و حتي نهادهاي وابسته به تلويزيون هم اول شرايط اقتصادي را مطرح مي‌کنند.»

گروه هفت در «زمانه»

عفيفه در پايان اين نشست، به حضور گروه موسيقي هفت در سريال زمانه اشاره کرد و گفت: «کاراکتر برادر ارغوان قرار بود در سريال کار موسيقي انجام دهد. حسن فتحي پينشهاد داد که يک گروه واقعي را به کارمان بياوريم.

اين گروه نوعي موسيقي کار مي‌کنند که جوان‌ها دوست دارند و برخلاف تصور رايجي که در اغلب سريال‌ها مي‌بينيم اين گروه موسيقي به خاطر اينکه سينا اهل دود و دم است از گروهشان اخراج مي‌کنند. مي‌خواستيم اذهان را پاک کنيم و به خاصيت تذهيب موسيقي اشاره کنيم.»

فتحي به کيش مي‌رود.

در بخش پاياني اين نشست اعلام شد که حسن فتحي به همراه تعدادي از بازيگران و گروه توليد زمانه براي تصويربرداري بخش‌هايي از اين سريال عصر همان روز به کيش خواهند رفت.

عوامل سريال«زمانه»:

کارگردان: حسن فتحي، نويسندگان: عليرضا كاظمي پور، سعيد جلالي و سعيد تشكري، تهيه کننده: اسماعيل عفيفه، مدير تصويربرداري: افشين احمدي، مدير صدا: خسرو كيوان مهر، طراح صحنه و لباس: امير زاغري، طراح گريم: سيدجلال موسوي، طراح لباس: ژاله آنت، دستيار اول كارگردان: محمدرضا رستمي، منشي صحنه: شهره فهيمي، مدير تداركات: مهدي پيله وريان، جانشين توليد: ناصر هاديانفر، برنامه ريز: مجتبي خادم زاده، تدوين و صداگذاري: بابك رضاخواني، مدير توليد: نعمت گودرزوند چگيني، شعر: افشين يداللهي.

بازيگران: حميد گودرزي، پريناز ايزديار، حسين محجوب، مهرانه مهين ترابي، شهرام قائدي، مهران احمدي، رويا ميرعلمي، حسين مهري، آيدا فقيه زاده، تبسم هاشم، فريبا متخصص، معصومه آقاجاني، ويدا جوان، صبا آقاجاني، حشمت آرميده، بهنام قرباني و... (مجموعه اي در 45 قسمت)

خلاصه داستان: اين سريال قصه اي اجتماعي دارد و داستانش حول محور دو جوان مي گردد که با کارهايشان اتفاقات اصلي سريال را رقم مي زنند.

پسر جواني به نام بهزاد (حميد گودرزي) كه عموي متمولي به نام حسام (حسين محجوب) دارد، قرار است با دخترعموي خود ازدواج كند، اما رازي براي او برملا مي شود كه زندگي اش را دچار تغييراتي مي كند و ...

درباره کارگردان مجموعه تلويزيوني«زمانه»:

حسن فتحي متولد 1340 در تهران است. وي داراي مدرک ليسانس روانشناسي و فوق ليسانس کارگرداني است. فتحي، کارگردان نام آشناي مجموعه هاي تلويزيوني و يكي از موفق ترين كارگردان هاي تلويزيون پس از انقلاب است. سريال هاي فتحي هميشه با استقبال مردم مواجه شده اند.

سريال هاي «فردا دير است»، «پهلوانان نمي ميرند»، «شب دهم» ، «مدار صفر درجه»، «ميوه ممنوعه»، «اشك ها و لبخندها» و «در مسير زاينده رود» همگي جزو كارهاي ماندگار و خاطره انگيز تلويزيون هستند.

يكي از ويژگي هاي آثار فتحي بازي هاي درخشان بازيگران آن است. چهره هايي چون كتايون رياحي، رويا تيموريان و حسين ياري در «شب دهم»، عبدالرضا اكبري، كتايون رياحي، جمشيد مشايخي، فخري خوروش، عنايت بخشي و علي اوسيوند در «پهلوانان نمي ميرند» ، شهاب حسيني، لعيا زنگنه ، آتنه فقيه نصيري ، پيام دهکردي وعلي قربانزاده در «مدار صفر درجه»، علي نصيريان، گوهر خير انديش، هانيه توسلي و امير جعفري در «ميوه ممنوعه»، مهدي هاشمي، گوهر خيرانديش و هومن برق نورد در «اشك ها و لبخندها» و اشكان خطيبي، مهرانه مهين ترابي، بهنوش طباطبايي، حسين محجوب و مسعود رايگان، در «در مسير زاينده رود» نمونه هايي از بهترين بازي هاي خود را ارائه کرده اند.

فتحي همچنين کارگرداني سه فيلم سينمايي ازدواج به سبک ايراني (1383)، پستچي سه بار در نمي‌زند (1387) و کيفر (1388) را در کارنامه خود دارد.

 

 

سه‌شنبه 19 دی 1391 - 11:48


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری