چهارشنبه 7 تير 1396 - 18:37
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

اكرم اماني

 

زندگي مهارت مي­خواهد (پاسخ به سوالات مهارتهاي زندگي دانش آموزان)

 

 

- زندگي مهارت مي­خواهد (پاسخ به سوالات مهارتهاي زندگي دانش آموزان)         

- ابراهيم زرقاني، عليرضا زرقاني

- معاونت فرهنگي، پژوهشي و آموزش اداره کل تبليغات اسلامي مازندران، چاپ اول 1390

- شابک: 0- 09-5356- 600-978

خداوند متعال همزمان با خلقت بي بديل انسان، روحيه کنجکاوي، حقيقت جويي و پرسشگري را نيز در کالبد جان او دميد تا با طرح پرسش­هاي حقيقت طلبانه و خردمندانه، زمينه ساز دستيابي او به حقيقت گردد. پرسشگري از اهميت خاصي برخوردار مي­باشد و راه حصول به دانش و بينش الهي، طرح پرسش­هاي مهم زندگي است . . .

جامعه­ي جوان ما از نسل شاداب و بانشاطي برخوردار است که در پرتو نگاه و انديشه­ي نو، آينده­ي اميدوارتري را جستجو مي­کند. اين نسل که با حجم زيادي از پرسش­ها و شبهه­ها مواجه است آرزوهاي خويش را در گرفتن پاسخي قانع کننده مي­داند. پرسشگري نسل نو يک افتخار و برازندگي است و آنان را در يافتن حقيقت تشنه­تر مي­سازد . . .

طرح گفتمان ديني جوان که از سال 1385 به همت سازمان تبليغات اسلامي شکل گرفت پاسخي به اين نيازها و آغازي براي اين حرکت اصيل مي­باشد. چرا که وظيفه و مسئوليت تهيه و مدارک نيازهاي فکري و رفع شبهات اعتقادي جوانان فقط محدود به انديشمندان و عالمان اسلامي نمي­شود، بلکه براي همه­ي مراکز علمي، فرهنگي و آموزشي و نيز دستگاه­هاي تبليغي و رسانه­اي مسئوليت آور است.

اداره کل تبليغات اسلامي مازندران با برگزاري گفتمان­هاي ديني جوان در سطح مدارس شهرهاي مختلف استان و نيز انتشار نشريه­ي گفتمان ديني نسبت به پاسخ دادن به حجم بالاي سوالات دانش آموزان در حد توان خود اقدام نموده است که با اقبال خوب دانش آموزان نيز مواجه شده است.

با توجه به تعدد سوالات جديد دانش آموزان، دبيرخانه بر آن شد تا کتاب سؤالات گفتمان را با حدود پانزده هزار سوال دانش آموزان در دوازده موضوع و براساس فراواني سؤالات دانش آموزان دسته بندي نمايد و جهت دستيابي فوري استادان گفتمان و آمادگي قبلي آنها در جلسات گفتمان ديني اقدام به چاپ کتاب سؤالات نمايد.

کتاب گفتمان 4 با عنوان «زندگي مهارت مي­خواهد» پاسخ سؤالات مهارت­هاي زندگي دانش آموزان در جلسات گفتمان­ها با کوشش تهيه کنندگان و در حد بضاعت انجام و نتيجه­ي آن به جناب آقاي دکتر يدالله پور استاد دانشگاه ارائه که پس از تأييد و تصحيح آن جناب کتاب پيش رو منتشر شده است.

پس از مقدمه­اي کوتاه درباره چگونگي جمع آوري سؤالات، کتاب فوق با هشتاد سؤال دانش آموزان درباره­ي مهارتهاي زندگي تهيه و تنظيم شده است. سؤالاتي از قبيل:

1- خوشبختي چيست و چه کسي را خوشبخت مي­گويند؟

2- چگونه مي­توان بر استرس خود غلبه کرد؟

3- چگونه موقع درس خواندن تمرکز داشته باشيم؟

4- براي آنکه اعتماد به نفس داشته باشيم چه کنيم؟

5- چه کنيم که يک زندگي متعادل داشته باشيم؟

6- مبناي اساسي براي قوي کردن ايمان و حس کردن حضور خدا و امامان چيست؟

7- انواع مهارتهاي حل مشکلات را توضيح دهيد؟

8- چند توصيه براي بهبود بهداشت روان ارائه دهيد؟

9- در انتخاب دوست خوب چه نکاتي را بايد رعايت کنيم؟

10- چه کنيم تا در نوجواني دچار گناه و معصيت نشويم؟

در پاسخ به اين سؤال که چه کنيم تا در نوجواني دچار گناه و معصيت نشويم؟ اينگونه پاسخ داده شده است که: براي مبارزه با گناه و هواهاي نفساني رعايت چند نکته لازم است: الف) کوچک نشمردن هيچ گناهي هرچند به نظر صغيره باشد.

ب) عزم جدي و آهنين بر ترک معصيت و مراقبت جدي و دائمي نسبت به تمام افعال خود.

ج) تعهد دادن به خدا مبني بر ترک معصيت و همچنين از او استعانت جستن.

د) هرگاه فکر گناه و وسوسه آن به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج کردن و توجه خود را به خدا و امور شريفه مشغول داشتن.

و) خود را همواره در محضر حق تعالي دانستن و او را به يقين در همه حال مراقب و بيناي به افعال خود نگريستن.

ز) استمداد از خداوند و دعا و نيايش.

ح) جايگزين سازي اعمال و عادات نيکو.

ط) توجه به چهره کريه و زشتي واقعي گناه.  

ي) تقويت اراده از راه­هاي معقول و مشروع نظير روزه داري در ايام خاص.

ل) مطالعه پيرامون زندگي پارسايان و زاهدان و مطالعه­ي کتب اخلاقي و . . .

يا اينکه در پاسخ به سؤال «علل عدم انگيزه در اخلاقيات و مسائل ديني چيست؟» چنين آمده است که: در يک نگاه کلي مي­توان عواملي را که باعث عدم توجه به مباحث اخلاقي و ارزشها و آموزه­هاي متعالي مي­شود به چهار دسته تقسيم نمود: الف) عدم آگاهي درست، دقيق و عميق نسبت به باورها و انديشه­ي ديني.

ب) عوامل طبيعي و تکويني.

ج) ضعف عملکردها و فقدان مديريت کارآمد داخلي.

د) تهاجم فرهنگي دشمنان خارجي.

درباره­ي سختگيري پدر و مادر چه بايد کرد که وضع بدتر نشود؟ نيز چنين گفته­اند که: پدر و مادر از نظر عاطفه و محبت نسبت به فرزندان با هيچ کس قابل مقايسه نيستند اما در برخي موارد با عدم آگاهي در رفتار و روابط با فرزندان مواجهند يعني نحوه­ي رفتار با فرزندان را در سنين مختلف مراعات نمي­کنند از اين جهت برخي از رفتارهاي پدر و مادر اگرچه از سر دلسوزي است اما خوشايند فرزندان نيست. اما نکته قابل توجه و مهم آن است که فرزندان موظفند که نسبت به پدر و مادر محبت، فرمانبري و اطاعت داشته باشند و هيچ گاه نسبت به آنان بداخلاقي و بدرفتاري ننمايند و يقين بدانند که پدر و مادر اگر نسبت به فرزندان سختگيري هم مي­کنند از سر محبت است نه از سر دشمني . . .

بهترين روش اين است که فرزند با والدين خود درددل و ضمن بيان خواسته­هاي به حق خود، سخنان و خواسته­هاي به جاي آنها را نيز ستيزه و به تفاهم برسند.

سؤالات ديگري که دانش آموزان پرسيدند و در اين کتاب جمع آوري شده عبارتند از:

1) آيا تقليد کورکورانه و بدون تعقل مطلوب است؟

2) چگونه علاقه­ي خود را به ديگري ابراز کنيم؟

3) براي تبليغ درست چه راههايي را پيشنهاد مي­کنيد؟

4) روش صحيح درس خواندن را براي ما توضيح دهيد؟

5) ما نوجوانان در مقابل دين خود چه وظيفه­اي داريم؟

6) چه کنيم که خداوند آرزوهاي ما را برآورده کند؟

7) چگونه بر هواي نفس خود غلبه کنيم؟

8) کسي که ميل به نماز خواندن دارد ولي نمي­خواند حکمش چيست؟

9) چگونه مي­توان اعتماد به نفس را تقويت کرد؟

10) چگونه مي­توان بر آدم پرستي غلبه کرد؟

همانطور که از سؤالات پيداست اغلب سؤالهاي دانش آموزان در زمينه اعتقادي و نحوه­ي درست زندگي کردن مي­باشد. 

 

يكشنبه 3 دی 1391 - 12:55


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری