دوشنبه 20 آذر 1396 - 3:47
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

مهاجرت و ترديد و بلاتکليفي نسل جوان

 

گفت وگو با مهران احمدي بازيگر فيلم  " بغض"

 

مقدمه : در قرن حاضر مهاجرت تبديل به يکي از اصلي ترين دغدغه هاي آدمها شده است. آدمها به اميد پيدا کردن زندگي بهتر و يا شايد رسيدن به سراب آن تن به جلاي وطن مي دهند. در فيلم " بغض " اين رويکرد به عنوان تم اصلي فيلم مورد توجه سازنده قرار گرفته است . با مهران احمدي درباره حضورش در اين فيلم و مضمون مهاجرت و مشکلات آن  گفت وگويي انجام داده ايم .

فيلم بغض چه ويژگي هايي داشت که بازي در آن را پذيرفتيد ؟

فيلم نامه بغض به مسئله بسيار مهمي به نام مهاجرت و ترديدها و بلاتکليفي هاي نسل جوان به شکل درستي پرداخته بود و اين مهم ترين ويژگي بود که بازي در فيلم را پذيرفتم . مهاجرتي که در قرن حاضر تبديل به يک مسئله جهاني شده است .رضا درمشيان هم کارگردان جوان و با استعدادي بود و مي دانست در فيلمش چه موضوعي را مي خواهد به مخاطب منتقل کند .

«شک و ترديد در تصميم گيري درست» آيا يکي از مضامين فيلم بغض است ؟

بلاتکليفي آدمها مسئله بسيار مهمي است که اغلب آدمهاي جامعه بشري با آن درگير هستند . اينکه آدمها بين ماندن و رفتن ترديد و شک دارند و نمي دانند کدام راه درست و کدام راه غلط است، براي آنها چالش هاي زيادي در زندگي به وجود مي آورد . مدرنيسم و گسترش آن در جوامع بشري باعث ايجاد ياس و ترديد در آدمها شده است .

آيا اين بلاتکليفي در نسل جوان، ظهور بيشتري ندارد؟

بله ، اين بلاتکليفي در دهه شصتي ها بيشتر ديده مي شود . ميراثي از گذشته با خودشان به همراه ندارند و افق روشني هم براي آينده شان متصور نيستند . اين وضعيت براي آنها فرجام و عاقبت خوشي ندارد و در فيلم بغض هم به اين مسئله تاکيد مي شود .

براي آمادگي براي بازي در فيلم چه کارهايي انجام داديد ؟

ده روز قبل از شروع بازيم در فيلم به ترکيه رفتم تا با فضاي فيلمبرداري آشنا شوم . در اين مدت تا حد امکان زبان ترکي استانبولي را آموختم . مدتها در کوچه و خيابان به وضعيت شهر و آدمها دقت کردم . حداقل در حدود 100 کيلومتر در اين مدت پياده روي کردم و با برخي از ايراني هاي مهاجر صحبت هايي داشتم و از اين صحبت ها براي ايفاي نقش فرش فروش استفاده هاي زيادي کردم .

شخصيت عمو را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟

عمو شخصيتي خاکستري دارد . اين آدم هر نوع پليدي را انجام مي دهد و فقط به فکر خودش است . تنها نکته مثبت اين آدم اين است که به فکر برادر زاده اش بوده؛ و البته چند صحنه فلاش بک(رجعت به گذشته) از عمو در فيلم وجود داشت که بعدا در تدوين فيلم حذف شد. البته چون هيچ بار کجي به مقصد نمي رسد؛ عمو هم تقاص کارهايش را پس مي دهد.

در کارهاي هنري چقدر خانواده مشوقتان بودند ؟

خوشبختانه خانواده و به خصوص همسرم همواره مشوق و پشتيبانم بوده اند و در تمام سختي ها در کنارم حضور داشتند.

 شما نقش هاي مکمل بسياري را بازي کرده ايد، هيچ‌گاه براي شما نقش اول اولويتي نسبت به نقش‌هاي فرعي نداشته است؟

من دوست دارم نقش مهم بازي كنم، اصلا اهل شعار دادن نيستم. اگر نقشي اول باشد، اما مهم نباشد، دوست ندارم آن را بازي كنم، اما اگر بخواهم نقش مكمل بازي كنم بايد آن نقش مهم و تأثيرگذار باشد و توسط مخاطب ديده شود.

من تجربه زيادي در مقابل استادان اين حوزه ندارم، مجموعه كارهاي من در سينما، تئاتر و تلويزيون براي وادي هنر تجربه‌اي به حساب نمي‌آيد، اما در همين چند وقت، فهميده‌ام كه بازيگر بايد نقش مهم بازي كند. مكمل يا اصلي بودنش براي من مهم نيست. نقش بايد پتانسيل مهم و تأثيرگذار بودن را داشته باشد؛ بقيه‌اش با من بازيگر. اين پتانسيل يعني اينكه نتوانند در آن دخل و تصرف و حذف كنند. چون بازيگر زحمت مي‌كشد تا مخاطب ببيند و لذت ببرد.

چه کارهايي را آماده نمايش داريد ؟

در فيلم ايستگاه بهشت به کارگرداني آقاي ابوالفضل صفاري در نقش يک شخصيت خاص بازي داشتم و صفاري کارگردان مستعد و جواني است . به تازگي  بازي در فيلم آئينه شمعدان  به کارگرداني بهرام بهراميان را به پايان برده ام و در مجموعه تهران نو به کارگرداني فريد سجاد حسيني براي اولين بار نقش کمدي را تجربه کرده ام .

 

چهارشنبه 29 آذر 1391 - 9:34


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری