يكشنبه 29 مرداد 1396 - 20:0
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

زينب احمدي

 

يهوديان، جهان و پول (تاريخ اقتصادي قوم يهود)

 

يهوديان، جهان و پول (تاريخ اقتصادي قوم يهود)

نوشته: ژاک آتالي

ترجمه: علي اصغر سرحدي

انتشارات: اميرکبير

اثر حاضر حاصل کنکاشي عميق در تاريخ ملتي است که نقش­هاي قابل بحثي در عهده گرفته است. نويسنده سعي مي­کند از لابه لاي حوادث بسيار که از آغاز شکل گيري قوم يهود بر اين قوم گذشته است به راز ماندگاري آن و بررسي علل آزارها و کشتار آنها در طول تاريخ بپردازد.

به عقيده وي حوادثي که بر اين قوم سرگردان مي­گذرد استاره­اي از اسفار تورات است. وراي تمامي حوادث بيان شده خط سير اقتصادي قوم يهود و مراحل تکامل آن تا عصر حاضر مورد علاقه نويسنده قرار مي­گيرد. در پايان کتاب نويسنده به بررسي شرايط کنوني اسرائيل و همسايگانش پرداخته و در مورد آينده اين رژيم گمانه زني­هايي را ارائه مي­ دهد.

ژاک آتالي فارغ التحصيل انستيتو مطالعات سياسي و نيز دکتراي اقتصاد مي­باشد. وي مدتي مشاور فرانسوا ميتران رييس جمهور فرانسه بوده و در تاسيس بانک بازسازي و توسعه، نقش برجسته­اي داشته است. آتالي سخنوري انديشمند است که طيف گسترده­اي از زمينه­هاي اقتصادي و فلسفي را جولانگاه انديشه خود قرار داده و دل مشغولي وي موضوعات مربوط به جامعه امروز است.

برخي از آثار او عبارتند از: دشواري­هاي جهاني شدن، تاثير اينترنت و پيامدهاي منطقي آن بر جامعه، نظم جهاني در قرن آينده، راه فرزانگي، زمينه اروپاي نوين و . . .

در جاي جاي اين کتاب به برداشت­هاي مذهبي، سياسي يا تاريخي مولف برخورد مي­کنيم که با ديدگاه­هاي اسلامي يکسان نيست. بنابراين ترجمه و انتشار کتاب به فارسي، با توجه به برخي تحقيقات بسيار مفيد تاريخي نويسنده انجام گرفته و هرگز به مفهوم تاييد همه مطالب مندرج در آن نيست. در ترجمه اين اثر براي آيات تورات مترجم به کتاب عهد عتيق و عهد جديد انجمن کتاب مقدس ايران مراجعه کرده و در ترجمه اسامي خاص از کتاب فرهنگ تلفظ نام­هاي خاص تاليف­هاي جناب آقاي فريبرز مجيدي بهره برده است.

در پيشگفتار اين کتاب مي­خوانيم:

«انسان­هاي عصر کنوني به دانستن اين نکته گرايش دارند که چگونه کاشف يکتاپرستي در جايگاه پي­ريزي اخلاق سرمايه داري قرار گرفتند و براي دستيابي بدان از طريق برخي فرزندانشان واسطه­هاي عهد نخستين بانکداران و با استفاده از ديگران حتي سنگدل­ترين دشمنانشان تلاش کرده­اند براي قوم يهود نيز کنار آمدن با اين بخش از تاريخ خود که آن را دوست ندارد ضرورتي اساسي است.»

اين کتاب در پنج فصل با عناوين پيدايش از سال 2000 قبل از ميلاد تا 70 ميلادي، مهاجرت از سال 70 تا 1096 ميلادي، لاويان از سال 1096 تا 1789 ميلادي، اعداد (1789-1945)، استثناء (1945) انتشار يافته است.

فصل اول اين کتاب شامل تا مصر، از سيم تا زر، اسرائيل در مصر: از سيم تا زر، مفهوم واژه­ها، داوران و پادشاهان: از زر تا سکه، نخستين جلاي وطن به بابل و بازگشت به فلسطين: از دارايي تا ويراني است.

فصل دوم عناوين با روم و بي معبد: نخستين شبکه آوارگان، مسيحيان و يهوديان در برابر پول، بابل، قلب گيتي، نظريه جديد اقتصادي: تلمود و پول، ميان روم و بيزانس: فرصت جديد بني اسرائيل، خوشبخت همچون در اسلام، نخستين صرافان مسيحي و بازرگانان يهودي از غرب مي­گذرند را پوشش مي­دهد.

فصل سوم هم لاويان از سال 1096 تا 1789 ميلادي مطالبي با عناوين سفر بيشتر به سوي شرق، وام دهندگان و فروخته شدگان پول، پول بدون يهوديان، در سرزمين­هاي اسلام و لهستان، حمايت مالي از اکتشافات و ناپديد شدن، مذهب يهودي شرق: بازرگانان جانشين، يهوديان شاهزاده و شاهزادگان بي يهوديان، يهوديان قاچاقي در مرکز سرمايه داري، سه دنياي جديد، زندگي و مرگ ملت­ها در قرن هجدهم، تامين کنندگان دربار و انقلاب صنعتي را پوشش مي­ دهد.

فصل چهارم هم عناوين شرکاي انقلاب صنعتي، سه شبح، چهار ماتريس، قانون عدد، نور، بحران، کهنه، اقتصاد مصيبت را مطرح و بررسي مي­کند.

فصل پنجم نيز محورهاي سرزمين­ها و کتاب مقدس: خانه نشينان و بي خانه بدوشان، حلقه شرق: اسرائيل، حلقه غرب: يهوديان خارج از وطن و از باختر و خاور را مورد بحث و بررسي قرار مي­دهد.

در متن اين کتاب مي­خوانيم:

«در سال 628 م يهوديان خيبر در شمال حجاز پس از نبرد شديد تسليم مي­شوند. پس از آن با يهوديان و مسيحيان قراردادهاي صلح منعقد مي­کند که آزادي اعمال مذهبي را در قبال خراج يک سکه طلا براي هر فرد بالغ براي آنان تضمين مي­نمايد. کم کم همه قبايل عرب ايمان مي­آورند و در سال 620 م. ده هزار نفر سپاه حضرت محمد(ص) بر منطقه مکه چيره مي­شوند و سپس در مناطق تحت نظر خود حکومتي برپا مي­کنند. تمامي اشکال قديمي تجارت از جمله قرض دادن حفظ مي­شود. اسلام پيمان­هاي شراکت، بذرافشاني و آبياري را مي­پذيرد همچنين پيمان مولد فايده را به شرطي که انجام کاري در آن اثبات شده باشد. اسلام قرض دادن را جايز مي­داند ولي بدون سود که از آن تحت عنوان قرض الحسنه نام مي­برد و همچنين عقد رهن را نيز جايز مي­شمرد. در سال 631 م. او توافقي با روساي مسيحي نجران و يهوديان شمال عربستان انجام مي­دهند که آن­ها در قبال پرداخت خراج، حق سکنا گزيدن داشته باشند.»   

گفتني است، کتاب يهوديان، جهان و پول: تاريخ اقتصادي قوم يهود سومين جلد از سري کتاب­هاي صهيونيسم شناسي است که نوشته ژاک آتالي ترجمه علي اصغر سرحدي از سوي انتشارات اميرکبير منتشر شده است.

 

سه‌شنبه 21 آذر 1391 - 13:40


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری