شنبه 25 آذر 1396 - 4:52
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

يک درام ماورايي

 

نگاهي به گروه فيلمسازي فيلم تلويزيوني«اتوبوس»( محمد مهدي عسگرپور) به مناسبت پخش از سيما

 

محمد مهدي عسگرپور متولد 1342 تهران، فارغ التحصيل سينما از دانشكده صدا و سيما است. وي فعاليت هنري را سال 1367 با كارگرداني فيلم هاي كوتاه آغاز كرد.

از ديگر فعاليت هاي جنبي عسگرپور مي توان به معاونت بخش جنگ بنياد سينمايي فارابي، سرپرست مركز سينماي تجربي، مدير گروه كودك و نوجوان شبكه دوم، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و خانه سينما اشاره كرد. قدمگاه و اقليما جزو آثار مطرح عسگرپور هستند.

عسگر پور درباره ساخت اتوبوس مي گويد: «فيلمبرداري اين فيلم حدود بيست و سه جلسه به طول انجاميد، براي صدا و سيماي مرکز قم ساخته شده است و به طور كلي بايد بگويم كه حد و اندازه‌هايي كه براي تلويزيون رعايت مي‌شود در اين فيلم رعايت شده است.

 از ابتدا هم قرار بود يك تله فيلم ساخته شود كه خيلي هم پروژه بزرگي نباشد. وقتي كار تمام شد برخي از دوستان ما را تشويق كردند كه اين كار مي‌تواند به فرمت 35 ميليمتري تبديل شود از آنجا بود كه وارد فاز ديگري شديم.»

عسگرپور درباره فيلمنامه اتوبوس مي گويد: «من خيلي به اين مساله فكر نمي‌كردم كه مي‌خواهم يك حركت ديني يا وظيفه‌ام را انجام بدهم. من فكر مي‌كنم زندگي مي‌كنم و فيلمسازي نيز بخشي از اين زندگي است.

اما در عين حال مثل برخي از دوستان كه مي‌گويند اگر سينما نباشد مرگ من است نيز فكر نمي‌كنم. چيزي را كه در زندگي روزمره به آن اعتقاد دارم همان را مي‌سازم. در فيلم اتوبوس هم نمي‌خواستم فيلم 90 دقيقه‌اي بسازم اما با ديدن فيلمنامه و موضوع آن نظرم عوض شد.

فيلمنامه چيزي داشت كه براي من جذاب بود شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه كسي از آشنايانتان به كما رفته باشد و توضيحاتي در اين زمينه ارائه دهد. يكي از دوستان من هم با اين اتفاق مواجه شد كه براي من هم جذاب بود. تلويزيون نيز مستند‌هاي زيادي در اين باره پخش كرده است.

انگيزه اصلي من براي فيلمنامه اين بود كه به اين عالم و پيچيدگي‌هاي آن اشاره كنم. گر چه اين عالم براي هر فرد به صورت خاصي رخ مي‌دهد وجوه مشتركي نيز دارد.

اين بخش براي من جذاب بود به همين دليل وقتي مي‌خواستيم در قالب راوي اين ماجرا را روايت كنيم بايد پيچيدگي‌هاي اين قالب را نيز رعايت مي‌كرديم تا بعدها با رمزگشايي متوجه شويم اين اتفاقات چگونه رخ مي‌دهد. اين درهم پيچيدگي ها به ما كمك مي‌كنند فضا را بهتر بشناسيم.»

عسگرپور درباره مضمون معنوي فيلم که به يک معتاد ارتباط پيدا مي کند، مي گويد: «کشف و شهود لزوما نبايد براي آدمي پيش بيايد که مراحل خاصي را طي کرده است. ممکن است زماني براي يک فرد اتفاق بيفتد که انتظارش را ندارد.

مذهبيون اعتقاد دارند که اين لطف خداست که شامل حال آن شخص شده است. وحيد(پاشا رستمي) هم بعد از اين قضيه زندگي تازه اي را شروع مي کند. من و فيلمنامه نويس مي خواستيم اين فرد يک انسان باورپذير جامعه باشد.»

يحيي منصور مويد(تهيه كننده) درباره اين تله فيلم مي گويد: «اين فيلم با تله فيلم‌هايي كه ساخته شده كمي متفاوت است چه از نظر تعدد بازيگران و يا لوكيشن‌ها چيزهايي را مي‌بينيم كه در تله فيلم‌هاي ديگر ديده نمي‌شود.

شايد اگر اين فيلم با فرمت ديگري ساخته و انگ تله فيلم به آن زده نمي‌شد جور ديگري به آن نگاه مي‌شد. اين تله فيلم يك زندگي است در اين فيلم مثل فيلم‌هاي زندگي مدرن سعي مي‌شود گره‌هايي را ايجاد و در طول فيلم يا در انتهاي فيلم آن گره‌ها را باز كند.»

حبيب دهقان نسب درباره بازي در اين تله فيلم مي گويد: «در كارهايي كه انجام مي‌دهيم در ابتدا با يك فيلمنامه مواجه هستيم كه چارچوب خاصي دارد. دكوپاژ كارگردان نيز در يك چارچوب ديگر قرار دارد و بازيگر بين اين دو چارچوب قرار مي‌گيرد.

ما گاهي با فيلمنامه و دکوپاژ خاص کارگردان روبه رو هستيم، گاهي هم مي توانيم تغييراتي بدهيم. من و همه بازيگران تلاش کرديم تا جايي که نقش ظرفيت دارد قبل از کليد زدن به آقاي عسگرپور پيشنهادهايي بدهيم که گاهي مي پذيرفتند.

کارگردان هايي مثل حاتمي کيا و فرهادي قبل از کار با بازيگران، تمرين و بداهه سازي مي کنند و گاهي براساس آن دکوپاژ را مي سازند.»

مارال فرجاد(بازيگر) درباره همكاري با عسگرپور و فيلم اتوبوس مي گويد: «وقتي كاري 80 درصدش پر از گره‌هاي مختلف داستاني و تعليق‌هاي خوب است كه در نهايت 20 درصد پاياني آن با به هم ريختن تمام تصورات مخاطب، از حقيقت ماجرا پرده بر مي‌دارد و كار متفاوتي است.

با وجود اين كه در اين كار من نقش زني را بازي مي‌كنم كه علاوه بر فاصله سني‌اش با خودم با همسرش هم تفاوت سني زيادي دارد، اما شرايط خوب كار، ارتباط خوب عوامل و از همه مهم‌تر متن و فضاي متفاوت كار باعث شد تا بخواهم آن را بازي كنم.

هر بازيگري دوست دارد در رزومه بازيگري‌اش كار با كارگردانان خوب و صاحب سبك داشته باشد. از اين منظر آقاي عسگرپور يكي از كارگردانان خوب ما هستند كه من دوست داشتم با ايشان كار كنم.

 به همين علت با وجود اينكه كاراكتر ناهيد به لحاظ سني از من بزرگتر بود و با من فاصله داشت اين نقش را پذيرفتم. آقاي عسگرپور در حين كار به حرف‌هاي بازيگر گوش داده و به او اجازه مانور مي‌دهد كه اين امكان براي هر بازيگري خوب و ارزشمند است.»

جواد طوسي(منتقد) درباره تله فيلم اتوبوس مي گويد: «اين فيلم از نظر نوع روايت به فيلم هاي قبلي عسگرپور مثل اقليما يا قدمگاه نزديك است. اين تعمد عسگرپور است كه بر اساس نوعي نگاه ساختارشكنانه در روايت از روايت پردازي سنتي تبعيت نمي‌كند. مثل بار معنايي و مذهبي كه در قدمگاه وجود داشت. حتي در سريال جراحت كه يك كار سفارشي است اين نوع روايت ديده مي‌شود كه به اعتقاد من نكته مثبت فيلم اتوبوس همين مساله است. نگاه «ساختارشكنانه در روايت» و «بار معنايي»، دو ركن اصلي اين فيلم هستند.

تعمد‌ها روي نشانه‌هاي مذهبي در فيلم شكل پروپاگاندا پيدا نكرده است. اين به نگاه معنايي كارگردان كه دغدغه‌هايش در كارهاي قبلي هم وجود داشته اشاره مي‌كند و در جاي جاي فيلم به تصوير كشيده مي‌شود كه از جنبه‌هاي مثبت فيلم است.

البته ايرادي كه من به فيلم مي‌گيرم اين است كه گاهي بر اثر تعمد كارگردان و فيلمنامه نويس، مرز بين واقعيت و توهم گم مي‌شود و اين موجب سردرگمي مخاطب در برخي از صحنه‌ها مي شود. فيلمنامه ‌نويس مي‌توانست بازي بين واقعيت و توهم را متقاعد كننده ‌تر بنويسد. اگر چه از ابتدا تا انتها سعي شده، فيلم به يك بيان منطقي برسد.»

شاهرخ فروتنيان (راننده اتوبوس)، ليلي تقوي (هاجر)، حبيب دهقان‌نسب (حاج علي)، مونا فرجاد(ناهيد)، مهدي لباف (نيما)، محسن قاضي‌مرادي(آقا ولي)، پاشا رستمي (وحيد)، كريم اكبري‌مباركه، افسانه ناصري ،سيد ياسر جعفري، مهيار عسگري ،سليم عباسي ، مجيد رحمتي، نادر پورمهيمن، علي صفايي، مسعود سخايي، طاهره علايي، مرتضي كاظمي، شعله عباسي‌زاده و... از جمله بازيگران«اتوبوس» هستند.

تعدادي از عوامل ديگري كه در ساخت اين تله فيلم همكاري داشته اند، عبارتند از: نويسنده فيلمنامه: سنبل رحيمي براساس طرحي از مريم نفريه/ تهيه كننده: يحيي منصور مويد/ كارگردان: محمدمهدي عسگرپور / مدير تصويربرداري: رضا شيخي/ صدابردار: داريوش صادقپور / مدير توليد: مهدي بدرلو / مشاور توليد: سينا مضيفيان/ دستيار اول كارگردان: ليلا رنگرزان ، دستيار دوم كارگردان :وحيد پرشاد / برنامه ريز: مهدي لباف/ طراح صحنه و لباس: سعيد آهنگراني/ طراح چهره پردازي : آرمين اسماعيلي/ مديران تداركات:عباس شوقي، پيمان كماني/ عكاس: حسن شجاعي/ گروه تصويربرداري : سعيد حصاري، محمد رضايي ، حسين نوش آذر / سينه موبيل : رجب نوشاد / گروه صحنه و لباس : حميد نظيفي ، ندا حسين پور / گروه چهره پردازي : ميثم قره گوزلو ،سميرا كمالي / گروه تداركات : رضا جراحي ، منصور ناظمي / حمل و نقل : امراله باقري ، مهران ايماني ، رحيمي / خدمات :وحيد باقري ، علي طريقت / پذيرايي :حميد قادري / مدير روابط عمومي: سمانه احمدي يحيي.

 

 

شنبه 18 آذر 1391 - 8:44


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری