جمعه 27 مرداد 1396 - 5:46
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

تعزيه ظرفيتي ناشناخته در همدان

 

تعزيه به عنوان زنده ترين و گوياترين نمايش براي واقعه کربلا، در ايام محرم و هر مناسبت ديني خاص در شهر مريانج همدان به اجرا در مي آيد اما با وجود قدمت 100 ساله اين هنر در مريانج، اين ديار همچنان ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، يکي از ويژگي‌هاي برجسته عزاداري مردم همدان به ويژه مريانجي‌ها، برگزاري مراسم شبيه‌خواني يا تعزيه خواني است که هر ساله در ايام محرم و يا هر مناسبت ديني با شور و شوق فراواني به اجرا در مي‌آيد.

مردم بسياري براي تماشاي تعزيه به مريانج مي روند

در مراسم ماه محرم مريانج، تعزيه جايگاه برجسته اي دارد و گروه هاي نمايش تعزيه به علت استمرار آن از گذشته تاکنون، بسيار هنرمندانه به اجراي اين هنر مي پردازند و مردم بسياري از همدان و اطراف براي تماشاي تعزيه به مريانج مي روند.

در تاريخچه اين هنر چنين عنوان شده که حدود 100 سال قبل در ايام محرم فردي به نام مرحوم شاه علي از اهالي وردآورد تويسرکان به همراه فرزندان و چند نفر ديگر به مريانج ‌آمدند و به اجراي تعزيه ‌پرداختند که به علت اجراي خوب و پرشور آنها مردم مريانج به آنها علاقمند شده و تحت تاثير قرار گرفتند.

گسترش و آموزش آکادميک تعزيه در همدان مورد غفلت واقع شده است.

کارشناس مسئول هنرهاي نمايش استان همدان گفت: متاسفانه براي گسترش و آموزش آکادميک تعزيه به هنرجويان کار جدي صورت نگرفته است.

حسين صفي در اين خصوص در گفتگو با خبرگزاري مهر اظهار داشت: اين در حاليست که در کشورهاي خارجي اين هنر به صورت رسمي آموزش داده مي شود.

وي با بيان اينکه تعزيه در لغت به معنى سوگوارى، برپا داشتن يادبود عزيزان از دست رفته، تسليت، امر کردن به صبر و پرسيدن از خويشان مرده است، گفت: تعزيه تنها مسائل غم انگيز را نمايش نمي دهد بلکه مي تواند نمايش شاد را نيز برگزار کند.

حسين صفي با اشاره به اينکه تاريخ تعزيه در ايران به دوران قبل از اسلام باز مي گردد، عنوان کرد: نمايش مصائب ميترا و سوگ سياوش در ايران از اصلي ترين نمونه هاي تعزيه و زمينه ساز نمايش مصائب امام حسين(ع) بوده که اين دو آئين در شکل گيري تعزيه نقش موثري داشته اند.

در سال‌هاي قبل تعزيه تنها در روستاهاي دور افتاده برگزار مي شد.

وي با اشاره به اينکه تعزيه در دوران زنديه با استقبال خوبي روبه رو شد ولي اوج هنر تعزيه در دوران قاجار بوده است، ادامه داد: در دوران پهلوي تمام تکيه ها توسط دولت وقت آن زمان از بين رفت و تعزيه تنها در روستاهاي دور افتاده برگزار مي شد.

وي اظهار داشت: هنر تعزيه خواني و شبيه خواني به بيان يک حادثه و واقعه مي پردازد که بايد کوشيد اين هنر زنده بماند و هيچ وقت به فراموشي سپرده نشود.

کارشناس مسئول هنرهاي نمايشي همدان با بيان اينکه آسيب شناسي هنر تعزيه اولين گام براي گسترش تعزيه است، ادامه داد: نهادهاي آموزشي، پژوهشي و اجرايي در ايران مي توانند هنر تعزيه را گسترش دهند.

رشته کارشناسي تعزيه در دانشگاه ها تدريس شود.

وي ادامه داد: به عنوان مثال وزارت ارشاد مي تواند براي هنر تعزيه در ايران تماشاخانه بسازد و وزارت علوم نيز مي تواند رشته کارشناسي تعزيه را در دانشگاهها جاي دهد.

وي با اشاره به علاقه مردم به تماشاي تعزيه عنوان کرد: مردم همواره و در هر حال تعزيه را دوست دارند و براي برپايي آن کمک مي کنند اما اين کافي نيست زيرا براي بقاي اين هنر نياز به کمک مسئولان است.

وي از متن تعزيه به عنوان نسخه ياد کرد و گفت: به دليل اينکه اين نسخه ها به صورت شفاهي بوده و سينه به سينه منتقل شده دچار تحريف هاي زيادي شده اما خوشبختانه به تازگي براي جلوگيري تحريف ها انجمن تعزيه داران در کشور تشکيل شده است.

تمامي نکات از لحاظ روانشناسي و هنري در تعزيه رعايت مي شود.

صفي گفت: رعايت نکات از لحاظ روانشناسي و هنري يکي از نکته هاي زيباي هنر تعزيه است.

کارشناس مسئول هنرهاي تئاتر همدان افزود: متاسفانه فعالان اين عرصه براي برپايي آيين مذهبي با مشکلاتي از قبيل نبود وسايل صوتي مناسب، لباس، کلاه خود، زره و اسب براي اجرا و مکان مناسب اجراي برنامه روبرو هستند.

وي عنوان کرد: براي کيفيت بخشي و برگزاري هر چه بهتر اين هنر نمايشي بايد فعالان اين عرصه مورد حمايت قرار گرفته و امکانات و تجهيزات مورد نياز در اختيار آنان قرار گيرد.

هنر تعزيه ابعاد نقش مهمي در انتقال پيام دارد.

محمد پناهي مهر يکي از تعزيه گران همدان نيز گفت: هنر تعزيه ابعاد مختلف روز عاشورا را براي مخاطبان بازگو کرده و نقش مهمي در انتقال پيام دارد.

وي افزود: عامه مردم به سبب اعتقاد و علاقه جذب نمايش تعزيه مي شوند و در همه حالت حاضر به تماشاي اين نمايش هستند اما متاسفانه برخي از مردم براي تعزيه اهميتي قائل نيستند و گمان مي کنند که زمان اين گونه هنر از بين رفته است.

پناهي مهر اخلاص و عشق را رمز بقا و ماندگاري اين هنر نمايشي دانست و عنوان کرد: مسئولان و دست اندرکاران امر تعزيه بايد مطالب و نسخه هاي درست و واقعي را دراختيار تعزيه خوانها قرار دهند و در انتخاب شبيه خوانها، بيان مطالب وهمچنين نوع و رنگ لباس آنها نيز دقت کنند.

امروزه تعزيه خوان‌ ها اجازه هر تغييري را به خود مي‌دهند.

اين هنرمند همداني با تاکيد به اهميت توجه به ظرايف تاريخي تعزيه، گفت: امروزه تعزيه خوان‌ها و يا عوامل يک تعزيه اجازه هر تغييري را به خود مي‌دهند و هر رنگ لباسي که بخواهند مي‌پوشند و هر شعري که به دستشان برسد مي‌خوانند، فارغ از اينکه تمامي اجزاي يک تعزيه، فلسفه و معني ويژه دارند.

وي در بخشي ديگر از سخنانش به شعر موسيقي تعزيه اشاره کرد و گفت: يکي از اجزاي اصلي تعزيه شعر است چرا که اصل و اساس گفت و گو در تعزيه را شعر تشکيل مي دهد و در تعزيه بدون شعر مفهوم اصلي خودش را نمي رساند.

پناهي مهر گفت: متاسفانه چند ساليست که تعزيه با ورود شعرها وآهنگ هائي از مسير خود خارج شده واگر اينکار ادامه يابد منجر به از بين رفتن اين هنر ملي مذهبي و سنتي مي شود.

 

 

شنبه 18 آذر 1391 - 8:43


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری