دوشنبه 30 مرداد 1396 - 7:5
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان سمنان

 

عاشورا مدرسه آگاهي و آزادي

 

 

امام جمعه شاهرود ضمن تاکيد بر اينکه عاشورا مدرسه آگاهي و آزادي است، تصريح کرد: اين امر که در قالب مجالس عزاداري و از طريق پيروان مکتب عاشورا بنيان گذاري شده، پس از چهارده قرن نه تنها در جهان اسلام بلکه در سراسر جهان مخاطبان فراواني را مجذوب خود کرده است.

حجت الاسلام محمود ترابي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي ضمن اشاره به اين که عاشورا مدرسه آگاهي و آزادي است خاطر نشان کرد: امروز اين مدرسه در قالب مجالس عزاداري و از طريق پيروان مکتب عاشورا بعد از چهارده قرن پايه گذاري در سراسر جهان مخاطبان فراواني را به خود جذب کرده است.

وي افزود: ناپلئون مي گويد: ما اگر يک امر اجتماعي يا سياسي داشته باشيم بايد ده ها هزار کارت چاپ کرده و زحمات زيادي آن ها را به ديگران برسانيم تازه از آن تعداد حدود هزار نفرشان حاضر مي شوند ولي اين مسلمانان و شيعيان با نصب يک پرچم سياه بر سر در خانه اي اعلام مي کنند، مي خواهيم براي حسين عزيزمان عزاداري کنيم، ده ها هزار نفرشان ظرف دو ساعت در مجلس جمع مي شوند و تمام مسائل سياسي و اجتماعي و مذهبي خود را در آن مجلس حل و فصل مي کنند. اين يکي از آثار قيام امام حسين (ع) است.

شيعيان با برپايي عزاي حسيني نهضت هاي مذهبي ثمر بخشي ايجاد کرده اند

امام جمعه شاهرود تصريح کرد: "ميسو ماربين" فيلسوف و خاورشناس آلماني هم در کتاب سياست اسلامي خود مي نويسد" بي اطلاعي بعضي از تاريخ نويسان ما موجب شده که عزاداري شيعه را به ديوانگي نسبت دهند ولي اينان گزافه گفته و به شيعه تهمت زده اند، ما در ميان اقوام و ملت ها مردمي مانند شيعه زنده و پرشور نديده ايم، چرا که شيعيان به واسطه برپا کردن عزاداري حسين، سياست هاي عاقلانه اي را انجام داده و نهضت هاي مذهبي ثمر بخشي را به وجود مي آورند، کسي که سير تکاملي شيعه را بررسي کند و زندگي آناني را که عزاي حسين را به پا مي کنند در مدت صد سال آخر مورد مطالعه قرار دهد مي فهمد که شيعه به آخرين مرحله تکامل خود رسيده است، صد سال پيش شيعيان و پيروان علي و حسين در هند انگشت شمار و کم بودند ولي امروز شيعيان هند در مرتبه سوم از نظر مذهبي قرار گرفته اند و همچنين در ساير نقاط جهان.

ترابي با اشاره به اين که ماربين بر تاريخ نويسان تاکيد مي کند که درباره شيعه تحقيق بيشتري بکنند و کار آنان را به ديوانگي  نسبت ندهند تصريح کرد: او به راحتي مي گويد من معتقدم که رمز بقاء و پيشرفت اسلام و تکامل مسلمانان به خاطر شهادت حسين بن علي و آن رويدادهاي غم انگيز است و يقين دارم که سياست عاقلانه مسلمانان و اجراي برنامه زندگي ساز آنان به واسطه عزاي حسين بوده است.

تا زماني که عزاداري حسين (ع) هست مسلمانان تن به خواري نمي دهند

وي ادامه داد: اين فيلسوف در جاي ديگر مي گويد مادامي که اين روش و خصلت در ميان مسلمانان وجود دارد، هرگز آنان تن به خواري نمي دهند و تحت اسارت کسي نمي روند و تاکيد مي کند: من خودم  چند بار در استامبول در مجالس عزاداري حسين شرکت کردم و به واسطه مترجم شنيدم که مي گويند: حسيني که بر ما طاعتش واجب است هرگز زير بار ظلم و ستم نرفت و با يزيد جنايتکار سازش نکرد، از خود، خاندان و اموالش گذشت تا شرافت و بلندي نسب و مقام خود را حفظ کند و به اين واسطه بود که به نام نيکي رسيد و شهرت به سزايي در دنيا پيدا کرد. به مقام قرب الهي رسيد و حائز مقام شفاعت در قيامت گشت، ولي دشمنان او در دنيا و آخرت به بدبختي و زيان کاري دچار شدند.

امام جمعه شاهرود عنوان کرد: اين خاور شناس بعد از اين اظهار نظر صراحتا اعلام مي کند، من از آن پس، فهميدم که شيعيان در حقيقت از اين راه به همديگر درس جوانمردي و شجاعت مي آموزند و مي گويند: اگر شما شيعه هستيد و اصحاب شرف و خواهان سيادت و بزرگي پس زير بار ظلم يزيد و يزيديان نرويد، ذلت و خواري را قبول نکنيد، بلکه مرگ با عزت را بر زندگي ذلت بار برگزينيد تا در دنيا و آخرت رستگار شويد.

ترابي گفت: ماربين در پايان تاکيد مي کند، روشن است امتي که از گهواره تا گور چنين تعاليم عاليه اي را مي آموزد به چه درجه اي از افکار نغز و سجاياي عالي خواهد رسيد، آري چنين ملتي سزوار است که به عالي ترين درجه سعادت و شرافت برسد و آنان هستند که از حريم شرافت و حماسه هاي خود به خوبي پاسداري مي کنند و از اين راه ، به تمدن عالي روز مي رسندو اين مکتب است که حقوق انساني را آموزش داده و اصول سياست را ياد مي دهد."

راه حسين (ع) تنها راه نجات بخش ملت ها

يک استاد فلسفه حوزه و دانشگاه در شاهرود نيز در اين گفتگو، سخن "گاندي" رهبر هند را يادآور شد که گفته، " من براي مردم هند چيز تازه اي نياورده ام، فقط نتيجه اي را که از مطالعات و تحقيقاتم درباره تاريخ زندگاني قهرمان کربلا به دست آورده بودم، ارمغان ملت هند کردم، ما اگر بخواهيم هند را نجات بدهيم بايد همان راهي را بپيماييم که حسين بن علي پيمود."

حجت الاسلام حميد عبدالهيان با اشاره به اين که "ژوزف" خاورشناس فرانسوي در کتاب اسلام و مسلمانان خود تحت عنوان " شيعه و پيشرفت هاي خيره کننده آن" مي نويسد، " آماري که اخيرا – در زمان حيات خود مولف- دولت فرانسه ارائه داد، نشان مي دهد يک ششم مسلمانان جهان را شيعيان تشکيل مي دهند" ابراز داشت: او در ادامه ميگويد "مي توان گفت پس از يک يا دو قرن ديگر شيعيان بر ساير فرقه هاي اسلامي پيشي خواهند گرفت".

اين کارشناس علوم ديني و اجتماعي ابراز داشت: از نظر اين خاور شناس فرانسوي، بزرگ ترين علتي که در اين پيشرفت موثر است به پا کردن عزاداري حسين است که ديگران را به سوي مذهب شيعه دعوت مي کند.

شيعه به زودي برتري پيدا خواهد کرد

عبدالهيان ادامه داد: در کتاب شيعه و پيشرفت هاي خيره کننده آمده است، امروز همه شيعيان عزاي حسين را به پا مي کنند، اگر مي بينيم در هند شيعيان بسياري وجود دارد، بر اثر اقامه ماتم و عزاداري است، آري! شيعه مذهب خود را به واسطه زور شمشير به پيش نبرده است ... بلکه شيعه به وسيله نيروي سخن و تبليغ که اثرش از شمشير بالاتر است، به اين درجه و مقام رسيده است.

وي تصريح کرد: اين نوشتار مي افزايد، شيعيان در اثر اهميت دادن به انجام مراسم مذهبي به جايي رسيده اند که دو سوم مسلمانان از روش آنان پيروي کرده بلکه شريک آن ها شده اند، به زودي شيعه از نظر عدد و عظمت بر فرقه هاي ديگر اسلامي برتري پيدا خواهد کرد. اين مراسم باعث شده که شيعيان به درخواست هاي زمان و تمدن آشنا گردند، زندگي مسالمت آميز آنان سبب شده که ديگران با شرکت در محافلشان با آموزه هاي شيعه آشنا گردند و در نهايت به مذهب آنان بگروند.

عدم سازش شيعيان با طاغوت و طاغوتيان

رئيس حوزه علميه حضرت ولي عصر (عج) شاهرود يادآور شد: آن چه اين گروه از غربيان از عاشوراي شيعيان فهميده اند و به گوش دشمنان اسلام و ايران رسانده اند سازش نکردن مسلمانان علي الخصوص شيعيان با طاغوت و طاغوتيان زمان است.

عبدالهيان در تعريف طاغوت گفت: افرادي که انديشه ها و اغراض شخصي خود را به نام دين مي فروشند و در برابر چشم مردم فسق و فجور مي کنند و همواره به ثروت اندوزي و دنيا خواهي مشغول اند طاغوتند.

دنيا خواهي و جهل عامه همواره در تاريخ موجب غربت و تنهايي اهل بيت (ع) بوده است

وي با اشاره به اين که انسان ديندار در چنين فضايي احساس حقارت و ذلت مي کند تا چه رسد که با طاغوتيان فاسد همدست و همنوا هم بشود، خاطر نشان کرد: در حقيقت کساني اسلام و امام معصوم (ع) را تنها گذاشته اند که ميل به لذت هاي دنيوي در جانشان ريشه کرده و نيل به اميال دنيوي را حتي در مالکيت و حاکميت طاغوت و نيز در فسادگران زمان جست و جو مي کنند.

استاد فلسفه حوزه و دانشگاه تصريح کرد: اين درس بزرگي است که پيوسته بايد آويزه گوش فرد دين دار باشد زيرا دنيا خواهي و جهل عامه همواره در تاريخ موجب غربت و تنهايي اهل بيت (ع) بوده است.

عاشورا عامل برداشتن نقاب نفاق از چهره دشمنان اسلام و دين

امام جمعه موقت شاهرود نيز در اين گفتگو تصريح کرد: از دستاوردهايي که دشمنان اسلام بخاطر آن از زنده و پويا ماندن مراسم عزاي حسيني در هراسند افشاي چهره نفاق است و هر جا در تاريخ به عاشورا مي رسيم چهره اي از نفاق آشکار مي شود و اولين رسوا سازي در  آشکار ساختن ماهيت کثيف و ننگين طاغوتيان آن عصر به چشم مي خورد و بعدها در انقلاب ايران و چند سال پيش در عاشوراي سال 1388 .

حجت الاسلام عباس اميني عنوان کرد: امام حسين (ع) با نهضت خونين خود ثابت کرد که آل اميه نه تنها به اسلام، بلکه به هيچ اصلي از اصول انسانيت پايبند نيستند.

عاشورا در فتنه 88 هم نقاب نفاق را از چهره ها برداشت

وي تاکيد کرد: در مورد قساوت و درندگي آل اميه همين بس که نه تنها از کشتن عنصرهاي فضيلت و زادگان پيامبر (ص) با لب هاي تشنه و شکم هاي گرسنه امتناعي نداشتند بلکه کودکان شيرخوار و خردسال آن ها را هم در برابر ديدگان پدر، هدف تيرهاي مسموم و کشنده قرار دادند و دختران کوچک و بي گناه را به غل و زنجير کشيدند و آن ها را با پاهاي برهنه از بيابان ها و روي خارها عبور مي دادند.

اين استاد حوزه با اشاره به اين مطلب که وقوع اين جنايت هاي هولناک پرده از ماهيت شوم بني اميه برداشت و دشمنان واقعي اسلام را رسوا ساخت و قيافه هاي اهريمني و شيطاني آن ها را آن گونه که بودند نشان داد اظهار داشت: به همين دليل بود که به موازاتي که محبوبيت خاندان پيامبر(ص) بالا مي رفت، نفرت و انزجار شديدي از بني اميه در دل ها ايجاد مي شد تا آن جا که توانست نقشه هاي شوم يزيد که مي خواست با جعل احاديث و روايت هاي ساختگي خود خاندان بين اميه را به نام دين در دل هاي مردم جاي دهد را نقش بر آب سازد.

اميني تاکيد کرد: در فتنه 88 هم عاشورا نقاب نفاق را از چهره دشمنان مسلمان نماي اسلام و انقلاب برداشت و راه حق و ياران حقيقت را مشخص کرد و نقشه شوم منافقان دوست نما را به بطلان کشاند.

عاشورا الگوي قيام هاي آزادي طلبانه دنيا

وي دستاورد ديگر عاشورا را الگو شدن براي قيام هاي آزادي طلبانه دنيا دانست و افزود: اصول و معيارهايي که امام حسين (ع) در نهضت عاشورا رقم زد، الگوي عملي قيام هاي آزادي بخش و ظلم ستيزي مانند قيام مردم مدينه، قيام توابين در کوفه، قيام مختار ثقفي و  انقلاب اسلامي ايران در طول تاريخ شد.

اميني تصريح کرد: يقينا انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني و همت والاي مردم مومن و انقلابي ايران به برکت احياء روحيه ايثار و شهادت و پيروي و متابعت امام راحل از امام حسين (ع) بوده است.

ضرورت احياء فرهنگ ايثار و شهادت براي زنده نگه داشتن دين

اين کارشناس علوم ديني با يادآوري اين نکته که احياء فرهنگ ايثار و شهادت نمونه ديگري از دستاوردهاي عاشوراست ابراز داشت: کساني که عاشق لقاء خداوند متعالند بيش از ديگران آرزوي شهادت مي کنند.

اميني اظهار داشت: شهادت شکستن حصار تن و حجاب جان است و شهيد کسي است که به طور مستقيم به ديدار محبوب نائل مي شود.

وي خاطرنشان کرد: احياء چنين تفکر و منطقي در راه مبارزه با ستمگران و طاغوتيان، منطقي پيروز و کارآمد است و فصل نويني در دفتر مبارزه مجاهدان در راه خدا و آزادگان تاريخ گشوده است.

سخاوت و جوانمردي درسي ديگر از قيام عاشورا

امام جمعه مجن نيز در اين گفتگو، قيام عاشورا را حامل درس هاي بزرگي براي شيعيان و دوستداران اهل بيت (ع) دانست و عنوان کرد: از جمله اين درس ها، درس سخاوت و جوانمردي است که در عرصه کربلا به خوبي قابل مشاهده است.

حجت الاسلام علي جناتي ادامه داد: شيخ مفيد در اين باره مي نويسد:"در نزديکي کربلا حر با هزار سوار در گرماي طاقت فرساي نيمه روز در برابر حسين (ع) ايستاد، عمامه ها بر سر بسته، شمشيرها را به گردن آويزان نموده بودند، آن حضرت آثار تشنگي در لشکر حر را ديد و به جوانان خود فرمود اين مردم را آب دهيد و سيرآبشان کنيد و دهان اسبانشان را نيز تر کنيد، پس چنان کردند و به ترتيب، با کيفيت خاصي همه را آب دادن،د. امام با اين کار به جامعه بشريت درس جود و سخاوت داد، چشم روزگار هرگز چون حسين را به خود نديد، او فرزند همان آقايي است که غذاي مخصوص به خود را به قاتلش مي دهد.

نماز و نيايش، درس عاشورا و عامل پيوند عبد با معبود

وي با اشاره به اين که درس ديگر عاشورا اهميت به نماز و نيايش با خداست يادآور شد: نماز در اسلام يک عبادت فردي و وسيله پيوند معنوي عبد با معبود واقعي است با اين حال هر مسلماني نه تنها بايد در هر شرايطي در اداي اين وظيفه شرعي تلاش کند بلکه بايد در احيا و اقامه اين فريضه ديني در جامعه اسلامي، بسيار همت گمارد، چنان که در قرآن کريم نيز بيش از چهل بار از اقامه نماز و به پا داشتن آن سخن به ميان آمده است.

امام جمعه مجن عنوان کرد: حضرت اباعبد الله الحسين (ع) به فرموده امام چهارم نه تنها در تمام عمر، که در شب و روز عاشورا يعني در سخت ترين شرايط از اقامه نماز، آن هم به جماعت کوتاهي نفرمود و حتي حکمت در خواست مهلت يک شبه از دشمن زبون را عشق به نماز معرفي کرد.

مرگ با عزت بهتر از زندگي با ذلت است

امام جمعه بيارجمند نيز با بيان اين مطلب که شايد يکي از مهمترين درس هاي عاشورا تعليم آزادگي و حفظ عزت نفس به همه انسان هاي طول تاريخ است، گفت: وقتي لشکر بي رحم ابن زياد اردوگاه کوچک امام حسين (ع) را در بيابان سوزان کربلا محاصره مي کند به او پيشنهاد مي شود که يا بيعت با يزيد را بپذيرد و يا براي جنگ خود را آماده کند.

حجت الاسلام محمد رضا احمدي ادامه داد: در چنان شرايط وحشتناکي که برق شمشير کوفيان جاهلي چشم ها را خيره مي کرد و تشنگي سوزان، هر جگري را مي گداخت و ناله جان سوز زنان و کودکان هر دلي را مي لرزاند، امام حسين (ع) در کمال شجاعت، عزت نفس را ميراثي نبوي مي داند که خاندان و فرزندان او هيچ گاه آن را از تن به در نخواهند کرد و حتي مرگ با عزت را، امضاي جوان مردي و آزادگي و سرفرازي ابدي اين خاندان معرفي مي کند.

صبور بودن در برابر مرگ عامل رستگاري و پاداش اخروي

وي درس ديگر عاشور را صبر و پايداري دانست و خاطر نشان کرد: در زندگي انسان از مراحل کوچک و بزرگ سراسر امتحان و ميدان آزمون لياقت ها و پايبندي هاي انسان به دين و ارزش هاي اخلاقي و مسئوليت هاي اجتماعي و سياسي اوست.

احمدي تاکيد کرد: اين نوع امتحان ها، براي مردان بزرگي همچون امام حسين (ع) هم رخ داده که البته ايشان شرط موفقيت و سربلندي در اين بلاها و امتحان ها را داشتن صبر و پايداري مي دانستند به طوري که در روز عاشورا، حتي صبور بودن در برابر مرگ را نيز عامل رستگاري و پاداش اخروي معرفي کردند.

دين داري تکليفي سنگين بر دوش مسلمانان

اين کارشناس مذهبي با اشاره به اين که دين داري مسئوليت دارد و دينداران در طول تاريخ در برابر ستمگران و حقوق ضعفا بيش از ديگران احساس تکليف کرده و مسئوليت پذير بوده اند افزود: امام حسين (ع) به عنوان مظهر ديانت، هدف الهي قيام خود را عمل به تکليف الهي معرفي کرده است، بنابر اين درس مهم عاشورا اين است که دين داري تکليفي سنگين بر دوش مسلمانان مي نهد و آن ها را در برابر سرنوشت جامعه مسئول مي سازد.

وي تصريح کرد: حقيقت دين داري درد و رنج و خون دل خوردن در برابر بي عدالتي ها و حق کشي هاي حاکمان جفاکار است.

احمدي يادآور شد: امام حسين (ع) با درس عاشورا به ما آموخت که دين وسيله آباداني دنيا و راحت طلبي و عافيت جويي نيست بلکه دين داري با تکليف پذيري در برابر حقوق فردي و اجتماعي همگان گره خورده است و هر مسلماني بايد تا پاي جان بر سر اين پيمان باشد.

راز ماندگاري عاشورا، نيت پاک و عمل خالص براي خداست

امام جمعه بيارجمند راز ماندگاري قيام عاشور را انگيزه خدايي، کسب خشنودي الهي، نيت پاک و عملي خالص براي خدا دانست و ابراز داشت: شهيد دکتر بهشتي خطابه شب آخر امام را اين گونه تفسير مي کند:" امام مي خواهد از اين لحظه اعلام کند که از اين ساعت به بعد، به خاطر حسين هم ديگر نبايد بجنگيد. اي برادر من عباس! فردا ديگر براي برادرت حسين و يا خواهرت زينب نجنگ. من به عنوان قوم و خويش و برادري، از تو نهايت سپاس را دارم. آن ها هم فقط با من کار دارند.

احمدي در خاتمه تصريح کرد: امام حسين (ع) خطاب به حضرت عباس (ع) اضافه مي کند، اگر مي خواهي برو.،من از تو گله ندارم و اگر مي خواهي بماني، بمان اما نه بخاطر حسين، بلکه به خاطر هدف حسين و خداي حسين، اين است آن سطوح عالي کربلا، دراين قيام بايد برخورد اباعبدالله (ع) و همه افراد ديگر از کوچک و بزرگ را که در اين قيام شرکت دارند از اين لحظه که لحظه جانبازي است فقط يک هدف در نظر داشت و بس، خدا و آئين خدا و اسلام و امت اسلام و مصالح اسلام. البته که اين نهضت جاودانه و زنده مي ماند.

 

محمد حسن مقدم نيا

 

چهارشنبه 8 آذر 1391 - 11:22


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری