شنبه 25 آذر 1396 - 4:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

تقابل خير و شر

 

نگاهي به گروه فيلمسازي فيلم تلويزيوني«تعبير خواب» (رضا دادويي)(پخش شده از شبکه اول سيما)

رضا دادويي فيلم تلويزيوني «تعبير خواب» را به سفارش موسسه ناجي هنر و به تهيه کنندگي ابراهيم رضايي ساخته است. اين فيلم روايتگر زندگي يک پليس است؛ مردي که زندگي شخصي پرفراز و نشيبي دارد و در همين حين در دو راهي انتخابي مهم قرار مي‌گيرد و...

دادويي کارگردان درباره چگونگي ساخت فيلم تلويزيوني «تعبير خواب» مي گويد: «وقتي ساخت اين فيلم به من پيشنهاد شد کمي با فيلمنامه به لحاظ ساختاري مشکل داشتم؛ چرا که فيلمنامه اين تله فيلم باز بر حسب کليشه‌هاي رايج درباره شخصيت پليس نوشته شده بود و پيشنهاد من براي بهتر شدن فيلمنامه اين بود که به جاي پر رنگ نشان دادن صحنه‌هاي اکشن کمي به روابط انساني شخصيت‌ها بپردازيم.

مهمترين وجه تمايزي که پليس در اين فيلم دارد، اين است که لزوما آدم قهرماني نيست. پليس ما برخلاف بسياري از فيلم ها و سريال ها آنگونه نيست که کارهاي سوپرمني انجام دهد يا با يک خشاب هفت تيري 70 نفر را بکشد. به نظرم اينگونه به تصوير کشيدن پليس باورپذير بودن شخصيت نزد مخاطب را بسيار کم مي کند.

پليس ما آدمي است که داراي مشکلات زيادي در زندگي شخصي اش است، در موقعيت کاري هم دردسرهاي زيادي برايش پيش مي آيد. او در يک دوراهي قرار مي گيرد که به مشکلات زندگي اش رسيدگي کند يا مشکلات کاري اش را حل و فصل کند، به همين علت بحران روحي شديدي پيدا مي کند. تصميم گيري برايش سخت مي شود و خب آدم ها در زمان تصميم گيري هاي سخت آسيب پذيرتر مي شوند.»

او درباره انتخاب شهاب حسيني براي نقش اول فيلم مي گويد: « من از قبل با شهاب حسيني آشنا شده بودم، وقتي فيلمنامه را خواندم اولين و تنها کسي که براي بازي در اين نقش به ذهنم رسيد، او بود. جنس بازي شهاب حسيني کاملا همان چيزي بود که به دنبالش بودم. از طرفي اين فيلم را مي توان در ژانر فيلم هاي نوآر قرار داد. در فيلم هاي نوآر معمولا اتفاقات حول محور يک نفر مي افتد و اين کار هم دقيقا تک شخصيتي است. از طرفي فيلم، نقش هاي خيلي متنوع و متفاوتي ندارد و فکر مي کنم با همين ترکيب بازيگران هم به خوبي به آنچه مي خواستيم رسيديم.

شهاب خوشبختانه با نگاه من در کارگرداني آشنايي داشت و خوشحالم که شهاب حسيني بعد از مدت‌ها دوري از فضاي تلويزيون با اين پروژه همکاري کرد و همانطور که من از حضور شهاب حسيني در اولين اثر تلويزيوني‌ام لذت بردم به‌‌ همان اندازه شهاب حسيني هم از حضور در اين فيلم راضي بود.

با شهاب در ابتداي شروع کار صحبت‌هاي زيادي روي فيلمنامه داشتيم و ايده‌هايش به روند نگارش فيلمنامه کمک کرد علاوه بر اينکه خودش را در اختيار گروه گذاشت و رفته رفته با کمک او به منطق رفتاري يک پليس رسيديم و به نظر من اين اثر تفاوت بسياري با ساير آثار پليسي دارد.»

دادويي درباره ميزان دستمزد شهاب حسيني مي گويد: «خدا شاهد است که شهاب حسيني براي اين تله فيلم منطقي ترين دستمزد ممکن را از ما درخواست کرد. حتي حين توليد کار به حسيني چند پيشنهاد مختلف شد که يادم هست دستمزد ماهانه يکي از آن پروژه ها چهار برابر کل دستمزدي بود که ما به او براي تعبير خواب داديم. من به آقاي حسيني گفتم اگر دوست داري و از لحاظ مالي به نفع شماست اين پيشنهاد را قبول کن ما هم يا منتظر شما مي مانيم يا اجبارا به سراغ يک بازيگر ديگر مي رويم ولي حسيني به شدت مخالفت کرد و گفت من فيلمنامه را دوست دارم و تا آخر هم با علاقه و جديت پاي کار ماند.»

دادويي در مورد انتخاب نقش منفي فيلم هم مي گويد: «حميد ابراهيمي هم با توجه به شناختي که از بازي اش در کارهايي چون سريال صاحبدلان و فيلم آلزايمر داشتيم و سابقه درخشان تئاتري اش اولين و بهترين گزينه ام براي ايفاي نقش منفي اين فيلم بود. الهه حسيني هم بازي هاي خوبي در سريال هايي مثل در مسير زاينده رود انجام داده بود و اين چند وقت هم سريال ديوار را با بازي او ديديم و به نظرم انتخاب خوبي بود.»

دادويي درباره منتفي شدن مسئله تبديل تعبير خواب به فيلم سينمايي گفت: «وقتي ساخت فيلم تمام شد و خيلي از دوستان و صاحبنظران قسمت هايي از فيلم را ديدند، اذعان داشتند که سطح اين فيلم از تله فيلم هاي تلويزيوني بالاتر است و با توجه به ساختارش قابليت تبديل شدن به فيلم سينمايي را دارد.

ما با آقاي سجادپور و مديران وزارت ارشاد براي سينمايي شدن اين فيلم مذاکره کرديم. وقتي قرار شد اين اتفاق رخ دهد، حساسيت هاي ما دو چندان شد. در تدوين، صداگذاري و بخش هاي فني با دقت بيشتري شروع به کار کرديم و سعي کرديم تمام نيازها و اصولي که بايد رعايت مي شد تا نسخه با کيفيتي از اين فيلم تبديل به نسخه سينمايي شود را رعايت کنيم.

ما در حال طي کردن مسير سينمايي شدن فيلم بوديم که ناجي هنر به عنوان شريک سرمايه گذار به ما گفت ترجيح مي دهد فيلم، سينمايي نشود و از تلويزيون و در هفته ناجا روي آنتن برود. از آنجايي که ما براي حضور در جشنواره فيلم فجر برنامه ريزي کرده بوديم، کارهاي فني را به آهستگي جلو مي برديم، چون فکر مي کرديم زمان کافي براي طي شدن اين مراحل در اختيار داريم ولي زماني که مشخص شد قرار است کار در هفته نيروي انتظامي پخش شود، مجبورشديم سريع تر مراحل فني را جلو ببريم ولي کار به موقع آماده نشد و همين باعث تعويق هاي مکرر در پخش اين فيلم شد.»

دادويي با اشاره به به روند ساخت آثار پليسي در رسانه ملي گفت: «متاسفانه عمده آثار پليسي که در تلويزيون ايران ساخته مي‌شود به گونه‌اي است که شخصيت پليس خيلي براي مخاطب باور پذير نيست و به نوعي پليس بومي به مردم معرفي نمي شود و ما فقط به دنبال مشابه سازي پليس از فيلم ها و سريال هاي خارجي هستيم. اما در تعبير خواب به دنبال نشان دادن فرم ديگري از شخصيت پليس بوديم. در اين فيلم پليس به گونه‌اي تصوير شده است که داستان بر اساس اشتباه او شکل مي‌گيرد. پليسي که سعي دارد از بدي‌ها پرهيز کند.»

ابراهيم رضايي(تهيه کننده) درباره‌ حضور شهاب حسيني به عنوان بازيگر اصلي در اين فيلم مي گويد: «او به متن علاقه‌مند بود و مسائلي مثل دستمزد اهميت نداشت. علاقه‌ او به متن باعث شد در اين كار حضور داشته باشد و جذابيت ديگري نبود؛ چرا كه اگر بحث،‌ بحث مادي بود پيشنهادات خيلي بهتري بود كه مي‌توانست قبول كند ولي به خاطر علاقه به متن اين كار را انجام نداد.»

رضايي درباره تعبير خواب مي گويد: «اين كار يك كار معناگرا است كه در قالب پليسي ارائه مي‌شود. نمي‌شد شخصيت اصلي قصه شغل ديگري داشته باشد و قصه فقط در يك قالب پليسي جواب مي‌داد. سعي شده در اين فيلم تقابل خير و شر مطرح شود. مفهومي مثل اينكه انسان صاحب اختيار است و خودش تصميم مي‌گيرد، مفهوم اصلي فيلم است.  صحنه‌هاي زد و خورد نيز در اين فيلم وجود دارد اما فيلم اكشن نيست بلكه بيشتر به دنبال همان مفهومي است كه انسان مي‌تواند انتخاب كند.»

در فيلم تلويزيوني تعبير خواب، شهاب حسيني ، حميد ابراهيمي، مهران نائل، رضا آشتياني، الهه حسيني و... ايفاي نقش کرده ‌اند.

ساير عوامل اين پروژه عبارتند از: نويسنده: پيمان شيرخاني، تصويربردار: اشکان ‌اشکاني، تدوين: نازنين مفخم، موسيقي: ماني منادي زاده، صداگذار: عرفان يزدي، صدابردار: حسين بشاش، طراح چهره‌پردازي:علي‌اژدري، طراح‌صحنه ‌و ‌لباس: محمود صادقي، جلوه‌هاي ويژه‌ ميداني: عظيم محمدي، عکاس: علي ميري، مجري طرح: موسسه‌ فرهنگي هنري کات، مدير توليد: افشين ايل‌ بگيان، مديرتدارکات:حميد ايلخاني، محصول گروه فيلم‌هاي تلويزيوني شبکه‌ يک سيما و موسسه‌ ناجي هنر .

 

سه‌شنبه 7 آذر 1391 - 10:9


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری