يكشنبه 4 تير 1396 - 21:51
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

بابك راكخواه

 

حالا به ترجمه‌ها بيشتر دقت مي‌كنم

 

گفتگو با هاشم سلطاني‌نژاد، حافظ كل قرآن كريم كه به تازگي مدرك تخصصي درجه يك حفظ را گرفته است

 

 شما حفظ قرآن را از چه زماني شروع كرده‌ايد؟

قرآن را به صورت معمولي از همان كودكي و قبل از دبستان آغاز كردم.

به صورت جدي از چه زماني؟

جدي‌تر قرآن را از دوم راهنمايي شروع كردم و دوم دبيرستان بود كه 25 جزء قرآن را حفظ كردم.

چطور شد كه در ابتدا به سمت حفظ قرآن رفتيد؟

آن زمان حفظ قرآن زياد مطرح نبود ولي ما خانوادگي حافظه‌مان خوب بود و خدا خواست.

در خانواده شما چه كسي حافظ قرآن بوده است؟

آن زمان كه ما حفظ كرديم خيلي اين قضيه مطرح نبود. مثلاً در خود استان كرمان شايد دو نفر حافظ قرآن داشتيم كه شناخته شده بودند. آنها هم خودشان حفظ كرده‌ بودند كه يكي از آنها آزاده بود و يكي هم خودش در طول سال حفظ كرده بود. ما هم وقتي شروع كرديم آن زمان خبري نبود. سال دوم راهنمايي كه مي‌گويم آموزش و پرورش مسابقاتي را در زمينه حفظ قرآن آغاز كرده بود و ما هم شركت كرديم و آن زمان هم حفظ طرفداري نداشت ولي علاقه‌مند بوديم و خدا خواست.

در چه مسابقات داخل و خارج از كشور شركت كرده‌ايد؟

من شش بار در مسابقات كشوري حفظ شركت كردم. دوبار آخر حالت، منطقه‌اي داشت و من اول شدم. در مسابقات دانشجويان هم در سال‌هاي 80-81-82-87-88 شركت كرده‌ام. رتبه‌هاي اولي و دومي دارم. مسابقات 20 جزء و بسيج هم شركت كرده‌ام. در مسابقات بنياد جانبازان هم رتبه دارم. مسابقات جشنواره جوان ايراني بود كه شركت كردم و دوم كشور شدم.

خارج از كشور چطور؟

در اوقاف رتبه خوبي ندارم و بهترين رتبه‌ام چهارمي در سال 81 بوده است. آن سال هم از طرف اوقاف حج تمتع رفتم. همان سال هم از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات در ماه رمضان براي سفر تبليغي به پاكستان رفتم. براي مسابقه نرفتم. آن زمان از اين خبرها نبود.

الان چند سالتان است؟

31 سال

تحصيلاتتان چيست؟

فوق ليسانس فيزيك هسته‌اي هستم.

الان در حال تدريس هستيد؟

من سال 86 به عنوان دبير فيزيك جذب آموزش و پرورش شدم و الان هم در قسمت‌هاي اداري آن كار مي‌كنم. در آموزش و پرورش كرمان.

از چه زماني تصميم گرفتيد كه در آزمون حفظ شركت كنيد؟

از همان اول، بار اول همان درجه سه را گرفتم و بار دوم درجه دو را گرفتم و درجه يك را چند وقت پيش گرفتم.

براي گرفتن اين مدرك چه چيزهايي لازم است؟ درجه يك را به چه كساني مي‌دهند؟ بايد چه توانايي‌هايي داشته باشيد؟

اول شما بايد يك قاري خوب باشيد. حافظ كه هستيد قاري خوبي هم باشيد. درجه سه را هم كه بخواهيد بگيريد تا حدودي بايد توانايي‌هاي صوت و تجويد را داشته باشيد. درجه دو تخصصي‌تر مي‌شود و بايد با دقت بيشتري كار شود. ترجمه هم كار بسيار دقيقي است كه بايد بتواني آنها را تشخيص بدهي. اگر مي خواستم مرحله سوم را با حجم كاري كه داشتم تنهايي وارد شوم خيلي سخت بود. من و آقاي بحرالعلومي تصميم گرفتيم كه دوتايي بخوانيم، مطالعه مي‌كرديم و با پيامك از هم سوال مي‌كرديم. حدود 600 يا 700 سوال را بين هم رد و بدل كرديم. براي درجه يك هم بايد تفسير بلد باشي هم علوم قرآني.

چقدر زمان گذاشتيد براي اينكه بتوانيد اين‌ها را بخوانيد؟

من تقريباً دو سال وقت گذاشتم سال 88 و 89 را مرتب خواندم. تفسير را سال 89 شروع كردم و يك سال و نيم كار كردم. براي دفعه اول كه بايد تمام تفسير را مي‌خوانديم. براي بار دوم كمي محتوا را كمتر كردند ولي ما دفعه اول تقريباً همه را خوانديم، 27 جلد.

تفسير الميزان؟

خير، تفسير نمونه سوال‌ها هم سخت هستند و هم حجم خيلي بالاست.

اين مدرك چه فايده‌اي دارد؟

براي خودم خيلي خوب بود. من خودم قبل از اين آزمون‌ها زياد در ترجمه دقت نمي‌كردم. بلد بودم ولي خيلي دقت نمي‌كردم يا معني بعضي كلمات را نمي‌دانستم و خيلي دقت نمي‌كردم. ولي وقتي وارد اين مباحث مي‌شويم بهانه‌اي است كه اطلاعات مذهبي را بالا ببريم و غير از اين جنبه‌هاي ادراي هم دارد اگر كسي بتواند استفاده كند ولي كلا خيلي در بينش انسان مفيد است و انسان زماني كه مطالعه مي‌كند خودش احساس وجد مي‌كند.

امكانات و تسهيلاتي كه به كساني كه اين مدرك را مي‌گيرند، مي‌دهند چيست؟

گفته‌اند كه از لحاظ اداري ارزش استخدامي دارد و كسي كه حافظ كل باشد در حد ليسانس و فوق‌ليسانس است ولي درجه يك را اگر كسي بگيرد جزء استعدادهاي برتر بنياد نخبگان قرار مي‌گيرد. در ادارات دولتي كه استخدام مي‌شود به اندازه ليسانس و فوق‌ليسانس و دكترا به آنها حقوق بدهند.

شما به عنوان يك حافظ قرآن فكر مي‌كنيد حفظ قرآن چقدر كمك مي‌كند تا شخصي به قرآن عمل كند؟ در رفتار و اخلاق انسان چگونه اثر مي‌گذارد؟

حافظ قرآن مجبور است قرآن را تكرار كند وقتي تكرار مي‌كند به فكرش مي‌رسد كه آنها چيست و به چه دردي مي‌خورد و كم‌كم به سمت عمل كردن به آن كشيده مي‌شود و انس پيدا مي‌كند. قرآن مانند يك دارو مي‌ماند و شما گاهي دارويي را مصرف مي‌كنيد و ممكن است توجه نداشته باشيد كه اين دارو چه اثري دارد ولي آن اثر خودش را مي‌گذارد قرآن خواندن هم به همين گونه است. حافظان قرآن بيشتر از سايرين قرآن مي‌خوانند چون بايد قرآن را در حافظه خود نگه دارند. در جهت عمل آن يك حالت وجداني است براي خود آدم كه چقدر بتواند به آيات عمل كند. بالاخره آنها هم بايد از خدا بخواهند كه توفيق عمل را به آنها بدهد. راهي هست براي عمل و آيات قرآن هستند. بايد آيات را خوب بفهمد و بتواند به آنها عمل كند در مدارك هم ريشه‌يابي‌ها و ترجمه‌ها و تفسير است و اين‌ها همه كمك‌كننده هستند.

شما چه روشي را براي حفظ توصيه مي‌كنيد؟

روش‌هاي هركسي منحصر به فرد است. روش‌هاي كلي هست مثلاً اينكه در ابتدا شخص بتواند بر قسمتي كه مي‌خواهد حفظ كند مسلط باشد. گاهي لازم مي‌شود كه آدم از نوار و وسايل كمك آموزشي استفاده كند. گاهي به قرائت خودش مطمئن است اين براي شروع است و بعد از آن بايد تكرار داشته باشد هميشه هم بايد از خدا توفيق بخواهد و اگر برنامه‌ريزي نباشد خيلي كار سختي است. ما خودمان زماني كه حفظ مي‌كرديم هدفمان اين بود كه كامل بتوانيم حفظ كنيم ولي زماني كه از بيرون نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه خيلي كار ساده‌اي نيست. حتماً بايد برنامه‌ريزي و مداومت در تمرين باشد.

شما خودتان الان كلاس حفظ و آموزش هم داريد؟

كلاس داشتيم ولي الان چند وقتي است كه كلاس منظم ندارم و بعضاً ممكن است بعضي از دوستان در حد مشاوره مراجعه كنند چون سرم خيلي شلوغ است.

ايرادي كه الان ديده مي‌شود در برگزاري جلسات قرآن و كلاس‌هاي قرآن است. يعني جلسه حفظ خيلي كم است و استقبال از آن كم است شما اين مشكل را كجا مي‌بينيد؟ به نظر شما بايد چه كاري كرد؟

چون خود حفظ قرآن برنامه سختي است استقبال در اول كار خيلي خوب است و افراد وارد مي‌شوند. مربيان دو حالت مي‌توانند عمل كنند اگر سختگيري نكنند كلاس از دستشان خارج مي‌شود و اگر بخواهند سختگيري كنند خيلي‌ها نمي‌كشند و در آخر از يك كلاس 20 نفره شايد دو يا سه نفر بمانند. چون كلاس‌ها هم هفتگي هست كلا مشكل حفظ اين است شما جايي را در نظر بگيريد كه آب بسيار خنكي وجود دارد ولي آدم تا تشنه نباشد سراغ آن آب خنك نمي‌رود بايد به نوعي اين احساس تشنگي را به آنها داد. يعني كسي كه وارد كار مي‌شود بايد تشنه حفظ باشد تشنه قرائت باشد و لازمه اين است كه در سطح جامعه به حافظان قرآن و قاريان به شكل ويژه‌اي توجه شود همه مردم از جهات مذهبي در يك سطح نيستند اينگونه نيستند كه بگويند فقط براي رضاي خدا كار مي‌كنيم. يك سري امتيازات براي حافظان قائل شده‌اند ولي شما مي‌بينيد براي ورودي كنكور و درس‌هايي مثل قرآن در حد يك درس عمومي است ولي شما كلاس‌هاي زبان را كه نگاه مي‌كنيد چون همه دوست دارند در كنكور درصد زبانشان بالا بيايد. اگر بتوانند در اين زمينه‌ها امتيازات ويژه‌اي به قاريان بدهند احتمالا اقبال عمومي بيشتر مي‌شود يا تجليل‌هايي مي‌شود بعضا قابل مقايسه نيست خيلي فرق مي‌كند كسي كه در مسابقات جهاني قرآن برنده بشود يا مثلاً كسي كه در مسابقات آسيايي ورزشي رتبه مي‌آورد. تجليل‌ها خيلي فرق دارد از جهات مادي هم اگر در اين مسير خرجي شود افراد ممكن است اول به اسم استفاده مادي وارد شوند ولي ممكن است زماني كه وارد شوند و از شيريني آن استفاده كنند آن جنبه‌هاي معنوي كم‌كم دامن‌گير مي‌شود اين است كه بايد تفكر فرهنگي عوض شود.

 

 

دوشنبه 6 آذر 1391 - 13:42


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر