سه‌شنبه 25 مهر 1396 - 11:32
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نظام پيشنهادات

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان زنجان

 

مديران به کارمندان شان انگيزه دهند!

 

  کارمندتان را طوري آموزش دهيد تا راه کنار آمدن با ديگران را بياموزند . اجازه دهيد به عنوان مثال به يک بادکنک اشاره کنيم که پر از هواست.اين بادکنک شبيه سازمان ماست و ذرات هوايي که آن را پر کرده اند کارکنان ما هستند.اگر روي بادکنک را با دست فشار دهيم چه اتفاقي ميفتد؟ذرات هواي داخل بادکنک زير فشار قرار مي گيرند.

در مورد کارکنان ما هم همين مطلب صدق مي کند.وقتي فشار ي به سازمان وارد مي شود اختلالي ايجاد مي شود و افراد در برابر تغيير مقاومت مي کنند.بنابراين اگر قرار است فشاري وارد کنيم اين فشار بايد ملايم باشد.اگر فشار بيش از اندازه به بادکنک وارد کنيم بادکنک مي ترکد و نتيجه ي خوبي به دست نمي آوريم.

بنابراين وقتي مي خواهيد تغيير ايجاد کنيد آن را با کارکنانتان در ميان بگذاريد.ملايمت را فراموش نکنيد.فشار نياوريد.فکرتان را عوض کنيد...خودتان را تغيير دهيد.

به خاطر داشته باشيد...شما زمان کارکنانتان را مي خريد.

تا کنون يک اسکناس را پاره کرده ايد؟اين کار را نمي کنيد زيرا نمي توانيد يک اسکناس پاره را با يک اسکناس نو عوض کنيد.اما وقتي با مديريت اشتباه اوقات کارکنانتان را به هدر مي دهيد در واقع همين کار را مي کنيد.وقتي از اوقات کارکنان خود به خوبي استفاده نمي کنيد در واقع اسکناستان را پاره مي کنيد.

کار مديريت جلوگيري از بروز وقفه است.

شما اوقات کارکنانتان را خريداري مي کنيد بنابراين اين حق مسلم شماست که از اين اوقات به مطلوب ترين شکل ممکن استفاده کنيد.

يکي از مديران شرکت هاي معتبر مي گويد:"هر کس هر کاري را که دوست دارد مي کند نه آن کاري را که بايد بکند."

چرا اشخاص بر خلاف انتظاري که از آن ها مي رود رفتار مي کنند؟بچه ها دوست دارند بر خلاف آنچه از آن ها انتظار مي رود کاري را صورت دهند.اما اين موضوع درباره ي بزرگتر ها هم اتفاق ميفتد.اگر بزرگتر ها به درستي راهنمايي نشوند کارهاي خلاف انتظار مي کنند و شايد درست تر اين باشد که بگوييم وقتي بزرگتر ها انگيزه ي لازم را ندارند کارهاي خلاف مي کنند.

به ارتباط موثر توجه داشته باشيد.

گوش دادن را بياموزيد.و حرف مارا باور کنيد که اين کار بسيار دشواري است.چرا؟براي اينکه هرگز گوش دادن را نمي آموزيم.

صحبت بر سر برقراي ارتباط موثر شما با کارکنانتان است.چگونه مي توانيم بدون اينکه به حرف هاي آن ها گوش بدهيم با آن ها ارتباط درست برقرار کنيم؟

براي کارکنانتان کاري مطابق ذوق و ميل آن ها در نظر بگيريد.

اگر به کارکنانتان کار مورد علاقه شان را ندهيد روحيه شان را مي کشيد.

 

مي توانيد شرايط کاري کارکنانتان را به گونه اي فراهم سازيد که کار برايشان لذت بخش يا ملال انگيز باشد.

تفويض کنيد اما فراموش نکنيد

هنر مدير اين است که کار را به کسي که بيشتر از همه واجد شرايط است بسپارد.کار ساده اي نيست زيرا اغلب مديران دوست دارند که کارها را خودشان انجام دهند.بسياري از مديران شخصا کار کردن را خيلي بيشتر از مديريت کردن دوست دارند.مدير موثر تفويض اختيار مي کنداما پس از تفويض کردن کارش را فراموش نمي کند.

به هنگام تفويض کردن درباره ي هدف,اهميت و زمان تکميل برنامه بحث کنيد.فرض را بي جهت بر اين نگذاريد که کارمند شما مي داند که بايد چه کند ويا اگر سوالي داشت از شما مي پرسد.اين کار را نخواهد کرد.او اولويت هاي خودش را رعايت مي کند و آن طور که خودش تشخيص مي دهد اهميت ها را مشخص مي سازد.

بياموزيد که جلسات خوب داير کنيد.

جلسات از دو نوعند:

1-    جلسات پر هرج و مرج

2-    جلسات منظم

 

کسي که رهبري اداره جلسه را بر عهده دارد کيفيت و موفقيت جلسه را رقم مي زند.

اما از همان لحظه اي که اسم جلسه را مي آوريد تصاوير منفي در اذهان شکل مي گيرد چرا؟زيرا اغلب جلسات با سر و صدا و سر در گم به پايان مي رسد.

بسياري از ما خواسته يا نا خواسته کاري مي کنيم که اطلاعاتمان قديمي شود.تنها به موفقيت هاي گذشته دل خوش مي کنيم و از کنار ايده هاي نو و محصولات جديدو کاربرد هاي جديد براي فرآورده هايمان بي تفاوت مي گذريم.

تصور نکنيد که مي توانيد آسيبي را که سال ها ديده ايد در مدت مثلا يک هفته جبران کنيد.فکر نکنيد که با طي يک دوره ي آموزشي مي توانيد همه ي عقب افتادگي ها را جبران کنيد.

واقعيتي است که با گوش دادن ياد مي گيريم و با اين حال گوش نمي دهيم .براي اينکه گوش بدهيم نيازمند تلاشي صميمانه هستيم و با اين حال گوش دادن موثر کار دشواري است.

نه تنها با گوش ها بلکه با چشمان خود گوش بدهيد.با چشمانتان ببينديد که ديگران چه مي گويند.اين گونه گوش دادن موثر امکان پذير مي شود.براي گوش دادن بهتر سوال کنيد با سوال کردن همه ي علاقه تان را نشان مي دهيد.

وقتي شما را در حال گوش دادن نميبينند نشان مي دهيد که به موضوع علاقمند نيستيد و خود خواه هم هستيد و اين يک حقيقت است.

وقتي سازماني تعطيل مي شود يکي از دلايل احتمالي آن اين است که کارکنان آن به حرف هاي مشتريان,بانکداران,عرضه کنندگان و ساير اشخاص ذيربط گوش نميدهند.

با گوش دادن علائمي براي اقدام بدست مي آوريد و اين اقدام ها براي شما موفقيتي به ارمغان مي آورند.

 

همه به آموزش نياز دارند. همه از مهندس گرفته تا يک کارگر معمولي.در سازمان شما هم همه به طور منظم به آموزش احتياج دارند.

توجه داشته باشيد که مديريت هنر است.تنها يک "علم"نيست و بنابراين مي توانيد هر يک از کارکنانتان را به همين شکل آموزش بدهيد.

به اين حقيقت توجه کنيد که همه اشخاص در آن واحد يک يادگيرنده و يک آموزگار هستند.بنابراين به هر کارمندي که آموزش بدهيد او هم متقابلا به ديگران آموزش مي دهد.

 

 

محمد حسين رسولي

کارشناس روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان زنجان

 

چهارشنبه 1 آذر 1391 - 14:0


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری