سه‌شنبه 6 تير 1396 - 23:42
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

عناصر جذابيت در سينماي انيميشن

 

 

عناصر جذابيت در سينماي انيميشن

نويسنده : محمدهادي ايراندوست

چاپ و شمارگان : اول 90 – 2500 نسخه

ناشر : سوره مهر

 

چرا بايد هنر انيميشن را جدي گرفت؟ پيشگفتار ، مقدمه ، عناصر جذابيت سينمايي ، عناصر جذابيت ، ويژه انيميشن ، عناصر برگرفته از ساير هنرها و همچنين عناصر جذابيت فرهنگي عناوين اصلي کتاب حاضر را تشکيل مي دهند . در بخش چرا بايد هنر انيميشن را جدي گرفت ؟ از رنه ولک ؛ منتقد هنري جمله اي بيان مي شود که « سينماي خالي از ذوق و تلويزيون ناباب بيشتر از بمب اتمي و هيدروژني تمدن را تهديد مي کند . نويسنده در ادامه اين بحث ادامه مي دهد که از طرفي ديگر ، جذابيت و گيرايي اين هنر باعث شده است که طيف گسترده اي از مخاطبان را با سنين و ذائقه هاي متفاوت در برگيرد و نيز بعنوان هنر و رسانه اي قدرتمند در دسترس مبلغان کالاها و انديشه ها قرار گيرد که مي تواند در قضيه جهاني شدن در در تعاملات فرهنگي بين ملل و ارائه رسوم و هنجارهاي فرهنگي هر ملتي ،  به شيوه اي کارا ، نقش بسزايي داشته باشد . وکساني که به شيوه اي قاطع و اصولي در اين ميدان حضور مي يابند ، بدون شک ، از مصرف کنندگان صرف محصولات فرهنگي ساير ملل به دور خواهند ماند و خود نيز چون ارائه اي در اين بازار حضور خواهند يافت .

نويسنده در پيشگفتار کتاب بيان مي کند که هنر انيميشن ، گستره تاثيرگذاري عناصر پايه اي تمامي هنرهاي پيش از خود است که هرکدام به گونه اي در شکل گيري اصولي اين هنر نقش کارکردي را ايفا مي کنند . محمدهادي ايراندوست در ادامه مي افزايد اگر برآن باشيم که عناصر ساختاري انيميشن را بررسي کنيم ، ناگزير بايد به عناصري نگاه بيندازيم که از هنرهاي نقاشي ، عکاسي ، نمايش ، موسيقي ، ادبيات ، معماري و سينما به اين هنر ارزاني شده است . در اين ميان با توجه به هم زبان بودن انيميشن با سينما ، عناصر ساختاري سينما – عناصر به عاريت گرفته شده از ساير هنرهاي پيش از خود و عناصر اختصاصي سينما – از اهميت والايي برخوردار هستند . ايراندوست يادآور مي شود که سينماي داستاني مستند و انيميشين گويش هاي متفاوتي از زبان سينما هستند که تشابهات و تفاوت هاي ساختاري زيادي دارند . هريک از اين گونه هاي سينمايي ويژگي هاي خاصي دارند که آنها را از ديگرگونه ها جدا مي سازد و در اين ميان ، ويژگي هاي منحصر به فرد انيميشين – که اين هنر را به شيوه اي گيرا و جذاب انتقال مي دهد – بايد بررسي شود .

مقدمه کتاب عناصر جذابيت در سينماي انيميشن نيز در ابتداي بحث بيان مي کند که واژه هاي جذاب و جذابيت در فرهنگ‌هاي متنوع فارسي به گونه هاي مختلفي تعريف شده است . مقدمه کتاب مي‌افزايد که اگرچه اين گونه تعاريف تا اندازه اي مفهوم اين چنين واژه هايي را مي تواند بيا کند ، اما بعلت وضوح بيشتر ، معنا نياز به گستره توضيحي بيشتري دارند که غالبا ً در فرهنگ هاي فارسي ، حتي در لغت نامه دهخدا ، نيز به سهولت از کنار تعريف اين واژه ها گذشته اند .

دربخش جزئيات کتاب حاضر مي خوانيم :

يک کاراکتر ساده و بدون جزئيات ، که با فرمي کلي طراحي مي شود ، جذابيت لازم را نخواهند داشت ، اگرچه روي فرم کلي آن نيز توجه و دقت کافي شود .جزئيات چاشني هاي زيبايي شناختي تصويرند. گرچه سادگي نيز يکي از اصول اساسي در انيميشين است اما اين بدان معنا نيست که از جزئياتي نيز چشم پوشي کنيم که نقشي اساسي در معرفي کاراکتر و جذابيت او دارند . گاهي اوقات تفاوت يک انيميشن خوب و يک انيميشين عالي از توجه مفيد و موثر به جزئيات پيدا مي شود. شما هرگز نمي توانيد که چشمان بيننده ممکن است در کجا جولان کنند يا کجا را زير نظر داشته باشند  و چون تمرکز و توجه اصلي يک نگاه به تصوير چهره کاراکتر است ، پويانمايي پنجه پا نيز نبايد فراموش شود . جزئياتي همچون لرزش و جنبش ماهيچه ران پا هنگامي که پا را به زمين مي کوبيم به طبيعي شدن اجرا مي افزايند و به بيان داستان کمک مي کنند . به هرحال ، به خاطر بسپاريد که معمولا ً مقبول نيست که اجرا را با جزئيات بيش از حد مشوش و گيج کننده نماييد . درستي و تماميت مواد تشکيل دهنده نيز از جزئيات مهمي است بايستي مدنظر باشد . آيا درست است که شي ء سختي مانند سنگ را فشرده کرد يا کش داد ؟ بعضي از انيماتورها اين کار را بعنوان يک گزينه زيباشناختي انجام مي دهند.

عناصر جذابيت در سينماي انيميشن در چاپ نخست خود با شمارگان 2500 نسخه و با قيمت 3200 تومان توسط انتشارات سوره مهر انتشار يافته است .

 

 

 

 

سه‌شنبه 23 آبان 1391 - 9:35


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری