پنجشنبه 8 تير 1396 - 1:18
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

فيلمي درباره تنهايي آدم ها

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «پنهان»(مهدي رحماني)

 

مهدي رحماني متولد دوازدهم بهمن سال 1357 اصفهان و فارغ التحصيل رشته فيلمسازي از دانشكده صدا و سيما در مقطع كارشناسي است. وي عضو انجمن سينماي جوان، انجمن مستند سازان سينماي ايران، اتحاديه مستندسازان اروپا، رئيس هيات داوران دانشجويي اي و دومين جشنواره ملي و دهمين جشنواره بين المللي فيلم کوتاه تهران بوده است.

او همچنين در چند فيلم مستند و داستاني به عنوان نويسنده و كارگردان همكاري داشته است كه از جمله آنها مي توان به: نگاه، از ياد رفته، ترانه خاک، پسران پاييز، عاشقانه هاي پل، دعاي مادرم مهتاب، مجموعه آشيانه اي بر باد، عطر گيسو، همراه با کوير، منطقه مرزي اشاره كرد. پنهان(1389) دومين فيلم رحماني است.

مهدي رحماني درباره محتواي فيلم پنهان مي گويد‌: «اين فيلم درباره تنهايي آدم هاست‌. ‌آدمها امروز با وجود بزرگ شدن دايره ارتباطشان تنها هستند و اين تنهايي ناشي از وجود آمال و آرزو‌ها و حسرت‌هايي است که با آنها دست به گريبانند و فيلم پنهان نيز حاصل نگاه به اين نوع روابط و آدم هاست‌.

پنهان آئينه اي است از جامعه البته از منظر شخصي و در فيلم هم مي بينيم که مخاطب درگير فضاي بيروني آدمها نمي شود. در فيلم دونسلي نشان داده شده اند که در موقعيت هاي زماني متفاوت درگير تامين منافعشان مي شوند.»

او درباره روند ساخت فيلم مي گويد‌: «براي ساخت فيلم من دو طرح اوليه داشتم که هر دو را با مهدي شيرزاد فيلمنامه نويس مطرح کردم‌. ‌شيرزاد از طرح فيلم پنهان خوشش آمد و نگارش آن آغاز شد و بيش از يکسال نگارش و بازنويسي آن طول کشيد.»

رحماني در مورد نحوه ديالوگ نويسي فيلمنامه مي گويد: «فيلمنامه پنهان به طور مشترك با مهدي شيرزاد نوشته شده است و نوع ديالوگ نويسي آ‌ن مبتني بر مفهوم خاصي است كه با پيروي از فضاي فيلم و شخصيت ها در قالب ايهام گفته شد. اينكه شبيه بودن لحن قصه با متن فيلم نامه را با هم ترجيح مي‌دهم دنبال قصه هايي با گفتار عاميانه در فيلم نامه هايم بودم.»

رحماني درباره انتخاب بازيگران مي گويد: «الان به اين که استفاده از بازيگران حرفه اي در گيشه کمک مي کند اعتقادي ندارم. چون از نظر مخاطب سينماي ما، داستان مهم تر است و بازيگران اولويت دوم را دارند.

اگر فيلم داستان خوبي نداشته باشد، با وجود ستاره هاي بسيار هم گيشه را از دست مي دهد. تلاش کردم از بازيگران حرفه اي استفاده کنم که مي دانستم به شخصيت هاي فيلم نزديک هستند. مزيت کار با بازيگران حرفه اي اين است که مصايب و مشکلات براي کارگردان کم تر مي شود چون به دليل تجربه شان به کار خود اشراف دارند.

از ادبيات يکساني براي همه شخصيت ها استفاده کرديم و تلاش کرديم همه ادبيات آراسته اي داشته باشند. در بازي گرفتن از بازيگران هم تلاش کرديم اجراي اين ادبيات درست دربيايد. نکته مهم اين است که بيننده بيشتر از اين که درگير بازي بازيگران شود، روي قصه متمرکز مي شود. فيلمنامه پنهان جذابيت و قابليت ديده شدن را دارد. من و مهدي شيرزاد تلاش کرديم فيلمنامه را به اين سمت پيش ببريم که قصه، قصه آدم ها باشد و مخاطبان بتوانند با آدمهاي اين قصه احساس آشنايي کنند.»    

مجيد ميرفخرايي، طراح صحنه و لباس فيلم پنهان درباره طراحي فضاي فيلم مي گويد: «طراحي فضاي فيلم در خدمت شخصيت ها شكل گرفت و دكوراسيون آپارتمان در دو نوع فضاي متفاوت كه وجود خارجي ندارد طراحي شد. اولين باري است كه از اين گونه طراحي براي فضاي يك فيلم و طراحي لباس شخصيت ها از كار خودم راضي هستم.»

محسن علي اکبري تهيه کننده درباره اکران فيلم مي گويد: «خوشحالم که اين فيلم توانسته در سينماهاي کشور به ويژه در سينماهاي حوزه هنري به نمايش درآيد و اميدوارم در اکران موفق باشد. 14 فيلم اکران شده، اما متاسفانه هيچ کدام از فيلم‌ها خوب نمي‌فروشد و اين امر نشان مي‌دهد که قهر مخاطب با سينما طولاني شده واين اصلا خوب نيست.»

علي اکبري درباره ساخت پنهان مي گويد: «نگاه فلسفي که رحماني و شيرزاد در فيلم داشتند باعث شد تا من در ساخت اين فيلم حضور پيدا کنم و با آنها همکاري کنم.»

آنا نعمتي (بازيگر) در مورد ويژگي هاي نقش رعنا مي گويد: «به فيلمنامه پنهان علاقه خاصي داشتم و نقش رعنا نقش متفاوتي بود. شخصيت رعنا در فيلم يک حالت ارتباط بين دو نسل را در فيلم برقرار کرده است. ديالوگ هاي فيلم به صورت موجزي نوشته شده است و به خوبي وضعيت رعنا را در فيلم نشان مي دهند و در سکانسي که رعنا با اسفنديار به گالري مي رود درباره گذشته و اينکه تحصيلات دانشگاهش را نيمه کاره رها کرده به تماشاگر توضيحاتي داده مي شود و مي گويد کسوف کامل را از دست داده است.

جنس بازيم در اين فيلم بسيار متفاوت بود با کارهايي که در اين چند ساله اخير بازي کرده بودم . يکي ديگر از امتيازات فيلم ديالوگهاي معرکه اش بود و براي نوشتن هر کلمه از ديالوگ هاي فيلم فکر شده بود.»

نعمتي درباره همکاري با رحماني مي گويد: « زماني که ما فيلمنامه را خوانديم نظر و تفکري را که کارگردان داشت متوجه شديم و من به عنوان بازيگر در تمام پلان‌ها بر اساس نظر و فکر رحماني بازي کردم.

تفکر فيلمسازي رحماني با ديدن فيلم اولش برايم حائز اهميت شد. تفاوت جنس نگاه دو فيلم رحماني برايم فوق العاده حائز اهميت بود . فيلم اولش يک فيلم روستايي و فيلم دومش يک فيلم کاملا شهري است. همه عوامل فيلم تلاش کردند بهترين بازيشان را در اين فيلم ارائه کنند.»

اين بازيگر با اشاره به لايه هاي پنهان آدمها مي گويد: «همه آدمها در زندگيشان چيزهاي پنهاني دارند و ذهن پنهان آدمها گاهي آشکار و گاهي هم همچنان مخفي مي ماند. موقعي که رعنا مي خواهد برود و پنهان درونش را واگويه کند و مواجه مي شود با کارگران خانه اسفنديار و ديدن قاب عکس سه نفر اسفنديار ، زن و دخترش مي فهمد جايي در اين خانه ندارد و حرفش را نگفته بر مي گردد.»

مهرداد صديقيان(بازيگر) درباره همکاري با رحماني مي گويد:«زماني كه متوجه ميزان درك و فهم بالاي كارگردان نسبت به اجتماع شدم و با پي بردن به شعور والاي او تصميم به همكاري با وي گرفتم.»

مشخصات «پنهان»:

نويسندگان فيلمنامه: مهدي شيرزادي، مهدي رحماني/ کارگردان: مهدي رحماني/ تهيه‌کننده: محسن علي‌اکبري/ مدير فيلمبرداري: تورج منصوري/ صدابردار: يداله نجفي/ طراح صحنه و لباس: مجيد ميرفخرايي/ طراح گريم: سعيد ملکان/ تدوين: هايده صفي‌ياري/ مديرتوليد: فرهاد کي‌نژاد/ دستيار اول کارگردان و برنامه ريز: مانفرد اسماعيلي/ صداگذار: اميرحسين قاسمي/ موسيقي : کارن همايونفر/ جلوه هاي ويژه رايانه‌اي: کامران سحرخيز.

بازيگران: فريبرز عرب‌نيا/ آنا نعمتي/ بابک حميديان/ فتانه ملک محمدي/ آزاده شمس/ آناهيتا افشار/ رويا جاويدنيا و ... ، 90 دقيقه.

 

 

سه‌شنبه 23 آبان 1391 - 9:26


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری