چهارشنبه 22 آذر 1396 - 3:14
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

فرهنگ متين

 

سواد رسانه­اي در روابط عمومي­ها جدي گرفته شود

 

 

يکصد و پنجاه و دومين گردهمائي ماهانه انجمن روابط عمومي ايران با حضور مدعوين و مهمانان ويژه­ي عرصه ارتباطات، رسانه و روابط عمومي با موضوع سواد رسانه­اي در سالن همايش­هاي شهيد عباس پور شرکت مديريت منابع آب ايران برگزار شد. در اين گردهمائي که مهمانان ويژه­اي همچون محمد باشتياني (مبتکر روز کارمند)، حسين پورمراديان استاد برجسته و روابط عمومي حضور داشتند. دکتر شهناز هاشمي دکتراي علوم اجتماعي از دانشگاه علوم و تحقيقات، عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي و عضو پژوهشگاه برنامه ريزي کتب درسي علوم انساني آموزش و پرورش، پژوهشگر و برنامه ريز و مدرس دانشگاه جامع علمي کاربردي در گروه فرهنگ و هنر پيرامون موضوع سواد رسانه­اي به سخنراني پرداخت. وي با اشاره به اهميت فراگيري سواد رسانه­اي توسط مديران و اساتيد دانشگاهي حضور اين موضوع علمي در ميان نظريه پردازان علم روابط عمومي را بيش از سه دهه در ايران عنوان کرد.

استاد هاشمي ضمن تأکيد به موضوعيت مبحث سواد رسانه­اي گفت: اساتيد علم روابط عمومي در اين سه دهه سعي داشتند به گونه­اي خاص اين موضوع خاص علمي را به زعم خود توضيح و تشريح کنند و گاهاً ديده شده است که از تعاريف اشتباهي نيز از سواد رسانه­اي به مخاطب عرضه کرده­اند چنانچه در برخي از تعاريف عناصر مخاطب در بحث سواد رسانه­اي يک موضوع حاشيه­اي ديده شده است اما به حق بايد گفت عنصر و ستون اساسي بحث سواد رسانه­اي چيزي جز عنصر مخاطب نيست. نظريه سواد رسانه­اي به طور کامل يک نظريه مخاطب محور است.

وي توجه به مخاطب و اثرگذاري بر روي تفکرات وي را از جمله ملزومات دانش ارتباطات عنوان کرد و گفت: ما در علم ارتباطات بحث اقناع و اطلاع رساني را در نظر مي­گيريم چرا که بتوانيم بر ذهن و درک مخاطب اثرگذار باشيم بنابراين حرکت به سمتي است که بتوان نيازهاي مخاطب را به خوبي شناسائي کرده و بتوان بر ذهن مخاطب اثرگذار ظاهر شويم نظريه سواد رسانه­اي نيز کاملاً براساس نيازهاي مخاطب طراحي شده است چرا که اين بار مخاطب را آگاه مي­کند که چطور براساس چه نيازهائي از رسانه استفاده کند. يک نگاه جديد که بتواند رسانه و ملزومات آنرا بشناسد.

دکتر شهناز هاشمي ادغام شدن دانش سواد رسانه­اي با آموزش رسانه­اي را يکي از بزرگترين اشتباهات اساتيد و جامعه­ ي روابط عمومي قلمداد کرده و معتقد است: نبايد از ياد برد که بحث سواد رسانه­اي با آموزش رسانه­اي کاملاً متفاوت است آموزش رسانه­اي به فرآيندي مي­گويند که طي آن با استفاده از برنامه ريزي­هاي مختلف مخاطب آموزش مي­بيند که چگونه از سواد رسانه­اي استفاده کند مانند فراگيري سواد براي خواندن و نوشتن. از طرفي نبايد بحث سواد اطلاعاتي را هم در اينجا با ديگر گزينه­ها اشتباه گرفت چرا که سواد اطلاعاتي هم تعريفي جداگانه دارد و طبق اين تعريف به چگونگي بدست آوري اطلاعات، نيازسنجي و نگهداري و انتشار اطلاعات سواد اطلاعاتي مي­گويند.

وي در ادامه سواد رسانه­اي را تعريف و شناخت سطوح مختلف آنرا مهم و ارزشمند دانست: کدگذاري و کدگشائي از انواع پيام­ها را مي­توان سواد رسانه­اي دانست چرا که کار ما رسانه است و اين کدگذاري و کدگشائي پيام­ها از جمله مهمترين فعاليت فعالان رسانه و روابط عمومي­ها است هرچند که پرداختن به سواد رسانه­اي سطوح مختلفي دارد و مهمترين سطح آن چگونگي استفاده از پيام­هاي فضاي مجازي است. سواد رسانه­اي نوع نگاه رسانه نيست بلکه به نگاه مخاطب بستگي دارد که براساس نيازهاي خود چه نوع استفاده و برداشتي از فضاي اطلاعاتي پيرامون خود دارد.

دکتر شهناز هاشمي در ادامه به ضرورت­هاي پرداحتن به سواد رسانه­اي پرداخت: اولين ضرورت پرداختن به بحث سواد رسانه­اي از آنجا ناشي مي­شود که ما در يک دنياي کاملاً ديجيتالي زندگي مي­کنيم. بنابراين به دليل گسترش رسانه­ها دسترسي به انواع اطلاعات و پيدا کردن آن آسان است. از طرفي چون رسانه­ها با يکديگر رقابت دارند که در پي آن انواع رسانه­هاي ديداري و شنيداري و مولتي مديا شکل گرفته است بنابراين بايد بتوانيم از اين دنياي پيچيده اطلاعاتي، پيام­هاي خاص و ضروري­مان را براساس نيازهايمان فرا گيريم. بنابراين در اين نقطه اين سواد رسانه­اي است که مي­ تواند مخاطب را کمک کند تا اين دنياي بزرگ و پيچيده مسير خود را گم نکند.

وي در ادامه گفت: متأسفانه رسانه­ها آنقدر در زندگي ما رسوخ کرده­اند و حضور دارند که ديگر از اين فضا به عنوان يک نياز ياد نمي­کنيم چرا که فضاي رسانه در زندگي ما حل شده است بنابراين به دليل خلا سواد رسانه­اي پيام­هايي پشت اين موضوعات رسانه­اي نهفته است را نمي­بينيم و يا به طور سطحي از آن­ها عبور مي­کنيم. آيا وقت ما به عنوان مخاطبان رسانه­ها بيش از اين ارزش ندارد که تمام وقت خود را در دنياي بدون سر و ته اطلاعات سپري کنيم. اگر سواد رسانه­اي ميان مخاطب رسانه­اي وجود عيني و علمي داشته باشد مي­توان اين زمان را مديريت و از طرفي نيازهاي اطلاعاتي­مان را هم به خوبي حل و فصل کرد.

وي ارائه­ي پيام­هاي تيتروار و سطحي از طرف رسانه­ها را بزرگترين خطر کج فهمي و توهم اطلاعاتي مخاطب دانست و افزود: از طرفي وقتي تعداد پيام­ها به اين اندازه مختلف و گسترده است به مرور زمان ماهيت اخبار هم تغيير مي­کند بنابراين ارائه­ي اخبار تيتروار و سطحي و يک خطي در جامعه گسترش پيدا کرده و مخاطب توهم دانستن پيدا خواهد کرد. مخاطب فکر مي­کند از همه­ي اوضاع و جوانب اطلاعاتي اجتماع خود باخبر است که اين توهم بسيار خطرناک است. مخاطب به خود خواهد گفت که همه چيز را مي­داني پس ديگر نيازي به بيشتر دانستن نخواهي داشت!! بنابراين کميت به کيفيت اخبار اثرگذارتر خواهد بود و کيفيت پيام­ها افت خواهد کرد مخاطب نيز براساس اخبار بي کيفيت سعي به تفسيرهاي ناآگاهانه و جانبدارانه خواهد زد و در نتيجه اين مخاطب است که در يک کلاف سردرگم اطلاعاتي قرار گرفته است. به نظرم مي­رسد که مخاطبان رسانه­ها بايد براساس فراگيري سواد رسانه­اي خود را از ميان اخبار گسترده جهاني رهانده و يک مسير را به عنوان نياز و تخصص پي بگيرند.

در ادامه اين گردهمائي يکي از مدعوين با ارائه سؤالي مبني بر کم حوصله خواندن مخاطب و روي آوردن مخاطب کم حوصله به رسانه­هاي ديداري و شنيداري را يکي از مهمترين دلايل گسترش پيام­هاي يک خطي عنوان کرد که دکتر شهناز هاشمي نظر شخص سؤال کننده را از نگاه عوامل رسانه­اي و توليد کننده پيام مثبت ارزيابي کرد اما از نگاه نظريه سواد رسانه­اي که يک موضوع کاملاً مخاطب محور است ناقص و خطا عنوان کرد:

نگاه دوست سؤال کننده­ي ما از طرف اهالي توليدکننده پيام نگاه مثبتي است اما سواد رسانه­اي اين نگاه را براي مخاطب نفي کرده است چرا که نگاه رسانه­اي به مخطاب مي­آموزد که چگونه به رسانه نگاه کرده و نيازهاي خود را از نظر اطلاعاتي از رسانه موجود برطرف کند.

وي واکنش مردم نسبت به پيام­هاي ارسالي رسانه­ها را به سه دسته روياروئي ناخودآگاه و فيزيکي، روياروئي هوشيارانه و اطلاعات خودکار و گفت: مخاطبان چون احساس مي­کنند حوصله­اي براي نيازسنجي اطلاعاتي خود ندارند بنابراين ذهنشان توسط پيام­ها به صورت خودکار پردازش و اثرپذير مي­شود از طرفي چون نگاه ما به پيام­ها يک نگاه بي ارزش و کم توجه است اطلاعات ارائه شده را به صورت گزينشي انتخاب مي­کنيم که در اين ميان باز هم يک سري از اطلاعات با ارزش خواهد سوخت بنابراين مخاطب آنچه را که دوست دارد برداشت و تفسير خواهد کرد بنابراين اصل پيام را دريافت نخواهد کرد. سواد رسانه­اي تنها عضو علمي است که در اين ميان مي­تواند به خواننده کمک کند تا از سردرگمي و سرگرداني در ميان دنياي اطلاعات شنيداري و ديداري و مولتي مديا بدهد.

در پايان مراسم نيز دکتر رفيعي نائب رئيس انجمن روابط عمومي به ارائه­ي گزارش از فعاليت­هاي مختلف انجمن طي يک ماه گذشته پرداخت.    

 

سه‌شنبه 16 آبان 1391 - 12:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری