دوشنبه 30 مرداد 1396 - 5:19
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

فيلمي درباره توطئه هاي رژيم صهيونيستي

 

نگاهي به گروه فيلمسازي يک فيلم شبکه ويدئويي کشور: «شکار روباه»(مجيد جوانمرد)

مجيد جوانمرد متولد 1333 اهواز است. وي فعاليت سينمايي را سال 1350 در سينماي آزاد اهواز آغاز كرد. جوانمرد در سال 1366 اولين فيلم بلند خود «مار» را ساخت. «شکار روباه»(1378) هشتمين فيلم جوانمرد است.

مجيد جوانمرد درباره ساخت شکار روباه مي گويد: «من بعد از 15 سال کار، با كارگرداني شكار روباه به سينما، که خانه اولم است، بازگشتم. بعد از فيلم‌هاي شكار، دستمزد، سرزميني ديگر، عروس خون و... ديگر موقعيتي پيش نيامد تا فيلم سينمايي بسازم و به همين دليل براي امرار معاش مجبور شدم به تلويزيون بروم در حالي كه خانه اول من سينماست.

در شرايطي كه 15 سال از سينما دور بودم، تصميم گرفتم كه براي بازگشت مجدد به سينما با تهيه‌كنندگان رايج كار نكنم و دليل آن هم مشكلاتي است كه همه مي‌دانند، اما توسط سيد محسن جاهد، شكار روباه به من پيشنهاد شد و بعد از مطالعه فيلمنامه آن متوجه شدم كه پتانسيل بسيار بالايي براي تبديل شدن فيلمنامه‌ خانم يعقوبي به فيلم سينمايي وجود دارد.

ژانر مورد علاقه من حادثه اي- اجتماعي است. ولي متاسفانه به اين نوع سينما توجه نمي‌شد و مورد بي‌مهري قرار گرفته بود. به همين دليل و نبود شرايط مناسب تصميم گرفتم براي مدتي در سينما فعاليت نداشته باشم. البته ما پروسه توليد اين فيلم را نيز بي سر و صدا برگزار کرديم و ترجيح من اين بود.»

جوانمرد درباره ايده اوليه شکار روباه گفت: «قصه فيلم با آن چيزي که در ذهن من مي‌گذشت به نوعي نزديک بود. اين قصه مي‌توانست فيلمي باشد از جنس کارهايي که من قبلا در سينما انجام دادم. اما به دليل طرز تفکري که بر اين فيلم سايه انداخته بود، کمي از اختيارات من کم شد.

اين موضوع باعث شد اين فيلم تقريبا تبليغاتي شود. به هر حال قصه به شخصيت‌هايي مي‌پردازد که دانشمندان انرژي هسته‌اي در ايران هستند و ماجرا نيز درباره توطئه‌هاي اطراف اين آدمها است. اين امر باعث مي‌شود که نگاه تبليغاتي در فيلم ديده شود. به همين دليل سعي کردم روي ساختار و فرم‌هاي تکنيکي فيلم بيشتر کار کنم تا اين موضوع کمتر ديده شود.»

جوانمرد درباره انتخاب بازيگران گفت: «زماني که من وارد ساخت اين پروژه شدم به نوعي ترکيب بازيگران کامل بود. من سعي کردم خودم و فيلمنامه را با بازيگران مطابقت دهم و به نوعي هماهنگ شوم تا به کليت کار ضربه اي وارد نشود. در اواسط فيلم متوجه شدم که ما از ترکيب بازيگران خوبي برخورداريم. براي اينکه کار با توجه به لوکيشن‌ها از حضور بازيگران ايراني و ارمنستاني استفاده کرديم.»

جوانمرد درباره مشکلات ساخت فيلم گفت: «در هر كاري ضعف‌هايي وجود دارد اما با توجه به اين كه اين فيلم سرمايه‌اش از صدا و سيما بود مشكلات رايج توليد سينماي ايران را نداشتيم و به همين جهت در آرامش كامل فيلم را ساختم.

در ابتدا تهيه‌کننده مطمئن نبود که اين فيلم را ما بتوانيم به نسخه 35 تبديل کنيم. اما خوشبختانه پس از گذشت مدتي از توليد با موافقت شبکه اين موضوع قطعي شد و من نيز با انگيزه بيشتري ساخت آن را دنبال کردم. در مجموع از ساخت اين فيلم لذت بردم و به هر حال امضا من پاي آن است. فکر مي‌کنم از بلوغ تکنيکي خاصي برخوردار باشد. با توجه به تجربه اي که در سينما کسب کردم از ساخت آن راضي هستم.»

سيد محسن جاهد(تهيه‌كننده) درباره ساخت شکار روباه گفت: «سرمايه اصلي اين فيلم متعلق به شبكه جهاني سحر است و من هم در ساخت آن مشاركت داشتم. سينما معمولا به سراغ چنين موضوعاتي نمي‌آيد.

ايده اوليه و اصلي ساخت اين فيلم توسط مرتضي شمسي مدير وقت شبکه جهاني سحر مطرح شد و در ابتدا قرار بود به کارگرداني زنده ياد امير قويدل ساخته شود اما اين همکاري به دليل بيماري قويدل شکل نگرفت و پس از آن مجيد جوانمرد کارگرداني فيلم را برعهده گرفت.

ما اين فيلم را در طي 60 روز فيلمبرداري كرديم كه نيمي از آن را در ايران و نيمي ديگر در ارمنستان فيلمبرداري شد. براي اولين بار در ايران با دوربين hw900 فيلمبرداري شد و دليل آن هم تروكاژهاي زيادي بود كه نمي‌توانستيم با دوربين 35 ميلي‌متري آنها را در بياوريم و به همين دليل تصميم گرفتيم با دوربين فول اچ دي كار را فيلمبرداري كنيم و در لابراتوار آن را به فرمت 35 ميلي‌متري تبديل كنيم.»

جاهد درباره مضمون فيلم مي گويد: «شکار روباه اولين فيلم سينمايي توليد شده در ارتباط با موضوع انرژي هسته اي در سينماي ايران است که اکران شده و تلاش رژيم صهيونيستي براي حذف فيزيکي دانشمندان هسته اي ايران را که يک موضوع کاملا مستند و واقعي است با استفاده از ظرفيت نمايش و در قالب يک داستان معمايي- جاسوسي به تصوير کشيده است. اين فيلم در شرايطي به انرژي هسته اي پرداخت که تا قبل از آن تنها چند تله فيلم توليد شده و يا توليد سريالي تحت عنوان آيينه هاي نشکن به اين موضوع اختصاص يافته بود.»

جاهد در مورد انتخاب مليسا مهربان براي بازي در فيلم گفت: «انتخاب مليسا مهربان بازيگر نقش ورونيکا در حالي صورت گرفت که از ميان گزينه هاي متعدد سه خانم بازيگر ارمنستاني به کار دعوت شده بودند. اما مجيد جوانمرد پس از پذيرش کارگرداني اين فيلم مليسا مهربان را پيشنهاد داد و در نهايت هم به خاطر بازي در اين فيلم به عنوان بهترين بازيگر نقش اول زن از طرف جشنواره 2010 فيلمهاي پليسي مسکو انتخاب شد.»

مليسا مهربان(بازيگر) درباره حضور خود در ايران و بازي در فيلم شکار روباه گفت: «من تحصيلات خود را در دانشگاه کپنهاک در رشته هنرهاي نمايشي گذراندم و اين دانشگاه يکي از معتبرترين مراکز آموزشي در دنيا محسوب مي شود.

براي چهارمين بار است که به ايران مي آيم و اين بار با حضور بر سر تله فيلم عليرضا اميني پيشنهاد حضور من در فيلم سينمايي شکار روباه مطرح شد و من پس از بررسي، اين مهم را پذيرفتم.

من خواندن و نوشتن فارسي بلد نيستم و اين موضوع کار مرا براي بازي در اين اثر سينمايي دشوار مي کرد. براي حفظ ديالوگ ها از دستياري براي ترجمه ديالوگ ها استفاده مي کردم تا بتوانم ديالوگ ها را اجرا کنم. من براي فارسي صحبت کردن مشکلي نداشتم زيرا پدرم ايراني است؛ اما اين ديالوگ نويسي ها کار را براي من دشوار کرده بود.»

مهربان درباره فيلمنامه شکار روباه و نقشي که بازي کرده؛ گفت: «داستان اين فيلم، از پيچيدگي هاي قابل قبولي برخوردار بود اين غير قابل پيش بيني بودن داستان براي من از جذابيت خاصي برخوردار بود.

اين شخصيت از دو وجه متفاوت برخوردار است. شخصيت ورونيکا يک روي ساده و يک چهره منفي دارد و در حقيقت حس انتقام گيري اين شخصيت را پيچيده تر مي کند.»

او درباره همکاري با جوانمرد هم گفت: «من با کارگردانان دانمارکي و هاليوودي کار کردم اما جوانمرد فردي با شخصيت است که اطلاعات بسياري درباره هنرهاي نمايشي دارد که اين قابل تقدير است. وي در ساخت اين فيلم، مرحله به مرحله کار را براي من شرح مي داد و در درک معاني برخي از کلمات نيز کمک بسياري کرد.»

مهربان با انتقاد از کساني که حجاب را مانعي براي بازيگري در سينماي ايران مي دانند گفت: «حجاب براي بازيگري خانم ها در ايران محدوديت ايجاد نمي کند و بايد قبول کرد در هر کشوري قوانين مشخصي وجود دارد که بايد به آنها احترام گذاشت.»

مشخصات «شکار روباه»:

کارگردان: مجيد جوانمرد، تهيه کننده و مدير فيلمبرداري: سيد محسن جاهد، فيلمنامه نويس: فتانه يعقوبي، مدير توليد و برنامه‌ريز: بهمن گودرزي، طراح هنري: کيوان مقدم، طراح صحنه و لباس: سارا سميعي، طراح گريم: مهين نويدي، صدابردار: رضا اردلان، دستيار کارگردان: افشين رضايي و عکاس: ليلا خوشکنار.

بازيگران: دانيال حكيمي، سام درخشاني، پوراندخت مهيمن، فرهاد قائميان، مليسا مهربان، موريس باقداساريان، حامد آقايي و ....   

خلاصه داستان: داستان اين فيلم درباره دکتر علي آزاد (با بازي دانيال حکيمي) و برادرش سهراب (با بازي سام درخشاني) است که در کنفرانسي در خصوص دستاوردهاي نوين فيزيک هسته اي در ايروان شرکت مي کنند. آنها در اين سفر با ورونيکا (با بازي مليسا مهربان) آشنا مي شوند كه اين آشنايي منجر به ازدواج سهراب و ورونيکا مي شود، اما ورونيکا در حقيقت يك جاسوس اسرائيلي است و ...

 

 

يكشنبه 14 آبان 1391 - 9:8


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری