چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 19:44
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

لزوم به تصوير کشيدن سبک زندگي اسلامي

 

گزارشي از آيين گشايش چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد

 

رييس سازمان سينمايي در آيين گشايش چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد با اشاره به آنکه جشنواره‌اي با نيم قرن قدمت به عنوان عقبه تاريخي ايران اسلامي قابل احترام است تاکيد کرد: آثار موفق از ذهن‌هاي خلاق توليد مي‌شود، در اين ميان پژوهش نقش اساسي را ايفا مي‌کند و آموزش و پرورش مي‌تواند حلقه مفقوده پژوهش را احياء کند.

به گزارش خبرگزاري ايسنا، سينما فلسطين شامگاه 5 آبان ماه پذيراي مراسم گشايش چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد بود تا با حضور مسئولان آموزش و پروش و بخش سينمايي کشور شاهد آغاز به کار دوره‌اي ديگر از مهم‌ترين رويداد علمي و هنري در حوزه فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي باشد.

جواد شمقدري رييس سازمان سينمايي در اين مراسم با اشاره به آنکه جشنواره فيلم رشد پنجمين جشنواره‌اي است که طي 50 روز اخير برگزار مي‌شود، گفت: اين نشان دهنده عقبه فرهنگي ايران اسلامي و توانمندي فيلمسازان ايراني است.

وي با اشاره به قدمت 50 ساله جشنواره فيلم رشد يادآور شد: فيلم زبان تاريخي ماست و هر کشوري که مي‌خواهد تاريخ ماندگاري داشته باشد از ابزار فيلم استفاده مي‌کند و جشنواره‌اي که 42 دوره يا نيم قرن را پشت سر گذشته باشد به عنوان عقبه تاريخي ايران اسلامي قابل احترام است.

رييس سازمان سينمايي با اشاره به سرانه پايين کتابخواني در کشور خاطرنشان کرد: دوست‌داران فرهنگ بايد جهاد کتابخواني را در کشور راه بياندازند و با ايجاد خوراک مناسب براي فيلم‌ها به موفق بودن آثار توليد شده توسط کارگردان‌ها و تهيه‌کننده‌ها بپردازند.

وي آموزش و پرورش را يکي از ارگان‌هايي دانست که مي‌تواند حلقه مفقوده پژوهش را احياء کند و تأکيد کرد: آثار موفق از ذهن‌هاي خلاق توليد مي‌شود اما اين ذهن خلاق به تنهايي کافي نيست و اگر به لايه‌هاي پنهان آن نفوذ کنيم شاهد خواهيم بود که پژوهش و سعي در آن حوزه شده است.

اين مقام مسئول در حوزه سينمايي افزود: هنگامي که مي‌خواهيم براي اولين‌بار در هر حوزه گام برداريم احتمال خطا و لغزش وجود دارد و عده‌اي آماده هستند که با بزرگ‌نمايي، از اين لغزش ابزاري براي بازي هدفمند استفاده کنند اما نبايد از اين لغزش‌ها ترسيد و بايد به هدف فکر کرد.

رييس سازمان سينمايي با اشاره به توليد فيلم‌هاي منتقدانه با حمايت اين معاونت گفت: در هر مسير توليد فيلم‌هاي انتقادي موافق و مخالفاني وجود دارد و فيلمساز مي‌تواند در کنار نقد و چالش راه نجات و سعادت را بيابد.

وي با يادآوري به اين موضوع که فيلم‌هاي آموزشي فيلم‌هايي هستند که مهارتي را به فرد مي‌آموزند تصريح کرد: يکي از مهمترين مهارت‌هايي که کشور ما به آن نياز دارد مهارت زندگي است، مسئله‌اي که فيلمسازان داخلي از آن غافل شده‌اند و گوي و ميدان را به ديگران داده‌اند.

شمقدري با اشاره به منويات مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در مورد آموزش و تهيه و تدوين کتب آموزش مهارت‌هاي زندگي گفت: در حال حاضر بيشتر کتابهايي که در حوزه آموزش مهارت‌هاي زندگي، موفقيت، شادماني و.... است توسط کشورهاي ديگر توليد مي‌شوند و با فرهنگ اسلامي ما همخواني ندارند، پس يکي از وظايف شما توليد آثاري است که سبک زندگي اسلامي را به نمايش مي‌کشد.

اين مسوول سينمايي تصريح کرد: رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس به واسطه‌ي صبر، شکيبايي و مقاومت پيروز شدند و اين يکي از ابزارهايي است که به واسطه آن مي توان زندگي موفقي داشت.

وي تدبير، مديريت و قناعت را از ديگر ويژگي‌هايي دانست که فيلمساز ايراني بايد به تصوير بکشد و افزود: امروز روز عيد قربان است. روز ايثار و گذشت. واژگاني آشنا در دوران دفاع مقدس که جانبازان وسايل مورد نياز خود را به مستحق‌تر از خود مي‌دادند.

جواد شمقدري خاطر نشان کرد: تلاش، سخت کوشي، نشاط و اميد از ديگر ويژگي‌هاي زندگي اسلامي است که وظيفه مسلمان فيلمساز است به آن توجه کند.

وي خطاب به مسئولين جشنواره گفت: صرفاً در حوزه کسب مهارت‌ها بسنده نکنيد و با توليد آثار موفق در حوزه کودک و نوجوان براي اصلاح سبک زندگي تلاش کنيد.

دبير چهل و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد با اعتقاد بر آنکه جشنواره بين‌المللي فيلم آموزشي، موجب ارتباط و تبادل فرهنگي بين ايران و کشورهاي ديگر مي‌شود خاطر نشان کرد: اين ارتباط سبب ارتقاي سطح دانش علمي و هنري شرکت کنندگان خواهد شد؛ به طوري که سازندگان فيلم‌هاي علمي و آموزشي کشورمان با توليدات خارجي آشنا مي‌شوند. با هر دوره از برگزاري جشنواره‌اي با اين خصوصيات، صنعت فيلم آموزشي و مستند گامي به جلو بر مي‌دارد.

حميدرضا کفاش دبير چهل و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد با تبريک به مناسبت عيد بندگي به تلاش همه همکاران در دبيرخانه براي برگزاري جشنواره رشد اشاره کرد و گفت: سعي کرده‌ايم با استفاده از تجربيات گذشته اين دوره را پربار تر از گذشته کنيم گفت: سينما فلسطين، سينما صحرا، 120 سالن دانش‌آموزي شهر تهران در مدارس و کانون‌هاي فرهنگي تربيتي آموزش و پرورش ميزبان فيلم‌هاي برگزيده جشنواره رشد است.

وي يادآور شد: همزمان با برگزاري جشنواره فيلم رشد در تهران براي به تصوير کشيدن اقتدار ايران اسلامي فيلم‌هاي مرتبط تاريخي، علوم اجتماعي و مربوط به خليج فارس در ابوموسي اکران مي‌شود، استان معين در اين طرح، هرمزگان است که هماهنگي‌هاي لازم با اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان انجام شده است.

وي اهداف جشنواره را «شناسايي، انتخاب و معرفي فيلم‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي از سراسر جهان»، «بهره‌گيري از توانايي‌هاي صنعت سينما در آموزش و پرورش و نقش مؤثر آن در پيشبرد فرآيند ياددهي و يادگيري»، «تبادل فرهنگي و هنري بين کشورهاي مختلف دنيا و جمهوري اسلامي ايران»، «ارتقاي جايگاه فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي از نظر کمي و کيفي در سطح کشور و تشويق هنرمندان برجسته ايران و ساير کشورها به تهيه ساخت فيلم‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي»، «آگاهي از تحولات و نوآوري‌هاي علمي- آموزشي و تربيتي کشورهاي جهان»، «ايجاد ارتباط متقابل بين توليدکنندگان فيلم‌ها و برنامه‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي با علاقه‌مندان و خواستاران امتياز فرهنگي اين نوع آثار» و «توسعه فرهنگ به‌کارگيري فيلم آموزشي در فرآيند برنامه‌درسي براي تحقق بسته آموزشي به ‌جاي ‌کتاب ‌درسي» اعلام کرد.

دبير چهل و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد گفت: جشنواره چهل و دوم  با ارسال 3 هزار فراخوان (به زبان فارسي) در ارديبهشت ماه سال جاري به ده‌ ها مؤسسه و مرکز توليد فيلم، افراد حقيقي و حقوقي و چاپ در نشريات و مطبوعات کار خود را آغاز کرد؛ در همين راستا تعداد 12 هزار آيين‌نامه و فرم فراخوان انگليسي از طريق روابط بين‌الملل دفتر جشنواره با پست ‌الکترونيکي به مؤسسات فيلمسازي، جشنواره و افراد دست‌اندرکار توليد فيلم در سراسر جهان فرستاده شد که نتيجه اين رويداد، ارسال 1148 فيلم ايراني و 274 فيلم خارجي به دبيرخانه جشنواره بود.

وي يادآور شد: مرداد ماه سال جاري به‌ مدت ‌30 روز‌ کار انتخاب فيلم‌ها انجام شده است و فيلم‌هاي ايراني شامل 952 فيلم در بخش آزاد، 145 فيلم در بخش فرهنگيان و 51 فيلم در بخش دانش‌آموزان فيلمساز است و فيلم خارجي نيز شامل 229 فيلم در بخش آزاد و 45 فيلم در بخش دانش‌آموزي است.

حميدرضا کفاش خاطر نشان ساخت: در بخش مسابقه 176 فيلم شامل 86 فيلم در بخش مسابقه ايراني آزاد، 37 فيلم در بخش مسابقه خارجي آزاد، 13 فيلم در بخش مسابقه فرهنگيان فيلمساز، 10 فيلم در بخش مسابقه دانش‌آموزي ايراني، 7 فيلم در بخش مسابقه دانش‌آموزي خارجي، 17 فيلم در بخش ويژه نهضت سواد آموزي، 4 فيلم در بخش ويژه 137 ثانيه‌اي شهروندي، 2 فيلم در بخش ويژه توليدات دفتر به رقابت مي‌پردازند.

معاون «تأليف، توليد مواد و رسانه‌هاي ‌آموزشي» سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: از مجموع فيلم‌هاي انتخاب شده در بخش مسابقه 109 فيلم ايراني، 44 فيلم خارجي و 23 فيلم بخش ويژه است.

حميد رضا کفاش موضوعات جشنواره چهل و دوم را اينگونه اعلام کرد: «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني»، «تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش در حوزه دانش و مهارت و تربيت»، «استقرار نظام آموزشي "336"»، «تعليم و تربيت اسلامي (خانواده، معلم، دانش‌آموز و توسعه آموزش و مفاهيم قرآني)»، «اقتصاد سالم (هدفمندي يارانه‌ها، توسعه بورس، اصلاح الگوي مصرف، کالاي ايراني، افتخار ايراني)»، «فرهنگ و تمدن ايراني - اسلامي»، «مقاومت ملي پايدار (آموزش در شرايط بحران)»، «توسعه فناور‌ي‌هاي نوين در آموزش و پرورش»، «آموزش و پرورش استثنايي»، «آموزش و مهارت‌هاي زندگي و آداب و حقوق شهروندي» و «ارزش‌ها و مفاهيم دفاع مقدس».

معاون «تأليف، توليد مواد و رسانه‌هاي ‌آموزشي» سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد: اين جشنواره در گروه‌هاي «فيلم‌هاي علمي»، «فيلم‌هاي مستند»، «فيلم‌هاي انيميشن»، «فيلم‌هاي تربيتي داستاني کوتاه»، «فيلم‌هاي تربيتي داستاني بلند» و «نماهنگ» برگزار مي‌شود.

اين مسئول وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان ساخت: امسال برنامه ويژه‌اي را براي دانش‌آموزان، فرهنگيان و اولياي دانش‌آموزان مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي پيش‌بيني کرديم و همزمان با برگزاري جشنواره فيلم رشد در تهران، منتخبي از فيلم‌هاي شاد اين جشنواره در مناطق زلزله زده اهر، ورزقان و هريس اکران مي‌شود.

وي با اشاره به اين موضوع که استان‌هاي معين در نزديکي آذربايجان شرقي شامل آذربايجان غربي، اردبيل و زنجان را براي اين اقدام انتخاب کرديم گفت: هر يک از اين استان‌ها، مسئوليت اکران فيلم‌ها در يک شهرستان زلزله‌زده و روستاهاي توابع آن را دارند.

کفاش در پايان ابراز خرسندي کرد که جشنواره بين‌المللي فيلم آموزشي، موجب ارتباط و تبادل فرهنگي بين جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي ديگر و سبب ارتقاي سطح دانش علمي و هنري شرکت کنندگان مي‌شود؛ به طوري که سازندگان فيلم‌هاي علمي و آموزشي کشورمان با توليدات خارجي آشنا مي‌شوند و مي‌توان ادعا کرد با هر دوره از برگزاري جشنواره‌اي با اين خصوصيات، صنعت فيلم آموزشي و مستند گامي به جلو بر مي‌دارد.

مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم رشد در حالي در سينما فلسطين برگزار شد که "حجت الاسلام بهرام محمديان " رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ضمن تسليت درگذشت کاروان دانش آموزان راهيان نور، ساخت فيلمي درباره اين دانش آموزان و ابعاد تربيتي سفرهاي راهيان نور را از ضروريات دور چهل و سوم اين جشنواره خواند و از دبير جشنواره خواست تا اين موضوع را در دستور کارجشنواره قرار دهند.

محمديان که سخنان خود را با خوش آمدگويي به مهمانان و تسليت به مناسبت درگذشت دانش آموزان راهيان نور آغاز کرده بود در ادامه با اشاره به برگزاري 42 دوره جشنواره فيلم رشد اهداف اين جشنواره را توليد فيلم هاي تربيتي _ آموزشي و تقدير از سازندگان آن جهت تسهيل يادگيري مفاهيم پيچيده از طريق اين قبيل توليدات فرهنگي خواند و گفت: "قصد ما توليد و معرفي فيلم‌هاي تربيتي_آموزشي و تقدير از پديدآورندگان اين آثار و در گام بعدي انتقال آنان به تک تک مدارس است.براساس اسناد تحول بنيادين و برنامه ملي درسي استفاده از فيلم آموزشي بخشي قابل اجرا و ضروري در مدارس است. چرا که مي تواند فرآيند يادگيري مفاهيم پيچيده را آسان ساخته و تربيت را عينيت بخشد.به همين دليل است که ما به جشنواره اهتمام داريم و نسبت به توليدات برگزيده اقدام کرده ايم."

او در ادامه به موفقيت‌هاي چند سال اخير در اين زمينه اشاره کرد و دستيابي معلمان و مدارس به گنجينه رشد درپايگاه اينترنتي اين سازمان را قدمي موثر براي رسيدن به اين هدف دانست.

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با اشاره به لزوم رشد تربيتي دانش آموزان با بهره‌گيري از فيلم‌هاي ساخته شده براي آنان از معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا حمايت‌هاي سينمايي خود را به سمتي سوق دهند که وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد مرتبط با کودکان و نوجوانان نقش اصلي خود را در اين حيطه ايفا کند.

وي يادآور شد: هنگامي که پشتيباني هاي لازم از وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه صورت گيرد ،اين امر سبب حمايت بيشتر مخاطبان از اين فيلم ها خواهد شد.

محمديان سينماي کودک و سينماي آموزشي را سينمايي پاک خواند و با اشاره به رشد و نمو اين نوع سينما در صورت قرارگرفتن درچارچوب‌هاي برنامه‌هاي آموزشي از معاونت سينمايي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي خواست تا تا حمايت‌هاي خود از اين سينما را به سمتي سوق دهد که وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد مرتبط با کودکان و نوجوانان نقش پررنگ تري را در اين امر ايفا کند.

وي در انتها با ابراز خرسندي از حضور فيلم هاي متعددي دراين جشنواره ابراز اميدواري کرد که در سال تحصيلي جاري و سال تحصيلي آينده دانش آموزان قادر به بهره مندي از دستاوردهاي چهل و دومين جشنواره فيلم رشد باشند.

بنابر اين گزارش، با آغاز فعاليت چهل و دومين جشنواره بين المللي فيلم رشد، دو سينماي فلسطين و صحرا به طور همزمان فيلمهاي اين جشنواره را تا 12 آبان ماه سال جاري به نمايش خواهند گذاشت. لازم به ذکر است در کنار دو سينماي فوق، 100 مدرسه ومرکز آموزشي در تهران نيز پذيراي اکران فيلم هاي جشنواره رشد خواهند بود.

 

 

 

دوشنبه 8 آبان 1391 - 9:16


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری