پنجشنبه 26 مرداد 1396 - 23:45
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

اقدام خداپسندانه اهداء عضو

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «يکي مي‌خواد باهات حرف بزنه»(منوچهر هادي):

 

منوچهر هادي درباره چهار سال دوري اش از سينما مي گويد: «بعد از قرنطينه هفت پيشنهاد سينمايي را رد کردم. به چهار فيلمنامه ام پروانه ساخت ندادند و فقط سه درجه تب پروانه ساخت گرفت که به دليل اختلاف با تهيه کننده از کارگرداني آن انصراف دادم. بعد دوازده تله فيلم ساختم و مشغول نوشتن و تدوين براي تلويزيون شدم.

در عين حال منتظر يک فيلمنامه خوب بودم. يک فيلمنامه خوب داشتم که آن را به چند تهيه کننده هم دادم؛ اما در آن دوران تب ساخت کار طنز و کمدي بالا بود و اساسا تهيه کنندگان به سمت کار اجتماعي نمي رفتند. تا اين که خوشبختانه در اين يکي دو سال اخير تهيه کنندگان دوباره به ساخت فيلم اجتماعي علاقه مند شده اند. من هم در اولين فرصت فيلمنامه را به جواد نوروز بيگي دادم که قصه را بسيار پسنديد. پس فيلمنامه را کامل کردم و توانستم خيلي زود براي آن پروانه ساخت بگيرم.»

هادي پس از دريافت پروانه ساخت، در نيمه آبان 1390 فيلمبرداري يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه را آغاز کرد و پس از37 جلسه فيلمبرداري، اواخر آذر آن را به پايان رسانيد. شمال، کرمان، تهران، پاکدشت و ورامين لوکيشن هايي بودند که قصه فيلم در آنها روايت شد.

هادي درباره فيلمنامه يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه مي گويد: «فيلمنامه اوليه را خودم نوشتم، اما در بازنويسي نهايي به همراه آقاي سعيد دولت خاني بوديم. بايد همين جا عنوان کنم در بازنويسي سعيد دولت خاني خيلي چيزها به متن اضافه شد. بعد از اين که بازنويسي سعيد به پايان رسيد، چهار بازنويسي اساسي نيز خودم روي متن انجام دادم. در ضمن هيچ گونه سفارشي از انجمن پيوند اعضا مبني بر نگارش اين فيلمنامه نبوده است.

اين فيلمنامه همزمان با اوج توليد كمدي هاي ضرباهنگي نوشته شد و با حضور پررنگ اصغر فرهادي و سينماي اجتماعي، فيلم يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه مجال توليد پيدا كرد.

فيلم به شدت متكي به ديالوگ است و اگر ديالوگ ها به دقت دنبال نشوند ارتباط سكانس ها با هم در ذهن مخاطب شكل نمي گيرد.»

هادي در مورد مقايسه ميان قرنطينه با يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه مي گويد: «در قرنطينه نگاه انساني به بيماران سرطاني داشتيم. در اين فيلم هم همان فضاي بيمارستاني را داريم چون بحث پيوند اعضاء هست؛ اما قصه بسيار با قرنطينه متفاوت است.  يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه برايم جدي تر از قرنطينه است؛ شايد به اين دليل که دانش و تجربه و آگاهي ام موقع ساخت اين فيلم بيشتر شده است.»

هادي در مورد داستان دومين تجربه کارگرداني اش مي گويد: «ليلا حدود پانزده سال پيش از شوهرش طلاق گرفته است. دختر نوجوان او در يک تصادف دچار مرگ مغزي مي شود و پيوند اعضاء بهانه اي مي شود تا او به سراغ همسر سابقش برود. در طول مسيري که به جستجوي شوهرش مي پردازد، اتفاقاتي رقم مي خورد که ما با گذشته اين شخصيت ها و علت جدايي آنها آشنا مي شويم.»

ابتدا در فيلم قرار بود نيکي کريمي نقش آنا نعمتي را بازي کند اما بعدا برنامه عوض شد، هادي در اين باره مي گويد: «خانم کريمي با ما قرارداد بسته بودند، اما نمي دانم چه شد که روزي با من تماس گرفتند و گفتند: "من رويم نمي شود با تهيه کننده صحبت کنم، شما حرف من را بهتر متوجه مي شويد. سوت پايان نفروخته و به دليل برخي مشکلاتي که دارم و به دليل اينکه فيلمنامه را بارها مطالعه کردم، احساس کردم نقش ليلا انرژي زيادي مي خواهد و من مي ترسم نتوانم با تمام وجود در اين فيلم حاضر شوم. صادقانه اعتراف مي کنم در شرايط فعلي، انرژي ايفاي نقش ليلا را ندارم."

من هم در مقابل اصرار نکردم. شايد اگر اصرار مي کردم، ايشان مي آمدند، اما اساسا دوست دارم وقتي فيلمنامه را براي بازيگر مي فرستم، بازيگر خودش بيايد، وگرنه فيلمنامه من مشکل دارد. از صحبت هاي خانم کريمي اين گونه استنباط کردم که در آن مقطع، انرژي و حوصله نقش ليلا را ندارند.»

هادي درباره نقش کوتاه شهاب حسيني در فيلم مي گويد: «در فيلمنامه اوليه قرار نبود آقاي حسيني در سکانس پاياني حضور داشته باشند. زماني که فيلمنامه را به او داديم با توجه به اين که فيلم قرنطينه من را هم نديده بود، گفت بايد با کارگردان صحبت کنم. بعد از صحبت با من و خواندن فيلمنامه از من خواهش کرد سکانس پاياني را با اجازه خانم نعمتي او بازي کند و من سعي کردم با اين مسئله، لطمه‌اي به داستان نخورد.»

هادي درباره انتخاب آنا نعمتي مي گويد: «ما ابتدا خانم نعمتي را براي نقش ديگري در نظر داشتيم. ايشان در ابتدا قرار بود نقش مژگان را در فيلم بازي کنند، اما زندگي شخصي خانم نعمتي خيلي به زندگي شخصيت ليلا نزديک بود.

مثلا ايشان به تنهايي زندگي خود و دخترش را اداره مي کند و وقتي مي آمد دفتر، مي گفت چقدر ليلا شبيه من است و چقدر به او احساس نزديکي مي کنم. اين درست در دوراني بود که خانم کريمي قرارداد بسته بودند. به هر حال بعد از انصراف خانم کريمي به اين نتيجه رسيديم که بهترين گزينه براي نقش ليلا، خانم آنا نعمتي است. به طورکلي من از گروه بازيگران فيلم خيلي راضي هستم و فکر مي کنم انتخاب مناسبي بودند.»

هادي درباره الگوهايش در فيلمسازي مي گويد: «الگوي من در فيلمسازي کيانوش عياري و اصغر فرهادي هستند و در نسل جديد از بهرام توکلي خيلي خوشم مي آيد و نگاه رئاليستي توام با تکنيکش را مي پسندم. ضمن اينکه من از بهروز افخمي، علي ژکان و داريوش فرهنگ هم بسياري از چيزها را آموختم.»

هادي درباره رضايتش از يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه مي گويد: «با اين که تمام تله فيلم هايم اجتماعي بوده ولي هر کدام به لحاظ دکوپاژ و قصه با يکديگر تفاوت دارند. از تجربه تمام آنها براي آخرين فيلمم کمک گرفتم و آن قدر از اين فيلم راضي هستم که دلم مي خواست اين اولين فيلمم در سينما بود.

قطعا هر فيلمسازي مي گويد فيلم من، بهترين فيلم دنياست. فقط مي توانم بگويم تلاشم را کردم. دو سال تمام روي فيلمنامه کار کردم انرژي گذاشتم و از هر پيشنهادي که به نفع قصه بود بهره بردم. در اجراي کار هم تهيه کننده بهترين شرايط را برايم فراهم کرد و حرفه اي ترين عوامل سينما را به همکاري با من دعوت کرد.»

فرشته مهدي‌زاده(تهيه‌كننده) درباره همكاري با هادي مي گويد: «بسيار خوشحالم كه به عنوان يك زن توانستم روي پاي خودم بايستم و فيلم شريفي را با كمك آقاي هادي بسازيم. از لحظه اي که من و آقاي هادي به هم رسيديم آنقدر حس خوبي به سناريو داشتيم و آنقدر پيام هاي خوبي براي شخصيت ها بود که همه سختي‌ها را پشت سر گذاشتيم فکر مي کنم هنوز مشکل سينماي ايران فيلمنامه خوب است ما در مورد اين فيلم باز هم کم کاري کرديم و اگر وقت بيشتري مي گذاشتيم نتيجه بهتري داشت.»

آنا نعمتي در خصوص گروه توليد فيلم مي گويد: «به تک تک همکارانم به خاطر آرامشي که به من دادند خسته نباشيد مي گويم. اين نقش به شدت حسي بود و سختي‌هاي خودش را داشت دست همه آنهايي که من را راهنمايي کردند، مي‌بوسم.»

نعمتي درباره نقش‌هاي مشابهي که در فيلم ها بازي مي کند، مي گويد: «در چند کار آخري که داشتم هيچ کدام از نقش‌ها شبيه يکديگر نبود از اين به بعد تلاش مي‌کنم در انتخاب‌هايي که مجاز هستم نقشي را برگزينم بيشتر مراقب باشم در تمام اين مدت نيم پله نيم پله، سينما را بالا آمده‌ام و هنوز جا براي پيشرفت هست.»

يكتا ناصر(بازيگر و همسر منوچهر هادي) که براي بازي در اين فيلم برنده جايزه بهترين بازيگر نقش دوم زن از جشنواره فيلم فجر شده است، درباره نقش هنگامه و لهجه كرماني اش در فيلم مي گويد: «درباره‌ بازي كه انجام گرفته، علاقمند به صحبت كردن نيستم اما با توجه به ارتباطي كه با فيلمنامه برقرار كردم تجربه جديدي برايم به وجود آمد. اهل كرمان نيستم و براي بيان درست لهجه كرماني از مشاوران اين لهجه و گوش دادن به نوع بيان لهجه كرماني بهره بردم.»

مشخصات «يکي مي‌خواد باهات حرف بزنه»:

فيلمنامه: منوچهر هادي و سعيد دولتخاني، کارگردان: منوچهر هادي، تهيه کننده: فرشته مهديزاده، مدير فيلمبرداري: مسعود سلامي، طراح چهره پردازي: مهرداد ميرکياني، طراح صحنه و لباس: ژاله زکي زاده، صدابردار: محمود خرسند، مدير توليد: نادر مهدي‌پور، جلوه‌هاي ويژه :عباس شوقي، مدير تدارکات: آرش صالحي، دستيار اول و برنامه ريز: مجيد موثق و عکاس: آرش صادقي.

بازيگران: آنا نعمتي، حميدرضا پگاه، يکتا ناصر، شهاب حسيني، مرتضي کوهي، شهين تسليمي، مجيد درستي، سارا اسماعيل پور و هانيه غلامي. زمان: 90 دقيقه.

 

 

يكشنبه 7 آبان 1391 - 14:18


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری