جمعه 27 مرداد 1396 - 11:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

اكرم اماني

 

راه­هاي پرورش ايمان در قرآن و سنت

 

 

- راه­هاي پرورش ايمان در قرآن و سنت

- ثريا برزگر نژاد

- شرکت چاپ و نشر بين الملل،چاپ اول 1391

- شابک: 3 -504- 304- 964- 978

- قيمت: 3800 تومان

بي شک ايمان از مؤلفات اساسي و اصلي دينداري است و اهميت آن تا بدان جاست که قرآن کريم به ادعاي اعراب تازه مسلمان که مي­گويند: ما ايمان آورده­ايم؛ پاسخ منفي مي­دهد که اين جمله را نگويند بلکه بگويند ما اسلام آورديم؛ بنابراين ايمان گوهر گرانبهايي است که دستيابي به آن از آرمان­هاي انسان­هاي متدين بشمار مي­رود.

ايمان نوري است که خورشيدش بر سراسر منظومه­ي جان و روان انسان مي­تابد و اشعه­ي تابناکش با روشنايي و گرما براي انسان سکينه و آرامشي بوجود مي­آورد تا انسان را از سرگرداني و تحير خارج سازد . . .

امروزه روانشناسان نيز بر اين باورند که تنها در سايه­ي پرورش درخت ايمان و باورهاي ديني و اعتقادات دروني است که مي­توانند ميوه­ي آرامش را که زايل کننده­ي تشويشات دروني و نگراني­هاي روحي افراد است به آنها هديه کنند.

دقت در پيدا کردن منشا انواع فسادهاي روز افزون اجتماع بشري، معلوم مي­کند که هر فتنه، فساد و جنايتي که از هرکس ديده مي­شود، سببش بي ايماني است که او را وادار به کردار غيرانساني نموده است . . .

کتاب حاضر نيز به بررسي راه­هاي پرورش ايمان در قرآن و سنت مي­پردازد و با توجه به اهميت فوق العاده­ي ايمان، در اين نوشتار سعي شده موضوع ايمان، تاثير ايمان در زندگي انسان، راه­هاي پرورش و تقويت آن و همچنين موانع و آفت­هاي آن مورد بررسي قرار گيرد.

مؤلف کتاب را در چهار فصل تهيه و تنظيم کرده و در فصل اول به کليات ايمان پرداخته است. در اين فصل نويسنده به بررسي معناي لغوي ايمان، ايمان حقيقي، معني لغوي اسلام، رابطه­ي بين اسلام و ايمان، ارکان ايمان، مراتب ايمان و متعلقات ايمان مي­پردازد.

صاحب لسان العرب مي­گويد: «ايمان عبارت است از اظهار خضوع و قبول شريعت و آنچه نبي اکرم (ص) آورده است و آن اعتقاد و تصديق قلبي مي­باشد. پس کسي که بر اين صفت باشد مؤمن و مسلمان است که شک و ترديدي در او راه ندارد.»

حقيقت ايمان تسليم شدن در تمام جهات زندگي به مبدأ هستي مي­باشد. ايمان بزرگ­ترين و مهم­ترين موضوع سرنوشت ساز در رابطه با انسان است. معني و مفهوم ايمان تنها اين نيست که اعمال و مراسمي را مسلمانان از روي عادت انجام دهند چرا که بسيارند شياداني که به نيکوکاري و کارهاي خير و شعارهاي بندگي و دينداري تظاهر مي­کنند در صورتيکه در قلب­هايشان اثري از آبادي، خير و صلاح و اخلاص براي خداوند وجود ندارد. معنا و مفهوم ايمان فقط اين نيست که انسان اعتقاد داشته باشد و شناخت ذهني از حقايق داشته باشد بلکه بايد تسليم اعتقادات باشد و ايمان در قلبش رسوخ کرده باشد زيرا چه بسا مردماني که حقايق ايمان را شناختند و به آنها اعتقاد داشتند اما هرگز ايمان نياوردند. نويسنده در ادامه توکل و واگذاشتن امر به خدا، خشنودي به قضاي خدا و تسليم شدن به امر خدا را جزء ارکان ايمان برمي­شمارد. مؤلف در فصل دوم به تاثير ايمان بر زندگي انسان مي­پردازد و چنين مي­گويد: ايمان سرمنشأ برکات و نعمات بسياري است که آثار آن در زندگي فردي و اجتماعي انسان مشهود است. سرمايه­ي بزرگي است که آثار و نقش سازنده­اي در زندگي فردي و اجتماعي انسان داراست. انسان باايمان در پرتو اين گوهر گرانبها در يک حالت آرامش روحي و رواني خاص قرار مي­گيرد و در برابر ناگواريها و مشکلات و سختي­هاي زندگي مقاوم و شکيباست و آثار مثبت آن به تبع در زندگي اجتماعي نمايان مي­شود.

برعکس افراد بي ايمان دائماً در حالت اضطراب و نگراني و تشويش خاطر و شک و دودلي به سر مي­برند و به تبع آثار منفي آن در اجتماع نمايان مي­گردد.

مؤلف در ادامه به نقش ايمان در زندگي فردي و اجتماعي انسان مي­پردازد.

وي در فصل سوم با عنوان بررسي راه­هاي پرورش ايمان به بررسي عناويني چون تفکر، ذکر، روزه، صبر، دوستي ورزيدن بخدا، توکل، قناعت، دعا، انفاق، کار و تلاش و مدارا و رفق مي­پردازد. او معتقد است که ايمان زيربناي فعاليت­هاي انسان است، چرا که تلاش­هاي عملي انسان از مباني فکري و اعتقادي او سرچشمه مي­گيرد، نه همچون حيوانات که حرکتشان به خاطر انگيزه­هاي غريزي است به تعبير ديگر اعمال انسان تبلوري است از عقايد و افکار او؛ به همين دليل تمام انبياي الهي قبل از هر چيز به اصلاح مباني عقيدتي امت­ها مي­پرداختند و همه­ي تلاش آنها در جهت پويايي معنوي آدمي بوده است؛ چرا که انسانها در درون خود از نيروي بالقوه­اي برخوردار مي­باشند که ممکن است از ديد خود آنها هم پنهان مانده باشد اما اگر اين نيرو به جنب و جوش درآيد مظهر تحولات عظيم دروني و اقدامات چشمگيري خواهد شد. . .

تفکر و تدبر از عوامل پرورش ايمان است و از ويژگي مومنان مي­باشد، تفکر و تدبر از اموري هستند که در سيره­ي نبوي درخششي خاص دارد. اسلام اهميت فوق العاده­اي به تفکر و تدبر داده است و به هيچ امري چون آن تاکيد نشده است از اين رو تاکيد و برانگيختن مردم به تفکر چنان است که ساعتي انديشيدن از يک سال عبادت بهتر معرفي شده است.

فصل چهارم به بررسي موانع و آفت­هاي پرورش ايمان اختصاص دارد و نويسنده در اين فصل عناويني همچون؛ جهل، غفلت، استکبار، حسد، شيطان، دروغ، تقليد کورکورانه، غيبت، تهمت، ريا، حب دنيا، پيروي از هواي نفس، يأس و نااميدي و فقر و نداري را مورد بررسي قرار مي­دهد.

انسان پيوسته در حال تغيير و تحول باطني است، وقتي مصمم مي­شود که در مسير تکامل قرار گيرد و به پرورش گوهر ناب وجودش يعني ايمان بپردازد، بايد ابتدا زمينه را فراهم کند يعني به تزکيه­ي نفس و درون خود بپردازد تا رذايل اخلاقي و دروني را از خود دور گرداند و شاهد درخشش اين گوهر ناب باشد و در نگهداري و پرورش آن بکوشد.

پس براي پرورش ايمان و رسيدن به کمالات الهي انسان ابتدا بايد قلب را پاک ساخته و به تصفيه­ي دل از اخلاق زشت و اجتناب از گناه و به دنبال آماده سازي زمينه­هاي پرورش فضايل اخلاقي قرار گيرد؛ چرا که باطن انسان هم چون زميني است که بايد ريشه­هاي آفت رذايل و آلودگي­ها را با تلاش و کوشش آفت زدايي کرده، موانع را شناسايي، و در جهت از بين بردن آنها سعي نمايد، به اين ترتيب مي­تواند شاهد شکوفايي و درخشش درخت شود که داراي ميوه­هايي چون کمال، يقين، تقوي و . . . مي­باشد.

بنابراين براي رسيدن به تکامل، انسان هميشه بايد به پاکسازي و تزکيه بپردازد؛ همانطور که براي اقامه­ي نماز که يک سير دروني و باطني براي رسيدن به قرب الهي است آدمي بايد ابتدا وضو گرفته و به طهارت ظاهري بپردازد و سپس نماز بگزارد.

نويسنده در ادامه­ي اين فصل عواملي که ضد معرفت و شناخت هستند از موانع و آفتهاي ايمان بشمار مي­روند را مورد بررسي قرار مي­دهد.   

 

 

چهارشنبه 3 آبان 1391 - 10:21


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری