شنبه 29 مهر 1396 - 15:45
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

تربيت حافظان قرآن بايد از خانواده‌ها آغاز شود

 

همانطور كه مي‌دانيم تعداد حفاظ قرآن کريم بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي روبه افزايش نهاد و نيز تعداد زيادي از مردم به اين سمت و سو گرايش پيدا كردند و اين گرايش‌ها سال ‌به ‌سال با روند صعودي بسيار بالا و مطلوبي همراه بود. به طوري كه رهبر معظم انقلاب با مشاهده اين پيشرفت‌ها مبادرت به ارائه طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن نمودند كه ارائه اين طرح نشان دهنده وجود اين قابليت و ظرفيت در جامعه است.

انس با قرآن كريم در اثر ارتباط با قرآن براي حافظ پديد مي‌آيد و اين همان هدف نهايي از تلاوت و حفظ و ارتباط با قران است. ناگفته پيداست بسياري از آثار و بركاتي كه بر حفظ قرآن مرتب است از همين ريشه نشأت مي‌گيرد. باتوجه به حالات حافظان قرآن‌كريم به‌نسبت ديگر اقشار مرتبط با قرآن، مي‌توان اين خصوصيت را در آنان ملاحظه نمود. همين كه شاهد تأكيد دوباره مقام معظم رهبري درباره حفظ قرآن بوديم، به نظر مي‌رسد اين بار تأكيداتشان جدي‌تر از هميشه، جامعه قرآني به ويژه حافظان و علاقه‌مندان به حفظ قرآن را مخاطب قرار داده است و حركتي نوين و جهشي فراگير مورد انتظار ايشان است. بديهي است اين موضوع از ابعاد مختلف قابل تحليل و بررسي است، كه تبيين فوائد، بركات و آثار حفظ قرآن يكي از اصلي‌ترين آنهاست.

در اين گزارش مي‌خواهيم به بررسي ابعاد طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن و ارتقاء سطح حفظ قرآن پاي صحبت‌هاي   عبدالوحيد جعفرزاده، كارشناس اداره كل تشكل‌هاي ديني و مراكز فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي و قاري بين‌المللي قرآن كريم بنشينيم.

كارشناس اداره كل تشكل‌هاي ديني و مراكز فرهنگي سازمان با ارائه راهكارهايي براي ارتقاء سطح حفظ قرآن در جامعه گفت: بعد از فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي اكثر مؤسسات فعاليت گسترده قرآني خود را آغاز كردند و تا حدودي موفق بوده‌اند و بايد تربيت حافظان قرآن از خانواده‌ها آغاز شود و خانواده‌ها مي‌توانند در اين زمينه موفق‌تر عمل كنند.

وي اظهار كرد: مراكزي كه در زمينه حفظ قرآن فعاليت مي‌كنند بايد راهكار مناسب از طريق اساتيد فن به آنها رسيده شود و حتماً به شكل لفظ عربي و گويش عربي آموزش‌ها ارائه شود و برخي مراكز راهكارهاي مناسبي حتي به شكل آموزش غير حضوري را در دستور كار خود قرار داده‌اند و ارتباط مستمر بايد بين مؤسسات و حافظان قرآن وجود داشته باشد و يك حافظ بايد هر روز مرور آيات حفظ شده را داشته باشد و ارتباط استاد و شاگرد هم به شكل غير حضوري و حضوري برقرار باشد.

جعفرزاده در رابطه با راه‌اندازي مراكز قرآني جديد عنوان كرد: برخي نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها دسترسي به مراكز آموزش قرآن ندارند و اين مراكز در دسترس نيستند، اگر مسئولان بتوانند مراكزي در جاهايي كه مؤسسات حفظ قرآن كم هستند ايجاد كرده و اساتيد خبره را به آن مناطق اعزام كنند به تربيت 10 ميليون حافظ قرآن دست خواهيم يافت.

اين حافظ قرآن با اشاره به اين كه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن به زيرساخت‌هايي نياز دارد، در رابطه با اين كه آيا مي‌توان به دوره‌هاي كنوني حفظ و كارآمدي آنها به عنوان يكي از اين زيرساخت‌ها اتكا داشت، بيان كرد: نمي‌توان به اين دوره‌ها اتكا داشت، چون راهكارهاي قطعي نيست و بايد به راهكارهاي بهتر دست پيدا كنيم و ما به برخي خردسالان تأكيد داريم كه لوح‌هاي فشرده را گوش كنند و الگو بگيرند و شاهد هستيم كه برخي راغب نيستند و به لحاظ رواني افراد به صداي خانواده خود علاقه‌مند هستند و افرادي كه اين امكان برايشان فراهم است بايد صداي خود را ضبط كرده و به آموزش فرزند خود بپردازند.

وي در ادامه تصريح كرد: مطلب بعد اين است كه دانش‌آموزان با صداي استاد خود اُنس مي‌گيرند و بهتر است در مراكز آموزشي اساتيد با صداي خود لوح فشرده را در اختيار شاگردان قرار دهند تا در قرآن‌آموزان ايجاد انگيزه كنند.

اين قاري قرآن كريم با اشاره به نقش مؤسسات در ايجاد جذابيت دوره‌هاي حفظ براي تحقق منويات رهبري در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن، درباره اين كه مؤسسات قرآني چه ساز و كار انگيزشي براي جلب مشاركت عمومي جهت شركت در اين طرح در نظر گرفته‌اند، گفت: ‌از هر راهي كه منطقي باشد بايد وارد شويم، ممكن است فردي با يك هديه كوچك به اين امر ترغيب شود و بايد اطلاع‌رساني مناسبي صورت پذيرد و اساتيد راهكارهايي منطقي را در دستور كار خود قرار دهند و افرادي كه تداركات اين كار را بر عهده دارند ظرافت‌هاي رواني را مدنظر قرار دهند و محيط مناسب براي حافظان ايجاد شود.

وي ضمن تأكيد بر تهيه امكانات لازم براي حافظان قرآن در مؤسسات افزود: مؤسسات قرآني بايد نرم‌افزاها و وسايل كمك‌آموزشي مناسب تهيه كنند و اين لوازم بايد كارشناسي‌شده باشد و مسأله بعد اين است كه انتقال از تدريس مهمتر است و اين كه فردي مطلبي را اخذ مي‌كند زياد مهم نيست و اينكه فردي بتواند چگونه مطلب را برگردان كند مهم است.

جعفرزاده استفاده از كتاب‌ها و نرم‌افزارهاي طراحي شده را از عوامل مؤثر در زمينه حفظ قرآن دانست و بيان كرد: براي توليد نرم‌افزارها زحمت‌هاي زيادي كشيده شده است، اما اين وسايل نمي‌توانند انگيزش ايجاد كنند و زمينه انگيزه بايد دو طرفه باشد هم در منزل و هم در مؤسسات و جامعه بايد انگيزه ايجاد شود و وسايل به تنهايي كار‌آيي ندارد و مؤسسات بايد بايد با برگزاري جلسات با خانواده‌ها رابطه برقرار كنند.

وي بهره‌گيري از مدرسان حافظ قرآن را از عوامل تأثيرگذار در پيشرفت طرح نهضت ملي حفظ قرآن عنوان كرد و افزود: افرادي كه خود حافظ قرآن هستند تجربه‌هاي مناسبي دارند و قطعاً مي‌توانيم از تجربيات آنها استفاده كرده و به سرعت حفظ خود اضافه كنيم و افرادي كه خود در عرصه حفظ قرآن قدم برداشته‌‌اند در اين زمينه تأثير بيشتري دارند.

اين قاري قرآن كريم در رابطه با اين كه چگونه مي‌توان در اجرايي كردن طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن از امكانات و توانمندي‌هاي ساير نهادها بهره‌مند شد، خاطرنشان كرد: همكاري ساير نهادها نياز به اين دارد كه به اين مراكز ابلاغ شود و بايد بودجه‌هاي مناسب و منطقي به عنوان اهرمي مناسب در اختيار مراكز قرآني قرار داده شود، زيرا اگر 10 ميليون حافظ قرآن داشته باشيم، هم سرمايه معنوي خواهيم داشت و هم محيط سالمي ايجاد خواهد شد و مراكز قرآني و دولت بايد اين تسهيلات را در اختيار مردم قرار دهند تا مردم با فضاي ذهني بهتري به حفظ قرآن بپردازند و راديو و تلويزيون نيز در اين زمينه تأثيرگذار هستند.

 

دوشنبه 1 آبان 1391 - 14:28


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر