پنجشنبه 26 مرداد 1396 - 16:16
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

زينب احمدي

 

مهارت تقويت تفکر براي زندگي عقلاني

 

مهارت تقويت تفکر براي زندگي عقلاني

نوشته: سيد مهدي موسوي

تهيه کننده: مجموعه علمي فرهنگي مرآت انديشه

شمارگان: 3000 نسخه

 قيمت: 12000 ريال

انتشارات: چاپ و نشر بين الملل

مجموعه مهارت­هاي زندگي، شامل 24 جلد کتاب در موضوعات مختلف به اين مسئله پرداخته است. از ويژگي­هاي اين مجموعه رويکرد کاملاً ديني به مهارت­هاي زندگي است. بهره گيري از آيات و روايات و استخراج مهارت­هاي زندگي از سيره معصومان بر جذابيت محتوايي اين کتاب­ها افزوده است.

مسائل زندگي مانند مسائل رياضي دوران مدرسه نيستند تا بتوان با حفظ کردن يک يا چند فرمول از عهده آن­ها برآمد بلکه در مسير ناهموار زندگي، آن قدر مانع وجود دارد که پيدا کردن آدرس صحيح يا حرکت کردن در اين جاده پر پيچ و خم چندان آسان به نظر نمي­رسد. آدمي براي عبور از فراز و نشيب­ها و اطمينان از مسير، نيازمند ابزاري است که بتواند سريع و دقيق تصميم بگيرد. اينجا ديگر از اطلاعات خام و تصميمات عجولانه و ناپخته کاري برنمي­آيد که مي­ تواند ما را نجات بدهد و مسير را نشان بدهد و راهنماي حقيقي را معرفي کند، تفکر است.

پس داشتن فکر و استفاده از تفکر، رمز حرکت صحيح براي رصد موفقيت آميز آينده و شکار فرصت­هاست. اما، اين کيميا چيست و چگونه به دست مي­آيد؟ اين نوشتار بر آن است تا چگونگي کسب مهارت تفکر را براي رسيدن به زندگي عقلاني بررسي کند.

اين کتاب در پنج فصل به ترتيب با عناوين چرايي و چيستي تفکر، عوامل تاثيرگذار بر تفکر، موانع تفکر، فرايند تفکر و تفکر و حل مسئله تدوين شده است.

عناوين آمده در فصول اين کتاب به شرح ذيل است:

فصل اول: چرايي و چيستي تفکر؛ تفکر از ديدگاه بزرگان، چرا تفکر مهم است؛ فصل دوم: عوامل تاثيرگذار بر تفکر: تربيت، محيط و جامعه، سنت­ها و ارزش­ها، عقايد و باورها، دوستان، تقويت سيستم عصبي و سلول­هاي مغز، آرامش روحي و تمرکز فکر، استفاده صحيح از حواس، روحيه پرسشگري و کنجکاوي، آزادانديشي، تقوا و آزادگي از هواي نفس، هم انديشي و مشورت، تجربه و اقدام؛ فصل سوم: موانع تفکر: ناداني، تکيه بر ظن و گمان، به جاي علم و يقين، ميل و هواهاي نفساني، شتاب زدگي، واپس گرايي و تحجر، تقليد کورکورانه و شخصيت گرايي، لجاجت و خشم، عوام زدگي و پيروي از اکثريت، استبداد در انديشه؛ فصل چهارم، فرايند تفکر: شناخت فعاليت ذهن، تصويرپذيري، حافظه، يادآوري و تداعي معاني، تجزيه و ترکيب، تجريد و تعميم، تفکر و استدلال؛ فصل پنجم: تفکر و حل مسئله، فرايند تفکر در حل مسئله، داشتن مسئله، تعريف دقيق مشکل، تهيه فهرستي از راه حل­هاي مختلف، ارزيابي راه حل­هاي مطرح شده و انتخاب بهترين راه حل، اجراي راه حل انتخاب شده و ارزش يابي نهايي.

در بخشي از اين کتاب در بيان محيط و جامعه مي­خوانيم:

انسان موجودي اجتماعي است و لازمه حفظ هويت انساني زندگي در جامعه انساني است. دانشمندان علوم مختلف تاثيرپذيري از محيط را در فرايند شکل گيري شخصيت افراد تاييد کرده­اند زيرا افراد در اجتماعي سالم همانند اعضاي بدن در طريق حيات اجتماعي و سازمان دادن به زندگي صحيح انساني سهيم و شريک­اند. بر اين اساس اوضاع زماني و مکاني مختلف نيازها و واکنش­هاي خاص خود را مي­طلبد، در نتيجه تفکر و انديشه ورزي نيز با محيط و جامعه بسيار ربط دارد:

- در جامعه­اي که انديشيدن آزاد باشد، رغبت فراوان­تري به تفکر وجود دارد؛

- در جامعه­اي که همگان سهيم باشند ميل به تفکر رواج مي­يابد؛

- در جامعه­اي که حساب کتاب وجود داشته باشد انگيزه بيشتري براي تفکر حسابگر وجود دارد؛

- در جامعه­اي که براي يافته­هاي ديگران ارزش قائل­اند محصولات فکري بيشتري توليد مي­شود؛

- در جامعه­اي که فعاليت و پويايي وجود داشته باشد خلاقيت و نوآوري متفکرانه ارزش بيشتري مي­يابد؛

- ارتباط مستمر با ديگران يکي ديگر از کارهاي ويژه جامعه براي تقويت تفکر است.      

گفتني است، مهارت تقويت تفکر براي زندگي عقلاني نوشته سيد مهدي موسوي با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 12000 ريال از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.

 

 

دوشنبه 1 آبان 1391 - 8:42


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری