پنجشنبه 8 تير 1396 - 10:11
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

زينب احمدي

 

آموزش فلسفه (ج 2)

 

آموزش فلسفه (ج 2)

محمد تقي مصباح يزدي

شمارگان: 3000 نسخه

قيمت: 15000 ريال

انتشارات چاپ و نشر بين الملل

اين کتاب دومين بخش از مجموعه درس­هاي علمي و فلسفي محمدتقي مصباح يزدي تحت عنوان آموزش فلسفه است. برتري و ويژگي اين مجموعه تحقيقي و علمي در ميان آثار ارزشمند محمدتقي مصباح يزدي امري است که در يک مقايسه ابتدايي کاملاً مشهود و محسوس مي­شود.

بدليل اتقان و استحکام و نيز شيوايي سبک نگارش و ترکيب و اسلوب بي سابقه کتاب و تناسب آن با محيط­هاي آموزشي اين مجموعه مي­تواند در محيط­هاي علمي و دانشگاهي مطرح باشد و بهمين دليل از سوي دانشگاهيان و جمعي از اساتيد فلسفه و معارف اسلامي طرح درسي کردن کتاب عنوان شده است که استقبال چشمگير از اين اثر علمي مويد اين پيشنهاد است.

سي درس اين مجموعه در جلد اول منتشر شده است و در جلد دوم چهل درس ديگر آن منتشر شده است که سي درس مشتمل بر مباحث عام فلسفي در ادامه مباحث گذشته است و ده درس در زمينه «الهيات به معني الاخص» و شناخت خدا و صفات ثبوتيه و سلبيه واجب الوجود که در پاره­اي موارد اضافه بر دلائل فلسفي به دلايل نقلي قرآني نيز استناد به عمل آمده است.

اين کتاب در چهار بخش با عناوين علت و معلول، مجرد و مادي، ثابت و متغير و خداشناسي تهيه و تنظيم شده است.

در بخش چهارم (علت و معلول) پيرامون موضوع مورد بحث در اين بخش مي­خوانيم:

علت و معلول، اصل عليت، رابطه عليت، رابطه عليت در ميان ماديات، وابستگي معلول به علت، مناسبات علت و معلول، احکام علت و معلول، علت فاعلي، علت غائي و هدفمندي جهان.

در بخش پنجم نيز درباره مجرد و مادي، مکان چيست؟، زمان چيست؟، انواع جواهر، دنباله بحث در انواع جواهر، ماده و صورت، اعراض، کيفيت، حقيقت علم، اتحاد عالم و معلوم سخن به ميان آورده مي­شود.

بخش ششم نيز پيرامون محور موضوعي «ثابت و متغير» بحث و بررسي مي­شود که در اين بخش عناوين ثابت و متغير، قوه و فعل، دنباله بحث در قوه و فعل، کون و فساد، حرکت، ويژگي­هاي حرکت، تقسيمات حرکت، حرکت در اعراض، حرکت در جوهر و دنباله بحث در حرکت جوهريه را مي­خوانيم.

در بخش هفتم نيز پيرامون راه شناختن خدا، اثبات واجب الوجود، توحيد، توحيد افعالي، صفات افعالي، صفات الهي، صفات ذاتيه، صفات فعليه، هدف آفرينش، قضا و قدر الهي و خير و شر در جهان سخن به ميان مي­آيد.

در بخشي از اين کتاب درباره مجرد و مادي مي­خوانيم:

اما برهان­هاي فلسفي خالص براي تجرد نفس نيز به دو دسته تقسيم مي­شوند: يک دسته براهيني که از تحليل همان علم حضوري متعارف، حاصل مي­شود، و يک دسته براهيني که نخست، تجرد پديده­هاي نفساني مانند ادراک و اراده و محبت را ثابت مي­کند و آنگاه تجرد موضوع آنها که نفس است اثبات مي­گردد و چون در آينده از تجرد کيفيات نفساني بويژه از تجرد علم و ادراک بحث خواهيم کرد.

در ادامه بيان قاعده لزوم تقدم ماده بر حوادث مادي هم مي­خوانيم:

هر پديده مادي قبل از آنکه موجود شود امکان وجود آن هست و اگر چنين امکاني نبود پديده مفروض واجب الوجود يا ممتنع الوجود مي­بود. و چون اين امکان يک امر جوهري نيست ناچار بايد جوهري وجود داشته باشد که متصف به آن گردد و آن همان است که ماده ناميده مي­شود پس تقدم ماده بر هر پديده مادي ضرورت دارد.

در مباحث انتهاي کتاب هم پيرامون قضا و قدر مي­خوانيم:

­  مساله قضا و قدر بصورت نادرستي تفسير نشود و بهانه­اي براي تنبلي و راحت طلبي و سلب مسووليت قرار نگيرد. زيرا اينگونه برداشت­هاي غلط از معارف ديني نهايت آرزوي شياطين انس و جن و موجب سقوط در خطرناک­ترين دره­هاي شقاوت و بدبختي دنيا و آخرت است و شايد به همين سبب باشد که در بسياري از روايات از ورود اشخاص کم استعداد در اينگونه مسائل منع شده است.

گفتني است، کتاب آموزش فلسفه (ج 2) نوشته محمد تقي مصباح يزدي با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 15000 ريال از سوي انتشارات چاپ و نشر بين الملل منتشر و راهي بازار نشر کتاب شده است.

 

 

دوشنبه 1 آبان 1391 - 8:39


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری