شنبه 3 تير 1396 - 16:45
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

بغض فروخورده مهاجران

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «بغض»(رضا درميشيان)

 

رضا درميشيان متولد 1360 در تهران است. درميشيان فعاليت سينمايي اش را از مطبوعات سينمايي آغاز كرد. او سپس چند مستند ساخت و پس از آن به عنوان دستيار كارگردان و برنامه‌ريز، مشاورکارگردان و مجري طرح با فيلم‌سازاني چون داريوش مهرجويي، فريدون جيراني و عليرضاداود نژاد همكاري داشت. بغض اولين فيلم درميشيان است.

غلامرضا موسوي(تهيه کننده) درباره ساخت بغض مي گويد : «بغض از هيچ کمک دولتي بهره نگرفته است. حتي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز از آن حمايت نکرد. فکر مي کنم مثل خيلي از مسائل ديگر شفيع آقا محمديان متوجه اين فيلم هم نشد. زيرا وي معتقد بود فيلمنامه در نمي آيد. حالا من مي خواهم با اين فيلم براي وي کلاس بگذارم.

با تورج اصلاني براي فيلمبرداري قرار داد بسته بوديم و براي بازبيني و ديدن امكانات به تركيه رفتيم‌، قرار بود در فيلم بازيگر خارجي هم داشته باشيم. در طول كار با پيشنهادهايي روبرو شديم كه براي ما به عنوان فيلمسازان مستقل پيشنهادهاي خوبي نبود آنها براساس سيستم هاليوودي كه در تركيه دارند، البته از نوع قلابي آن مي‌خواستند چيزهايي را تحميل كنند كه طبيعتا كسي مثل آقاي درميشيان، نمي‌توانست آنها را قبول كند بنابراين فيلم بغض با كمك بخش خصوصي ساخته شده است.

تيمي كه در اين فيلم در كنار يكديگر كار مي‌كردند انرژي‌هاي مثبت زيادي را در كار گذاشتند، به خصوص آقاي كيوان مقدم كه در اين مسير بسيار ما را ياري كردند. همچنين گروه بازيگران بابك حميديان ‌، مهران احمدي،‌ باران كوثري و بقيه‌ي عوامل حبيب رضايي‌، ميركياني و نظام الدين کيايي و خانم صفي ياري و محمدرضا دلپاک با تمام وجود براي اين كار مايه گذاشتند..»

موسوي درباره همکاري با درميشيان مي گويد: «درست است كه بغض نخستين تجربه‌كارگرداني درميشيان است اما او پيش از اين به عنوان دستيار اول كارگردان، برنامه‌ريز و مشاور كارگردان با بزرگاني چون داريوش مهرجويي و فريدون جيراني كار كرده و در فيلم‌هايي كه من تهيه‌ كرده بودم هم حضور داشته است.

تشخيص و شناخت اين افراد در محيط كار‌، سخت و پيچيده نيست. من پيش از اين همكاري، هميشه توانايي‌هاي درميشيان را تحسين مي‌كردم،‌ در صحبت‌هايي هم كه با هم داشتيم دوست داشتم كار اول او را تهيه كنم البته قرار بود زودتر از اين اتفاق بيفتد..»

درميشيان درباره چگونگي ساخت بغض مي گويد: «پروانه ساخت اين فيلم سال 88 در زمان محمود اربابي در ارشاد صادر شد. مراحل ساخت طول کشيد و بعد از مدتي دوباره درخواست داديم و مجوز ساخت فيلم مشروط به اينکه در خارج از کشور توليد شود صادر شد.

البته به من گفتند مي توانم اين ايده را در فضاي قبل انقلاب برگردانم و دو شخصيت اصلي فيلم براي سرقت به مغازه عموي خود که يک ساواکي برود. اما من اين موضوع را قبول نکردم و با تعامل با تهيه کننده تصميم گرفتيم در ترکيه کار توليد را انجام دهيم.

نگارش فيلمنامه سه ماه طول کشيد. اما بازنويسي آن طولاني بود. زير نظر حبيب رضايي همراه باران کوثري و بابک حميديان شروع کرديم به جلسات روخواني، تحليل نقش و اتود زدن‌هاي مختلف. ماحصل اين جلسات تاثير مستقيمي بر متن و کار گذاشت و لحظات فيلم زنده شد. نقش‌ها تن بازيگران شد و سرصحنه ديگر تکليفمان مشخص بود و مي‌دانستيم چه اتفاقي قرار است بيافتد.»

درميشيان درباره هدفش از ساخت فيلم مي گويد: «سينما براي من يعني تجربه. به خاطر همين سراغ آدم‌ هايي رفتم که با هم تجربه کنيم. همه اعضاي گروه بغض، خلاق و تجربه‌گرا هستند. همه با انرژي و انگيزه آمدند و هدفي جز زبان سينما و ساخت فيلم خوب و رسيدن به گرامر و زبان سينما نداشتيم. زباني که بتوانيم فارغ از ديالوگ با تماشاگر حرف بزنيم.

من در اين فيلم دنبال روايت بوده و شعار دادن مد نظرم نبود. دو روايت موازي از دو مقطع زندگي دو جوان را به تصوير کشيدم. بيش از 70 درصد فيلمبرداري اين فيلم با دو دوربين توسط تورج اصلاني و جواد جلالي انجام شد. البته اگر اصلاني و صفي ياري نبودند بغض ساخته نمي شد. سرمايه اصلي اين فيلم کساني هستند که با عشق آمدند و کار کردند.»

درميشيان درباره فيلمبرداري بغض مي افزايد: «براي فيلمبرداري بغض من كسي را مي‌خواستم كه ياغي‌گري كند و تورج اصلاني اين خصلت را داشت. در حين كار و صحبت‌هايي داشتيم اصلاني پيشنهاد دو دوربين را داد و جواد جلالي به عنوان فيلمبردار دوم به كار اضافه شد.»

درميشيان درباره‌ شرايط فيلمبرداري در يك كشور خارجي و استفاده نکردن از فضاها و لوکيشن‌هاي توريستي مي گويد: «فيلمبرداري در استانبول ويژگي‌هاي خاص خودش را دارد ولي براي گروه جمع و جور بغض هيچ کاري نشدني نبود و سعي کرديم از نهايت وقت و امکانات براي ساخت بغض استفاده کنيم. همه با هم يکي شده بوديم براي ساخت فيلم خوب.

مي‌خواستم به بطن شهر بروم. کوچه پس کوچه‌ها. محله‌ها . شايد بشود گفت نصف استانبول را پياده‌روي کرديم، ساعت‌ها پياده قدم مي‌زديم تا در زمان محدودمان لوکيشن را پيدا کنيم. درست است که لوکيشن‌هاي فيلم خياباني بود اما پيدا کردن خيابان‌ها و فضاهايي که قرار بود آبستن فضاي فيلم شود و البته هماهنگي و مجوزشان کار راحتي نبود.»

درميشيان درباره دستياري اش در فيلم هاي كارگردانان بزرگ مي گويد: «بدون شک تجربه دستياري‌ هاي من در لحظه به لحظه بغض به کمکم آمد. براي مثال اگر من با آقاي مهرجويي كار نكرده بودم نمي‌توانستم خودم را با شرايط وفق دهم و از امکانات موجود استفاده کنم، اين بزرگترين درسي بود كه ايشان به من ياد داد.»

درميشيان درباره انتخاب بازيگران هم مي گويد: «از ابتدا قصه را براي باران كوثري نوشته بودم و نمي‌دانستم حامد فيلم چه کسي است که با پيشنهاد درست حبيب رضايي‌، بابك حميديان وارد فيلم شد و الان که فيلم را مي‌بينم باور دارم كسي بهتر از بابك نمي توانست اين نقش را اجرا كند.»

تورج اصلاني(مدير فيلمبرداري) درباره فيلمبرداري بغض مي گويد: «فيلم در دو بخش فلاش بک با دوربين ايستا و در بخش ديگر که در ارتباط با زمان حال و از تنش هايي برخوردار است با دوربين روي دست فيلمبرداري شد.

دو کاراکتر اصلي ما در اين فيلم مواد مخدر استفاده مي کنند به همين دليل ما بايد فضا را نامتعادل به تصوير مي کشيديم. در اين فيلم از توجه به ظرافت هاي مينياتوري در سينماي کلاسيک پرهيز کرديم. ما از اينکه فضا را شکيل نشان دهيم دوري کرديم، زيرا در اينصورت فيلم توريستي مي شد.»

هايده صفي ياري(تدوينگر) درباره همکاري با درميشيان مي گويد: «تجربه با درميشيان براي من تازه بود. او خيلي بر کار مسلط بود و مي دانست چه چيزي مي خواهد. بازي، فيلمبرداري، کارگرداني و... در اين فيلم به اندازه اي خوب بود که به من انرژي مي داد.

فيلم را که ديدم باورم نمي شد که اين کاتها را من زده باشم. من به شدت تحت تاثير اين المانها در کار بودم. مطمئن هستم بغض جز آثاري است که زياد درباره آن صحبت مي شود.»

باران کوثري درباره بازي خود در فيلم مي گويد: «بازي در اين فيلم خيلي سخت بود. زيرا کارگردان به شدت اصرار داشت که دوربين را حس نکنيم. ما حدود يک سال و نيم به همراه حبيب رضايي بازيگردان پروژه تمرين مي کرديم.

متن نيز چندين بار بازنويسي شد. برايم خيلي ترسناک بود که با اصلاني کار کنم چون تا کنون اين تجربه را با وي نداشتم. اما اينکه مي داني يک آدم مورد اعتماد پشت دوربين ايستاده است خيال تو را راحت مي کند. خوشحالم با اين گروه کار کردم.»

کوثري درباره مضمون فيلم مي گويد: «تا زماني که فردي مجبور نباشد مهاجرت نمي کند. در حقيقت بايد به هدف و برنامه افراد مهاجر هم توجه کرد کما اينکه خيلي از افراد از ايران رفتند، در خارج از کشور تحصيل کردند، سپس به کشورمان برگشتند و خدمت مي کنند. بنابراين هيچ جاي جهان نمي تواند آدم ها را تبديل به عدد و رقم کند.

اين دو جوان در ايران هم مي توانند غريب و نامتجانس با محيط خود باشند. بنابراين فرقي نمي کند اين دو شخصيت کجا زندگي کنند. در کل شرايطشان به گونه اي است که انگار براي زندگي ساخته نشده اند تا خوشبخت باشند.»

بابک حميديان درباره حضورش در فيلم مي گويد: «چيزي که به عنوان تماشاگر فيلم بغض با آن مواجه شدم و برايم خيلي جذاب بود، شناسنامه جديدي است که از استانبول مي‌بينيم. همه چيز براي شناساندن اين شهر پيش مي‌رود. بخشي از جذابيت فيلم بغض براي طي کردن مسير بجز بازي من و باران لذتي است که از تلخي استانبول بردم.»

مهران احمدي درباره بازي خود در بغض مي گويد: «من به تکنيک در بازيگري وقتي دوربين شروع به فيلمبرداري مي کند، اعتقاد ندارم و خودم را لحظه به لحظه به ناخودآگاه بازيگري مي سپارم و به نوعي خودم را حذف مي کنم.»

دلپاک(صدابردار) مي گويد: «اگر تيم خوبي نباشد صدا هم خوب نمي شود. چيزي که تعدادي از فيلم اولي ها ندارند معرفت است. اما چيزي که درميشيان را موفق مي کند همين معرفت است و انتخاب من براي يک کار، هميشه شخص کارگردان است. البته در اين کار افتخار اين را داشتم با موسوي همکاري کنم. متاسفانه در سينماي ما صدانوشت باب نيست. اميدوارم روزي برسد که در سينماي ايران از صدانوشت بهره ببرد.»

گروه فيلمسازي«بغض»:

رضا درميشيان(نويسنده و کارگردان)، سيدغلامرضا موسوي(تهيه کننده)، تورج اصلاني(مدير فيلمبرداري)، هايده صفي ياري(تدوينگر) ، حبيب رضايي (بازيگردان)، محمدرضا دلپاک(طراحي و ترکيب صدا)، مهرداد ميرکياني(طراح چهره‌پردازي)، نظام الدين کيايي(صدابردار) ، کيوان مقدم(طراح صحنه و لباس) ، جواد جلالي(فيلمبردار)، افسانه رضازاده(مديرتوليد) ، ساتيار امامي(عکاس)، امير علي قنبري(برنامه ريز و دستياراول کارگردان)، فواد بوربور(مديرتدارکات) و...

 

 

چهارشنبه 26 مهر 1391 - 9:44


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری