دوشنبه 5 تير 1396 - 18:18
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

ايثار و از خود گذشتگي حرف اصلي بوسيدن روي ماه است

 

گفت وگو با منوچهر محمدي تهيه کننده بوسيدن روي ماه

تيتر: منوچهر محمدي از جمله تهيه کنندگان خوشنام سينماي ايران است که با بزرگاني مثل ابراهيم حاتمي کيا ، مرحوم رسول ملاقلي پور و مجتبي راعي همکاري داشته است . منوچهر محمدي با  همايون اسعديان در طلا و مس يک همکاري موفق را انجام داد .دومين همکاري محمدي و اسعديان در فيلم اجتماعي – دفاع مقدسي بوسيدن روي ماه حاصل موفقيت آميزي داشته است . به بهانه اکران اين فيلم با منوچهر محمدي گفت وگويي انجام داده ايم .

 

  يک تهيه کننده تا چه حدي مجاز است در فيلمي که تهيه مي کند در کار کارگردان دخالت داشته باشد ؟

 با مثالي پاسخ سوال شما را مطرح مي کنم .دريک تيم فوتبال ارزش يک دروازه بان و فوروارد به يک اندازه  است و اگر حس تيمي در کار وجود داشته باشد خودخواهي هاي فردي محلي از اعراب در کار ندارد و همه در خدمت منافع تيمي حرکت مي کنند . درسينماهم چنين صحبتي مصداق دارد و تهيه کننده و کارگردان در راستاي منافع فيلم و بهتر شدن کيفيتش  به هم کمک مي کنند و تهيه کننده هم موقعي که لزومي مي بيند در بخشي از فيلم اظهار نظر کند بايد اين کار را انجام دهد . در حين ساخت طلا و مس احساس کردم  برخي از ديالوگ هاي سکانس  حوزه علميه چندان مناسب نيست و صلاح ديدم از دوستي براي نوشتن  مجدد اين ديالوگها کمک بگيرم و بنابراين از سيد مهدي شجاعي خواستم اين ديالوگها را بنويسد و حاصل کار موفق شد و اين دخالت به نفع کليت کار شد .  نکته مهم ايجاد تفاهم بين کارگردان و تهيه کننده است .

 

آيا رمزماندگاري يک فيلم از جنس طلا و مس و يا بوسيدن روي ماه توجه و رعايت اين جزئيات در ساختار فيلم است ؟

 بله ، اين گونه است . فيلم را تا حدي مي توان با يک فرش مقايسه کرد . براي بافتن فرش بايد يک پلان اصلي از نقشه فرش در ذهن داشته باشيم  و در ادامه گره گره روي پود بافته مي شود و در نهايت فرش با رعايت هارموني رنگ و نقش آماده مي شود . در باره جزئيات بايد نشست و بحث کرد تا اين جزئيات و وجودشان باعث بهتر شدن کيفيت فيلم بشود .

 

 بر اساس چه نيازي در فيلم طلا و مس به سراغ روايت زندگي مادران شهدا و مفقود اثرها رفتيد ؟

 در يک فيلم بايد حرف لازم و ضروري زمانه زده شود . حرفي که با يک قصه جذاب و دراماتيک همراه باشد . اگر اين گونه نباشد فيلم ساخته شده تبديل به يک فيلم شعاري و کليشه اي مي شود . در جامعه امروزي ما يک سري از هنجارهاي اخلاقي دچار مشکل شده است و اساسا مفهوم گذشت و از خود گذشتگي بي معني شده است . البته به صورت شعاري خيلي ها دم از ايثار مي زنند اما در پاي عمل به آن توجهي نمي کنند .  اگر بخواهيم درساختار ي فيلم قصه اي را به زور به اين مفهوم الصاق کنيم حاصل کار غيرقابل باور خواهد شد .  در فيلم بوسيدن روي ماه  مادر شهيدي که زني معمولي است و زندگي عادي هم دارد و آنقدر هم معروف نيست که روزنامه و يا سايتي بخواهد با او مصاحبه کند به عنوان شخصيت اصلي وجود دارد . اين مادر موقعي که احساس مي کند دوست قديمي و همسايه اش که مادر يک مفقود الاثر است و به شدت علاقه دارد جسد فرزندش را ببيند موقعي که اعلام مي شود جسد فرزندش به ميهن بازگردانده شده ايثار گرانه از حقش مي گذرد تا دل اين مادر به شدت بيمار را شاد کند و از مسئولين مي خواهد جسد فرزندش را به جاي جسد فرزند دوستش به او  تحويل بدهند .اوج درام و جذابيت در فيلم آشکار مي شود و اين مفهوم کلي فيلم بوسيدن روي ماه است وجنبه هاي اجتماعي هم به فيلم مي دهد .

 

يكشنبه 23 مهر 1391 - 12:34


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری