يكشنبه 26 آذر 1396 - 5:57
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

نيازمند حمايت بيشتر

 

گزارشي از نظرات تعدادي از فيلمسازان کوتاه

تعدادي از فيلم‌سازان كوتاه همزمان با برگزاري جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران، دغدغه‌هايشان را از اكران و وضعيت اين نوع فيلمسازي مطرح كردند.

عاطفه خادم‌الرضا كه با فيلم كوتاه «زندگي بداهه» در جشنواره‌ فيلم كوتاه حضور دارد به خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: براي معرفي فيلم كوتاه تلاش زيادي شده است اما روند رو به رشدي نبوده است.

وي تصريح كرد: براي مطرح كردن فيلم كوتاه براي مخاطب عام به تبليغات نياز است تا تهيه‌كننده‌ها نيز روي فيلم‌ها كار كنند.

اين كارگردان با اشاره به وضعيت اكران فيلم كوتاه گفت: فيلم كوتاه به جز در جشنواره‌ها، فقط گاهي در فرهنگسراها اكران دارد بنابراين اين روند باعث مي‌شود كه فيلم كوتاه خيلي شناخته نشود، به جز قشر دانشجو و آنهايي كه در اين رشته تحصيل مي‌كنند بنابراين مخاطب عام با فيلم كوتاه ارتباط برقرار نمي‌كند.

مصطفي كوشكي هم معتقد است: فيلم كوتاه، تنها فيلم كوتاه است، يعني به شكلي نيست كه وقتي كسي فيلم كوتاه بسازد، حتما فيلم بلند هم بسازد ولي در ايران اينگونه نيست.

اين كارگردان كه فيلم «صحرا» را در جشنواره فيلم كوتاه دارد، نوع روايت فيلم كوتاه با فيلم بلند را متفاوت دانست و گفت: در فيلم كوتاه كارگردان بايد در مدت زمان كوتاهي فكر و انديشه خود را منعكس كند.

وي همچنين افزود: بهترين راه نشان دادن فيلم كوتاه، نمايش آن در تلويزيون است و دست فيلمسازان را نيز باز بگذارند تا راحت‌تر كار كنند.

امير مهران كه در جشنواره امسال با دو فيلم كوتاه پويانمايي به نام‌هاي «روزنه» و «شب گوسفند» حضور دارد، گفت: جشنواره‌هايي كه در اين زمينه برگزار مي‌شوند، بيشتر شده است و مخاطبان بهتر فيلم كوتاه را مي‌بينند، البته اين بيشتر در مورد تهراني‌ها صدق مي‌كند،‌ جشنواره‌هايي كه در شهرستان‌ها برگزار مي‌شود، استقبال چنداني را به خود نمي‌بينند.

اين فيلمساز با اشاره به اينكه بخش فيلم كوتاه از جشنواره فجر به دليل اينكه خودش جشنواره مستقلي است، حذف شده است، به خبرنگار ايسنا گفت: پويانمايي هم جزو بخش‌هايي بود كه از جشنواره فجر حذف شد اما در مقابل جشنواره مستقل پويانمايي اضافه نشد، تنها كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان يك جشنواره مستقل برگزار مي‌كند.

مهران در ادامه با بيان اينكه به جز جشنواره‌ها و فرهنگسراها جاي ديگري براي نمايش وجود ندارد، گفت: بنابراين بايد از ظرفيت نمايش فيلم‌ها در تلويزيون استفاده كرد.

كارگردان فيلم كوتاه «قرمز، مارمولك و آقا خانم اسميت» در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي ايسنا، شكل‌گيري فيلم كوتاه را براساس نياز زمانه دانست و عنوان كرد: امروزه مردم به دليل وقت كمي كه دارند، راحت‌تر مي‌توانند با فيلم كوتاه ارتباط برقرار كنند.

حسن خمسه ادامه داد: نسل پيشين فيلمسازي با فيلم كوتاه راه خودشان را شروع كردند اما امروز فيلمسازان به جاي اينكه وقت خود را براي كيفيت كارها بگذارند، خرج كميت مي‌كنند.

وي همچنين افزود: تلويزيون مي‌تواند جايگاه مناسبي براي نمايش فيلم كوتاه باشد اما اين رسانه تنها فيلم‌هايي با موضوعيت خاص را نمايش مي‌دهد.

خمسه خطاب به همكاران خودش در صنعت فيلمسازي گفت: اميدوارم قدر كارهاي خودشان را بدانند، علي‌رغم مشكلاتي كه وجود دارد، وقت بيشتري روي محتواي كارها بگذارند. فيلم كوتاه مي‌تواند به اندازه فيلم بلند در سينماي ايران حرف براي گفتن داشته باشد به شرط اينكه ديده شود.

اگر سينماهاي كشور بخواهند در كنار مشكلاتي كه امروز با اكران فيلم‌هاي بلند دارند، با فيلم كوتاه هم دست و پنجه نرم كنند، فيلم كوتاه نه ديده مي‌شود و نه جاي رشد دارد اما تلويزيون به عنوان يك رسانه ملي مي‌تواند در نمايش فيلم كوتاه نقش بسزايي داشته باشد.

وي ادامه داد: نمايش فيلم‌هاي برگزيده جشنواره‌هاي فيلم كوتاه در تلويزيون اين امكان را فراهم مي‌كند كه هم فيلم‌ها ديده شوند هم مفاهيم و انديشه‌هاي جاري در آنها به زندگي روزانه مردم راه پيدا كند.

در كنار همه اينها تدوين برنامه‌هاي ويژه‌اي كه به نقد و بررسي اينگونه آثار بپردازد، زمينه‌هاي رشد، شكوفايي و جذب مخاطب بيشتر را براي اين صنعت ايجاد مي‌كند.

 

يكشنبه 16 مهر 1391 - 14:10


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری