جمعه 27 مرداد 1396 - 18:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمدرضا صادقي

 

نشست«محمد(ص) در اروپا»

 

نشست«محمد(ص) در اروپا» در سراي اهل قلم خانه کتاب ايران برگزار شد

 

نشست«محمد(ص) در اروپا»با حضور دبير جايزه جهاني کتاب سال جمهوري اسلامي ايران و جمعي از علاقه مندان به کتاب و کتابخواني در سراي اهل قلم خانه کتاب ايران برگزار شد.  

در ابتداي اين نشست، محمدرضا وصفي به نوع مواجهه يوحناي دمشقي در صدر اسلام با اين دين اشاره کرد و گفت:«به نظر مي‌رسد او قرآن تحريف‌شده‌اي را که بني‌اميه به دمشق برده بودند مطالعه مي‌کرد. خاندان يوحناي دمشقي جايگاه برجسته‌اي در تاريخ دارند، به‌گونه‌اي که پدر اين شخص، ماليات‌بگير ساسانيان بود.»

وي با بيان اين‌که مواجهه منفي عليه اسلام با يوحناي دمشقي آغاز شد گفت:«به همين دليل براي تصحيح تفکر غرب درباره اسلام و پيامبر اکرم(ص) نبايد از فيلم‌ها و کتاب‌هاي اخير آغاز کنيم، بلکه بايد به 1400 سال پيش بازگرديم.»

وصفي افزود:«مواجهه منفي غرب با اسلام به اين سوال نيز بازمي‌گردد که آيا مسيحيت مي‌تواند پذيراي اسلام باشد يا خير. رهبانيت در مسيحيت با اسلام مساله دارد. تعدد زوجات پيامبر اکرم(ص) نيز موضوعي است که با همين مساله ارتباط پيدا مي‌کند. از نظر من يکي از دلايل تعدد زوجات پيامبر اسلام(ص) اين بود که خط بطلان محکمي بر رهبانيت بکشند و بيان کنند که دين مي‌تواند دنيايي نيز باشد. مسيحيت همه چيز را به قدسي و غيرقدسي تقسيم مي‌کند، اما در اسلام چنين تقسيم‌بندي‌اي وجود ندارد.»

وي با اشاره به تعديل مواجهه منفي برخي غربيان با اسلام و پيامبر اکرم(ص) گفت:«در نيمه قرن بيستم برخي از پژوهشگران غربي در کتاب‌هايشان تصوير ديگري را از اسلام نشان دادند که نسبت به ديدگاه‌هاي پيشين هم‌دلانه‌تر هستند. اين افراد تصوير بهتري را از حديث و قرآن ارايه کردند و البته عده‌اي از آن‌ها نيز به سمت تصوف گرايش يافتند و از طريق آن با اسلام هم‌دلي کردند.»

دبير جايزه جهاني کتاب سال افزود:«در دوران قرون وسطي از مسلمانان به محمديون تعبير مي‌شد و در اسپانيا نيز به آنان «مور» مي‌گفتند که نامي تحقيرآميز است. علتي که کشور مغرب اصرار دارد آن را با نام «مراکش» نشناسند اين است که اسم مراکش هم‌ريشه با واژه مور است.»

وصفي در بخش ديگري از سخنانش درباره چرايي درگرفتن جنگ‌هاي صليبي گفت:«سلجوقي‌ها پس از فتح بيت‌المقدس که کعبه مسيحيان و يهوديان قلمداد مي‌شد، کليدهاي آن را گرفتند و به مسيحيان و يهوديان اجازه زيارت بيت‌المقدس را نمي‌دادند. ما داريم نقش سلجوقيان را در برافروزي جنگ‌هاي صليبي پنهان مي‌کنيم. سلجوقيان را بايد در دسته مسلمانان نوظهور دانست، زيرا آنان از شرق آسيا و با تصرف خاک مسلمانان، اسلام را آوردند و به‌طور مستقيم با روح اسلام آشنا نبودند. نطفه جنگ‌هاي صليبي و سقوط اندلس با همين کار سلجوقيان بسته شد.»

وصفي ورود سفرنامه‌نويسان و تجار و جهان‌گردان به ايران و جهان اسلام را روي ديگر شکل‌گيري مواجهه غربيان با اسلام دانست و گفت:«نگاه مارکوپولو به شرق، يک نگاه فانتزي است. ورود جهان‌گردان به ايران تا دوره قاجار ادامه يافت و از قضا در دوره شاه عباس اول در دوره قاجار فردي ايتاليايي به نام «دلاواله» که از سوي دربار شاه حمايت و پذيرايي مي‌شد به ايران آمد و نخستين رساله را عليه اسلام در اصفهان نوشت.»

وي افزود:«در دوره قرون وسطي کتاب‌ها و رمان‌هايي در دنياي مسيحي نوشته مي‌شود که مواجهه منفي مسيحيان با اسلام را نشان مي‌دهد. براي مثال قسمتي از کتاب دانته که به دوزخ مي‌پردازد به زبان‌هاي کشورهاي اسلامي ترجمه نمي‌شود، زيرا دانته در آن بخش ـ العياذبالله ـ پيامبر اسلام(ص) و اميرالمومنين علي(ع) را در دوزخ توصيف مي‌کند. البته گفت‌وگوي کلامي و دفاعي با دانته انجام نشده بود که وي توجيه شده باشد.»

وصفي تاکيد کرد:«اسلامي که غرب مي‌شناسد با اسلامي که ما مسلمانان عميقا به آن اعتقاد داريم متفاوت است. براي مثال ترکان عثماني يکي از نمايندگان اسلام در غربند که غرب به واسطه آن‌ها اسلام را شناخت. به همين دليل در آلمان، واژه ترک مترادف با واژه مسلمان است.»

وي در بخش ديگري از سخنانش به نامه اميرالمومنين علي(ع) به مالک اشتر پيش از سفر به مصر اشاره کرد و گفت:«ايشان در اين نامه دستورالعمل‌هايي را به مالک اعلام کرده بودند که بايد در مصر به عنوان کشوري که در آن زمان، مسلمانان در اقليت بودند اجرا مي‌شدند. اميرالمومنين علي(ع) 1400 سال پيش، امروز ما را پيش‌بيني کرده بودند. ايشان آگاه بودند که قرار است جرياني عليه اسلام در تاريخ به راه بيفتد و اين امر نشان از اوج آگاهي ايشان است.»

عضو هيات علمي دانشگاه تهران افزود:«ما بايد نامه مالک‌اشتر را از اين زاويه بررسي کنيم که امام علي(ع) اين نامه را به فردي مي‌دهند که قصد رفتن به غرب را دارد.»

وي با بيان اين‌که امروز شاهد ايجاد مطالعاتي با عنوان «مورشناسي»هستيم گفت:«دولت اسپانيا امروزه دريافته است که مراکز تاريخي مسلمانان که بناهاي آن در اين کشور وجود دارند، بايد دوباره احيا شوند و اين جريان اسپانيا در حال بازخواني است.»

 

شنبه 15 مهر 1391 - 9:58


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری