دوشنبه 27 آذر 1396 - 0:55
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

مقاومت، مفهومي بزرگ

 

گزارشي از اختتاميه چهارمين جشنواره موسيقي مقاومت

چهارمين جشنواره موسيقي «مقاومت» شامگاه ـ31 شهريورماه ـ در حالي به پايان رسيد که کرمانشاهي‌ها بيشترين جوايز را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره موسيقي مقاومت با حضور جمعي از مسؤلان و هنرمندان عرصه موسيقي در کرمانشاه برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم، آفتابي ـ مدير اداره کل ارشاد کرمانشاه ـ به روند برگزاري اين دوره از جشنواره و هنرمندان شرکت کننده و نيز تاثير جشنواره مقاومت ميان گروههاي موسيقي استان اشاره کرد.

سپس، گروه موسيقي «سوز و ساز» به خوانندگي مهدي نظري به روي صحنه رفت و تصنيف «چشم بيمار»، «محرم راز»، «رنگ بيات ترک» و يک ساز و آواز را اجرا کردند.

در ادامه اين مراسم حميد شاه آبادي ـ معاون هنري ارشاد ـ گفت: اميدوارم چهارمين جشنواره موسيقي مقاومت رضايت شما را تامين کرده باشد و قدم جدي را به سمت موسيقي مقاومت پيش برده باشيم. همچنين، از تمام کساني که در اين پديده بزرگ هنري نقش داشته‌اند، قدرداني مي‌کنم.

وي در ادامه سخنانش گفت: مفهوم مقاومت، مفهوم بزرگي است و افتخارات بزرگي در دوران دفاع مقدس انجام شده که ما آن وقايع را اوج مقاومت مي‌دانيم و بنابراين هنرهايي را که با مفهوم مقاومت عجين شده است را معرفي مي‌کنيم.

وي افزود: براي اينکه ادعا کنيم جشنواره پنجم بسيار پربارتر برگزار شود بايد درنظر داشته باشيم که آسيب شناسي اين گونه موسيقي يکي از مهمترين دغدغه‌ها است و نبايد اجازه دهيم موسيقي مقاومت دچار کاستي و انحرافات شود.

شاه آبادي با اشاره به اين نکته که جشنواره موسيقي مقاومت فرصت تحليل اين موسيقي را مي دهد، توضيح داد: در دفاع مقدس اوج موسيقي مقاومت را تجربه کرديم، موسيقي در آن دوره بازتاب فراواني داشت؛ اولين ويژگي آن حال و هواي دفاع و جنگ بود که هر روز در گوشه و کنار کشور شهيدي بر دوش حمل مي شد. بنابراين هنرمندان ما متاثر از اين حال و هوا آثاري را خلق کردند که با شنيدن آن گويي قطعه اي از آن زمان را برايمان جاودانه مي دانند.

او ادامه داد: تجربه آن لحظه خاطره‌ها را براي ما زنده مي‌کند و باعث حيات مجدد آن لحظه‌هاي ناب مي‌شود. بنابراين حال و هواي دفاع مقدس يک ضلع از اين ويژگي‌ها را تشکيل مي‌دهد.

معاون هنري ارشاد، هنرمندان را ويژگي بعدي تاثير گذار بودن موسيقي مقاومت در دوران دفاع مقدس دانست و افزود: هنرمندان با آلات موسيقي در جبهه جنگ حضور پيدا کرده و در آن صحنه‌ها مي‌نواختند. فراموش نکنيم چنين موسيقي‌هايي را که با معنويت و ابديت پيوند خورده‌اند در واقع رکن دوم موسيقي مقاومت را هنرمندان تشکيل مي‌دادند.

شاه آبادي در بخش ديگري از سخنانش گفت: امروز وقتي به موضوع مقاومت نگاه مي‌کنيم، متوجه مي‌شويم که اين حوزه نيازمند نگاه نو و دقيق‌تري است. مرکز موسيقي صدا و سيما و دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نگاه خاصي به اين جشنواره دارند و اگر مي‌خواهيم اين جشنواره به اين 5 روز ختم نشود، بايد بررسي کنيم تا متوجه شويم که در زمان هاي ديگر چگونه مي‌توان قطعات فاخري در اين زمينه خلق کرد.

او با تاکيد بر اين نکته که در راستاي اين جشنواره بايد جلساتي براي آسيب شناسي داشته باشيم اظهار کرد: بايد فرصت‌هاي اين چنيني را براي هنرمندان به وجود آوريم تا آنها هم بتوانند هنر خود را عرضه کنند و امروز که به ساحت مقدس پيامبر اکرم(ص) هتاکي شده است، بزرگترين لحظه نبرد پيش روي ماست. بنابراين جا دارد با خلق آثار موسيقيايي اين چنيني پا به اين عرصه‌ها بگذاريم.

شاه آبادي تاکيد کرد : آثاري که در عرصه موسيقي مقاومت خلق مي‌شوند نيازمند يک همکاري همه جانبه هستند که اين موسيقي را در قله قرار مي‌دهد. اگر دقت کنيد در گذشته تمام موسيقي‌ها حرفي براي گفتن داشتند اما امروز فقط با لفظ بازي مي‌کنيم .

او معتقد است: کساني که عزم شان راسخ است و مي‌خواهند تدبيري جدي داشته باشند بايد براي احيا موسيقي مقاومت در کشور تلاش کنند تا موسيقي که پيام‌آور ارزش‌ها بود و زنگ بيداري را در دلها مي‌نواخت برنامه‌ريزي کنند و تدبيري داشته باشند تا در جهان امروز که زبان مقاومت زبان توده‌هاست از ابزار هنر براي تحقق مقاومت مبتني بر ارزشها بهره بگيريم.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم غلامعلي پورعطايي نوازنده دوتار خراسان بخشي از موسيقي تربت جام را نواخت و سپس نماهنگي از هنرمندان فعال در عرصه مقاومت پخش و با حضور شاه آبادي، ميرزماني، گلريز، آفتابي و معاون استاندار از مقام هنري مهرداد اوستا ، احمد عزيزي، حسين اسرافيلي، مهدي نظري، کامبيز روشن روان، مجيد انتظامي و محسن طاهري تجليل شد.

در ادامه مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره موسيقي مقاومت، محمد گلريز دبير اين دوره با قرائت بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با اصحاب فرهنگ و هنر در سال 80 در سخناني مطرح کرد: چهارمين ستاد جشنواره موسيقي مقاومت در تاريخ 4 ارديبهشت امسال شروع به کار کرد و طي جلسات متعدد با هدايت معاون محترم امور هنري، مرکز موسيقي و ... تصميماتي به اجرا درآمد.

تجديد ميثاق با بنيانگذار انقلاب اسلامي و حاضر شدن در مرقد مطهر ايشان و ساير شهداي عرصه هنر بويژه شهيد آويني و قطعه هنرمندان نيز برگزار شد.

گلريز در ادامه به روند برگزاري اين دوره اشاره کرد و گفت: در تاريخ 28 تا 31 شهريورماه 12 گروه سنتي و محلي که از بين بيش از 50 گروه به تاييد هيات انتخاب برگزيده شده بودند به اجراي برنامه پرداختند که ضمن قدرداني از اين ميان به گروه‌هاي برتر جوايز نفيسي اهدا مي‌شود.

وي در پايان صحبتهاي خود خاطر نشان کرد: اميدوارم با حمايت مسئولان عزيز از گروه‌هاي منتخب جهت احيا موسيقي مقاومت، دفاع مقدس و تداوم آن استفاده شود.

پس از اجراي گروه موسيقي خيام به سرپرستي سامان يزداني‌پور، برگزيدگان چهارمين جشنواره موسيقي معرفي شدند.

هيات داوران در بخش گروه نوازي کلاسيک ايراني گروه بيداد به سرپرستي مسعود معزي از کرمانشاه را حائز رتبه سوم، گروه رديف به سرپرستي محمد صانعي از کاشان را حائز رتبه دوم و گروه خيام به سرپرستي سامان يزداني‌پور از کرمانشاه را حائز رتبه اول دانستند.

سامان يزداني‌پور در اين بخش به عنوان بهترين آهنگساز معرفي شد، رضا ريزه وندي از کرمانشاه و دانيال معمارنژاد از کاشان به صورت مشترک عنوان بهترين خواننده را دريافت کردند.

در بخش گروه نوازي موسيقي نواحي گروه نينوا از سوسنگرد و گروه بيدل دهلوي به سرپرستي غلامعلي پورعطايي مشترکا سوم شدند.

عاشيق‌هاي دده قورقورد به سرپرستي کوثرعلي شهبازي از تهران و گروه گلشن به سرپرستي حسن رضايي کاشمر مشترکا دوم شدند.

در اين بخش هيات داوران گروه مقام چيلر به سرپرستي غفور امانيان و خوانندگي طواق سعادتي و گروه آناميس از ميناب را مشترکا اول اعلام كردند.

نشست شاه آبادي با خبرنگاران

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد شاه‌آبادي ـ جمعه 31 شهريور ماه ـ در كرمانشاه حضور پيدا كرد و به سوالات خبرنگاران حاضر در اين شهر با موضوع جشنواره موسيقي مقاومت و ... پاسخ داد.

شاه‌آبادي در ابتداي اين نشست درباره‌ عدم حضور موسيقي پاپ در اين جشنواره گفت: تلاشمان اين است كه موسيقي پاپ يا موسيقي‌هايي از اين دست كه وارد جشنواره مي‌شوند به عنوان ميهمان محسوب شوند، موسيقي وارداتي هم بايد خودش را با ما همسان كند.

او ادامه داد: ايجاد شوراي تخصصي موسيقي پاپ از جمله اقداماتي است كه در اين زمينه انجام داده‌ايم. دفتر موسيقي پيش از اين يك شورا داشت اما اكنون شوراي كار بسيار پركار عمل كرده و هفته‌اي دو جلسه تشكيل مي‌دهد.

شاه‌آبادي اضافه كرد: اين شورا آلبوم‌هاي پاپ را بررسي كرده و معيارهاي دقيق‌تر و شفاف‌تري ارائه مي‌دهد.

معاون امور هنري در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درباره‌ي ايجاد مراكز آموزشي براي كودكان گفت: مراكز تخصصي از سال اول راهنمايي احداث شده كه نوجوانان را جذب كرده و آن‌ها را به بهترين نحو آموزش مي‌دهد؛ براي مثال اصفهان داراي مدرسه تخصصي موسيقي است.

شاه‌آبادي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه چرا جشنواره چهار سال در كرمانشاه برگزار شده است؟ گفت: تمايلمان بر اين است كه جشنواره بتواند علاقه‌مندان زيادي را جذب كند.

اگر جشنواره هر سال در يك شهرستان برگزار مي‌شود، منظور ما تنها حضور فيزيكي آن در يك شهر نيست. بلكه مهم حضور استان‌هايي در جشنواره است كه صاحب خلاقيت و توانايي هستند.

معاون امور هنري تاكيد كرد: جشنواره زماني موفق است كه بتواند برآيندي از موسيقي مقاومت باشد. اين جشنواره بايد بتواند صاحبان توانايي را جذب كند.

شاه‌آبادي همچنين گفت: بايد از همه استان‌ها در جشنواره حضور داشته باشد. طراز اين جشنواره بايد ملي شود و هنگامي كه فردي صاحب مقام مي‌شود بتواند ادعاي اولين بودن را داشته باشد. اگر بخواهيم جشنواره مقاومت برآيند ظرفيت استان‌ها باشد كار زيادي پيش رو داريم اما بايد تمام مراحل باقيمانده را طي كنيم.

او از افزايش بودجه 30 درصدي چهارمين جشنواره مقاومت خبر داد و افزود: با اينكه امسال دچار محدوديت مالي بوديم، جشنواره موسيقي مقاومت از اين كاهش بودجه‌ها در امان بود و آنچه كه امروز تحت عنوان جشنواره انجام مي‌گيرد با توجه به اعتبارات موجود داراي جايگاه خوبي است؛ اما بنده تمايل دارم يك جهش جدي در جشنواره موسيقي مقاومت داشته باشيم، چرا كه بناي اين جشنواره به غناي اين گونه موسيقي كشور وابسته است.

معاون امور هنري در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه چرا افزايش بودجه در روند بهبود كيفيت اين جشنواره تاثيري نداشته است؟ توضيح داد: افزايش بودجه امري نسبي است؛ همان طور كه سال گذشته كمبود منابع اجازه نداد ميهمان خارجي دعوت كنيم يا سمفوني فاخر بسازيم. اما بايد بگويم امسال هيچ افتي نسبت به سال گذشته نداشتيم و همچنان معاون هنري در حال برنامه‌ريزي براي فعاليت‌هاي بعدي است.

شاه آبادي معتقد است: اتفاقاتي كه در حوزه فرهنگ و هنر روي مي‌دهد گاهي بر پايه بودجه محدود است. معاونت هنري تمام هنرها به غير از سينما را تحت پوشش خود قرار داده است، اما بودجه‌اش با ساير ارگان‌ها قابل مقايسه نيست اما نمي‌توانيم كارهاي انجام نشده را به گردن بودجه‌ي كم بگذاريم.

به گزارش ايسنا، معاون امور هنري در بخش ديگري از اين نشست تاكيد كرد: با اينكه بودجه‌ي جشنواره مقاومت محدود بوده است اما باز هم در قامت خود خوش درخشيده و تاثيرگذار خواهد بود.

وي افزود: جشنواره‌اي كه سه سال پيش براي اولين بار اجرا شد، 20 سال ذخيره موسيقي در زمينه‌ي مقاومت ارائه داد اما در سال‌هاي بعد نيازمند توليد و حركات ملي و كشوري است. در اين جشنواره‌ها بايد ابتدا نياز مردم را تامين كنيم و سپس بتوانيم سليقه‌ها را تغيير دهيم.

شاه‌آبادي با بيان اينكه عدم رعايت قانون كپي رايت و موسيقي وارداتي مساله اصلي ماست، توضيح داد: تمام استان‌ها بايد به موسيقي نواحي توجه داشته باشند و اين نكته تنها به كرمانشاه معطوف نشود،البته تمام فضاي موسيقي كشور اين روزها مورد هجمه قرار گرفته است.

 

يكشنبه 2 مهر 1391 - 11:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری