دوشنبه 27 آذر 1396 - 14:27
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

ارتقاء سطح حفظ قرآن در گرو همگرايي دستگاه‌هاي فرهنگي و قرآني كشور است

 

بحث حفظ مسئله‌اي ريشه‌اي و بنيادين در علوم قرآني است و هر فردي بخواهد در اين ميدان وارد شود بايد به حفظ آيات الهي به عنوان اصلي اساسي بنگرد چرا كه حافظان قرآن در كناره بهره‌مندي از توانايي‌هاي بيشتر از امكان رشد بالاتري نيز برخوردار هستند علاوه بر آنكه حفظ در علوم قرآني داراي ريشه‌ و مبنا شناخته مي‌شود و در انس با آيات الهي به عنوان ابزاري اثرگذار در تسهيل روابط فردي و اجتماعي انسان‌ها نيز موضوعيت دارد. از اين رو تاكيد رهبري بر افزايش تعداد حافظان قرآن و گسترش دامنه آموزش‌هاي حفظ در كشور مي‌تواند به عنوان شاخصي براي انس هرچه بيشتر جامعه با آيات نوراني وحي نگريسته شود.

بديهي است انس با قرآن را براي حافظ پديد مي‌آورد و اين همان هدف نهايي از تلاوت و حفظ و ارتباط با قران است. ناگفته پيداست بسياري از آثار و بركاتي كه بر حفظ قرآن مرتب است از همين ريشه نشأت مي‌گيرد. باتوجه به حالات حافظان قرآن‌كريم به‌نسبت ديگر اقشار مرتبط با قرآن، مي‌توان اين خصوصيت را در آنان ملاحظه نمود. همين كه شاهد تأكيد دوباره مقام معظم رهبري درباره حفظ قرآن بوديم، به نظر مي‌رسد اين بار تأكيداتشان جدي‌تر از هميشه، جامعه قرآني به ويژه حافظان و علاقه‌مندان به حفظ قرآن را مخاطب قرار داده است و حركتي نوين و جهشي فراگير مورد انتظار ايشان است. بديهي است اين موضوع از ابعاد مختلف قابل تحليل و بررسي است، كه تبيين فوائد، بركات و آثار حفظ قرآن يكي از اصلي‌ترين آنهاست.

در اين گزارش مي‌خواهيم به بررسي ابعاد طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن و ارتقاء سطح حفظ قرآن پاي صحبت‌هاي جواد تجليان، مدير ارتباطات سازمان دارالقرآن الكريم بنشينيم.

جواد تجليان  ضمن ارائه راهكارهايي براي ارتقاء سطح حفظ قرآن گفت: در كل كشور يكي از مراكزي كه در اين زمينه تأثيرگذار است، مؤسسات قرآني هستند و قطعاً روش‌هاي مناسبي براي حفظ قرآن دارند و استفاده از اساتيد مجرب تأثيرگذار است و بحث حفظ قرآن در مؤسسات در كنار مواردي كه به صورت انفرادي حفظ مي‌كنند از تأثيرگذاري بيشتري برخوردار است.

وي در ادامه اظهار كرد: حضور اساتيد كارآزموده و پيگيري حفظ قرآن و استفاده از روش مناسب مي‌تواند از جمله مواردي باشد كه در روند حفظ قرآن مؤثر است و اگر مؤسسات قرآني راندمان مناسب و تبليغات گسترده داشته باشند هم آمار و هم كيفيت كار بالا مي‌رود.

تجليان تربيت حافظان قرآن را از عوامل مؤثر در توسعه فرهنگ‌سازي انس با قرآن در جامعه دانست و بيان كرد: رهبر معظم انقلاب اسلامي تربيت 10 ميليون حافظ قرآن را به عنوان يك افق و چشم‌انداز ترسيم كرده‌اند و يك استراتژي براي نظام است و رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند بايد فضاي جامعه را قرآني كنيم و اگر در كنار آموزش حفظ قرآن الگوهاي موفق داشته باشيم نيز تأثيرگذار است و در كنار حافظان، اساتيد و مجريان طرح وقتي تأثيرگذارند كه از خود و از اطرافيان خود شروع كنند كه موجب الگوسازي مي‌شود.

وي با اشاره به اين كه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن به زيرساخت‌هايي نياز دارد، درباره اين كه آيا مي‌توان به دوره‌هاي كنوني حفظ و كارآمدي آنها به عنوان يكي از اين زيرساخت‌ها اتكا داشت، عنوان كرد: مقدماتي بايد براي حفظ قرآن فراهم باشد و يكي از زيرساخت‌هاي مهم تسلط به روخواني قرآن است و شيوه‌‌هاي مختلف نيز وجود دارد در اين زمينه و اگر مراكز در اين بخش خوب عمل كرده باشند و زنجيره برنامه آموزشي آنها متصل باشد در مدت كوتاهي افراد از روخواني وارد حفظ مي‌شوند.

مدير ارتباطات سازمان دارالقرآن در رابطه با حمايت از مؤسسات قرآني تصريح كرد: مؤسسات و مراكز قرآني براي برگزاري كلاس‌هاي حفظ قرآن ابزار كافي در اختيار ندارند و رسانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي بايد همگرايي خوبي داشته باشند و سياستگذاري خوبي صورت پذيرد و ابتدا بايد از دستگاه‌هاي متولي امور فرهنگي و قرآني كشور كه تصميم‌گيري بر عهده آنهاست آغاز شود و سپس مؤسسات در اين زمينه نقش دارند، زيرا مؤسسات با توجه به امكانات كه در اختيارشان قرار داده مي‌شود به فعاليت مي‌پردازند.

وي در رابطه با اين كه در كنار حفظ آيات توجه به چه اموري مي‌تواند راهگشا باشد و در تثبيت محفوظات حفاظ را ياري كند، گفت: حفظ قرآن مقدمه انس با قرآن است و بايد در آيات قرآن بيشتر تدبر كنيم فرض كنيم روخواني و حفظ انجام شد، اگر مداومت و استمرار وجود نداشته باشد فراموشي ايجاد مي‌شود و هر چه افراد در زمينه مفاهيم بيشتر وقت بگذارند رفتارها و اعمال و افكارشان بيشتر قرآني مي‌شود و در نتيجه برنامه‌ها قرآني خواهد شد.

استفاده از كتاب‌ها و نرم‌افزارهاي طراحي شده از عوامل مؤثر در روند حفظ قرآن است

تجليان استفاده از كتاب‌ها و نرم‌افزارهاي طراحي شده را از عوامل مؤثر در روند حفظ قرآن عنوان كرد و افزود: نرم‌افزارها بخش‌هاي متفاوتي دارد برخي تصويري و انيميشن و ويژه خردسالان است، برخي حالت تكراري دارد كه تأثيرگذار است و در مراحل بالاتر اين كه حافظ را وادار مي‌كند كه با تعمق بيشتر به حفظ بپردازد كه مناسب است و نياز به سرمايه‌گذاري دارد و قطعاً بدون استاد داراي نواقصي است و برنامه‌ريزي كه استاد براي حافظ انجام مي‌دهد زودتر به نتيجه مي‌رسد و مسيري كه فرد مي‌پيمايد را هموار مي‌كند.

وي در رابطه با اين كه چگونه مي‌توان در اجرايي كردن طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن از امكانات و توانمندي‌هاي ساير نهادها بهره‌مند شد، خاطرنشان كرد: بايد تلاش كنيم مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامي به بهترين نحو محقق شود و به دنبال آمار صرف نباشيم و اين فعاليت نيازمند برنامه‌ريزي است و يكي از راهكارهاي مهم براي مقابله با تهاجم فرهنگي اين است كه جامعه به سمت فعاليت‌هاي قرآني حركت كند و بعضي دستگاها در اجراي اين طرح با هم موازي‌كاري مي‌كنند و لازم است دستگاه‌ها هم‌پوشي بيشتري داشته باشند و تعامل داشته و استراتژي واحدي در خصوص تربيت حافظان ايجاد شود و دبيرخانه ايجاد شود و از سلايق اساتيد و دستگاه‌ها استفاده شود.

 

چهارشنبه 29 شهريور 1391 - 12:31


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر