پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 13:19
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمدرضا صادقي

 

گردهم آيي شاعران آئيني در حلقه ادبي هرات

 

گردهم آيي شاعران آئيني در حلقه ادبي هرات در محل حسينيه سادات برگزار شد

 

تازه ترين نشست اعضاي حلقه ادبي«شعر فرات» با حضور شاعران آئيني و جمعي از علاقه مندان به ادبيات آئيني در محل حسينيه سادات واقع در خيابان وحدت اسلامي برگزار شد.

اين حلقه ادبي چند ماهي است با موضوع نقد شعر آئيني، هر دو هفته يکبار روزهاي دوشنبه تشکيل مي‌شود و برگزارکنندگان آن در نيمه ماه مبارک رمضان امسال نيز اقدام به برگزاري جشنواره‌اي ادبي با عنوان ضيافت کردند که مورد استقبال علاقه مندان به شعر آئيني قرار گرفت.

در جلسه اخير اين حلقه ادبي، قاسم صرافان، از شاعران آئيني کشورمان که اجراي اين برنامه را به عهده داشت، ضمن خوش‌آمد گويي به شاعران و منتقدان حاضر در اين جلسه از شاعران حاضر در نشست دعوت کرد تا به خواندن اشعارشان بپردازند.

در اين بخش شاعراني از اعضاي حلقه ادبي شعر فرات مانند: حسن بياتاني، محمد حسين الفت، محمد جواد رئوف‌پناه،  محمد غفاري، رضا خورشيدي، صدرا حسين‌زاده، مجتبي عسگري، مصطفي صابر خراساني، حنيفي، قدوسي، فرامرز عرب‌عامري و محسن عرب‌خالقي به شعرخواني پرداختند که مورد توجه حاضر در محل حسينيه و علاقه مندان به شعر آئيني قرار گرفت.

پس از خواندن اشعار توسط شاعران، اسماعيل اميني و سيد مهدي حسيني که به عنوان منتقد در جلسه حضور داشتند به نقد و بررسي اشعار پرداختند.

در ابتداي اين بخش، سيد مهدي حسيني گفت:«دو مشخصه مهم زباني در شعر يکي صلابت و رسميت است و ديگري صميميت و رواني که در ظاهر اين دو مشخصه در تضاد با هم هستند که در اين بين ايجاد يک تعادل منطقي و حفظ آن مي‌تواند شاعر را در خصيصه‌هاي زباني خود به کمال مطلوب نزديک کند.»

وي افزود:«استخدام عناصر شعري با معاني و مفاهيم نو در بازسازي هنري وقايع تاريخي بسيار سازنده و تأثيرگذار است. به عنوان نمونه مي‌توان به بيتي از آقاي لطيفيان در وصف حضرت قمر بني‌هاشم (ع) اشاره کرد:

تو ماه بودي و نزديک آب‌ها که شدي             

تمام علقمه پاشد به احترام شما.»

 

حسيني گفت:«پرداختن به جزئيات و ظرائف گوناگون و احتمالاً بکر يک واقعۀ تاريخي ارزشمند است، به شرط آن‌که مراقب لغزش‌گاه‌هاي زبان باشيم و ناخواسته از ارتفاع شعر به نشيب نظم سقوط نکنيم!»

اسماعيل اميني ديگر سخنران اين مراسم هم گفت:«هر شعر خوبي که از شاعري مي‌شنويم يا مي‌خوانيم، محصول‌ ساعت‌ها تلاش و زحمت شاعر در پرداخت شاعرانۀ اثر ابتدايي است. ممکن است کليت شعر در شکل اوليۀ آن در چند دقيقه بر خيال و خاطر شاعر جاري شود اما خرج شعر حوصله است که به درج ظرائف و اعتلاي اثر مي‌انجامد.»

وي افزود:«واحد شعر بيت است و به‌جاست که شاعر در هر بيت يک اتفاق شاعرانه خلق کند، به خصوص در قافيه که مي‌تواند نقطه اوج بيت باشد. اين حالت مي‌تواند اوج کمال يک شعر باشد، اما در يک سطح قابل قبول خوب است اگر ابياتي از اين دست کم نباشند.»

اين شاعر اظهار داشت:«اهميت وجود قرائن لفظي و معنايي در ابيات بسيار حائز اهميت است. همان‌طور که مثلاً در يک قالي دست‌بافت ايراني، هر نقش ريز و درشتي قطعاً از سوي قرينه‌هاي متناظرش و ساختار کلي زمينه آن پشتيباني مي‌شود، لازم است که در شعر نيز با قرينه‌سازي و قرينه‌يابي در جهت استحکام ساختار و زبان گام برداريم.»

اميني اظهار داشت:«گزارش‌دهي صرف از يک واقعۀ تاريخي و غيرتاريخي ارزش شعري ندارد. شاعر بايد از عواطفش در روايت خرج کند تا بتواند نسبت به آن واقعه موضع بگيرد.»

همچنين اين شاعر در پاسخ به سئوال يکي از شعرا درباره استفاده از کلمات شکسته و محاوره‌اي در شعر گفت:«کلاً بهتر است از قبل يک حکم ثابت در اين‌گونه موارد صادر نشود و هر موردي در جايگاه خودش بررسي و قضاوت شود.»

 

سه‌شنبه 28 شهريور 1391 - 10:46


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری