شنبه 25 آذر 1396 - 18:26
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ستاره سعادت

 

شماره سوم فصلنامه مطالعات معنوي منتشر شد

 


شماره سوم فصلنامه مطالعات معنوي توسط گروه جنبش‌هاي معنوي پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي به نقل از پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، محمد حسين کياني سردبير و مدير گروه جنبش‌هاي معنوي پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، از انتشار شماره سوم فصلنامه مطالعات معنوي با موضوع «روان‌شناسي و جنبش‌هاي نوپديد معنوي» خبر داد.

وي گفت: در اين شماره مقالاتي با اين عناوين مي‌خوانيم: معناگرايي و معنويت در پديده‌هاي فراروان‌شناسي، تجربه‌ شبه‌عرفاني و داروهاي روان‌گردان از منظر روان‌شناسي، علل روان‌شناسي در گرايش به جنبش‌هاي نوپديد معنوي، بررسي تحليل – انتقادي مراقبه از منظر روان‌شناختي و قانون جذب

سردبير فصلنامه مطالعات معنوي افزود: با تأملي اندک درباره معنويت‌هايي که در جامعه گسترش يافته و ميان اقشار متفاوت اجتماع نفوذ کرده‌اند، مي‌توان اشکال و مدل‌هاي متفاوتي از گرايش دين و معنويت يافت که به سبب مجاورت با مناسبات اجتماعي، به گونه‌اي متفاوتي سامان گرفته‌اند. هر چند باتوجه به نوع دين و جامعه مي‌توان قالب‌هاي گوناگوني را تصور کرد، با اين همه برخي طبقات ديني انسجام بيشتري دارند؛ مثلاً، جامعه‌شناس آلماني، ارنست تروئلچ، طبقات ديني مسيحيت را به دو گونه، کليسا و فرقه، تقسيم کرد. او کليسا را پيکر ديني بزرگ و استقرار يافته‌اي ديد که از ساختار رسمي و سلسله مراتبي از مقام‌هاي ديني شکل يافته است. او مي‌گفت، کليسا نشانگر چهره محافظه‌کارانه دين است و معمولاً عضويت در کليسا شبه‌اجباري و موروثي است؛ چرا که بسياري از مسيحيان، همچون پدران و نياکان خود عضو کليسا به حساب آمده‌اند.

وي در مورد مقاله "معناگرايي و معنويت در پديده هاي فراروانشناختي" نوشته عبدالرضا آتشين صدف گفت: در اين مقاله مي خوانيم: دانش بشر، روز به روز در حال گسترش است و بشر همواره به دنبال کشف ناشناخته هاي خويش و جهان خويش بوده است. درنورديدن مرزهاي دور و دراز علم و گشودن افق هاي ناگشوده در جهان معاصر حيرت انگيز است. به باور بسياري از متفکران، پيشرفت علوم تجربي با وجود فايده هاي فراوانش، انسان را از توجه به جهان معنا و نياز اساسي اش به معنويت، غافل کرده است پرسشي که سالهاست پيش روي انسان قرار دارد اين است که آيا بشر خود مي تواند راهي به آسمان بگشايد؟ آيا مي توان با بضاعت انسان کنوني، وجود جهاني غير مادي را اثبات کرد؟

وي با ارائه توضيحاتي در مورد مقاله "تجربه هاي شبه عرفاني و داروهاي روان گردان از منظر روان شناختي" به کوشش هادي وکيلي گفت: با تحقيق در باب داروهاي فعال ساز رواني، علائق عرفاني به تجربه عرفاني گسترش يافته است. اعتقاد عمومي اين بوده که چنين داروهايي برآورنده احوال عرفاني يا حالات اسکيزوفرنيک اند. گرچه ميان اين دو گونه حالت، شباهتهاي فيزيولوژيک يا پديدارشناختي وجود دارد، ولي کارهاي اخير تفاوتهايي را نشان داده است. علاوه بر مراقبه و هيپنوتيسم، از داروها نيز مي توان براي تغيير حالات هشياري استفاده کرد. از روزگاران کهن، مردم از داروهاي براي تحريک شدن يا آرامش يافتن، خوابيدن يا بيدار ماندن، وحدت بخشيدن به ادراک هاي عادي و يا براي ايجاد توهم استفاده کرده اند. واژه دارو در اشاره به هر ماده (به جز غذا) که بطور شيميايي کارگرد ارگانيسم را تغيير دهد، بکار مي رود. داروهايي که بر رفتار، هشياري، و يا خلق و خو تأثير مي گذارند روان گردان ناميده مي شوند. اعم از داروهاي غيرمجاز خياباني از قبيل هروئين و ماري جوانآ و داروهاي مجاز مانند آرامبخش ها و داروهاي محرک، و همچنين داروهاي آشنا از قبيل الکل، نيکوتين، و کافئين که ر زمره اين دسته از داروها به حساب مي آيند.

کياني در مورد مقاله "علل روان شناختي در گرايش به جنبش هاي معنوي نوپديد" نوشته محمدحسين قديري خاطرنشان کرد: اين پژوهش به بررسي علل روان شناختي گرايش به جنبه هاي معنوي نوپديد با تأکيد بر علل شناختي ميپردازد؛ روش تحقيق، با رويکرد توصيفي ـ تحليلي با تطبيق بر نمونه هاي عيني است. اين نمونه ها برگرفته از فيلم، گزارش، کتاب، اعترافهاي مستند، شواهد باليني مشاوره اي و مصاحبه هاي بدون ساختار (آزاد) با پانزده کارشناس حوزوي ـ دانشگاهي است. اگرچه تنها بر علل شناختي از ابعاد روان شناختي تأکيد شده است، ولي همه ابعاد روان شناختي (شناختي، هيجاني، رفتاري و... ) با ابعاد مختلف اقتصادي، جامعه شناختي، سياسي، مذهبي و روان شناسي با هم تعامل تنگاتنگ و هم پوشي دارند. راههاي رويارويي با اين گرايشها، با معرفي کتاب، زماني بطور ضمني و گاهي با صراحت بيان شده است.

مدير گروه جنبش‌هاي معنوي پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در مورد مقاله بررسي تحليلي ـ انتقادي مراقبه از منظر روان شناختيبا تلاش پريسا گودرزي تصريح کرد: بشر در ميان انبوهي از نيازها، هميشه به آرامش رواني در کنار سلامت جسماني نياز داشته و براي رسيدن به آن تلاش کرده است، هرچند بنا به دلايل و عوامل بسياري، اين آرامش مي تواند در معرض آسيب قرار بگيرد. در اين ميان، تکنولوژي جديد و بهبود وضع زندگي مادي، به شيوه هاي گوناگوني براي بشر ايجاد اضطراب کرده و به عنوان يکي از اصلي ترين عوامل برهم زننده آرامش، محسوب مي شود؛ واقعيت تلخ تمدن مدرن، ابتلاي آدمي به زندگي ماشيني و مکانيکي، رقابت در در عرصه هاي مختلف زندگي، حجم انبوه اطلاعات و بسياري از موارد مشابه، سبب شده است که تعداد زيادي از مردم به عوارض ناشي از عدم آرامش از جمله: اضطراب، افسردگي، انواع ترس ها و بيماريهاي روان تني دچار وند که اين اختلالات، اغلب با اشکال در تمرکز و دگرگونيهاي نابسامان در سطوح هوشياري و لايه هاي آگاهي همراه است.

وي درمورد مقاله "قانون جذب" نوشته حمزه شريفي دوست گفت: امروزه موضوعي جديد با عنوان قانون جذب (راز) از طرف بعضي از رهبران معنوي غربي و امريکايي در حال ترويج است. در کشور ما اين فرضيه در کارگاههاي موفقيت، خانواده خلاق و عناويني از اين قبيل مطرح مي شود و سمينارهاي راز مشتريان زيادي دارد. در قانون جذب تأثير ذهن بر روان و ساحت وجودي انسانو حتي تأثير عادي ذهن بر پديده ها مطرح نيست، بلکه ادعاي خلق و آفرينندگي ذهن نسبت به وقايع دنياي خارج مطرح است و تنها ابزاري که جهت آفرينندگي ذهن پيشنهاد مي شود، عملي ذهني به نام تمرکز و تجسم ذهني است. مروجين داخلي، اين ايده را مورد تأييد متون ديني معرفي مي کنند. ادعاي مبلغين جذب اين است که اين ايده مورد تأييد متون روان شناختي است و البته از تأييدات يافته هاي فيزيک جديد هم ياد مي کنند. به همين علت از اين ايده به عنوان قانون مسلّم نام مي برند.

لازم به ذکر است، سومين شماره فصلنامه معنوي، الاهياتي، انتقادي مطالعات معنوي با قيمت 40000ريال توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است

 

سه‌شنبه 28 شهريور 1391 - 10:33


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری