شنبه 3 تير 1396 - 20:20
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمدرضا صادقي

 

تقابل هاليوود با انقلاب اسلامي و ايران اسلامي

 

گزارش رونمايي کتاب«بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود»

 

کتاب«بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود» نوشته عبدالله بيچرانلو با حضور نويسنده اثر و ناصر هاشم‌زاده،‌ فيلمنامه‌نويس و منتقد اثر و محمدهادي همايون، معاون برنامه‌ريزي و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدرس فرهنگ و ارتباطات به عنوان منتقد اثر در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

در ابتداي اين برنامه، مصطفي اسدزاده، مدير ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ضمن معرفي اثر به همکاري اين مرکز با مرکز تحقيقات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در نشر اين نوشتار اشاره کرد.

سپس دکتر محمدمهدي منصف‌پور، مدير پژوهش‌هاي خارج از کشور مرکز تحقيقات صدا و سيما با اشاره به اين که پژوهش‌هاي مقدماتي اين اثر از سال 88 آغاز شدند، عنوان کرد:«به دليل اين که مکتوبات اين حوزه کمتر با نگاه پژوهشي نوشته شده‌اند، کتاب «بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود» اثري منحصر به فرد به شمار مي‌آيد.»

در ادامه دکتر همايون با اشاره به اين که با مطرح شدن نقد محتوايي در حوزه سينما اشکالي به وجود آمد كه آن تمرکز بر نقدهاي تکنيکي و توجه نکردن به نقد محتواي ادبي بوده است، گفت:«ماجراي نقد فيلم زماني در ايران بارز شد که مساله تقابل هاليوود با انقلاب اسلامي و ايران اسلامي شکل گرفت.»

وي کار نويسنده اثر را از آن جهت ارزشمند دانست که با سابقه تاريخي جدي به اين عرصه ورود پيدا کرده است و گفت:«جاي اين کتاب در ميان آثار پژوهشي اين حوزه خالي بود. ما به شدت به اين نوع ادبيات و توليد آن نيازمنديم.»

اين منتقد افزود:«از اوايل قرن بيستم که سينما و صنعت هاليوود شکل گرفت، پيوندي ناگسستني با سياست آمريکا برقرار کرد و در اين راستا به ترويج زندگي به سبک آمريکايي در سراسر جهان پرداخت. هاليوود از ابتدا با مساله‌اي به نام دين مواجه بود که به طور خاص با اسلام به ويژه با ايران پيوند داشت. اين مساله با ساخت آثاري درباره خلقت انسان آغاز شد و تا «الرسالة» که بستري براي مذاکرات کمپ ديويد را فراهم مي‌کرد، ادامه داشت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نگاه خود را بر ايران اسلامي متمرکز کرد.»

وي با بيان اين که هاليوود به ترويج سياست‌هاي آمريکا مي‌پردازد، پرسيد:«آيا ما در کشورمان نهادي داريم که کاملا در خدمت سياست‌هاي کشور باشد و به شکل خودجوش در اين راستا فعاليت کند؟ ما در دوران تمدن‌سازي قرار داريم، دوراني که رسانه يکي از ابزارهاي اصلي به‌شمار مي‌آيد، بايد از اين ابزار به درستي استفاده کنيم.»

دکتر همايون، دستيابي به نوعي نظرگاه آينده‌نگري را از  دستاوردهاي بررسي آثار غرب به ويژه هاليوود دانست و عنوان کرد:«از اين طريق مي‌توانيم تحرکات دشمن را رصد کنيم، اين پيش‌بيني‌ها بر پرده سينماي هاليوود قابل درک و فهم‌اند. از اين رو اميدوارم از اين دست آثار بيشتر داشته باشيم تا نقد محتوايي، ادبيات مستحکم‌تري بيابد.»

در ادامه، ناصر هاشمي، کارشناس سينما و فيلمنامه‌نويس با تاکيد بر اين که اين کتاب با صراحت به سراغ مساله اصلي خود رفته است، گفت:«دشمن‌شناسي نبايد آن‌قدر ما را مشغول کند که دوستان را هم نشناسيم! همچنان که گاهي فراموش مي‌کنيم بسياري از نمادها و نشانه‌گذاري‌ها به ويژه در سينماي سراسر جهان مشترکند. تمرکز بر اين مشترکات باعث دست اصحاب رسانه را مي‌بندد و نتيجه آن ساخته شدن آثار شعاري است يعني ورود به معرکه‌اي بسيار خطرناک!»

هاشم‌زاده با اشاره به اين که قرآن نيز ابتدا متقين را به ما معرفي مي‌کند، سپس اهل کفر را، يادآور شد: «شناخت دوستان نکته‌اي است که در آيينه تفکر ديني به آن تاکيد شده است. متاسفانه با وجود آن که حرف‌هاي بسياري براي گفتن داريم، هنوز فاقد نشانه‌گذاري‌هاي ديني و مذهبي در سينماي خودمان هستيم.»

به گفته وي، اين کتاب با نقد و بررسي چند فيلم و سريال مشخص به طور صريحي به سراغ مبارزه رفته است. در حالي که هاليوود در اين نزاع کارهاي اساسي‌تري مي‌کند. فيلم 300 نزاعي آشکار است در حالي که نزاع اصلي سينماي غرب عليه دين آنجايي آغاز مي‌شود که اخلاق را نشانه گرفته است؛ آن چيزي که انبياي الهي مي‌خواستند آن را به تماميت برسانند و شيطان نمي‌خواست انجام شود.»

وي در ادامه با تاکيد بر اين که آمار مطالعه خجالت‌آور است، به پايين بودن شمارگان کتاب‌ها در مقايسه با جمعيت کشور پرداخت و گفت:«متاسفانه آثاري که ما آن‌ها را معناگرا مي‌دانيم نيز توليد سينماي هاليوودند! من مشکل اين حوزه را بسيار اساسي‌تر از آن‌چه به نظر مي‌رسد، مي‌بينم.»

همچنين دکتر عبدالله بيچرانلو، نويسنده اثر با تشکر از آراي منتقدان تمامي اين مطالب را تاييد کرد و گفت:«اين کتاب بيانگر همه تلاش افرادي که در اين حوزه کار مي‌کنند، نيست. من در کتاب «سينماي ايران» به تفصيل به نشانه‌شناسي و نشانه‌گذاري در اين حوزه پرداخته‌ام و در کتاب حاضر بر اين موضوع تمرکز داشتم که سينماگران هاليوودي همواره «ديگري»اي را با نگاهي نژادپرستانه علم کرده و به مبارزه با آن پرداخته‌اند.»

وي با اشاره به اين که در کتابش به بررسي پيشينه تاريخي ساخته‌هاي عنادورزانه هاليوودي پرداخته است، اظهار کرد:«پيش‌بيني مي‌کنم در اين دهه آثار متعددي از سوي سينماي هاليوود درباره ما[ايران و اسلام] ساخته شود.»

نويسنده کتاب «بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود» يادآور شد:«اين کتاب مي‌خواهد بگويد که سينماي هاليوود، سينمايي تجاري است. همچنين بايد بدانيم که «بازنمايي» ذات رسانه به شمار مي‌آيد از اين رو وظيفه داريم با استفاده از اين ويژگي به آگاهي‌بخشي بپردازيم. حاصل اين پژوهش آن است که بيان مي‌کند چگونه بايد فرهنگمان را از طريق رسانه‌هايي که در اختيار داريم در جهان معرفي کنيم.»

در پايان اين برنامه هاشم‌زاده عنوان کرد:«سخن همه ما يکي است و از زواياي مختلف به يکديگر تذکر مي‌دهيم.»

سپس در اين مراسم با حضور جمعي از اعضاي مرکز تحقيقات صدا و سيما، محققان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و عده‌اي از اصحاب رسانه از کتاب «بازنمايي ايران و اسلام در هاليوود» رونمايي شد.

 

شنبه 25 شهريور 1391 - 9:54


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری