جمعه 2 تير 1396 - 11:16
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

مقاله

 

حجت الاسلام سيدعباس مسعودی
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان البرز

 

آن روزها رفت، روزگار باقيست

 

     خداوند منان را سپاس که توفيق عبادت و بندگي در بهترين ماه سال ( ماه رمضان ) را به ما عنايت فرمود و زمينه بهره مندي کامل از الطاف بي کرانش را نصيبمان کرد ، از رحمت واسعه اش خوابمان را در اين ماه عبادت ، انفاس ما را تسبيح ، عمل‌هايمان مقبول و دعاهايمان را مستجاب مقرر فرمود (1) و ثواب قرائت يک آيه ي کتابش را با قرائت کامل آن کتاب آسماني در ديگر ماههاي سال برابر قرار داد و درک ليالي قدر را که فضيلت درک يک شبش از 1000 ماه ( حدود 83 سال و اندي ) برتر است به ما کرامت فرمود .

عيد فطر پايان ماه رمضان نيست

   عيد فطر، عيد پايان يافتن رمضان نيست، عيد بر آمدن انساني نو از خاکسترهاي خويشتن خويش است چونان ققنوس که از خاکستر خويش دوباره متولد مي‌شود. رمضان کوره‌ايي است که هستي انسان را مي‌سوزاند و آدمي نو با جاني تازه از آن سر بر مي‌آورد. فطر شادي و دست‌افشاني بر رفتن رمضان نيست، بر آمدن روز نو، روزي نو و انساني نو است. بناست که رمضان با سحرها و افطارهايش، با شب‌هاي قدر و مناجات‌هايش از ما آدمي ديگر بسازد. اگر درعيد فطر درنيابيم که از نو متولد شده‌ايم، اگر تازگي را در روح خود احساس نکنيم، عيد فطر عيد ما نيست (2)

عيد فطر روز جوايز

امام باقر ( عليه السلام ) از رسول خدا  ( صلي الله عليه و آله و سلم ) روايت مي کند که فرمود : هر گاه روز اول ماه شوال (عيد فطر) فرا مي رسد ، منادي از سوي خداوند ندا مي دهد : " اي مؤمنين : بشتابيد به سوي جايزه هايتان."آنگاه امام باقر ( عليه السلام )  رو به جابر کرد و فرمود : اي جابر! جوايز خدا، مثل جايزه هاي اين پادشاهان نيست! امروز ، روز جايزه هاست! (3)

عَن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم:
در روايتي طولاني در فضيلت ماه رمضان، از پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده است:
فَإِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْفِطْرِ وَ هِيَ تُسَمَّى لَيْلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَى اللَّهُ الْعَامِلينَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ 
و چون شب عيد فطر-كه شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل‏كنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. 
فَإِذَا كَانَتْ غَدَاةُ يَوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِكَةَ فِي كُلِّ الْبِلَادِ فَيَهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ يَقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّكَكِ فَيَقُولُونَ يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ كَرِيمٍ يُعْطِي الْجَزِيلَ وَ يَغْفِرُ الْعَظِيمَ
و چون صبح روز عيد فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه‏ي شهرها بفرستد. پس در زمين فرود آيند و سر كوچه‏ها و گذرها بايستند و [ با صدايى كه آن را همه‏ي آفريده‏هاى خدا جز جن و آدميان مي‏شنوند] گويند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار كريم [براى نماز عيد] بيرون شويد كه او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بيامرزد.
فَإِذَا بَرَزُوا إِلَى مُصَلَّاهُمْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَلَائِكَةِ: مَلَائِكَتِي! مَا جَزَاءُ الْأَجِيرِ إِذَا عَمِلَ عَمَلَهُ؟ قَالَ: فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ: إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا! جَزَاؤُهُ أَنْ تُوَفِّيَ أَجْرَهُ.
و چون سوى محلّ برگزارى نماز عيد روند خدا عزّ و جلّ به فرشتگان فرمايد: اى فرشتگان من! مزد كارگر- چون كار خود را انجام دهد- چيست؟ عرضه دارند: معبودا و سيّدا! اين که مزدش را كامل پرداخت کني. 
قَالَ: فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَإِنِّي أُشْهِدُكُمْ مَلَائِكَتِي أَنِّي قَدْ جَعَلْتُ ثَوَابَهُمْ عَنْ صِيَامِهِمْ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ قِيَامِهِمْ فِيهِ رِضَايَ وَ مَغْفِرَتِي
خداوند عزّ و جلّ فرمايد: شما را گواه مى‏گيرم كه من پاداش روزه‏ي رمضان و نمازشان را خشنودى و آمرزش خود از ايشان قرار دادم.
وَ يَقُولُ: يَا عِبَادِي سَلُونِي فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا تَسْأَلُونِّي الْيَوْمَ فِي جَمْعِكُمْ لِآخِرَتِكُمْ وَ دُنْيَاكُمْ إِلَّا أَعْطَيْتُكُمْ     
و خداوند [خطاب به بندگان خويش] مى‏فرمايد: اى بندگان من! [هر چه مى‏خواهيد] از من بخواهيد كه به عزت و جلال خودم سوگند که امروز در اين اجتماع خويش، هر چه براى دنيا وآخرت خود بخواهيد عطا مى‏كنم
وَ عِزَّتِي لَأَسْتُرَنَّ عَلَيْكُمْ عَوْرَاتِكُمْ مَا رَاقَبْتُمُونِي وَ عِزَّتِي لَآجَرْتُكُمْ وَ لَا أَفْضَحُكُمْ بَيْنَ يَدَيْ أَصْحَابِ الْخُلُودِ
 و به عزت و جلال خودم سوگند تا وقتي كه مرا مراقب خود بدانيد[ و از من بترسيد] شما را در پناه مى‏گيرم و نزد كسانى كه در دوزخ جاودانند رسوايتان نسازم.
انْصَرِفُوا مَغْفُوراً لَكُمْ قَدْ أَرْضَيْتُمُونِي وَ رَضِيتُ عَنْكُمْ  
باز گرديد كه آمرزيده شديد همانا مرا خشنود كرديد و من از شما خشنود شدم.
قَالَ: فَتَفْرَحُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَسْتَبْشِرُ وَ يُهَنِّئُ بَعْضُهَا بَعْضاً بِمَا يُعْطِي اللَّهُ هَذِهِ الْأُمَّةَ إِذَا أَفْطَرُوا 
در ادامه مي‏فرمايد: پس فرشتگان به خاطرآنچه-که خداوند در روز عيد فطر به اين امت ارزانى فرموده است-شاد مى‏شوند و به يکديگر بشارت داده و تبريك گويند. (4 )
ضرورت مراقب از آورده هاي ماه رمضان

    انسان حسابگرو دور انديش ، زماني که سرمايه اي کلان به دست مي آورد از همه ي همت و تلاش خود براي حفظ که نه ، بلکه براي افزايش دارايي هاي خود تلاش مي کند و از اندوخته ها يش جهت رسيدن به آسايش و راحتي خود بهره  مي گيرد و در انديشه ي ساخت آينده اي روشن به سر مي برد . کسب فضايل ماه رمضان نيز براي ضيوف الرحمن ،آورده اي بسيار ارزشمند و گنجينه اي گرانبها ست که تنها با مراقبت ، محافظت و مداومت مي توان از آن به عنوان وسيله اي براي رسيدن به سعادت دارين و کسب مقام رضايت الهي استفاده نمود .

    خداوند قادر متعال از زبان رسول و فرستاده اش ، پيامبر رحمت ( صلي الله عليه و آله و سلم ) با بياني اميدوارکننده به فضل الهي ، جايگاه رفيع عبادت و مقام عبوديت را بيان فرموده و از رحمت کامله حضرت رب ( جل و عزه ) خبر داده است تا بنده گانش از فضل ، کرم و بخشش او نا اميد نشوند و باب انابه و بازگشت را بر روي خود مفتوح ببينند و با ورود از اين درب مشمول رحمت واسعه اش گردند و عيد فطر را روز دريافت جايزه و پاداش بندگي خدا بدانند وبا عنايت به بخشش خداي رئوف، اين روز ميمون و مبارک را براي خود تولدي دوباره به حساب آورند و بر پاک شدن نامه ي عمل خود از هر گونه پليدي ، سياهي و معصيت مطمئن باشند.

   حال بر ماست که از اين فرصت ارزشمندي که خالق هستي عنايتمان فرموده ، به خوبي بهره بگيريم و با دقت نظر بر اعمال و رفتار خود و تطابق آن بر شرع مقدس اسلام وانجام و رعايت حدود و ثغورالهي ، مسير سعادت و رسيدن به جايگاه رفيع  « خليفة اللهي » را پيموده و به عنوان نمونه اي از يک شيعه ي واقعي ، مايه ي زينت اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السلام ) باشيم و مزه شيرين عبوديت و بنده گي خدا را با همه وجود حس نماييم و با کاربردي کردن آموخته هاي خود از درسهاي ماه رمضان ( اقامه به موقع نمازهاي واجب ، انس با قرآن ، خلوت با خدا، سحر خيزي ، تهجد و شب زنده داري ، دوري و پرهيز از گناه ، ترک محرمات ، انجام واجبات ، دادن صدقه ، دعا و مناجات با خدا، خواندن نماز شب ، احترام به پدر و مادر ، بهره مندي از سخنان بزرگان، کمک به ديگران ، دستگيري از مستمندان و... ) و استمرار آن ، مسير نوراني بندگي خدا را تا رسيدن به کمال بپيماييم و با اين عقيده که معلوم نيست بار ديگر چنين فرصتي براي ما حاصل شود و بتوانيم ماه رمضان ديگري را درک کنيم ، به تکليف خود عمل نماييم .

     يکي از ثمرات روزه داري و ميهماني خدا در ماه مبارک رمضان ، رسيدن به مقام تقوي است . خداوند منان در قرآن کريم    مي فرمايد :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

اي اهل ايمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پيشينيان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهيزکار شويد. (5)

    خداوند منان  نيل به مقام متقين را يکي از برکات روزه داري  عنوان مي نمايد تا بندگانش را با اين مقام والا آشنا کرده و نظر آنان به کسب اين جايگاه معنوي و ارزشمند را جلب نمايد . بهترين را براي شناخت و درک اين مقام نوراني بعد از بهره مندي از آيات نوراني قرآن ، کلام معصومين ( عليهم السلام ) است .

توصيه به تقوي در کلام معصومين  ( عليهم السلام )

قال الامام على بن ابى طالب(عليه السلام ) : ايَسرّك ان تكون من حزب الله الغالبين؟

امام على بن ابى طالب فرمود: آيا خوش دارى كه از حزب ظفرمند و پيروز خداوند باشى؟

 اتّق الله سبحانه و احسن فى كلّ امورك؛ فانّ الله مع الذين اتّقوا والذين هم محسنون.

 از خداى سبحان پروا دار و تقوى پيشه كن، و در همه كارهايت نيكو عمل كن؛ زيرا كه خداوند با كسانى است كه تقوا پيشه كرده‏اند و آنان كه نيكو كارند .( 6 )

توضيح :

 در اين روايت علوى، امير بيان على ( عليه السلام ) براى اينكه انسانها در گروه‏هاى الهى و خدايى قرار بگيرند و هميشه نيز پيروزمند باشند، دو راه را پيشنهاد مى‏كند، يكى رعايت تقواى الهى و پرهيز از گناه و معصيت و توجه به سوى خداوند ( عزّ وجل ) با حال عبادت و بندگى و ديگرى احسان و نيكى در رفتار و اعمال فردى و اجتماعى.

 نكات قابل توجه :

 1 - اينكه مطالبه پيروزى و ظفر مندى از جمله مطالبات طبيعى افراد در جامعه است، و همه مى‏خواهند به پيروزى دست بيابند، و هيچ كس شكست را دوست ندارد.

 2 - اينكه پيروزى حقيقى تنها در گرو اراده خداوند ( عزّ و جل ) است، و هر كسى غير از اين مى‏انديشد، به خطا رفته است، و پيروزى حقيقى را مطالبه نمى‏كند، پس مطالبه پيروزى حقيقى تنها بوسيله در راه خداوند قرار گرفتن تحصيل مى‏شود، به همين جهت امام على بن ابى طالب  ( عليه السلام ) مى‏فرمايد مى‏خواهى در حزب پيروزمند خدا باشى؟

 3 - قرآن كريم دو راه را به جامعه اسلامى نشان مى‏دهد كه يكى به سعادن و پيروزى ختم مى‏شود و ديگرى به ظلالت و گرفتارى‏ها.

 به ياد خدا بودن و خدا باوربودن مايه آرامش وپيروز يانسان در حيات دنيوى و اخروى خواهد بود.

 الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

 همان كسانى كه ايمان آورده‏اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد. آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد. (7 )

 راه دوّم كه در برابر اين راه قرار دارد فراموش كردن و روى گرداندن از خداوند و ياد خداوند است، يعنى خداوند محور و خدا باور نباشد كه موجب تنگى وگرفتارى در زندگى خواهد شد، و اين جز شكست چيزى را براى وى به ارمغان نخواهد آورد.

 وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ‏و مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ‏و يَوْمَ الْقِيَمَةِ أَعْمَى

 و هر كس از ياد من دل بگرداند، در حقيقت، زندگى تنگ و سختى خواهد داشت، و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى‏كنيم.(8 )

 4 - معيّت و همراهى خداوند با اين گروهى كه اهل تقوا و احسان و نيكى هستند، به خودى خود مايه سعادت و بهروز آنها خواهد شد.

 

  تقوا مايه محبوبيت انسان در ميان جامعه مى‏شود

 قال الصادق( عليه السلام ) : ...والمتقى محبوب عند كل فريق.

 امام صادق فرمود:...و متقى و پرهيزگار نيز در نزد همه محبوب و دوست داشتنى است.(9 )

تقوا مايه نيرومندى و برخودارى از امنيت انسان مى‏گردد.

 قال رسول الله ( صلي الله عليه و آله و سلم ): من اتقى الله عاش قويا و سار فى بلاد عدوه آمنا.

 پيامبر اعظم فرمود: هر كس كه تقوا پيشه كند، زندگى توانمندى خواهد داشت، و در منطقه دشمنهم اگر زندگى كند در امنيت بسر خواهد برد.(10 )

تقوا عامل رسيدن به خير دنيا وآخرت

قال رسول الله ( صلى الله عليه و آله و سلم ) :

مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا وَالخِرَةِ؛

هر كس تقوا روزى اش شود، خير دنيا و آخرت روزى او شده است. (11 )

تقوا نهايت خواسته خداوند از بندگانش و وسيله رسيدن به مقام رضايت خداوند

امام على ( عليه السلام ) :

اِنَّ التَّقوى مُنتَهى رِضَى اللّه  مِن عِبادِهِ وَحاجَتُهُ مِن خَلقِهِ فَاتَّقُوا اللّه  الَّذى اِن اَسرَرتُم عَلِمَهُ وَاِن اَعلَنتُم كَتَبَهُ؛

نهايت خشنودى خداوند از بندگانش و خواسته او از آفريدگانش تقواست، پس تقوا از خداوندى بكنيد كه اگر پنهان كنيد مى داند و اگر آشكار سازيد مى نويسد. ( 12 )

نشانه هاي متقين

امام على عليه السلام :

اِنَّ لاَِهلِ التَّقوى عَلاماتٍ يُعرَفونَ بِها: صِدقُ الحَديثِ وَاَداءُ المانَةِ وَالوَفاءُ بِالعَهدِ و ... ؛

تقواپيشگان نشانه هايى دارند كه با آنها شناخته مى شوند: راستگويى، امانتدارى، وفاى به عهد و... . ( 13 )

امام على عليه السلام :

اَلتَّقِىُّ سابِقٌ اِلى كُلِّ خَيرٍ؛

تقواپيشه براى انجام هر كار خيرى سبقت مى گيرد. ( 14 )

اميد است خداوند منان نعمت تقوا را روزي ما مقرر فرمايد تا با بهره مندي از اين نعمت خدا دادي به مقام خشنودي و رضايت خداوند نائل آييم . انشاء الله

 

پي نوشت ها

1-    اقتباس از خطبه شعبانيه ي  رسول خدا ( صلي الله عليه و آله و سلم )

2-      الهي قمشه اي

3-      وسائل الشيعه، ج 5، ص140

4-      امالي مفيد مجلس 27  ص232

5-      سوره بقره ، آيه 183

6-      غرر الحكم ، ح 2828

7-      سوره رعد ، آيه 28

8-      سوره طه ، آيه 124

9-      بحار الانوار: 294/67.

10-   بحار الانوار: 283/67

11-   كنزالعمال، ج13، ص 151، ح36472

12-   كنزالعمال، ج10، ص143، ح28731

13-   التوحيد، ص63

14-    نهج الفصاحه، ح781

 

يكشنبه 5 شهريور 1391 - 13:59


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری