جمعه 27 مرداد 1396 - 5:36
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

داود خسروي

 

خيزشي ملهم از انقلاب اسلامي

 

گزارشي از نظر سينماگران درباره نقش سينما در تصوير بيداري اسلامي

به گزارش خبرگزاري فارس، جشنواره فيلم مقاومت و دفاع مقدس به دليل ارزش‌ها و ظرفيت‌هاي نهفته در ذات دفاع مقدس و ضرورت‌هاي جهان معاصر مي‌تواند زمينه‌ساز وفاق و همبستگي ميان هنرمندان و فيلمسازان متعهد جهان اسلام و اساساً فيلمسازان مستقل جهان شود و از همين رو، اتخاذ رويکرد ‌بين‌المللي براي جشنواره انتخاب درستي بود.

اين رويداد بزرگ سينمايي مي‌تواند کمک کند تا دوباره حال و هواي حماسه‌ها، افتخارات و ارزش‌هاي دوران دفاع مقدس زنده شود و اين موضوع با توجه به اينکه کشور امروز در مقطع خطير و شرايط خاصي قرار دارد، قطعا قادر است با آن غنا و پيشينه فرهنگي و تاريخي زمينه‌ساز اتحاد، همبستگي و يکپارچگي گردد.

انقلاب اسلامي و آزمون ملت ايران در حراست و صيانت از آرمان‌هاي نظام‌ اسلامي اکنون الگويي است براي تمامي ملت‌هاي منطقه و آزادي‌خواهان جهان و در اين مسير قطعا سينما به عنوان رسانه‌اي نافذ و تاثيرگذار مي‌تواند در انعکاس و انتقال پيام نقشي کارآمد ايفا نمايد.

جريان بيداري اسلامي که هم‌اکنون با روند رشدي شتابان و فراگير در حال گسترش است به اعتقاد بسياري ملهم از انقلاب اسلامي است. اينکه سينما چه نقشي در اين حوزه مي‌تواند بر عهده بگيرد موضوعي است که در آستانه برگزاري دوازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت و دفاع مقدس با چند تن از سينماگران کشور در ميان گذاشته‌ايم.

 حبشي: سينماي ايران در عرصه بين‌الملل چهره خلاق‌تري را به نمايش بگذارد

«بهمن حبشي» از مديران سينمايي بر اين باور است که سينماي ايران بايد در عرصه بين‌الملل چهره جدي‌تر و خلاق‌تري از خود را به نمايش بگذارد.

وي در ادامه افزود: جهان اسلام بايد بداند که تحولات سياسي و مذهبي در کشورهاي ديگر بازتاب هنري و سينمايي در ايران خواهد داشت و سينماي بين‌الملل به اتفاقات جهاني بايد سرعت عمل نشان دهد و در زمينه توليد مستند قطعا به دستاوردهاي مطلوب در سينماي بين‌المللي خواهيم رسيد.

 سجاده‌چي: بيداري اسلامي به هنر مقاومت و سينما کمک مي‌کند

«مهدي سجاده‌چي» نويسنده فيلمنامه‌هاي سينمايي «روز سوم»، «قاعده بازي» و «هفت سنگ»، جريان بيداري اسلامي را يکي از موضوعات مهمي مي‌داند که مي‌تواند به هنر مقاومت و سينما کمک کند و خاطرنشان مي‌سازد: بيداري اسلامي عبارتي است که هنرمندان و نويسندگان‌ به اطلاعات و تحقيقات اجزايي و فرهنگي قوميتي آن بايد آگاهي داشته باشد و فيلم‌ساز بايد بداند که در کشورهاي داراي انقلاب چه اتفاقاتي افتاده است تا بتواند اثري مطلوب و تاثيرگذار خلق کند.

 لشکري‌پور: بيداري اسلامي در قالب مرزها نمي‌گنجد

بنابراين گزارش، يک تهيه‌کننده سينمايي با بيان اينکه موضوع مقاومت موضوعي نيست که در قالب مرزها بگنجد، عنوان مي‌کند: طبيعي است که اگر جشنواره سينماي مقاومت پويا باشد بايد در تبادل فرهنگي افکار زيادي را به سوي خود جلب کند.

پژمان لشگري‌پور اضافه مي‌کند: جشنواره مقاومت در بخش بين‌الملل حوزه وسيعي را بررسي مي‌کند و با شرايط کنوني جامعه جهاني نياز به تبادل اطلاعات و تجربيات در راستاي آن‌چه ما از آن به عنوان سينماي مقاومت و هنر پايداري مي‌ناميم، وجود دارد.

معصومي: نزديکي افکار بهترين سوژه براي تبادل فرهنگ است

همچنين «پروانه معصومي» بازيگر سينما و تلويزيون با اشاره به اين نکته که انقلاب و دفاع مقدس ما از بزرگ‌ترين حماسه‌هاي جهان به شمار مي‌روند و هيچ اتفاق اين‌چنيني را نمي‌توان با آن مقايسه کرد، تصريح مي‌کند: اگر امروز در ساير کشورها شاهد مقاومت‌ها و ايستادگي در برابر ظلم هستيم، متاثر از حماسه‌آفريني و مقاومت مردم ميهن ما است و همين نزديکي افکار مي‌تواند بهترين سوژه‌ها براي تبادل فرهنگ در حوزه بين‌المللي و گسترش سينماي مقاومت آن هم از جنس برون‌مرزي باشد.

موتمن: سينماگران بايد داوطلبانه به اين موضوع بپردازند

«فرزاد موتمن» کارگردان فيلم‌هايي نظير «بيداري»، «صداها» و «شب‌هاي روشن» معتقد است در عرصه بيداري اسلامي سينماگران بايد داوطلبانه به اين موضوع بپردازند و در مقابل مسئولين هم از ايده‌ها و طرح‌هاي سينماگران نترسند و بگذارند با ديد هنري نوين و دراماتيک به اين وقايع نگاه شود.

وي در ادامه افزود: فيلم‌هايي با موضوع بيداري اسلامي چون از طرف نهادهاي دولتي برگزار مي‌شود، رنگ و بوي تبليغاتي قوي به خود مي‌گيرد. هر چقدر هم يک اثر هنري به سمت تبليغات‌گرايي برود از واقعيت و جاذبه هنري فاصله مي‌گيرد. بنابراين، اين سينما جنبه‌هاي مستند‌گونه و رئال خود را از دست مي‌دهد و دچار افول کيفيت مي‌شود.

 الماسي: بيداري اسلامي در شرايط فعلي مي‌تواند از دغدغه‌هاي حوزه مقاومت باشد

«جهانگير الماسي» موضوع بيداري اسلامي را در شرايط فعلي از دغدغه‌هاي حوزه دفاع مقدس و مقاومت مي‌داند و با اشاره به سير تحولات در کشورهاي منطقه و جهان اسلام خاطرنشان مي‌سازد: به وضوح مي‌بينيم که خداپرستي و اعتقاد به يگانگي بيش از پيش در کشورهاي حتي غير مذهبي مشاهده مي‌شود و همه به اين مهم رسيدند که نياز واقعي جامعه امروز بشري معنويت است که بتوان به آن تکيه کرد و از بدي‌ها و خشونت‌ها به آن پناه برد.

وي معتقد است اتفاقات جهاني که به عنوان موج بيداري اسلامي نام‌گذاري مي‌شود و در حال جريان است، مهم‌ترين کمک و ياري که سينما مي‌تواند به بشريت براي مقابله با ظالمان بدهد، همين انتقال مفاهيم مقاومت و آزادي‌خواهي است که به زبان گوياي هنرسينما فرهنگ ايثار، مقاومت و صلح به خوبي نهادينه شود.

 بهمني: سينماي دفاع مقدس نياز جامعه ايراني است

همچنين «حبيب‌الله بهمني» تهيه‌کننده سينما با بيان اينکه سينماي انقلاب و دفاع مقدس نياز جامعه ايران يا حتي گسترده‌تر نياز مردم منطقه است، عقيده دارد در کشورهاي همسايه و يا ساير کشورها امروز شاهد مقاومت‌ها و بيداري انسان‌هاي آزادي‌خواهي از جنس انقلاب و مقاومت مردم کشورمان هستيم.

اين کارگردان سينما در ادامه با بيان اينکه ملت‌هاي زيادي از ببيندگان و آموزش گيرندگان مفاهيم مقاومت و الهام‌گيران فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس ما هستند، خاطر‌نشان مي‌سازد: ملت ما مدعي است براي ساير کشورها حرف و پيام دارد، بنابراين بايد به بحث و بعد فرهنگي هنري سينماي دفاع مقدس جدي‌تر، اصولي‌تر و زيربنايي‌تر توجه کرد تا به آرمان‌ها و افکار پيش رو نزديک‌تر شويم.

شيخ‌ طادي: بيداري اسلامي نياز به تحقيقات وسيع و عميق دارد

همچنين «پرويز شيخ‌طادي» فيلمساز، بيداري اسلامي را پديده‌اي عنوان مي‌کند که در حال جهاني شدن است و وقتي چنين حرکت عظيمي در حال رخ دادن است بايد آن را به مردم معرفي کرد و براي

اين معرفي ابزارهايي نياز است که تصوير واقعي از اين اتفاقات نشان دهيم و به همين دليل نمي‌شود گفت که خيلي سريع اثر هنري مي‌توان خلق کرد.

شيخ‌طادي معتقد است: بيداري اسلامي اتفاق پيچيده‌اي است که بايد اطلاعات وسيع و تحقيقات عميقي را طي سال‌ها درباره آن به دست آوريم و دستگاه‌هاي مختلف که مرتبط به اين موضوع هستند بايد فيلم‌ساز را در معرض اطلاعات مفيد قرار دهند تا بتواند يک اثر درخور اين حرکت بزرگ توليد شود.

نادري: بايد با فرهنگسازي، نفاق را از بين ببريم

«مهدي نادري» کارگردان فيلم سينمايي «بدرود بغداد» باور دارد که بايستي با فرهنگ‌سازي و هنر سينما، نفاق را از بين ببريم و از جنگ‌هاي احتمالي آينده جلوگيري کنيم و اگر مسئولين ما باور دارند که در بيرون از مرزهاي ايران هم تاثيرگذاري و خط‌دهي دارند بايد اين را در سينما هم به اثبات برسانند البته نه با سينماي شعاري بلکه با آسيب‌شناسي دقيق و برنامه‌ريزي متداول در حوزه بين‌الملل اين کار ميسر خواهد شد.

نادري با بيان اينکه در ساختار هنري کشور کشف و استعداديابي هنرمند و توليد ايده و خلاقيت تداوم مستمري ندارد، خاطرنشان مي‌سازد: در حال حاضر اگر ارزش‌گذاري مناسب براي پرورش يک هنرمند صورت گيرد، قطعا اين خود فيلم‌ساز است که به مديران پيشنهاد تحقيق در زمينه بيداري اسلامي و توليد فرامرزي را خواهد داد.

وي اضافه مي‌کند: ما تصوير و ترسيم‌مان از حرکت ساير کشورها در مقابله با حکومت‌هاي پادشاهي فقط در حد گزارش‌هاي تلويزيوني و از طريق سياستمداران بوده است و بايد اين را بپرسيم که آيا تصوير هنرمندانه اين حرکت‌هاي انقلابي توسط هنرمندان تجزيه و تحليل شده است که پاسخ خير است.

اين کارگردان سينما با اشاره به اينکه در سال‌هاي اخير روي مقوله بيداري اسلامي خيلي مانور داده‌ايم ولي متاسفانه جايي نيست که ‌روي سينماگران حرفه‌اي و کساني که تجربه‌هاي مستندسازي آن‌ها به اثبات رسيده سرمايه‌گذاري کند تا در کشورهاي ديگر جنبه‌هاي آسيب‌شناسي و انقلابي آن‌ها را بررسي و رصد کنند و متعهدانه‌ترين سينماي جهان که سينماي مقاومت است را به بهترين و ارزشمندترين شيوه ارائه کنند يادآور مي‌شود: جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت مي‌تواند براي توليد آثار سينمايي بيداري اسلامي بستري را فراهم کند تا فيلم‌سازان و محققان از نزديک اين اتفاقات را بررسي و تحقيق کنند و در شرايطي که ما معتقديم حرکت‌هاي در حال جريان در کشورهاي منطقه ريشه در انقلاب ما و ملهم از پيام انقلاب ما است هنوز فيلم‌سازي از ايران براي ساختن فيلم درکشورهاي ديگر حضور نيافته است در حالي که اين بهره برداري را فيلم‌سازان غربي به بهترين نحو استفاده کرده‌اند.

 

يكشنبه 5 شهريور 1391 - 11:37


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری