يكشنبه 29 مرداد 1396 - 20:3
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

اميد زماني

 

سينما پژوهش

 

 

بازيگري سينما

نويسنده: مايکل کين/ مترجم: محمدباقر قهرماني/ نوبت چاپ: دوم/ تعداد صفحه: 152/ قطع: رقعي

مايکل کين بازيگر شهير جهاني و برنده جايزه اسکار با تجربه نقش آفريني در بيش از صد فيلم، متون و رموز موثر در مقابل دوربين را در کتاب بازيگري سينما براي علاقمندان به بازيگري در مقابل دوربين نوشته است. کين در اين کتاب با نگاهي روانشناسانه و کاربردي و براساس تجربيات شخصي، جنبه­هاي گوناگون خلق شخصيت باورپذير و ماندگاري در عرصه توليد فيلم را توضيح مي­دهد.

- مقدمه­اي بر نظريه فيلم

نويسنده: رابرت اتم و احسان نوروزي/ نوبت چاپ: دوم/ تعداد صفحه: 416/ قطع: وزيري

در اين کتاب به بحث­هايي نظير، پدران نظريه فيلم، ماهيت سينما، فرماليسم روسي و مکتب بافتن، مکتب فرانکفورت، موج نگره مولف، مسئله زبان فيلم، ورود فمينيسم، زايش تماشاگر، بوطيقا و سياست پست مدرن و . . . پرداخته شده است. کتاب مقدمه­اي بر نظريه فيلم، تاريخي تحليلي از نظريه فيلم در «سده سينما» عرضه مي­کند. در اين کتاب چهره­هاي برجسته اين عرصه، ضمن نظام بندي زمينه­اي فعاليت خود، به ترسيم چشم اندازي از توسعه آتي فيلم در زمينه­هاي متفاوت مي­پردازند.

- فيلمنامه کوتاه

نويسنده: دان گرسکيس و حسين فراهاني/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 318/ قطع: رقعي

کتاب شامل يک مقدمه و 7 فصل است. در مقدمه نکات اساسي و مقدمات اوليه مطرح شده است. فصل يک به مفاهيم کليدي اصول اساسي در نوشتن يک فيلم نامه مي­پردازد. در فصل دوم به شخصيت­ها، چگونگي انتخاب و وارد کردن شخصيت­ها، انواع شخصيت­ها، رشد و تغيير شخصيت­ها در فيلمنامه پرداخته مي­شود. فصل سوم مفاهيمي چون شخصيت در مقابل شخصيت، خود، جامعه، طبيعت و محيط پس زمينه، صحنه­ها مطرح مي­شوند. علاوه بر اين به قهرمان صحنه مکان و زمان رويداد نيز پرداخته مي­شوند. فصل چهارم به ديالوگ­ها در فيلم نامه اختصاص دارد. فصل شش توليد و فصل هفتم فرصت فيلم نامه را توضيح مي­دهند.

- خورشيد در قاب

نويسنده: رحمت الله اميدوار/ نوبت چاپ: سوم/ تعداد صفحه: 180/ قطع: رقعي

مجموعه پژوهشي پيرامون تصويرگري معصومين در سينما که آن را رحمت الله اميدوار در 180 صحنه به صورت سکانسي تحليلي نوشته است. محتواي آن در اين باره است که تصويرگري معصومين (ع) در سينما لازم و ضروري است؟ آيا تصويرگري معصومين (ع) امري مجاز و مشروع است و . . .

- مروري بر مطالعات نشانه شناختي سينما

نويسنده: تامس اسيسور و ا. پوپ/ مترجم: فرهاد ساساني/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 108/ قطع: رقعي

کتاب حاضر، ترجمه­اي است از مدخل فيلم، نوشته تامس اسيسور و ا. پوپ، در دانشنامه زبان و زبانشناختي به اضافه يادداشت­هايي که برخي از اصطلاحات داخل متن را توضيح مي­دهد. آنچه در اين مجموعه آمده است مروري است تاريخي تحليلي بر مطالعات زبان شناختي و نشانه شناختي سينما در غرب و عمدتا اروپا.

- فيلم مردم پسند

نويسنده: علي شيخ مهدي/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 192/ قطع: رقعي

کتاب حاضر در دو فصل کلي به تاريخ و نقد سينما از نظر جامعه شناسي فيلم و جايگاه مردم پسندانه آن مي­پردازد. فصل نخست از منظر نقد فرهنگي و از بيرون سينما در طي چند بخش به نقد و بررسي آراي موافقان و مخالفان مردم پسندي پرداخته است و در فصل دوم از درون سينما به فيلم مردم پسند نگريسته است.

- دين و سينما

نويسنده: دکتر محمد مددپور/ نوبت چاپ: دوم/ تعداد صفحه: 336/ قطع: رقعي

مرحوم مددپور در اين کتاب سعي کرده است تا رابطه دين را با هنر هفتم بررسي کرده و در اين بررسي به مقولاتي همچون مباني صوري و معنوي سينماي ديني، حکمت معنوي سينما، توهم شبه فلسفي، تحليل سينماي و مواردي از اين دست بپردازد. در همين راستا به موضوعاتي همچون انکشاف عالم دين در جهان سينما و سينماي حاتمي در مقامات محاکات توجه کرده است.

- رويکردهاي انتقادي در مطالعات فيلم

نويسنده: جان هيل، پاملا چرچ گيسبن/ مترجم: علي عامري مهابادي/ نوبت چاپ: دوم/ تعداد صفحه: 336/ قطع: رقعي

هدف کتاب اين است که از دريچه نگاه­هاي متفاوت با ديدگاه­هاي انتقادي ملکي به روش­هاي گوناگون درک فيلم و تشريح و تبيين آن بوسيله نويسندگان و دانشگاهيان بپردازد. اين کتاب از مجموعه راهنماي مطالعات فيلم اکسفورد است که از جامع­ترين آثار نظري در نوع خود است.

- چشم جهاني

نويسنده: دکتر يارمحمد باي/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 356/ قطع: رقعي

رويکردي انتقادي به تلويزيون به عنوان پديده مدرن معاصر که آن دکتر يارمحمد باي در چند فصل جداگانه با عناويني همچون: درآمدي بر ماهيت تلويزيون روانشناسي و تلويزيون، ايدئولوژي، فرهنگ، دين و تلويزيون، تلويزيون سياسي، اخبار تلويزيوني و تبليغات بازرگاني، فرامدرنيسم و تلويزيون و چشم انداز آينده تلويزيون تدوين کرده است.

- مهرويي و مستوري

نويسنده: زهرا حياتي/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 298/ قطع: وزيري

بازآفريني منظومه خسرو و شيرين در سينما و بررسي تحليلي از جهت سينمايي.

- نشانه شناسي موسيقي فيلم

به کوشش: منيژه آرمين، فاطمه ابراهيمي/ نوبت چاپ: اول/ قطع: وزيري بلند

نگارنده اين کتاب معتقد است موسيقي فيلم هنر امروزه تثبيت شده­اي است که طيف دوستداران پروپا قرص خود را در ميان دو گروه اهل موسيقي و اهل سينما مي­يابد.

- روانشناسي و زيبايي شناسي سينما

نويسنده: ژان ميتري/ مترجم: شاپور عظيمي/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 536/ قطع: وزيري

در اين کتاب شرح و دفاعيه­اي است از يک نوع خاص سينما با يک سينماي مهم که يقيناً تنها نوع در خودش نيست. نويسنده از تمام ابزارهاي روشن فکرانه روزگار خودش، از جمله تئوري روانشناسي و پديدار شناسي، استفاده کرده است تا از اين نوع سينما را بيش از انواع ديگر، مهم جلوه دهد.

- سينماي اشراقي

نويسنده: دکتر محمد مددپور/ نوبت چاپ: دوم/ تعداد صفحه: 246/ قطع: رقعي

کتاب حاضر، بررسي اجمالي سينماي ديني و هنري اشراقي شهيد آويني است که با نظريه عکاسي اشراقي در يک مقدمه و پنج فصل توسط دکتر محمد مددپور تهيه و نوشته شده است.

- فيزيک در سينما

نويسنده: تام راجرز/ مترجم: ناديا زکالوند/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 496/ قطع: رقعي

کتاب فيزيک در سينما، ابتدا مکانيک سرعت، شتاب و گريز از مرکز را بررسي مي­کند و در ادامه به ديناميک و فيلم­ هايي که با حرارت در ارتباط هستند، مي­پردازد و در انتها انفجار هسته­اي و سفر در فضا را بررسي مي­کند. اين کتاب جلوه­هاي ويژه چهل فيلم از نظر فيزيک حرارت و سرعت بررسي شده است و براي نخستين بار است که در ايران کتاب با اين موضوع ترجمه و منتشر مي­شود.

- واژه در قاب

به کوشش: فرد امراد عباسي/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 236

در اين کتاب جريان اقتباس ادبي در سينماي ايران و همچنين ابعاد و جنبه­هاي مختلف ارتباط سينماي ايران و ادبيات را مورد بررسي قرار داده است. تلاش است در جهت بررسي ابعاد و جنبه­هاي ارتباط سينماي ايران با ادبيات و دستمايه­ هاي مکتوب و داد و ستد کلام و تصوير که به اقتباس ادبي شهرت دارد. مسئله اقتباس در دنيا، همزمان با تولد سينما مطرح شد، در اين مجموعه سعي شده فارغ از مرزبندي­هاي تخصصي درباره انواع اقتباس به بازشناسي آثاري که در سينماي ايران ثبت شده­اند پرداخته شود.

- فيلم سازي ديجيتال

نويسنده: راسل آلويز/ مترجم: حمزه ابراهيم زاده/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 480/ قطع: وزيري

بيشتر مطالب کتاب به «فيلمسازي ديجيتال کم بودجه و مستقل» به فيلمسازي ديجيتال پرداخته شده است و خوانندگان، آميزه­اي از دستورالعمل­هاي تکنيکي و هنري را خواهند يافت که تا حدي آنها را قادر مي­سازد گام­هاي درستي در اين عرصه دائماً در حال تغيير بردارند.

- درس­هاي بازيگري

نويسنده: سيد مهدي ارجمند/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 192/ قطع: وزيري

اين اثر علمي به چگونگي بازي بازيگري دوربين فيلم و سينما پرداخته و ميان بازيگري تئاتر و فيلم و سينما تفاوت جدي قائل شده است. اين کتاب براي دانشجويان رشته بازيگري و کارگرداني سينما نوشته شده است.

- مباني فيلمنامه نويسي

نويسنده: سيد خليل/ مترجم: جليل شاهري لنگرودي/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 412/ قطع: وزيري

* معرفي فيلمنامه­هاي منتشر شده از سوي سوره مهر

- دل خون

نويسنده: محمدرضا رحماني، عليرضا محمودي ايرانمهر/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 91/ قطع: رقعي

اين فيلمنامه را محمدرضا رحماني در سال 1387 با بازي حامد بهداد (عماد) و الناز شاکردوست (دلارام) به تصوير کشيد. عماد به علت شکي که به همسرش داشته او را به قتل مي­رساند و اکنون منتظر صدور اجراي حکم اعدام است که با ورود دلارام به عنوان وکيل تسخيري و پيشنهاد غافل گير کننده­اي که مي­دهد ماجرا شکل ديگري پيدا مي­کنند . . .

- فرزند خاک

نويسنده: محمدعلي باشه آهنگر، محمدرضا گوهري/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 88/ قطع: رقعي

فيلم فرزند خاک در سال 1386 به کارگرداني محمدعلي آهنگري و بازي مهتاب نصيرپور (در نقش مينا) در جشنواره فجر برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه شد. در پس روزهاي تار انتظار، مينا فهميده که مسافر گم شده­اش در دياري غريب چشم به راه اوست . . .

- خيلي دور، خيلي نزديک

نويسنده: رضا ميرکريمي، محمدرضا گوهري/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 136/ قطع: رقعي

فيلمنامه خيلي دور خيلي نزديک در بيست و سومين جشنواره فجر سيمرغ بلورين و در نهمين جشن خانه سينما به عنوان بهترين فيلم و بهترين کارگرداني را به خود اختصاص داد.

- يک وجب از آسمان

نويسنده: علي وزيريان/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 88/ قطع: رقعي

محسن نوجواني است که در کنار بچه­هاي خياباني هم سن و سال خود در ميان خيابان­هاي شلوغ شهر گل فروشي مي­کند. او آرزوي داشتن يک وجب از آسمان را دارد. خواسته او محقق مي­شود؛ در ابتدا هيچ کس تحقق چنين آرزويي را باور نمي­کند. اما با ديدن آن ماجراي گوناگوني آغاز مي­شود. فيلم ساخته شده از اين فيلم نامه برنده جوايز متعددي از جمله جايزه ويژه سينماي ارتدکس، پروانه زرين جشنواره کودک و نوجوان سال 1388 و . . . شده است.

- هيچ کس سرباز به دنيا نمي­آيد

نويسنده: رسول ملاقلي پور/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 84/ قطع: رقعي

اين فيلم نامه در سال 1382 نوشته شده است. که رويدادهاي خرمشهر در مقطعي از سال 1359 به تصوير مي­کشد در ضمن حوادث تلخي از درگيري­هاي نيروهاي عراقي با رزمندگان ايراني را بيان مي­کند.

- يعقوب­ترين يوسف، نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 688/ قطع: وزيري

کتاب فيلمنامه زندگي حضرت يوسف (ع) است که سيد مهدي شجاعي آن را نوشته است. اين کتاب شامل 36 فصل است و زندگي يوسف و زليخا و يعقوب را به تصوير مي­کشد.

- به همين سادگي

نويسنده: رضا ميرکريمي/ شادمهر راستين/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 104/ قطع: رقعي

به همين سادگي جريانات يک روز از زندگي يک خانم خانه دار است که به جزييات تمام شرح داده شده است، مسائلي که ممکن است هر زن خانه دار ديگري هم مواجه شود. زني که شوهرش مهندس است و درگيري­هاي زيادي دارد و نمي­تواند به زن و بچه­اش برسد زن احساس تنهايي مي­کند و دلش گرفته. دلش براي خانواده­اش در اروميه تنگ شده و تصميم مي­گيرد براي مدتي با برادرش به نزد خانواده­اش برود مضطرب است نمي­تواند آرزو و علي را تنها بگذارد حادثه­ اي روي مي­دهد که او را از رفتن بازمي­دارد.

- بيداري روياها

نويسنده: محمدرضا گوهري/ نوبت چاپ: اول/ تعداد صفحه: 116/ قطع:رقعي

فيلمنامه حاضر مربوط به دوران آغازين جنگ است. مرداني که به جنگ رفتند و برنمي­گشتند و اما انتظار و بي خبري کشنده­ترين دردي که امان از اين خانواده را از بين  مي­برد و . . .  

 

 

چهارشنبه 18 مرداد 1391 - 13:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری