يكشنبه 26 آذر 1396 - 22:57
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

فلسفه

 

فلسفه-  آفتاب معرفت 3   

نويسنده: دكتر علي‌اكبر ولايتي

چاپ و شمارگان : اول 90- 3000 نسخه

ناشر : كتابهاي جيبي وابسته به انتشارات اميركبير

 

دكتر علي‌اكبر ولايتي در ابتداي كتاب بيان ‌مي‌كند كه به گواه معتبرترين مورخان دانش بشري ، مسلمانان و به ويژه ايرانيان سهم چشم‌گيري در پيشبرد و گسترش و دانش بشري داشته‌اند و ديدگاهها و جريان‌ها و سبك‌‌هاي تازه‌اي به معرفت بشري افزوده‌اند . ولايتي ادامه ‌مي‌دهد كه امت اسلامي مدت هزارسال مهد علم و تمدن و فرهنگ جهان بود و ايرانيان پرچم‌دار اين نهضت بزرگ اسلامي بوده‌اند . در دو سه قرن اخير ، هجوم فرهنگي ،‌ نظامي ، سياسي و اقصادي استعمار موجب رخوت و عقب‌افتادگي جوامع مسلمان شده است ولي بيداري اسلامي قرن گذشته و معاصر ، و خيزش اسلامي چند دهه اخير موجب حركت مسلمانان شده است .

نويسنده كتاب يادآور مي‌شود كه در طي تاليف مجموعه آفتاب كه در آن به معرفي بزرگان علمي و فرهنگي ايران و جهان اسلام پرداخته مي‌شود ضروري بوده است مجموعه اي از موضوعات و زمينه‌هاي علمي و فرهنگي و انديشگي تدارك ديده شود تا مكمل مجموعه « آفتاب » شود  و سير تكوين و تطور زمينه‌هاي علمي و فرهنگي مربوط به ايران و جهان اسلام در آن بررسي شود . دكتر علي‌اكبر ولايتي مي‌افزايد كه هر عنوان از كتاب‌هاي مجموعه « آفتاب معرفت » مربوط به يكي اين موضوعات خواهد بود و مجموعه‌هاي « آفتاب معرفت » و « آفتاب » مكمل يكديگر خواهند بود. ولايتي سير تطور موضوعات و زمينه‌هاي علمي و فرهنگي ايران و اسلام را مختص مجموعه « آفتاب معرفت » و بزرگان اين زمينه‌ها و موضوعات را هم ويژه مجموعه « آفتاب » مي‌داند.

كتاب فلسفه به قلم دكتر علي‌اكبر ولايتي شامل نه فصل با عناوين زمينه فلسفه اسلامي ، نهضت ترجمه ، فلسفه مشايي ، اخوان الصفا ، نهضت كلامي عليه فلسفه مشاء ، حكمت اشراق ، عرفان نظري ، حكمت متعاليه و همچنين فلسفه معاصر مي‌باشد . معنا و مفهوم فلسفه در اسلام ، فلسفه در شرق تا پيش از اسلام ، فلسفه يونان تا فلوطين ، كندي ، فارابي ، ابن سينا ، ابن باجه ، ابن طفيل ، ابن رشد ، خواجه نصيرالدين طوسي ، غزالي ، فخرالدين رازي ،‌ سهروردي ، سنت اشراقي ، ابن عربي ، مكتب ابن عربي ، ميرداماد و مكتب اصفهان ،‌ ملاصدرا ، حاج ملاهادي سبزواري ،‌حوزه اصفهان ، حوزه تهران ، حوزه خراسان و همچنين حوزه قم از جمله موضوعاتي هستند كه در كتاب فلسفه مورد بررسي و كنكاش نظر قرار مي‌گيرند.

در بخشي از فصل ششم كتاب حاضر با عنوان حكمت اشراق و سهروردي مي‌خوانيم :

حكمت اشراق برمبناي انتقادهاي متكلمان و عرفاي مسلمان از عقل‌گرايي محض فلسفه مشاء پديد آمد . به باور اشراقيان ، فيلسوفاني چون فارابي و ابن‌سينا از آن جهت بر صواب بودند كه تامل نظري و عقلانيت فلسفي را ارج مي‌نهادند ،‌ اما البته آنان تفكر اشراقي و كشف و شهود را به جد نمي‌گرفتند. حكماي اشراقي برآن ‌اند كه اشراق علم الهي در نفس انسان از طريق تزكيه و تهذيب نفس ميسر مي‌شود و ارزش و اعتبار نتيجه آن هم‌سنگ خردورزي و عقلانيت فلسفي است . تركيب  اين دو با يكديگر « حكمت اشراق » را شكل مي‌دهد . در حالي كه در نظر متورخان غربي فلسفه ، حكمت اسلامي با انتقادهاي متكلمان و مرگ ابن رشد به انتهاي خود رسيد ، شيخ شهاب‌الدين سهروردي با نبوغ عقلاني و يافته‌‌هاي عرفاني خود مباني حكمت اشراق را استحكام بخشيد . قابل توجه است كه اين سنخ از تفكر فلسفي در جهان اسلام ، ‌امروز بيش از گذشته نظر مورخان انديشه و فلسفه را در مغرب زمين به خود جلب كرده است .

شهاب‌الدين سهروردي ،‌ معروف به « شيخ اشراق » و « شيخ مقتول » در سال 549 هجري برابر با 1153 ميلادي در روستاي سهرورد ، دهكده‌اي در حوالي زنجان كنوني ، به دنيا آمد . او ابتدا در نزد مجد‌الدين جيلي و سپس  در محضر ظهيرالدين قاري درس خواند . سهروردي بعد از مدتي تحصيل ، به مناطق مختلفي از ايران سفر و با بزرگان صوفيه ملاقات‌هاي بسيار كرد. در يكي از اين سفرها كه او از دمشق به حلب مي‌رفت ، به دعوت ملك ظاهر ، پسر صلاح‌الدين ايوبي در قصر او ماندگار شد . اما پس از چندي فقها آراي او را براي اسلام خطرناك ديدند و از شاه خواستند تا او را به زندان افكند . در همين سفر بود كه شيخ در زندان ، بر اثر گرسنگي يا خفگي ، از پاي درآمد و پس از آن بود كه به شيخ مقتول معروف شد .

فلسفه / آفتاب معرفت 3،  به قلم دكتر علي‌اكبر ولايتي در چاپ نخست خود با قيمت 36000 ريال توسط كتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميركبير به چاپ رسيده است .

 

 

چهارشنبه 11 مرداد 1391 - 11:21


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری