جمعه 27 مرداد 1396 - 19:9
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمدرضا صادقي

 

هوش معنوي بالاتر از هوش هاي ديگر است

 

در جلسه نقد کتاب «پرورش معنويت در کودکان و نوجوانان» مطرح شد

 

نشست نقد و بررسي کتاب «پرورش معنويت در کودکان و نوجوانان» با حضور سهيلا محمودکلايه و مينا جهانگيري(مترجمان اثر)، ليلا حفاريان (منتقد) و سپيده باطبي (دبير نشست) در محل سراي اهل قلم خانه کتاب ايران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، محمودکلايه مخاطبان کتاب «پرورش معنويت در کودکان و نوجوانان» را سنين مختلف دانست و گفت:«عيني‌سازي مفاهيم معنوي يکي از نکات بسيار مهمي است که در جامعه ايران کمتر مورد توجه قرار گرفته و نويسنده کتاب «پرورش معنويت در کودکان و نوجوانان» مي‌کوشد مفاهيم دشوار و غيرملموسي چون ارتباط انسان با خدا، مرگ و مسايل معنوي را با وسايلي آشنا به کودکان و نوجوانان بياموزد.»

جهانگيري گفت:«هر انساني در زمان درد به دنبال تسکين است همان‌طور كه اعتقادات ديني ما کمک مي‌کند كه بتوانيم با مشکلات کنار بياييم و مطالب برايمان باورپذيرتر شود.»

به اعتقاد جهانگيري، عينيت بخشيدن به برخي افکار مي‌تواند راهگشاي بسياري از مشکلات باشد و ذهنيت و عينيت سبب تقويت هم مي‌شوند.

اين مترجم با بيان اين‌که ريشه بسياري از مشکلات افراد ترس‌هايشان است افزود:«بسياري از ما ترسي غيرعادي از ماورا داريم و آموزه‌هاي اين کتاب، مفاهيم اخلاقي را به وضوح به افراد نشان مي‌دهند.»

وي ادامه داد:«در بسياري مواقع باورهايي را در ذهن بچه‌ها به وجود مي‌آوريم تا مجبور نشويم حقيقت را بيشتر توضيح دهيم و از اين مسووليت، سر باز مي‌زنيم. در مسايل معنوي زماني که کودک را از تنبيه خدا و جهنم مي‌ترسانيم اشتباه کرده‌ايم و اين کتاب به ما مي‌آموزد که چگونه مي‌توانيم مفاهيم را توضيح دهيم و مثال‌هايي را براي بيان توضيحات به کودک به‌كار بگيريم.»

اين کارشناس پرستاري افزود:«من اين کتاب را مخصوص کودکان نمي‌دانم و گرچه متن کتاب بياني کودکانه دارد اما مطالب آن براي والدين هم مي‌تواند مفيد باشد. از سويي داستان‌هاي مختلف اين کتاب با هم انسجام دارند و روح کلي اثر در تمام آن‌ها وجود دارد و هر کس با توجه به شرايط خودش مي‌تواند برداشتي از داستان‌ها داشته باشد.»

حفاريان، منتقد اين نشست، بعد از بيان توضيحاتي درباره گروه‌هاي سني مختلف و شناختي که کودکان در هر سني از محيط اطرافشان دارند گفت:«اين کتاب براي کودکان بين هفت تا 11 سال مناسب است و مفاهيم را براي اين گروه سني توضيح مي‌دهد.»

وي سپس به توضيح انواع مختلف هوش پرداخت و اظهار داشت:«هوش معنوي بالاتر از سه نوع هوش ديگر است و به نوعي متمايزکننده انسان‌ها با ديگر موجودات است. اين هوش کمک مي‌کند مسير زندگي براي انسان‌ها مشخص شود و ميزان آن را مي‌توان با پرسشنامه اندازه‌گيري کرد.»

حفاريان آموزش را عاملي مهم در بالابردن هوش دانست و توضيح داد:«پرورش معنويت در کودکان و نوجوانان» با زياني ساده راه رشد را براي کودکان هموار و مسايل روانشناسي و معنوي را در قالب داستان‌هايي ساده روايت کرده است.»

ساده نبودن متن برخي از داستان‌هاي اين کتاب موضوعي بود که حفاريان از آن انتقاد کرد و گفت:«فهم برخي داستان‌ها و پيام نهفته در آن‌ها در برخي بخش‌ها ساده نيست و به‌نظر مي‌رسد کتاب به ويراستاري علمي نياز داشته باشد تا درک آن‌ها را براي مخاطب آسان‌ کند.»

وي از برخي داستان‌هاي کتاب نام برد و افزود:«داستان‌هايي که درباره مرگ نوشته شده‌ بسيار جالبند و مي‌توانند کودکان را با مفاهيمي چون مرگ و روح آشنا کنند. ملموس کردن چنين مفاهيمي براي کودکان بسيار اهميت دارد زيرا کودکان زيادي هستند که با فهم مرگ و روح مشکل دارند و کابوس‌ شبانه دارند.»

اين منتقد به برخي ديگر از مسايل اخلاقي و تمثيل‌هاي به کار رفته در کتاب از جمله احترام گذاشتن به اطرافيان تاکيد کرد و گفت:«نويسنده در اين کتاب به بنيادهاي روانشناسي و نظام باورهاي افراد مي‌پردازند و اين موضوع اهميت کتاب را بيشتر مي‌کند.»

محمودکلايه در ادامه با مثال‌هايي عيني کوشيد حاضران در نشست را با مفاهيم اخلاقي و معنوي و همچنين محتواي کتاب آشنا کند. وي درباره يکي از اين مثال‌ها گفت:«اين کتاب با مثالي ساده مي‌کوشد به مخاطب خود نشان دهد که پيام‌ها و صحبت‌هاي افراد، حتي نگاه انسان‌ها به هم، مي‌تواند در اطرافيانشان حل شود و اثرات آن تا مدت‌ها باقي بماند و حتي فرد را دچار اختلال کند.»

وي درباره وسايلي که درس‌هاي کتاب به کمک آن‌ها به کودک آموخته مي‌شود گفت:«يکي از ويژگي‌هاي کتاب اين است که با بهره‌گيري از وسايلي در دسترس و ساده درس‌هايي را به کودکان مي‌آموزد که تا مدت‌ها در ذهن باقي خواهد ماند. از آن‌جايي که اين درس‌ها ساده و کوتاهند، تاثيرگذاري آن‌ها هم بيشتر است.»

اين مترجم افزود:«متاسفانه در مدارس به‌ندرت به اصول معنوي حاکم در جامعه پرداخته مي‌شود و نويسنده کتاب «پرورش معنويت در کودکان و نوجوانان» سخاوتمندانه از مخاطب مي‌خواهد که با ايده‌ گرفتن از مفاهيم مطرح شده در اين کتاب، مسايل را آن‌طور که گمان مي‌کند مي‌تواند در جامعه مقصد مفيد باشد آموزش دهد.»

 

دوشنبه 9 مرداد 1391 - 11:42


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری