پنجشنبه 27 مهر 1396 - 18:17
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

آرش معظمي

 

افتتاح دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره

 

مراسم افتتاحيه دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره دوشنبه 26 تير با حضور امير حسين فردي مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري، رئيس حوزه هنري استان آذربايجان غربي و كمال شفيعي دبير هنري اين جشنوار ه و جمع كثيري از هنرمندان شاخص عرصه فرهنگ و ادب و راه يافتگان به مرحله نهايي اين جشنواره در فرهنگسراي جوان اروميه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي: در آغاز مراسم افتتاحيه اين جشنواره سعيد بيابانكي شاعر، كه اجراي مراسم را بر عهده داشت اظهار كرد: جشنواره شعر و داستان جوان حوزه هنري طي يك دهه فعاليت خود بسياري از استعدادهاي جوان را از روستاها و شهرهاي دور افتاده به جامعه هنري معرفي كرده است.

 در ادامه نوروزي، رييس حوزه هنري آذربايجان غربي و دبير اجرايي دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره با اشاره به اين كه جشنواره سوره براي شهر اروميه از سه ماه قبل آغاز شده است، گفت: افرادي مانند دكتر فتح اللهي معاون سياسي و اجتماعي استانداري آذربايجان غربي و حجت السلام فخري مدير كل سازمان تبليغات اسلامي آذربايجان غربي و صدا و سيماي اين استان حمايت هاي زيادي داشتند تا جشنواره به بهترين شكل برگزار شود.

 

خالق اثر هنري در اثر خود فرصت تفكر را براي مخاطب پديد مي آورد

ابراهيم فتح اللهي، معاون سياسي اجتماعي استانداري استان آذربايجان غربي و محقق و پژوهشگر، در ابتداي سخنان خود گفت: در دو روزي كه اروميه مهماندار اهالي شعر و ادب كشور است قطعا سخنان برآمده از دل و از جنس تعهد و مسئوليت، بيشتر رد و بدل مي شود و اين فرصتي است براي شاعران و داستان نويسان جواني كه به موضوع آفرينش ادبي تعلق خاطر دارند.

 فتح اللهي با تشكر از حوزه هنري و واحد آفرينش هاي ادبي به خاطر ترتيب دادن چنين جلساتي براي هنرمنداني كه در آغاز راه مسير هنري خود قرار دارند، گفت: بر خود لازم مي دانم در باب "هنر ديني" در ارتباط با شعر و داستان جوان نكاتي را گوشزد نمايم.

 وي با بيان اينكه در تبيين چيستي برخي كلمات اتفاق نظر وجود دارد و هنر ديني يكي از اين موارد است، افزود: در جامعه ديني گاهي آثاري با پيشوند و پسوند ديني توليد مي شوند كه بايد مورد نقد و مداقه قرار گيرند.

 او در توضيح مطلب فوق افزود: لوازم و ابزاري براي انساني فكر كردن و نغلطيدن در تفكرات اومانيستي وجود دارد؛ جهاني فكر كردن بدون گرفتاري در تئوري جهان وطني، تكيه بر اصالت هاي بومي به دور از بومي زدگي  و تعصب، مردمي بودن اثر جداي از عوام زدگي و عوام فريبي و مدرن فكر كردن بدون گرفتار شدن به دام سنت ستيزي از جمله اين موارد است.

 نويسنده كتاب قرآن پژوهي در ادامه به تعريف هنر ديني پرداخت و خاطرنشان ساخت: هنر ديني با پسوند و پيشوند ديني تعريف نمي شود. عناصري بايد براي آن تعريف شود تا هنرمند با لحاظ كردن آنها بتواند اهداف ديني را تامين كند.

 وي اختلاط فضاي فكري و احاديث و روايات ديني براي آفرينش محصول ديني را مجاز ندانست و افزود: چنانچه حراست از ارزش هاي ديني، مردمي ديدن، مدرن بودن، جهاني فكر كردن به درستي توسط هنرمندان در توليد آثار لحاظ گردند، مي توان به خلق اثر شايسته اميدوار بود.

 فتح اللهي در ادامه به 5 مدل هنر ديني اشاره كرد و افزود: هنر ديني برخاسته از متون ديني، پديد آوري توسط دينداران، دربر گيري مضامين ديني و طراحي شدن به منظور يك هدف ديني بحث هايي است كه در تبيين مفهوم ديني وجود دارد و بايد به آن انديشيد.

 معاون سياسي اجتماعي استانداري استان آذربايجان غربي به خروجي اين آثار اشاره كرد و ادامه داد: هر چند در حوزه كتاب و تئوري پردازي هنر ديني كارهاي بسياري شده، اما مخاطبان و جامعه با خروجي كار ارتباط پيدا مي كنند. زاويه ديد و نگاه هنرمند در خلق اثر هنري و فضايي كه منتج به توليد اثر شده در خروجي كار نمود مي يابد.

 وي در بخش ديگر سخنان خود پس از ارائه بحث هاي مرتبط با لوازم هنر ديني، تعريف آن به تحقيق در مكتب قصه هاي قرآني پرداخت و افزود: نكته اي كه در اينجا مطرح است ابزار بيان حقيقت بودن قصه هاي قرآني است و در اينجا وظيفه شاعران و نويسندگان سرزميني كه معتقد به درانداختن طرحي نو در بين مسلمانان هستند پررنگ تر خواهد شد.  

 او همچنين سوگيري در آثار هنري توسط هنرمندان، علي الخصوص شعرا و داستان نويسان را مهم ارزيابي كرد و افزود: نوشتن با هدف وادار كردن انسان به تفكر براي كشف حقايق ناشناخته يا دادن دستورالعمل اخلاقي در پايان داستان، در روند كار هنرمند تاثيرگذار خواهد بود.

 وي در اين قسمت از سخنان خود به سخني از رولان بارت اشاره كرد و گفت: " اثر هنري ويا تاليف خود پديده اي مستقل از صاحب اثر است " اين صحبت به اين معناست كه تا زمانيكه اثر در فضاي فكري نويسنده سير تكوين را طي مي كند، متعلق به صاحب اثر و بعد از بروز محصول اجتماعي متعلق به بشر است.

 فتح اللهي به وابسته نبودن بازخورد و استقبال نويسنده نسبت به اثرش اشاره كرد و افزود: هنرمند محتاج به آمار نيست و نبايد قضاوت عجولانه اي در اين زمينه داشته باشد، ضمن  اينكه به محتواي ارزشي  اثر خود مي انديشد فرصت لازم را در اختيار مخاطب به منظور تفكر و تعقل بيشتر قرار دهد.

 

جشنواره هدف نيست، تنها يك فرصت است

امير حسين فردي مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري يكي از سخنرانان مراسم افتتاحيه اين جشنواره بود و ضمن تشكر از همه دست اندركاران برگزاري آن در تهران و اروميه خاطر نشان كرد: اين جشنواره حركتي زيبا و جشني بزرگ است.

 وي همچنين از ابراهيم فتح الله زاده معاون سياسي اجتماعي استاندار آدربايجان غربي كه سخنران ديگر اين برنامه بود تشكر و كرد و گفت: گمان نمي كرديم يك مقام سياسي و اجتماعي تا اين حد به مسائل فرهنگي و هنري اشراف داشته باشد و اميدوارم ايشان متن سخنراني و پژوهش هاي ديگرشان را در حوزه هنري در اختيار ما قرار دهند تا مورد استفاده قرار گيرد.

 مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري ادامه داد: جشنواره جوان سوره جشن شعر و داستان، جشن آشنايي و سفر است. اين جشنواره جشن ديدن پديده هاي جديد و آشنايي با كشورمان است.

 فردي گفت: جشنواره شعر و داستان جوان سوره، جشن دوستي هاست.

 وي با بيان اينكه جشنواره ها مقصد كامل، نيست، افزود: جشنواره ها ايستگاه هاي خوبي هستند كه بايد از آن ها گذر كرد.

 اين مقام خطاب به شاعران و نويسندگان جوان گفت: جشنواره ها يك توقفگاه كوتاه است كه بتوان در آن نفسي تازه كرد و گذشت.

 فردي ادامه داد: جشنواره ها هدف نيستند بلكه تنها يك فرصت اند و مي توانند سكوي پرتاب خوبي براي شما جوانان باشند.

 مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري در پايان گفت: اميدوارم اين جشنواره خاطره خوبي را در ذهن ادبي شما بر جاي بگذارد و مجموعه اين فضا باعث شود با توان و انگيزه جديدي به خانه باز گرديد و با خلق آثار نو خودتان را ماندگار كنيد.

 پس از سخنان امير حسين فردي سه تن از هنرمندان و استادان پيشكسوت استان آذربايجان، ابراهيم فتح الله زاده، عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور، پژوهشگر و برگزيده كتاب سال 89 براي كتاب قرآن پژوهي و معاون سياسي اجتماعي استانداري آذربايجان غربي، غلامرضا دانش افروز شاعر پيشكسوت و نويسنده تذكره الشعراي آذربايجان و توحيد اصغر زاده، نويسنده دفاع مقدس و داراي 12 اثر در اين زمينه تقدير شد.

 هدايا و الواح تقدير اين پيشكسوتان توسط امير حسين فردي، موسي بيدج و عليرضا نوروزي به آن ها اعطا شد.

 اجراي موسيقي زنده آذربايجاني توسط دو نوازنده و خواننده (عاشيق) آذري از ديگر برنامه هاي جذاب و قابل توجه دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره بود.

 اين جشنواره با برپايي كارگاه هاي تخصصي شعر، قصه و ادبيات كودك و نوجوان ادامه يافت. كارگاه هاي آموزشي دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره در روز اول به قرار زير برگزار شد:

 عصر داستان

 برنامه ادبي عصر داستان دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور محمد رضا بايرامي، حسين فتاحي، يوسف علي خاني، محمد مهدوي شجاعي و جمعي از داستان نويسان جوان در نخستين روز برگزاري اين جشنواره برگزار شد.

در اين نشست محسن انصافي به خوانش داستان خود با عنوان «عطر ليلا و رنگ و برف و چنار» پرداخت و همچنين ميلاد مير محمد صادقي داستان «شفيعه» را خواند كه توسط جمعي از نويسندگان حاضر در نشست بررسي شد و در پايان داوران هريك نظر خود را بيان كردند.

 محمد رضا بايرامي نويسنده و يكي از داوران اين جشنواره در توضيح اين كه يك داستان را عناصر مختلفي پيش مي برد گفت: نوع نگاه، موضوع و شخصيت پردازي، هر يك در پيدايش داستان نقش مهمي ايفا مي كنند.

 وي همچنين لحن و ميزان شدت ضرباهنگ كلمات را در شكل گيري داستان موثر دانست.

 حسين فتاحي بر استفاده از روش هاي جديد در خلق داستان تاكيد كرد و گفت: موقعيت به وسيله يك سري از كلمات كليدي در داستان ايجاد مي شود و نويسنده با نماد سازي سنجيده مي تواند موضوع خود را با شيوه ايي نو بيان كند.

 فتاحي داور اين جشنواره نيز اولين و مهمترين عنصر در ساخت هر داستان را اتفاقي دانست كه در آن داستان به وقوع مي پيوندد.

 همچنين يوسف علي خاني، نويسنده و داور جشنواره  در اين نشست  گفت: در تعيين خوبي و بدي يك داستان  سليقه نيز تاثير دارد ولي بايد با انصاف به خوانش داستان ها پرداخت.

 مهدي مهدوي شجاعي، نويسنده و داور ديگر اين جشنواره به استفاده از فرم هاي متنوع در داستان اشاره كرد و قالب نامه نويسي را يكي از سخت ترين قالب هاي داستان نويسي دانست و گفت: استفاده از اين قالب فرصت هاي فراواني را براي داستان نويس فراهم مي كند كه با تمام سختي خود بسيار جذاب است.

 در ادامه ديگر نويسندگان شركت كننده در دهمين جشنواره  شعر و داستان سوره  آثار خود را خواندند كه مورد نقد و بررسي حضار و استادان قرار گرفت.

 

عصر شعر

نشست صميمي «عصر شعر» دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور شاعران جوان و پيشكسوت دعوت شده به اين جشنواره ساعت 17 دوشنبه 26 تير ماه در سالن اجتماعات فرهنگسراي جوان اروميه برگزار شد.

اين نشست ادبي با اجراي سعيد بيابانكي و بهروز سپيدنامه برپا شد و اميرحسين فردي، ناصر فيض، موسي بيدج، كمال شفيعي و ديگر شاعران و اديبان جوان و پيشكسوت در آن حضور داشتند.

 جمعي از شاعران شركت كننده  در دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره در اين نشست صميمي به قرائت اشعارشان پرداختند.

 احسان محمدي از اردبيل، فرزانه سعاتمند از يزد، مهدي نظارتي زاده از اصفهان، ناهيد سلطاني از اروميه، مصطفي توفيقي از مشهد مقدس، محمد صارمي شهاب از همدان، سيما نوذري از بوشهر و محمدرضا شرافت از قم اشعارشان را براي حاضران قرائت كردند.

 سعيد دشتي ازز البرز، سميه ايماني از فارس، محمدرضا ميرزا زاده و سعيد لطفي از گيلان، سيف افشاري از كهكيلويه و بوير احمد، ليلا عبدي از زنجان، ميثم خالديان از خوزستان قاسم باي از گلستان، سمانه عابديني از تهران، سيد علي شكرالهي از اصفهان، مريم خجسته از گيلان، سجاد نوروزي از لرستان، لعيا ملكي از اروميه و ديگر شاعران جوان شركت كننده در دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره شاعراني بودند كه در اين برنامه اشعارشان را خواندند.

 يادآور مي شود اختتاميه دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره فردا 27 تير ماه در تالار وحدت مجتمع فرهنگي هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اروميه ساعت 19 تا 21 برگزار مي شود و برگزيدگان اين جشنواره در اين برنامه معرفي خواهند شد.

 

كارگاه تخصصي شعر

كارگاه تخصصي شعر دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور ناصر فيض، موسي بيدج و سعيد بيابانكي در سالن اجتماعات فرهنگسراي جوان اروميه برگزار شد.

موسي بيدج شاعر، مترجم و داور بخش شعر سپيد اين جشنواره گفت: داوري ها معمولا در سه مرحله يا شاخصه انجام مي شود كه عبارتند از علم، تجربه و ذوق و سليقه.

 بيدج ادامه داد: در علم پارامتر هايي داريم و با آن ها يك اثر را مورد داوري قرار مي دهيم و اين پارامتر ها 40 درصد از امر داوري را در بر مي گيرند.

 وي افزود: اما علم كافي نيست و داور بايد بتواند با تجربياتش در مورد يك اثر قضاوت كند. بنابر اين 30 درصد كا را هم تجربه داور انجام مي دهد.

 اين داور دهمين حشنواره شعر و داستان جوان سوره اظهار كرد: 30 درصد ديگر از داوري مربوط به ذوق و سليقه داور مي شود و بستگي به اين دارد كه او چه نوع شعر و تكنيكي  بپسندد و اين اعمال سليقه در داوري امري گريز ناپذير است.

 بيدج در بخش ديگري از سخنانش به آسيب شناسي اشعار راه يافته به اين جشنواره پرداخت و خاطر نشان كرد: يكي از ضعف هاي شاعران جوان ما اين است كه شتابزده عمل مي كنند و دوست دارند زود آثارشان به چاپ برسد؛ اين شتابزدگي باعث مي شود آثار ضعيفي توليد شود.

 اين شاعر به شباهت اشعار ارسالي به جشنواره اشاره كرد و گفت: خيلي از شعرهايي كه مطالعه كردم دقيقا مانند هم بودند و گويا همه شاعران جوان ما مثل هم شعر مي گويند.

 بيدج ادامه داد: وقتي اطلاعات و منابع فكري ما يكسان باشد همه شاعران مانند هم شعر خواهند گفت از اين رو شاعران جوان بايد سعي كنند براي خود تشخص و تمايز خاصي را بسازند و متفاوت با شاعران هم نسل خود شعر بگويند.

 اين مترجم در پايان به شاعران جوان پيشنهاد كرد كه يك زبان غير از زباني كه مي دانند ياد بگيرند و گفت: كساني كه يك زبان غير از زبان فارسي را فرا گرفته اند نسبت به كساني كه فقط فارسي مي دانند برتري دارند زيرا ياد گرفتن يك زبان باعث مي شود فرهنگ و دنياي ديگري آشنا شوند و بتوانند شعرهايي فراتر از ديگران بگويند.

 ناصر فيض شاعر و مدير دفتر طنز حوزه هنري نيز در اين نشست كارگاهي بر شباهت بيش از حد شعر هاي ارسالي به دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره تاكيد كرد و گفت: به نظر مي رسد شاعران جوان امروز ما در شعرهايشان تشخص ندارند و بايد اين ويژگي را در خود ايجاد كنند.

 فيض با بيان اينكه داوري آثار هنري و بويژه شعر كار بسيار دشواري است، افزود: مرحوم قيصر امين پور هيچ گاه در داوري اشعار شركت نمي كرد و مي گفت چگونه مي توان به افكار كسي نمره داد.

 اين شاعر سپس به دخالت سليقه داوران در امر داوري اشاره كرد و گفت: به اين دليل كه هر داوري ناخودآگاه سليقه اي با آثار برخورد مي كند در جشنواره ها سعر مي شود داوران مختلفي با سلايق مختلف انتخاب شود تا بتوان از ضريب خطا كم كرد.

 سعيد بيابانكي شاعر شناخته شده كشورمان نيز در سخناني كوتاه گفت: يكي از نكاتي كه بايد در داوري جشنواره ها مورد توجه باشد اين است كه تعداد داوران افزايش پيدا كند زيرا تعدد داوران جشنواره ضريب خطا را در داوري كم مي كند.

 وي ادامه داد: لزوما نبايد همه داوران بخش شعر يك جشنواره ادبي خودشان شاعر باشند زيرا ممكن است كسي شاعر نباشد اما بهتر از يك شاعر شعر را بشناسد.

 بيابانكي با بيان اينكه من در داوري شعر سهم بيشتري را براي سليقه و ذوق داور قائل هستم، افزود: در داوري آثار داور كاملا از ديد خود به يك اثر مي نگرد و ممكن است چيزي را كه او در مي يابد كاملا متفاوت از قصد و نيت شاعر باشد.

 بيابانكي گذر زمان را بهترين داور براي كارهاي ادبي يك شاعر دانست و گفت: برخي شعرها با گذر زمان رنگ مي بازند اما بعضي ديگر بعد هر چه زمان بيشتري مي گذرد بيشتر ارزش خود را نشان مي دهند.

 در پايان اين كارگاه شاعران شركت كننده در دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره از جمله سكينه صالحي از قزوين، علي فردوسي از اصفهان، لعيا محمدي از قزوين، مرضيه انسان دوست از اروميه، امين كشوري از لرستان و ... اشعار خود را قرائت كردند و استادان و داوران حاضر در جلسه اشعار آن ها را مورد نقد و بررسي قرار دارند.

كارگاه تخصصي داستان نويسي

كارگاه تخصصي داستان نويسي دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضورامير حسين فردي، محمدرضا بايرامي، حسين فتاحي، يوسف علي خاني، محمد مهدوي شجاعي و جمعي از داستان نويسان جوان در نخستين روز برگزاري اين جشنواره برگزار شد.

محمد رضا بايرامي ،نويسنده  و يكي از داورادن جشنواره بر حفظ محوريت موضوعي داستان ها تاكيد كرد و گفت: در جشنواره ها به هر حال مسابقه اي با چار چوبي مشخص برگزار مي شود كه برخي از داستان ها به دليل عدم رعايت موضوع مشخص شده دچار مشكل مي شوند.

 حسين فتاحي نيز در اين نشست بر تغيير زاويه ديد نويسندگان جوان پافشاري نمود و گفت: من در خوانش داستان ها در جست و جوي نگاهي تازه بودم كه متاسفانه آن را نيافتم.

 فتاحي در توضيح اين نگاه تازه گفت: جوانان ما مي توانند به بخش بعد از انقلاب نگاه كنند و تنها بر وقايع قبل يا حتي زمان وقوع انقلاب تمركز نكنند.

 وي در ادامه گفت: اين نظام توانايي نوآوري را دارد و حال شايد بهتر باشد كه بررسي شود كه چرا نظام دچار روزمرگي شده است؟ من اين  ديد تازه را در آثار اين جشنواره نديدم و اميدوارم كه با راهكار هايي جديد در جشنواره هاي بعدي بتوان اين تغيير زاويه ديد را احساس كرد.

 يوسف علي خاني ،نويسنده و داور  ديگر اين جشنواره سخنان خود را با تاكيد بر شناخت ادبيات داستاني ايراني آغاز كرد و گفت:اگر نويسندگان جوان ما تنها به شناخت و خوانش رمان هاي خارجي بپردازند و با ادبيات داستاني خود آشنايي نداشته باشند در آينده ايي نه چندان دور ادبيات داستاني با مشكلاتي بزرگ رو به رو مي شود.

 وي در راستاي تقويت داستان تاكيد كرد: نويسندگان بايد سعي كنند به زبان خود بنويسند و نبايد به دام زبان آوري هاي متفاوت دچار شوند.

 علي خاني هم چنين  بر نقش شهرستان ها در پيشرفت ادبيات داستاني تاكيد كرد و گفت:آثار ادبي ما زماني جهاني و شناخته مي شود كه از شهرهاي مختلف بر خاسته باشد.

 محمد مهدوي شجاعي نويسنده و يكي از داوران اين جشنواره در اين نشست  به بيان نقاط قوت و ضعف آثار ارسالي اين دوره از جشنواره پرداخت و گفت: نويسندگان جوان نسبت به نسل گذشته بسيار توانا و با استعداد هستند تا جايي كه مي توان حتي تعدادي از ايشان را در گروه بهترين داستان نويسان ادبيات معاصر قرار داد.

 وي ادامه داد:اما آنچه بايد به آن توجه شود نثر و زبان برخي از نويسندگان جوان است كه  با خوانش آثاربيشتر وكسب تجربه تقويت مي شود.

 اين داور جشنواره بر عدم جذابيت ساختاري و زباني تعدادي از آثار نيز اشاره نمود و گفت: آنچه در داستان ها نمود بارزي داشت ضعف در شروع داستان و هم چنين به پايان رساندن آن بود كه البته به نوعي ضعف عمومي تمامي داستان هاي دنيا است.

 در پايان اين جلسه كارگاهي نويسندگان جوان شركت كننده در دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره پرسش هاي خود را مطرح كرده و پاسخ هايشان را از استادان و پيشكسوتان ادبي كشور دريافت كردند.

 

كارگاه ادبيات كودك و نوجوان

كارگاه ادبيات كودك و نوجوان دهمين جشنواره سوره با حضور بهناز ضرابي زاده و احمد خدادوست از داوران شعر و داستان كودك و نوجوان دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره و علاقمندان به اين حوزه از ادبيات برگزار شد.

ضرابي زاده در ابتداي نشست  با اشاره به تعريف هاي مجزاي حوزه ادبيات بزرگسال و كودك ، گفت: پس از محك زدن توانمندي ها در هر يك از حوزه ها و با توجه به استعداد و علاقمندي هاي شخصي بهتر است يك قالب براي خلق اثر در نظر گرفته و در همان حوزه به مطالعه و كسب تجربه روي آورد.
 خدادوست ، نيز ضمن تاييد صحبت هاي ضرابي زاده اضافه كرد: آغاز كار من با گويش گيلكي بود و در قالب هاي مختلفي كار مي كردم اما پس از وارد شدن به حوزه ادبيات كودك و نوجوان تصميم گرفتم در همين قالب ادامه دهم.
 در ادامه ضرابي زاده به نگاه خاص به كار در حوزه ادبيات كودك و نوجوان پرداخت و ادامه داد: دوستاني كه به تازگي به اين عرصه ورود پيدا كرده اند بدانند كار در اين حوزه با سختي هايي بيش از حوزه بزرگسال مواجه است.
 وي دليل اين امر را چنين برشمرد: زواياي احساسي ، انتخاب واژه ، زبان كودكانه و نگاه خاص به دنياي كودك كار را براي هنرمندان اين حوزه سخت تر و حساس تر مي كند از اين جهت براي ورود به اين حوزه مطالعه ادبيات ناب و برجسته و تسلط بر روانشناسي كودك و نوجوان غير قابل اجتناب است.
 در ادامه جلسه حضار كه عمدتا راه يافتگان به مرحله نهايي داوري دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره بودند به بيان مشكلات خود در حوزه نشر اثر و دغدغه هايي از اين دست پرداختند.
 در ادامه شركت كنندگان در اين كارگاه ضمن معرفي خود به قرائت بخشي از آثار خود پرداختند و اساتيد حاضر در كارگاه به بررسي اثر پرداختند.
 خدادوست همچنين گفت: دغدغه نشر نه تنها براي كساني كه در ابتداي مسير ادبي قرار دارند بلكه براي كساني كه در بخشي از اين مسير را طي كرده اند نيز به روشني قابل رويت است.
 وي به ويژگي هاي شعر خوب پرداخت و افزود: شعر خوب در وهله اول بايد زبان، نگاه، احساس، تخيل و موضوع كودكانه را داشته باشد و قابليت لذت بردن همه دوره هاي سني را داشته باشد.
 ضرابي زاده نيز در اين رابطه اظهار داشت:از ويژگي هاي هنري يك اثر ناب  است كه مخاطبان ساير حوزه ها را راضي نگه داشته و با هر بار خواندن اثر نكات جديدي كشف و لذتي دوباره پديد مي آيد.
 وي ادامه داد: كارهايي وجود دارند كه با يك بار خواندن تمام مي شوند و در مقابل كارهايي نيز هستند كه حامل انديشه ، زبان منحصر به فرد و سوژه هنرمندانه است.
 وي تلفيق موضوعات خاصي مثل انقلاب با ادبيات كودك و نوجوان را ممكن دانست و اظهار داشت: در اين زمينه مي توان به موضع خاص به صورت جزيي نگاه كرد و با مجموعه اي از اين جزييات يك موضوع كلي پديد آورد همراه با پايان بازي كه مخاطب را به تفكر وا مي دارد.
 خدادوست نيز از كارهاي هوشنك مرادي كرماني ياد كرد و افزود: مرباي شيرين و هسته آلبالو از شاهكارهايي است كه بايد خواند از اين نظر كه نويسنده هنرمندانه از پس سوژه به نظر ساده آن به خوبي بر آمده است.
 ادامه جلسه نيز با خوانش آثار برخي هنرمندان ادامه يافت و بحث داستان هايي براي كودكان و ادبيات درباره كودكان سرفصل جديدي ايجاد كرد كه در اين زمينه ضرابي زاده گفت: در ربطه با ادبيات كودك و نوجوان بايد دغدغه هاي كودكان لحاظ شود. به كارگيري واژه، نگاه  و زبان كودكانه مغاير با انديشه مند بودن اثر نيست.
 در انتها ضرابي زاده گفت: لذت بردن از قصه در درجه اول در ادبيات كودك و نوجوان مطرح است و بعد انديشه و تفكر حاكم بر اثر با ظرايف احساسي و بياني به كودك بايد انتقال يابد.

 

سه‌شنبه 27 تير 1391 - 12:42


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری