شنبه 28 مرداد 1396 - 17:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

بابك راكخواه

 

اعطاء مدرك براي رشته‌هاي مختلف قرآن بسيار پسنديده و لازم است

 

آزمون اعطاي مدرك تخصصي به حفاظ قرآن كريم بر اساس مصوبه سال 84 شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكنون شش دوره به صورت سالانه به همت سازمان دارالقرآن الكريم برگزار شده است و تاكنون 12 هزار نفر در آن شركت كردند. مدرك اين آزمون در 5 سطح پيش‌بيني ديده شده است.

مدرك درجه 5 براي حفاظ 10 جزء پيوسته، مدرك درجه 4 براي حفاظ 20 جزء پيوسته، مدرك درجه سه براي حفظ كل، درجه ممتازي و درجه يك براي مشمولان سطوح بالاتر تدارك ديده شده است. در درجه ممتازي علاوه بر حفظ كل، فرد بايد با مفردات و ترجمه هم به صورت دقيق آشنا باشد و تلاوت قابل قبولي با رعايت صوت و لحن، وقف و ابتدا ارائه دهد.

شرايط احراز مدرك درجه يك علاوه بر شرايط مذكور در بخش حافظ ممتاز، داشتن حداقل 10 سال سابقه آموزش حفاظ و كلاس‌داري و آشنايي كامل با مباحث علوم قرآني و تفسير است. تاكنون فقط چهار نفر موفق به كسب مدرك درجه يك شدند كه سه تن از آن‌ها به صورت افتخاري و بدون طي اين مراحل بوده است.

براي حفاظ كل تعداد 150 سؤال، براي حفاظ 20 جزء تعداد 100 سؤال تستي و براي حفاظ 5 جزء تعداد 50 سؤال تستي در نظر گرفته شده است كه 80 درصد از سؤالات درباره مفاهيم و 20 درصد از آن‌ها سؤالات حفظ است. حداقل نمره قبولي 70 است كه بنا به سطح مدرك، نمره بالاتري نيز بايد كسب شود.

در همين زمينه و به منظور بررسي ضرورت برگزاري اين آزمون با سيد مهدي سيف، نماينده اتحاديه تشكل‌هاي قرآني غيردولتي در شوراي كارشناسي و كميته نظارت بر طرح ارزيابي و اعطاي مدرك به حفاظ گفتگوي كوتاهي انجام داديم كه در پي مي‌آيد..

به نظر شما ضرورت برگزاري آزمون اعطاي مدرك به حفاظ چيست؟

قانونمند شدن حفظ قرآن كار پسنديده‌اي است و اين طرح و برگزاري اين آزمون مي‌تواند بسيار موثر باشد و بايد دقيق‌تر و كامل‌تر از آنچه هست اجرا شود، اما به عنوان قدم‌هاي اول خوب است. همچنين اين طرح مي‌تواند براي رشته‌هاي ديگر در حوزه قرآن نيز اجرايي شود چرا كه لازم است قرائت نيز قانونمند شود و براي سطوح مختلف آن مدرك و گواهينامه تعريف شود اين طرح مي‌تواند در تربيت معلم قرآن و براي پژوهش‌هاي قرآني نيز موثر باشد بنابراين قرار دادن مدرك و گواهينامه براي رشته‌هاي مختلف قرآن بسيار پسنديده و لازم است در كشورهاي ديگر نيز براي رشته حفظ و قرائت تاييديه و گواهينامه صادر مي‌كنند اعطاي مدرك به حفاظ مي‌تواند در زمينه‌هاي مرتبط مورد استفاده و به عنوان مبنا قرار گيرد.

برخي معتقد هستند اين آزمون تا حدي سختگيرانه برگزار مي‌شود و لازم است براي حضور بيشتر افراد به ويژه در درجه يك سختگيري تقليل داده شود

با واژه سختگيري مخالفم چرا كه كساني كه وارد درجه يك مي‌شوند بايد در مرتبه عالي باشند اگر بخواهيم درجه يك را سختگيرانه بدانيم از موضوع خارج شده‌ايم هر رشته و تخصص سطوح مختلفي دارد كه هر شخص بايد در حد درجه خود باشد نمي‌توان به دليل اينكه تعداد كمي به اين درجه راه پيدا مي‌كنند سطح كيفي آزمون را پايين آورد بلكه بايد زمينه‌هاي رسيدن به درجه يك را فراهم كنيم كه اعتبار درجه يك بودن حفظ شود بنابراين اينكه افراد كمي به درجه يك مي‌رسند دليل نمي‌شود براي اين آزمون تخفيف قائل بشويم و سطحش را پايين بياوريم تا افراد بيشتري در اين درجه حاضر شوند اين بازي كردن با يك اعتبار است.

ضرورت برگزاري چنين آزموني را چه مي‌دانيد و چه نيازي به سطح‌بندي افراد در حوزه قرآني است؟

اين امر مبناي قرآني دارد در قرآن آمده است «ولكل درجات مما علموا» هركسي رفتار و عملش درجه و رتبه‌اي دارد اين رتبه‌بندي و مشخص كردن تخصص هر فرد و تاييد كردن آن امري بديهي است اينكه به افرادي كه وارد حوزه قرآني مي‌شود تاييديه داده شود و درجه بندي بشوند معقوق است و در همه حوزه‌ها نيز وارد است بنابراين در خصوص تعليم و تعلم مهارت‌هاي قرآني بسيار لازم و مفيد است اما اينكه افراد از اين مدارك سوءاستفاده كنند و به اصطلاح با اين مدارك دكان براي خود باز كنند نامطلوب است آنچه كه ناپسند معرفي شده است سوءاستفاده‌ كردن از اين مدارك است اما اينكه براي هر شخص رتبه و درجه‌اي قائل شويم و به عنواني اطلاق كنيم مشكلي ايجاد نمي‌كند.

 

سه‌شنبه 20 تير 1391 - 9:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر